{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.379 visninger | Oprettet:

Når facebook blandes sammen med skole og arbejde {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe tænkt over hvordan (ihvertfald min) facebook bliver mere og mere domineret af arbejde og skole, og hvordan det faktisk stresser mig.

Jeg har 3 forskellige skolerelateret grupper, og så har jeg 1 for mit arbejde. Jeg kan langt hen af vejen se det smarte i at bruge facebook til at give beskeder med, da det bare går hurtigere og er nemmere. Men jeg synes også, at der er nogle mindre positive sider ved det.

De grupper jeg bruger til arbejde og skole står ALDRIG stille. Der er nogen der slår ting op tidlig morgen og sen aften, tilmed nat sommetider. I weekenderne er der heller aldrig ro. I en periode blev jeg så træt af det, at jeg slog notifikationer fra. Ligemeget hjalp det dog, for hvis et opslag krævede min reaktion så blev jeg bare tagget hvis ikke jeg havde svaret indenfor et par timer - igen også i weekenderne, selvom jeg ikke mener det er for meget for langt at man kan holde fri her.

I dag sad jeg og læste nogle artikler, og tænkte så, at det egentlig kunne være godt at prøve at koble fra min facebook i en periode. Ideen var god, lige indtil realiteterne ramte mig.. for det kan jeg jo ikke, når al kommunikation med min klasse, et par af vores lærere og mine kollegaer faktisk foregår her over. Vores opgaver bliver lagt ud og skal sommetider afleveres via facebook, og det bliver lidt et problem ..

Jeg synes faktisk det er en anelse stresset, at jeg nærmest skal være på/tilgængelig for skole og arbejde 24/7 ugens 7 dage. Jeg kan som sagt godt se det smarte, men jeg synes virkelig også, at det er stressende ..

Er der nogen af jer der kan genkende det lidt, eller er det bare mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når facebook blandes sammen med skole og arbejde
  • #2   12. mar 2017 Har slettet Facebook appen på telefonen. Den åd alt min tid. Så logger egentlig ikke på mere end et par gange om ugen. Har meldt mig ud af alt det lort på Facebook, så vil folk mig noget må de smide et opkald eller SMS, som jeg først svarer på når jeg gider. Min tid er min egen, ikke andres!! smiley

  • #3   12. mar 2017 Pga det som du nævner har jeg simpelthen valgt og slette min facebook helt smiley har ikke haft facebook i lidt over 3 år og alligevel formår jeg at få alt fra arbejdet fortalt smiley

    Min venindes søster går i 9 og de bruger også facebook til ALT der er en på hendes overgang der er blevet tvunget til at skulle have det netop fordi at det hele skulle forgå der

    Synes det er for dårligt det burde at være et valg om man kun vil bruge det til fritid eller begge dele


  • #4   12. mar 2017 Nu kan hverken arbejdsplads eller skole jo kræve at du har en facebookonto -ej heller at du tjekker den jævnligt, hvis du har en.
    Og angående at de tagger dig eller på anden vis kræver at du reagerer NU, så ville jeg da ganske enkelt meddele min arbejdsplads, at når du har fri, så har du altså fri -de vil formentligt også blive trætte af, hvis du ringede til dem i ferier, søndag morgen klokken 7.00 osv. Og at KRÆVE at de forholder dig til en eller anden situation på arbejdspladsen i din fritid, er altså det samme.

    Så selvfølgelig kan du droppe FB -du kan også bare meddele arbejdsplads/lærere, at har de vigtige beskeder, må de give dem mens du er der og ikke via FB i din fritid.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #5   12. mar 2017 jeg syntes det er dybt uproffesionelt at bruge facebook til afleveringer mm.

    vi ahr selv en facebook gruppe for vores klasse, hvilket egentligt er fint, da man så nemt kan dele ting, spørge osv.

    Men vi har ingen kontakt til lærerne via facebook.


  • #6   12. mar 2017 Jeg ville lave to profiler... en til arbejde og skole som jeg kun tjekker på min computer eller logger over til når jeg havde lyst eller brug for det på telefonen, og så en til "alt det andet" såsom familie, venner etc, som jeg ville have fast på telefonen.

    Kunne det være en løsning for dig?

    Og jo, jeg kender godt til det du mener, dog ikke med facebook.
    Min mobil blev på et tidspunkt en forbandelse. Jeg går langtidssygemeldt og har heldigvis lige fået godkendt min revalidering, men for at komme hertil, så kunne jeg hver dag på alle tidspunkter risikere emails, opkald eller sms'er fra min sagsbehandler i kommunen, i fagforeningen eller de 2-3 aktivitetssteder jeg var i på samme tidspunkt. Det var super stressende, fordi disse mennesker sad med mit liv og min skæbne i hænderne og jeg frygtede faktisk på et tidspunkt opkald. Ikke fordi, at jeg lavede noget hemmeligt eller noget, men fordi jeg kunne risikere at få et opkald omkring at nu skulle jeg bare æde nogle smertestillende og blive raskmeldt, om jeg ikke lige kunne komme op på flere timer til trods for at det var et problem etc... det var psykisk hårdt, fordi jeg ikke fik "fri", for nogle ringede, sms'ede eller emailede også aften/weekend. Og jeg tænker at du er lidt i det samme, bare "kun" omkring ting på arbejdet/i skolen.


  • #7   12. mar 2017 Ret enig med AMT. Det er uprofessionelt hvis undervisere bruger facebook til beskeder, deling af materiale, aflevering af opgaver osv. Alt information omkring kurser, materiale og afleveringer får jeg på min KU-mail eller absalon (platform som undervisere på KU buger til at give studerende dokumenter, beskeder og aflever ting for deres kurser). Jeg går ud fra at alle uddannelsesinstitutioner har et mail-system og en platform hvor det er meningen at man skal aflevere sine ting og få information om undervisning og pensum. Jeg syntes at man som studerende sagtens kan kræve af ens undervisere at han/hun bruger de officielle steder til informationer og afleveringer.

    Jeg er selv i nogle grupper på FB relateret til studiet, men det er mest grupper som er beregnet til kommunikation mellem studerende, altså hvor der bliver delt forskellige sociale og faglige arrangementer knyttet til studiet eller spurgt ind til andre studerendes erfaringer med valgfrie kurser osv. Det er altså mest nice to know og ikke need to know information som bliver delt her, og sådan syntes jeg at det bør være på FB.

    Med hensyn til arbejde og FB, så er det ikke noget jeg har erfaring med. Jeg syntes at ens arbejdsgiver bør kommunikeret til en på mail eller over telefon (evt. SMS), og at det er accepteret at man reagere på det når man har tid (medmindre man selvfølgelig har en kontrakt hvor man skal stå til rådighed 24-7)


  • #8   12. mar 2017 Jeg har slettet appen fra min telefon er er kun på fra browser. Derudover har jeg slået fra så jeg ikke får notifikationer fra FB på forsiden af tablet, computer, telefon o.s.v. Således ved jeg kun der sker noget på facebook hvis jeg SELV tjekker det smiley
    Jeg har ladet messenger være som det normalt er, da det for mig er noget andet hvis folk sender mig en direkte besked lidt ligesom en sms smiley
    Jeg har dog slået eksempelvisning fra på beskeder på sms og messenger da jeg kan være rigtig dårlig til at svare hvis jeg kan læse beskederne på forhånd smiley


  • #9   12. mar 2017 Hvad så, hvis man ikke har en facebookprofil? Skal man så oprette sig "mod sin vilje"?

    Der var en i vores klasse der ikke havde facebook. Hun har først oprettet sig for nylig i 3.g. Men det var faktisk også mest for at følge med i gruppen til vores klasse. Dog synes jeg selv at facebook er ved at tage overhånd. Det stresser mig enormt meget selv. Jeg har besluttet, at folk må kontakte mig over telefon eller lectio, hvis det er yderst nødvendigt, når jeg holder pause fra facebook. Det har jeg gjort et par gange nu.. det er seriøst den bedste følelse nogensinde!! Jeg vil ikke tvinges til at bruge facebook. Det er ikke påkrævet. smiley


  • #10   12. mar 2017 dingle : man må kun have 1 facebook konto. har man flere og det opdages kan facebook finde på og slette dem smiley


    mener der findes en funktion på facebook under indstillinger hvor du kan markere folk må ikke tagge dig i opslag

    jeg forstår ikke helt den stresser. jeg har eks ikke facebook på mobil eller tablet.. har valgt ikke at få mails fra facebook.. alle ting med vilje. min facebook ser jeg når jeg tænder computeren og logger ind på facebook..
    man behøver og ikke have alt lagt ind på sin mobil så man ikke kan forlade hjemmet uden man lige skal opdatere sig på om en ven nu har spist en is smiley

    så for mig stresser facebook ikke jeg tilvælger den jo selv.. hvis du stresses af grupperne så meld dig da ud smiley er o ikke et krav for at tage en uddannelse at man har en facebook


  • #11   12. mar 2017 Dejligt at se, at jeg ikke bare er sart.

    Jeg har overvejet løsningen med to profiler, og overvejer den fortsat. Jeg tænker bare lidt at problemer vel egentlig er, at der er en usagt forventning om, at man altid er tilgængelig, og at det er den forventning der bør gøres op med.

    Jeg ved godt at det ikke er noget krav at man har facebook. Men med nogen af vores lærere går der længe mellem vi har dem, så opgaverne er ikke altid planlagt når vi har undervisning med dem - altså kan de ikke give besked her. En af vores seneste opgaver gik på at vi skulle aflevere OG bedømme de andres opgaver på facebook. Altså, selvom jeg afleverede et andet sted, ville jeg ikke kunne lave sidste del af opgaven med at kommentere på de andres .. de lærere der pt bruger facebook bruger slet ikke de platforme som skolen ellers stiller til rådighed. Vi har faktisk ikke engang fået at vide hvordan man aflevere her igennem.

    Jeg synes nok også bare det er svært at skulle komme nu og sige at det er et problem. Det kræver jo at jeg informere alle i klassen + lærere om at de skal kontakte mig via skolens mail (hvilket klart er mest ønskeligt). Men hvordan får man lige det formidlet uden at det lyder som om ar man bare prøver at gøre tingene til et problem? Nu er jeg jo medlem af grupperne, så nogen vil nok ikke kunne se problemet i at fortsætte med det.


  • #12   12. mar 2017 Miv: det er jo ikke bare min facebook generelt der stresser mig. Det er at jeg altid (fri eller ej) bliver mindet om ting jeg skal nå, eller ting jeg skal forholde mig til i skole eller arbejdsmæssige sammenhænge. Jeg vil gerne at facebook er et fristed hvor jeg bare kan holde kontakt med venner - og opdatere når jeg spiser en is, hvis det er det jeg har lyst til.

    Det er ikke et krav på uddannelsen nej, men jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det, når vores opgaver afleveres og udleveres via facebook. Jeg synes ikke det er fedt at være den der kommer og skaber et kæmpe problem omkring det.


  • #13   12. mar 2017 Smut -i første omgang ville jeg da gå til læreren og sige, at du synes det er problematisk, at FB bliver brugt istedet for en egentlig skolemail/side. Der er jo også det i det, at FB ikke er en sikker side, så hvis man skal vedhæfte personfølsomme data (det har jeg da skulle i skoleøjemed) så er de altså IKKE i sikre hænder hos FB.

    Jeg er i en uddannelses-relateret gruppe på FB, men den er altså til eleverne, ikke til lærerne og jeg ville blive mere end gal, hvis lærerne begyndte at sende opgaver mm. via FB. Jeg er IKKE ven med mine lærere på FB og jeg ønsker egentligt ikke at følge dem eller at de følger mig -der er altså en grænse mellem mit privatliv og mit skole-/arbejdsliv.

    Jeg er ikke IT-forskrækket, men "officielle ting" såsom skolearbejde o.l. skal altså sendes via officielle kanaler som f.eks. elevplan eller absalon og hvad de nu ellers hedder, de sider der bruges på diverse uddannelser.


  • #15   12. mar 2017 Hvis det er et problem, så lav en "arbejds facebook profil". Det ville jeg have gjort, uanset hvad FBs regler er ifht. flere profiler. Jeg har selv mere end en profil, for at kunne skille forskellige ting ad smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #16   12. mar 2017 lindgren: skole afleveringer mm. har intet med facebook at gøre.. det er så lavt et niveau at arbejde på som lærer, at det burde forbydes.

    man er som menneske ikke tvunget til at skulle være på facebook - men i ts situation kan hun pludselig ikke undgå det. og det er forkert.


  • #17   12. mar 2017 Det er ikke så lang tid siden at der var et indsalg om netop dette emne i Nyhederne. Her var flere unge fra gymnasiet "stresset" , pga alt det de skulle forholde sig til i deres fritid igennem forskellige grupper på FB. Her blev der den korte løsning som var svaret, alle skolegrupper på FB blev slettet. Efter min mening også den korrekte løsning smiley

  • #18   12. mar 2017 Lindgren -jeg har aldrig været på en arbejdsplads, hvor det er tvungent at være på FB og jeg tror heller aldrig jeg får det. At tingene foregår via IT er helt ok (og vel nærmest uundgåeligt i en moderne verden), men FB er IKKE stedet hvor det skal foregå.
    VÆLGER man at være venner med/i gruppe med kollegaer eller klassekammerater, så er det selvfølgeligt helt i orden. Men opgaver fra lærer til elev hører ikke hjemme på FB -online må det gerne være men ikke på FB (kig lige en gang på de rettigheder man har fraskrevet sig -der hører skoleopgaver og potentielt personfølsomme oplysninger ikke til).

    Det er uprofessionelt og faktisk er jeg stødt på en del arbejdspladser der forbyder pædagoger/lærere/sundhedsfagligt personale at være FB-venner med elever/borgere i botilbud o.l.


  • #19   12. mar 2017 Facebook er en stress faktor, det at man altid er online og altid skal stå tilrådighed er stressende. At bruge Facebook som arbejdsplads eller til skole arbejde burde være no go.
    Jeg er venner med kollegaer, men der tales ALDRIG arbejde.... Det er kort og godt forbudt. Kontakter en kollega mig i min fritid, om noget arbejdsrelateret så koster det 5 timers overarbejde, og det vil arbejdspladsen ikke betale så vi har forbud mod at kontakte kollegaer der har fri. Og den regl gælder både mail, Facebook og telefon opringning. Sker det alligevel bliver vi kaldt til samtale og må udlevere den der har kontaktet en.
    Når vi har fri har vi fri........ Af samme årsag kan jeg heller ikke tjekke min arbejdsmail eller bosted ( det program vi føre journal i) hjemme fra. Gør jeg det alligevel kan det få ansættelsesmæssige konsekvenser.


  • #20   12. mar 2017 Rikke -netop. Der skal tungtvejende grunde til, før man begynder at ringe (arbejdsrelateret) til en kollega der har fri.
    HVIS man forventes at stå til rådighed for spørgsmål mm. i ens fritid, så skal dette kunne ses i lønnen -bl.a. derfor får lederes typisk højere løn, de forventes jo at kunne kontaktes ved større problemer.

    Ang bytte vagter mm. ja så er jeg nok lidt mere large der -det kunne jeg godt acceptere i min fritid HVIS det er noget der sker en sjælden gang imellem (hvilket min erfaring er, ikke altid er tilfældet ved ungarbejdere -sker det i tide og utide, så må man sgu spørge mens man er på arbejde, evt. via arbejdsmail hvis man har sådan en).


  • #21   12. mar 2017 End ikke vagt bytte er okay at kontakte folk om i deres fritid, med mindre end der er tale om en løst ansat vikar, der jo trods alt er ansat til netop at tage de akut opståede vagter. Alt personale har mulighed for at bytte vagt på anden måde.
    Alle disse forbud er jo netop lavet fordi folk bliver stressede af konstant at være på, og det kommer i sidste ende til at koste arbejdspladsen og samfundet.

    At være ven med patienter, borgere, elever eller beboer som man er i kontakt med via sit arbejde er etisk ukorrekt, vi har ikke som sådan forbud mod det ved os, men der bred enighed om at det gør man ikke. Vi er ikke deres venner vi er ansat til at varetage opgaver i forhold til deres liv, og det giver en magtforskydning, som vi ikke bør have mulighed for når vi er private.
    Chefer bør heller ikke være venner med deres ansatte.
    At min chef ringer til mig om noget arbejdsrelateret, er okay, for han betaler for den tid jeg bruger, og selvom det handler om 5 minutters snak, koster det arbejdspladsen 5 timer.
    At ringe til en kollega der er på vagt er noget helt andet, med mindre end det er en privat samtale.
    Det er så vigtigt at skelne mellem at være privat, personlig og professionel.


  • #22   12. mar 2017 Kunne ikke have sagt det bedre selv, Rikke! smiley

    - Men må også sige, at jeg er med i Facebook-grupper ang. min uddannelse, fordi ellers kan jeg ikke følge med, men det stresser mig ret meget.

    Så derfor har jeg besluttet mig for, at jeg ikke går på Facebook i weekenden, fordi jeg simpelthen ikke kan holde til at skulle være tilgængelig hele tiden. Sådan har jeg det generelt med de sociale medier. Jeg svarer kun, hvis jeg har lyst/tid.

    Af samme grund står jeg altid som usynlig/offline på fx Skype, fordi jeg også er 'venner' med klassekammerater derinde, som tit vil snakke skole. Det giver mig mulighed for at snakke med dem om skole, når jeg selv har lyst.


  • #23   12. mar 2017 jeg har haft facebook i 1.5 måned

    det ændrede ikke på mit liv overhovedet der var INGEN som gad at være mere eller mindre i kontakt med mig bare fordi jeg nu endelig havde fået facebook

    specielt dem som havde råbt højest om at jeg skulle have facebook var dem til at skrive mindst

    jeg har messenger nu og det er bare en SMS side for mig og det har jeg faktisk haft meget glæde af

    for gider jeg ikke internettet og folk der på så slukker jeg for nettet på min telefon og så er der ro


  • #24   12. mar 2017 Men Ina, nu taler vi jo ikke om at bare være på facebook, men at være i flere grupper i forhold til gruppearbejde, undervisningsgruppe, lærere, arbejdspladser etc. Det gør jo en forskel i forhold til bare at være der.

    Nu er du heller ikke så gammel som jeg. Jeg er 33 og har to børn. Jeg er gift. Hvis min familie, hvor svigerfamilien bor meget langt væk, også skal kunne følge med i hvad der sker hos os og børnenes udvikling, og vi jo følger nevøer og niecer, søskende etc, så bliver det mere omfattende. Jeg har lige kunnet fortælle familien på fb, at jeg fik godkendt min revalidering, hvorimod det nok ville blive lidt træls hvis jeg skulle ringe til 12 forskellige dele af familien og fortælle den samme smøre. Der er billeder af mine børn og mine nevøer og niecer så resten af familien kan se deres udvikling, for vi ses ikke altid så meget. Så som du kan høre, så er der stor forskel på det, og så have f.eks 20 skoleveninder og 5 hesteveninder... bare som eksempel smiley


  • #25   12. mar 2017 no offence, men er løsningen ikke bare at gemme mobilen væk i bestemte tidsrum? at sige fra klokken 'det' til 'det' er mobilen slukket, hvis det alser påvirker dig så meget? bruger også selv facebook til skole arb., men syntes selv at jeg er god til at 'glemme' den oppe på værelset når jeg fx kommer hjem fra skole.

  • #26   13. mar 2017 Ida H: jeg bruger jo gerne facebook til at snakke med mine venner og slå ting op. Det er ikke facebook generelt der stresser mig, det er at særligt min skole er koblet sammen med facebook, så jeg aldrig føler at jeg har fri fra skole, fordi det konstant popper op.

  • #27   18. mar 2017 Jeg syntes personligt ikke der er nogen negative sider ved at bruge facebook til arbejde og dengang jeg gik i skole. men nu kører mit vidst også meget mere roligt end dit lyder til. skole var en notifikation i gang i ugen og arbejde som det kører nu er engang imellem når der lige skal kigges på lidt med noget vagter eller måske en venlig påmindelse. Alt det "ansvarlige" stuff som hjælp til it osv ringer eller skriver vi direkte til chefen, der er bare nogen ting som ikke kommer andre ved, så vores arbejds-gruppe er ikke propfyldt med notifikationer.

    når dette er sagt så syntes jeg du bør sige til dine kollegaer, dine chefer og din skole at du skal kontaktes over sms hvis de skal have fat i dig og det er vigtigt. Der er altså intet galt i at sige at du ikke vil blande facebook sammen med arbejde og skole men mere bruge facebook til når du skal ha en "break" for omverdenen. du kan også bare sige du vil være nemmere at få fat på over sms så de skal ikke forvente svar på facebook.

    Men den nemmeste løsning vil være slet facebook, de kan ikke kræve du har en konto smiley


  • #28   18. mar 2017 Jeg er enig i det er for meget.. Men nogle gode ting er der også.
    Jeg er tilknyttet 4 forskellige jobs som alle har facebookgrupper, og hvor kommunikationen fuldstændig fungere over facebook i 2 af dem (og det ene job har to grupper....!) Det job forventer også ligefrem jeg bruger min fritid på at læse om nyheder og nye tiltag på arbejdspladsen (ikke socialt relateret, direkte arbejdsrelateret)! Det er langt over grænsen for mig. Den information må de give mig når jeg er mødt på arbejde. Desuden er jeg meget træt af at folk skriver til min facebookprofil for at bytte vagter - jeg har set dit opslag på gruppen, nej jeg kan ikke tage din vagt...
    Mit studie har så 2 grupper (et til overordnet info og en til spørgsmål) hvilket jeg synes er rart, i stedet for den altid bliver givet på min studiemail, som jeg sjældent tjekker. Det kan dog også blive meget omfattende.
    Så har min læsegruppe en chat, og min omgangskreds på studiet har både en chat og en gruppe. Det kan også være lidt irriteret at blive spammet når man er i stalden osv., men dog brugbart langt hen af vejen.

    Jeg bliver meget træt af grupperne fra mine jobs som spammer meget, men har slået notifikationer fra og det hjælper en smule..


Kommentér på:
Når facebook blandes sammen med skole og arbejde

Annonce