750 visninger
|
Oprettet:
Co2 {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg mangler simpelthen hjælp til et stort spørgsmål med et simpelt svar.
Kan nogen hjælpe med at svare på hvor stort det samlede co2-udslip for hele verden er? Gerne i tons
Tak på forhånd.
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
maj 2012
Følger: 5 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 2
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg tror at du får meget svært ved at finde et samlet svar, både fordi der er meget debat om hvert punkt. Både i forhold til hvordan man beregner det, men også hvad de enkelte værdier skal anslås til at være.
Fx hvor meget CO2 optages af selve havvandet, hvor meget optages af alger - heraf hvor mange alger synker til bunds og binder dermed permanent CO2, hvor meget forbliver i cirkulation?
Hvor meget ændres havets optagelse af CO2 hvis temperaturen stiger en halv grad?
Hvor meget kul brændes af? Hvor meget affald brændes af?
Medfører ændrede afgrøder i landskabet noget for CO2 regnskabet?
Binder jordens planter netto CO2 eller går det i nul, når planterne spises /forrådner / brændes af?
Når du sammenligner forskellige opgørelser, kan du så sammenligne tallene, eller er de usammenlignelige fordi de betegnes på forskellig måde??
Sandsynligvis kan du kun finde en liste over underpunkter, og totalen er måske umulig at beregne??
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg tror, at jeg havde argumenteret hvorfor det ikke er til at finde korrekte værdier for netto frigivelse /optag i et skema, og i stedet anført hvilke faktorer som påvirker CO2 kredsløbet - og så henvist til konkrete målinger af atmosfærens CO2 indhold
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
For det første opgives tallene ikke ens. Men det du er ude efter er jo det totale menneskelige bidrag til mængden af carbondioxid i atmosfæren. Det har man en nogenlunde idé om jf. denne side:
http://jyllands-posten.dk/#ia9613686;finans
Vær dog OBS på, at der sandsynligvis er medregnet bidrag fra andre drivshugasser, som så blot er konverteret til mængden af carbondioxid. De forskellige drivhusgaser påvirker atmosfæren forskelligt og årsagen findes blandt (og absolut ikke udelukkende) i molekylernes geometri, da carbondioxid er lineær og methan er rummeligt i strukturen.
Afhængigt af hvilket niveau du befinder dig på så er det ovenstående et godt sted at starte med at lede eller en ganske fin kilde - hvis du er i gym. er det sikkert at læreren vil godkende det, er du højere end det, så går det næppe an uden de videnskabelige referencer og uden at tjekke kildens validitet etc.
Jeg kan i øvrigt tilføje at methan har en drivhuseffekt der er 23 gange større end carbondioxid og som med garanti er medregnet i de årlige udslip for verden.
Det er meget mere retvisende at finde tal på, hvad en indbygger i forskellige lande udleder (og det gøres sandsynligvis bedst på engelsk).
Men det kræver, at jeg ved, hvad du er blevet spurgt om.
Jeg læser diplomingeniør i kemi - og jeg ved lidt om sådan noget. Især det om kilder, da det er noget som vi bruger uendelig meget krudt på.
Co2