{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.350 visninger | Oprettet:

Gaffelbåndsskade og brækket griffelben - erfaring {{forumTopicSubject}}

Er der nogle som har erfaringer med heste som har begge af disse diagnoser. Min hest står med brækket griffelben og gaffelbåndsskade. Det har irriteret mig lidt at dyrlægen er lidt misvisende om hvorvidt han mener at hun kommer sig. Har hørt at mange kommer sig af begge sygdomme når de er hver for sig, men er der nogle som har erfaring med heste som har begge sygdomme? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gaffelbåndsskade og brækket griffelben - erfaring
  • #1   5. jun 2017 Det har jeg heldigvis ikke erfaring med.

Men jeg kan godt forstå din dyrlæge er uklar i sin prognose :
    https://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/g/griffelbensfraktur/

Jeg tror jeg ville tænke mig meget grundig om, og tage hensyn til hvor gammel hesten er, hvad brug du bruger/vil bruge den til, om du har tålmodighed til et langt og måske ikke godt forløb - og så ville jeg få en second opinion hos en anden dyrlægen, hvorvidt det er udsigtsløst.

Mvh Charlotte

• #2   5. jun 2017 Han mener på nuværende tidspunkt at den måske vil komme sig. Vi ser allerede bedring på gaffelbåndet efter 3 måneders ro. Planen er at hun skal stå stille i i hvert fald et år. Han er en sød hoppe på "kun" 12 år (pony). Planen fra vores side er at hun som minimum bliver skovturshest, men der er da en del af mig som ønsker at hun også kommer til at kunne springe igen (som minimum en bom). Hun har præcis det sind jeg skal have i en hest, og vil derfor give hende alle chancer smiley

• #3   5. jun 2017 Yep. jeg havde en. 2 måneders boksro. derefter 6 måneder foldro.
    6 måneders genoptræning . men hesten knak sammen 1 ½ år efter pga den gamle skade trods den kun blev redet få dage om ugen på tur smiley
    Den blev aflivet i sidste ende

• #4   5. jun 2017 En af hestene i stalden fik en gaffelbåndsskade, hesten er dog kun 6år men den skulle skridte dagligt i 5 minutter på hver volte, den stod med bot gamacher om natten og kom sig rigtig hurtigt.
    Nogle skader har bedre af at blive 'redet væk', dog skal man jo ikke trave og galoppere derudaf, men måske du skulle få en anden dyrlæge ud og så spørge om dette kan være løsningen til din?
    Evt skridt i longe uden rytter dagligt i 5 minutter på hver volte?

• #5   5. jun 2017 Nicoline:
    Jeg vil æde min hat på, at den gaffelbåndsskade, du hentyder til, var af meget let karakter. En gaffelbånsskade kan tage op til over et år eller mere, alt efter skadens omfang.

Hvis hun har måtte ride den fra starten af, kan det ikke have været ret meget værre end en mindre blødning i senen..

Min tidligere hest blev aflivet grundet netop denne skade. Hun stod et helt år, men blev alligevel halt igen, når hun kom i træning. Hendes sene var også revet delvist over og havde karakter af svær grad!

• #6   5. jun 2017 En gaffelbåndsskade kan ikke bare sammenlignes med en anden. Der er STOR forskel på prognoserne alt efter hvor skaden sidder, om den er akut eller snigende opstået, om den er svær/moderat/let, hvor gammel hesten er, om hesten har eksteriørmæssige ting der gør de er disponeret til denne slags skader ect ect ect.

Det man altid skal vide med seneskader er,at det tager 6-9 måneder før senen er helet - også selvom det på scanning ser ud som alt er i sin skønneste orden meget tidligere.
    Derefter tager det 6-9 måneder yderligere tid og træning førend senen har fået sin maksimale styrke igen.
    Så 1-1,5 år før hesten er på det bedste niveau man kan forvente.
    Og det er derfor så mange seneskadede heste bryder ned igen, fordi folk bliver utålmodige, og går for hurtigt frem.

Når det så er sagt, så skal seneskader behandles med kontrolleret motion i skridt, for at fremme bedst mulig heling. Boksro er No-go.
    MEN så er vi tilbage igen, at den ene seneskade ikke ligner den anden.
    Fx har min hest haft en seneskade i udvendig gaffelbåndsgren - dvs det var total No-go at ride ham på volte eller hvor han kunne komme til at vrikke om - her gik det kun med ligeudrettet træning. Til gengæld var han ikke så sart overfor dyb bund, som fx heste med skader på den dybe bøjesene.

Det skal så siges, at min hest havde al held med sig - skaden var akut, og opstod mens jeg kiggede på det på folden. Så han kom straks i behandling for at mindske skaden med is. Han var ung, hvor de heler bedre. Han fik en lillebitte skade på under 10% af selve senen. Han er en utrolig rolig hest, så han kunne gå på sygefold uden at flippe ud, og jeg kunne skridttræne med ham uden problemer.

Problemet er, at når du kombinerer en bløddelsskade, som en seneskade er, med en knogleskade, så står du lidt i et vadested mht bedste form for behandling.
    Et brud skal have ro for at gro sammen - til gengæld groer det hurtigt sammen, HVIS det får ro nok. Men seneskade skal have bevægelse for at give bedst resultat - så hvad skal du vælge ? Og hvad er det som mest generer hesten, siden den er halt - bruddet eller senen ? Og er bruddet en del af seneskaden, hvor senen har trukket knoglen i stykker, hvor den sidder fæstet fast - eller er bruddet opstået tidligere, og har fået senen til at svækkes efterfølgende ?

Det SIDSTE jeg turde gøre med en hest, som jeg ikke ved hvad reelt fejler, er at "ride en skade væk", så skal det da være fordi jeg gerne vil have udbetalt forsikringen hurtigst muligt.

Mvh Charlotte

• #7   5. jun 2017 JH
    Du har sikkert ret, men det var første gang jeg hørte at en hest kunne rides under helingsforløbet. Jeg siger heller ikke at det vil hjælpe TS, men måske den må trækkes ture med eller longeres let?

Ikke alle seneskader har godt af at hesten står stille. Men heller ikke alle skader er så milde at hesten ikke skal aflives.

• #8   5. jun 2017 Nicoline -nu har denne hest ikke kun en skade på senen men også et brud... Så jeg tror pænt jeg ville overholde boksroen (et brud SKAL jo have ro for at hele). Når bruddet er pænt på vej, må hesten så formentligt begynde at skridte lidt for hånd (og næppe rundt og rundt i longe - skal der motioneres uden rytter, ville jeg til hver en tid gøre det via gåture, ikke longe, når der er tale om skader i bentøjet).

• #9   5. jun 2017 Har ingen erfaringer. Vil blot sende et kram fra hesteejer til hesteejer. Det er skrækkeligt når ens hest er syg eller skadet.

Er der røntgen af brudet? Er det et reelt brud, eller en stressfraktur?

Om hun kan komme sig, er svært at spå om.

• #10   6. jun 2017 Hold dig til dyrlægens forskrifter og lad dig ikke forvirre af evt. forslag til bla. genoptrænning; bla. foreslås der her longering, hvilket er det VÆRSTE(!!) til en gaffelbåndsskade; når i kommer til en genoptrænning, så kommer det til at hedde ligeud på hårdt underlag. Desuden har nogle solskinshistorier andre rædselshistorier når det kommer til gaffelbåndsskader; Hold dig til dyrlægens anvisninger og vid at det tager god tid. Ingen dyrlæge kan fortælle dig hvor meget hesten kommer sig, da det -også- kommer an på hvor fornuftigt den bliver genoptrænet og hvor meget tid den får inden evt. genoptrænning går igang! Det tager tid at komme sig efter en gaffebåndsskade og jeg ville ønske folk gav deres heste mere tid til at komme sig. God bedring med din pony herfra smiley

• #11   6. jun 2017 Mange tak alle sammen for hjælpen smiley

Hendes griffelben er røntgenfotograferet og den nederste del er knækket af, og ligger frit i benet. Derfor er der ikke nogle chance for at bruddet heler igen. Dog mener flere dyrlæger som har set billeder at bruddet ikke genere hende, men at det er det slemt beskadiget gaffelbånd som giver hende hendes halthed. Dette er muligvis en gammel skade, da hun allerede stod med overben da vi købte hende. Dyrlægerne mente dog at dette var uden betydning, så så godtroende som vi er, køber vi hesten. Hun har nu stået siden slutningen af februar med en bladning af sygefolk og boksro, men hun står med BOT gamache om natten. Grunden til at hun kom i boksro var at hun sprang over hegnet på sin sygefold. De skal snart på døgngræs, hvor hun kommer ud med alle sine veninder. Da vi har meget højt græs, tror vi ikke det vil blive et problem, da hun er et kæmpe madøre, og derfor ikke har tid til at tage sig af sine veninder smiley Næste gang hun skal tjekkes er en gang til efteråret. Fra da vi startede projektet til nu, er gaffelbåndet helet hurtigere end min dyrlæge regnede med, og derfor var positivt overrasket. Fra vi kun kunne se sort på skanningen, kan vi nu se en sene. Senen har dog stadig få huller og "tigerstrejer" som han kalder dem. Min dyrlæge er lidt svær at tyde om hvorvidt hun bliver klar igen, men hun skal selvfølgelig have alle chancerne smiley

Kommentér på:
Gaffelbåndsskade og brækket griffelben - erfaring

Annonce