{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

SRP erfaring? {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Som alle andre 3 års skal min december måned ødelægges af en SRP opgave. Ej, så slemt bliver det forhåbentlig ikke. Men siden skolestart har lærerne talt om opgaven og om hvor vigtig den er. Vi har fået lidt informationer, men føler mig alligevel helt på bar bund.
Jeg skal enten skrive i afsætning eller VØ, hvor jeg hælder mest til afsætning, da det er faget der siger mig mest. Hertil har jeg kraftigt overvejet dansk eller samtidshistorie da det er de fag der interesserer mig mest.
Men men men hvordan finder man et emne. Den eneste lærer der har snakket opgaven var VØ læren og han mener vi skal kigge i Berlingske og finde en problemstilling, men der skal man vel ikke hvis man skiver i dansk og Afsætning eller hvad?

Jeg syntes personligt det er fedt at fordybe sig i en opgave, men har jeg ikke nok tid bliver det en kæmpe stresfaktor. Håber nogen af jer har lyst til st dele jeres erfaringer med skrivningen af SRP. Hvad fungerede godt og skridt, hvordan fandt i emmer (gerne i afsætning og evt. dansk) og hvad er godt for "nye" at vide.
Håber virkelig i har lyst til at dele jeres oplevelser osv omkring opgaven, på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SRP erfaring?
  • #1   25. sep 2017 Har i ikke en eller anden idébank af en art? En hjemmeside, hvor i kan gå ind og finde inspiration til alverdens emner og fag.
    Jeg husker SRP som en god tid og en rigtig fed mulighed for at skrive om PRÆCIS det emne du gerne vil fordybe dig i. Udnyt chancen! smiley

    Nu er det tre år siden jeg skrev, og det var på STX, men du kan finde emnet lige hvor du vil. Tænk på, hvad du interesserer dig for, og hvor du typisk finder emner og problemstillinger inden for dit interessefelt. Du behøves ikke være specifik endnu. Søg bredt og lav mindmaps over alt der kunne have interesse.

    Det fungerer altid godt være velforberedt og sætte dig selv op til succes. Har du overblik over tingene og møder velforberedt op til vejledning, så bliver det fed tid at skrive en opgave i. Det er ikke så slemt og voldsomt som du tror.


  • #2   25. sep 2017 Lav en brainstorm over emner, der indeholder begge de fag, du vil skrive i.

    Jeg skrev i bundet teknologi A og valgte dansk A til. Jeg skrev om Coca Cola som virksomhed i min teknologianalyse og med dansk lavede jeg analyser af tre forskellige reklamer i tre forskellige retninger og tre forskellige årstal smiley På den måde kunne man, (så vidt jeg husker, er længe siden), sammenholde udviklingen med deres måder at reklamere på og ønsker til reklamerne samt deres virksomhedsudstråling og ønskede identitet.

    For mig betød emnet ikke så meget - det vigtigste var bare, jeg var sikker på, det var et emne, hvor fagene kunne mikses på en god måde, så man bibeholdt den røde tråd smiley

    Jeg skrev min på 4 dage... rundt regnet og fik et 12 tal. Så det vigtigste er vist bare at give den gas, når man laver noget, så kan man sagtens nå det smiley Jeg var max presset på pladsen, men det gik alligevel smiley

    Held og lykke. Mit bedste råd vil være at snakke med dine vejledere om evt. emner, og ellers så forsøge selv at sammensætte fagene. Dansk er tit meget analyser - hvordan kan det kombineres med det andet? smiley Find kombien og tilpas den bagefter emnet smiley


  • #3   25. sep 2017 Tak for svar begge to. Det er virkelig en stor hjælp. Nej vi har desværre ikke en idebank eller andet lignende, det er også derfor det er så svært. Jeg aner ikke helt hvordan det skal se ud, udover formalia...
    Ja, tror desværre det er pustet lidt op til noget værre end det egentlig er. Så prøvet at sætte mine forventninger ned, nyde muligheden og friheden.

    Rigtig god ide med brainstorme og mind Maps. Det kan være det hjælper at sætte det lidt i system.
    Det lyder som en MEGA fed opgave Anna... jeg har selv overvejet reklamer da det interessere mig med farver osv. Har bare lidt svært ved hvordan jeg kan skrive det så det giver mening. Altså som en sammenhængende tekst, uden at være for "analyserende".

    Men i hvert fald 1000 tak for jeres erfaringer. Jeg er lidt mere rolig og tror på det nok skal lande godt smiley
    Det var virkelig en stor hjælp.



  • #4   26. sep 2017 Jeg skrev sidste år om hestes farvegenetik, havde allerede et år inden besluttet mig for emnet. Men under selve skrive processen havde jeg det virkelig chill og kom endda til at skrive for meget xD Husk at brug dine vejledere og hver ikke bange for at søge hjælp alle mulige steder. Fx var jeg på biblioteket og fik en af bibliotikarerne til at finde bøger i hele DK om emnet og han fik hentet bøger hjem fra universitets biblioteker og alle mulige andre steder smiley Spørg spørg spørg om alt muligt, der findes ingen dumme spørgsmål smiley

  • #5   26. sep 2017 Jeg er også tredje års elev, på HHX.
    Jeg har tænkt mig at skrive i Dansk og Samtidshistorie. Jeg havde sidste år om reklamer, hvor jeg fik 10.
    I år havde jeg tænkt på at skrive om mediernes udvikling. Der er i hvert fald virkelig meget smiley


  • #6   26. sep 2017 Hej Ida
    Man skal vel bruge et af sine studieretningsfag, hvilket vel inkludere i hvert fald VØ eller afsætning? smiley


  • #7   26. sep 2017 Jeg er selv typen der stresser UTROLIGT meget omkring opgaver, og SRP'en var bestemt ikke en undtagelse. Jeg tror egentligt bare, at du skal have forarbejdet på plads - så når du får din problemformulering, ved du præcist hvad du skal hjem og igang med - på den måde vil du også føle en tryghed ved dit emne i begyndelsen, og det er vigtigt!
    Jeg skrev i samfundsfag/historie hvilket er en meget almindelig fagkombination - så emne/fagmæssigt kan jeg ikke lige hjælpe. MEN jeg synes bare du skal lave en nogenlunde plan for hvad du vil lave de forskellige dage. Det vigtigste er bare, at når du afleverer den, er du stolt - og så fred vær med om du får 4 eller 12!
    Jeg valgte et emne, og den problemformulering jeg så endte med, var slet ikke den retning jeg havde regnet med; og det endte faktisk med at være den vinkel af samfundsfag, jeg havde rigtig svært ved.. (IØ) - men jeg fik 12 alligevel. Så IKKE stress, for selv det du er bange for nu, kan du blive rigtig skarp i, med den rette vejledning og massere af tid!

    Jeg ved ikke om du kunne bruge noget af dette. Men held og lykke til dig! Det er en spændende proces, og du vil have op- og nedture - Men NYD dem smiley


  • #8   26. sep 2017 Jeg skrev i VØ og dansk om en shitstorm i KBH Zoo - det var rigtig spændende. Mit råd er at du skal vælge noget du synes er interessant så bliver de 14 dage slet ikke så slemme smiley

  • #9   26. sep 2017 Mange tak for svar alle sammen. Det er super dejligt i giver jeg tid til at komme med jeres erfaringer. Har nu lavet brainstorm og har overvejet at tage udgangspunkt i "Tendenser i samtiden" og lave en reklame eller sproglig analyse (alt efter hvad der kan findes). Jeg har fundet en reklamefilm fra Dove om at skønhed kommer indefra som er deres koncept. Dog er der ikke nok information så jeg skal have en anden virksomhed. Helst en der sælger skønheds produkter. Nogen der har nogen ideer og evt hvordan man kan koble afsætning på det? Super svært.... Har prøvet L´oreal Paris og Nielens Jord, men her er der heller ikke nok information smiley

  • #10   28. sep 2017 Sjovt det er så forskelligt med emnevalg smiley Jeg siger altid til mig selv, at alt er spændende, bare man sætter sig ind i det smiley Så jeg har aldrig været så kræsen med emnevalg smiley

    Hvad med MAC? Er det ikke en kæmpe virksomhed også? Håber du finder noget smiley (Y)


  • #11   28. sep 2017 Nivea måske? smiley

Kommentér på:
SRP erfaring?

Annonce