10.379 visninger
|
Oprettet:
Fuldt pensum advarsel? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen herinde der ved noget om at komme op i fuldt pensum på de almene gymnasielle uddannelser? Her tænker jeg om man skal advares inden, hvornår dette skal ske samt hvornår eleven skal advares.
Ligeledes hvilke kriterier der lægges vægt på, når en skole skal bedømme om en elev skal op i fuldt pensum.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Så altså en advarsel, mens det stadig havde kunnet ændres og så herefter kom "straffen".
-og det er vel sådan set også nok... man kender jo risikoen, i hvert fald hvis det handler om ting som fravær o.l. Så må man møde op eller tage konssekvensen
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.002
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
På mit tidligere gymnasie var der også den lidt uofficielle 10% fraværs reglen. Der var advarsler inden og samtaler hvis der var meget fravær eller andre forhold. Det var stortset altid studievejlederen som stod for de almene trivsels samtaler.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Jeg blev af studievejlederen anbefalet at tage orlov og så tage 3. g året efter (mit sygdom lå i den første del af året), men jeg ønskede ikke at vente endnu et år med at blive færdig (jeg var allerede ældre end de andre pga. et udlandsophold på et par år før 1. g), så jeg accepterede fuldt pensum og det endte ud med at være en fordel for mig . jeg er meget bedre til at gå til eksamen end til at få gode karakterer i undervisningen
Nå, men jeg har googlet lidt og fundet følgende:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=192670
Som jeg forstår det der er skrevet i §8, så kan det enkelte gymnasium selv lave ordensregler, regler for fravær osv. Læser man videre, skal der, som jeg forstår det, gives en skriftlig advarsel inden eventuelle sanktioner.
HVIS MULIGT skal sanktioner meldes ud mindst en måned før eksamen (se stk. 4) - dvs. at gymnasiet faktisk KAN sætte eleven på fuldt pensum helt op til eksamen - de skal jo blot kunne argumentere for at det ikke var muligt før. Men i tilfælde, hvor det skyldes fravær/manglende deltagelse i undervisning vil jeg da tro, at man melder det ud indenfor de rammer.
Fuldt pensum advarsel?