{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
705 visninger | Oprettet:

værnepligt og gardehusar {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har den drøm at komme ind til gardehusarende når jeg er færdig på gymnasiet (i sommeren 2020). Nu er der så en veninde der siger man skal skrives op til forsvarets dag 2 år før? Skal man være 18? bliver først 18 her i marts så ved ikke om jeg overhovedet kan komme til forsvarets dag... Ville så høre fra jer der har været gardehusarer før, hvordan og hvorledes i kom ind, hvad i skulle gøre inden.

Ellers hvis i har andre gode råd må i meget gerne komme med dem smiley
Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  værnepligt og gardehusar
  • #1   25. sep 2018 Hej Ashlee

    Du bliver inviteret til Forsvarets dag når du er fyldt 18, og ellers kan du tilmelde dig på Forsvarets hjemmeside. Til Forsvarets Dag kommer du igennem tests, hvor du vil blive erklæret egnet eller uegnet.

    Her melder du dig til tjeneste i Hesteskadronen. Min lillesøster ansøgte i foråret 2016 og da var der to års ventetid. Undervejs er der nogle der fortryder og springer fra, så der bliver en ledig plads. Derfor er det vigtigt du får dig meldt ind og kommer på venteliste, så er der måske en mulighed for at komme til før smiley

    Til februar er det ti år siden jeg startede. Det er mega fedt og surt og spændende og kedeligt. Der følger mange oplevelser. Det fedeste er den grønne tjeneste, våbnene og REX-turen. Hestene er skønne og det er hårdt arbejde med vedligehold med udrustning. En oplevelse for livet, som man ikke vil være foruden, men som man ikke vil gøre om smiley

    Held og lykke herfra.


  • #2   25. sep 2018 okay så må jeg vel vente et par måneder, kan slet ikke melde ind endnu øv øv

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   25. sep 2018 først skal du spørge dig selv: er min drøm et liv inde i forsvaret, og kan jeg se mig selv arbejde som soldat om 10 år?

    hvis du kan svare ja til det, så sksl du ind på forsvaret.dk, og tilmelde dig forsvarets dag. du vil efterfølgende modtage en indkaldelse, til den nærmeste forsvarets dag.


  • #4   25. sep 2018 AMT
    Det er altså kun et år man er i Hesteskadronen. Og det er jo bare en sjov oplevelse, der er ingen der siger man skal gøre karriere i Forsvaret efterfølgende.

    Ashlee
    De par måneder kan hurtigt gå. Held og lykke med at komme ind. Jeg håber du kommer ind, det er en fantastisk oplevelse smiley


  • #5   26. sep 2018 tak ^_^ det skader jo ihvertfald ikke at bruge sit sabbatår lidt fornuftigt. håber man kan komme ind, har ihvertfald drømt om det i flere år nu hahah

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   26. sep 2018 Ann: Det er en basis uddannelse til at blive soldat.

    problemet med de lange ventelister kommer fordi at folk tror at det er en oplevelse - ala en rejse, og ikke en reel uddanelse.

    derfor bær man ikke tage pladsen fra dem som faktisk har en intation om at ville være soldat


  • #7   26. sep 2018 Jeg var der inde i 16/17, og da jeg blev 18 fik jeg en inkaldelse med med en dag jeg skulle komme til forsvarets dag. Jeg meldte mig på et hold med det samme jeg kunne og holdte ellers øje med om der kom ledige pladser. Jeg skrev også til dem for at høre om der var mulighed for at komme på et tidliger hold så i stedet for febuar 17 kom jeg ind i august 16.

    JEg nød det og fandt ud af en masse om mig selv og at jeg i hvert fald ikke skulle fortsætte i forsvaret, som segant eller ligne. Det er en oplevelse som jeg ikke vil undvære den dag i dag selv om jeg har haft udfordringer.


  • #8   26. sep 2018 AMT
    Hvis man vil være professionel soldat, kan man tage basisuddannelsen i et af de andre regimenter, hvor der ikke er hverken ventetid eller problemer med at komme ind. Hærens Basisuddannelse er adgangsgivende til Reaktionsstyrkeuddannelsen og Sargeantuddannelsen og ellers videre karriere indenfor Forsvarets uddannelser.

    Danmark har stadig værnepligt, og den er fire måneder. Hvis alle dem, der var tvunget igennem de fire måneder også skulle forpligte sig til at gøre karriere indenfor Forsvaret i ti år... Ej nej, det er en oplevelse når man kommer til Hesteskadronen og Livgarden, der er alle frivillige.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   26. sep 2018 Ann: du kan ikke sammenligne det at være underlagt en ældgammel lovgivning også at gøre noget for hyggens skyld.

    Hvis man ved at man ikke vil have en karriere inden for forsvaret, så må man få skabt sig oplevelser andetsteds.

    jeg kender alt til forsvaret, har selv været der. man skal ikke spilde hverken forsvarets tid eller skatteydernes penge, fordi at man vil have en oplevelse.


  • #10   26. sep 2018 Armen Jøsses

    Der er et bestemt antal pladser i værnepligten og det er stadig nogle, der tvinges ind. Jeg tror du skal henvende dig et andet sted med den moralprædiken der, hvis du har den holdning at der er spild af Forsvarets tid og skatteydernes penge.

    Hvis man har en drøm om at blive soldat, så er det det man skal blive, uanset om det er et år i Hesteskadronen eller en ti år lang karriere i systemet. Det er bare ikke alle, der skal udsendes og være officerer, der skal også være nogle frivillige, kvinder som mænd, der tager en tørn, og kalder det en oplevelse, rider eskorterne for kongehuset og passer hestene på kasernen. Det skal være entusiastiske, frivillige værnepligtige, for det tilfører kvalitet. Der skal nye ind hele tiden.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   27. sep 2018 Ann: Du fatter nul og niks af hvad jeg skriver smiley

    men bliv du ved med at opfordre folk til at tage pladser i forsvaret, uden at ville være soldat... bare fordi at man vik have en oplevelse.


  • #12   27. sep 2018 AMT
    Ja, jeg fatter det virkelig ikke. Jeg kan simpelthen ikke se, hvad du mener er problemet.

    Hvis ikke folk melder sig frivilligt, så bliver de jo tvunget ind..... I min verden gør det ikke umiddelbart kvaliteten af de danske soldater bedre.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   27. sep 2018 Ann: Så du kan ikke se problematikken i at folk tager værnepligt, selvom at de ingen interesse har i at være soldat?? (og derved tager pladser fra dem som faktisk har en reel interesse for arbejdet, og ydermere bruger en masse at danskerne skattekroner "for hyggens skyld")

  • #14   28. sep 2018 AMT
    Nej, det kan jeg virkelig ikke. Jeg synes da det er fantastisk, at så mange vil melde sig frivilligt. Hvis der ikke var det, så skulle der fyldes op med ufrivillige, mænd har jo værnePLIGT. Da jeg var soldat for ti år siden, var der mange, der ikke frivilligt havde meldt sig, og der var nogle der blev hentet af militærpolitiet på deres bopæl, fordi de ikke ville ind til militæret.

    Mennesker, der deltager under tvang bidrager ikke med noget positivt i sådan en gruppe, stik modsat dem der har meldt sig frivilligt. Oplevelse eller karierre - det går ud på et. Det er ikke alle der skal være befalingsmænd, der skal også være nogle soldater til at lave arbejdet.


Kommentér på:
værnepligt og gardehusar

Annonce