{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
479 visninger | Oprettet:

Aktindsigt {{forumTopicSubject}}

Jeg mistede min mor da jeg var 10 år gammel, jeg er siden hen blevet kronisk syg. Har blandt andet fået en arvelig sygdom, som både min morfar, min morbror har og som min mor døde af.
Jeg ved hun var mere syg, end bare den arvelige sygdom, men ikke hvad hun fejlede. Og som 10 årig er det ikke lige det man tænker på, at spørge sin mor om. Mine bedsteforældre ved ikke hvad hun fejlede, ud over den arvelige sygdom. Så de er lige så meget på bar bund som jeg. Jeg tænke at de ville være en god ting at vide hvad hun fejlede, så jeg ikke får flere "overraskelser".

Så jeg vil høre om der er nogle af jer, der ved om det er muligt at søge aktindsigt i hendes lægepapir. Så jeg kan se helt konkret hvad hun fejlede. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aktindsigt
  • #1   27. sep 2018 Du kan være oppe imod en tidshorisont der. Det kommer an på, hvor længe det er siden, at din mor døde, og hvor gammel du er, fordi du skal være personligt myndig, hvis du skal bede om aktindsigt.
    Journaler bliver gemt, men hvor lang tid over 10 år de opbevares, det ved jeg ikke, da det er kravet.

• #2   27. sep 2018 i næste måned er det 9 år siden hun døde.

• #3   27. sep 2018 Fandt det her:
    "Aktindsigt i en afdød patients journal
    En afdød patients nærmeste pårørende har ret til indsigt i oplysninger om afdødes sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde, medmindre det må antages at være i strid med afdødes ønsker. Det gælder, lige gyldigt hvor dødsfaldet skete.

Der er dog ikke ret til aktindsigt i hele journalen, medmindre patienten i forvejen har givet tilladelse til det, eller den pårørende er værge for personlige forhold, herunder helbredsmæssige forhold."
    fra https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/vaerd-at-vide/p/pensioner---private

Så jeg ville bare prøve hvis jeg var dig smiley

• #4   27. sep 2018 Du har ikke ret til aktindsigt i hele journalen og dermed alt hvad hun fejlede. Som beskrevet ovenfor har du kun ret til indsigt i dødsårsag og det sygdomsforløb, der førte dertil.

Der kan gøres undtagelser, og måske du kan være heldig at være sådan et tilfælde, når der er tale om (alvorlig?) arvelig sygdom, men udgangspunktet er, at tavshedspligten trumfer dit ønske om viden.

Kommentér på:
Aktindsigt

Annonce