{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Heste med lyserøde muler
  • #1   8. jun 2019 Solcreme? Mulenet? Der er den del muligheder smiley

  • #2   8. jun 2019 Solcreme, det samme mærke som til mennesker.
    Købt i matas.


  • #3   9. jun 2019 Mulenet smiley

  • #4   9. jun 2019
    Vær opmærksom på at det oftest kan være grundet fotosensbilitet at de bliver skoldede smiley


  • #5   9. jun 2019 Mulenet.
    Solcreme slikker de enten af, eller slider af i græsset er min erfaring smiley
    Som mulenet kan man enten købe et til at sætte på grimen, eller bare selv sy en karklud på smiley


  • #6   9. jun 2019 Sørger for at holde smørblomsterne nede med kalk, så er der ingen problemer smiley

  • #7   9. jun 2019 #6 Når de reagerer på solen, hjælper det vel ikke at fjerne giftige blomster?
    Hvide muler er ret sarte iver for skarp sol.


  • #8   9. jun 2019 Det afhænger noget af, om de er røde pga sol eller pga plantesaft, der gør dem ekstra følsomme over for sol...

    Min gule klarer sig fint, hvis der kun er græs på en græsmark...


  • #9   9. jun 2019 Min har sart mule, efter en forgiftning med bjørneklo for tre år siden. Hun går med et mulenet med UV-beskyttelse i sommerhalvåret smiley

  • #10   9. jun 2019 Nu har min godt nok kun en mindre hudfarvet plet på mulen, men jeg gør ingen ting, han får aldrig sår. Min erfaring er at de oftes bliver "solskoldet" pga forgiftning og ikke pga solen.

  • #11   9. jun 2019 Min pony er basically helt lyserød.
    Når sommeren kommer gradvist, som i år, vænner hun sig automatisk til solen, og får lidt sol ad gangen, så huden ikke bliver forbrændt. Ligesom os.
    Andre år har jeg brugt solcreme.


  • #12   9. jun 2019 min vallak blev solskoldet da han var plag. det var pga solen. noget med at der ikke var noget skygge på sommerfolden
    men hos mig har der ikke været noget galt. han får solcreme på hvis der er meget sol. jeg har skygge på folden


  • #13   9. jun 2019 Min har en fluehue på med indbygget mulenet. Hun nægter at få solcreme på, jeg kan ganske enkelt ikke fange hende på folden efter et par dage hvis jeg forsøger at smøre det på dagligt. Med huen undgår vi både fluer i øjne og ører, og hun får ikke skoldet sin mule. Samtidig virker hun også glad og tilfreds ved situationen smiley

  • #14   9. jun 2019
    Langt de fleste problemer med skoldede muler, kommer sig af fotosensebilitet - det samme når hesten bliver forbrændt på aftegningerne på benene fx ved koden, det er ikke mug men fotosensebilitet.

    Jeg har ikke oplevet heste med hvide muler have problemer med solbrændte muler medmindre de har gået på folde med smørblomster fx.


  • #15   10. jun 2019 Mulenet med UV er det der virker bedst. Solcreme er noget bøvl og min vallak lærte lynhurtigt hvordan man tørrer det af. smiley

  • #16   10. jun 2019 Jeg brugte helosan solcreme i et par år, men det viste sig at være fuldstændig overflødigt, da min basse havde lært sig selv at køre mulen i jord for at beskytte den for sol, så han havde ingen problemer.
    Jeg tænker at de fleste gange er det en kombi af planter og sol der giver sår, så hold giftige planter væk og giv evt. mulenet på.

    Måske kan man lære hesten at gnide jord på mulen, det virkede i hvert fald for min (dyrene i Afrika mudder- og sandbader for solbeskyttelse)


  • #17   11. jun 2019 Dr. Who husk at menneske solcreme har modsat effekt og tiltrækker solen og man derfor skal købe en lavet til hest

    Jeg har både fluemaske med UV og heste solcreme på hver dag. Han har både lyserød mule og er lyserød om øjene


  • #18   11. jun 2019 Michelle.
    Ahhva?
    Tiltrække solen?


  • #19   11. jun 2019 Sammensætningen er helt anderledes og hestenes hud vs vores hud er helt anderledes og har modsat effekt. Testede det endda på min egen, halvdelen af mulen med hest og den anden halvdel med menneske. Brugte en 50 faktor og han var fuldstændigt skoldet på den side med menneske solcreme efter 3 timer hvor den anden side var perfekt og uden den mindste smule farve

  • #20   11. jun 2019 Jeg har også hørt at solcreme til os mennesker ikke må bruges på dyr, netop pga fobrændingsfarre og sartere hud ifht. fx. parfume.

  • #21   14. jun 2019 Som der nævnes, kan solskoldninger på hvide områder på mule og ben skyldes fotosensibilisering.

    Fotosensibilisering kan opstå på 2 måder:

    - Hesten indtager fotoreaktive stoffer, enten via lægemidler (fx flere typer antibiotika og diuretika) eller giftige planter (fx kæmpe bjørneklo, prikbladet perikon m.fl.). Herefter sidder de fotoreaktive stoffer i hudcellerne, og når de aktiveres af UV-lys frigiver de frie radikaler eller peroxidaser, som skaber lokal inflammation. Det er det, du observerer som solskoldning.

    - Hesten har en leversygdom, eller anden svækkelse af leveren, som gør, at den ikke længere kan omdanne chlorophyl. Det uomdannede chlorophyl ender så i hudcellerne og virker fotoreaktivt.

    Derfor kan man have gavn af at gå sin fold igennem og evt. snakke med sin dyrlæge, hvis ens hest får solskoldninger.

    Håber det var en brugbar forklaring
    Mvh. Den Dyrlægestuderende


Kommentér på:
Heste med lyserøde muler

Annonce