{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.161 visninger | Oprettet:

stift læder {{forumTopicSubject}}

Hvordan får i en gammel sadel blød og lækker i læderet igen?
Jeg har haft renset sadel i sprit og farvet den med farve beregnet til læder. Hvorefter jeg har kørt godt med fedt ind i den, for at få læderet blødt. Her efter 2 dage er den stadig med stiv i læderet. Er der andet jeg kan gøre, den har været blød i læderet før, men efter bare at have hængt var læderet blevet stift..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stift læder
  • #1   19. jun 2019 Jeg havde nu brugt acetone og renset den udenfor istedet for sprit.. men hvad fedt har du brugt til sadlen?

• #2   19. jun 2019 jeg har med nærmer omtanke brugt ren acetone smiley

• #3   19. jun 2019 Med sadlen er der kun den "hårde" vej.
    Du skal give den (meget..!) olie på alt overlæder, og sadelklapper, indtil den holder op med at suge.
    Min erfaring er at man sagtens kan smøre en sådan udtørret sadel 8-10 gange.
    Pas på med at give undersiden hvor stopningen ligger lige inde under læderet alt for meget olie.
    Giv det til det suger lidt langsommere, og smør den derefter med fedt.

Voila... Lidt knofedt, og så er læderet fint igen.

• #4   19. jun 2019 Hjælper det ik, så kan fedtet have skabt en barriere for mæthed, så må du processen igennem med at vaske sadlen med sadelsæbe og så følge den ovennævnte opskrift på at blødgøre slavisk smiley

• #5   19. jun 2019 Jeg vil rense sadlen for læderfedtet med en ordentlig omgang lædersæbe for at den vil kunne suge olie. Herefter MANGE gange læderolie til den ikke suger mere. Evt prøv at ligge sadlen i en sort affaldssæk mens den suger olien. God fornøjelse, jeg håber resultatet bliver godt.

• #6   19. jun 2019 Jeg har haft reddet et par gamle, stive ridestøvler med en rens med saddelrens og derefter masser af fedt. Tror de blev smurt ind i et tykt lag en 4-5 gange før de var bløde og smidige igen smiley Så der skal meget til og en masse tålmodighed. Håber det lykkes!

• #7   19. jun 2019 Smør et tykt lag fedt på og læg så sadlen i en lufttæt skraldepose i 2-3 dage. Det er det mest effektive smiley

• #8   19. jun 2019 Fedt er ikke løsningen, når sadlen er blevet tør og stiv - der skal olie til. Rens fedtet af igen og pensl læderet med olie, lad det trække ind, pensl med olie, lad det trække ind, pensl med olie osv., til det er mættet.
    Når læderet er mættet og bliver brugt, skal det nok blive blødt igen - og så er den klar til fedt.

• Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 4 Svar: 29
    #9   20. jun 2019 Den har vi også prøver. Sprit og acetone tager alt fedtstof ud af sadlen. Brug de produkter der er beregnet til sadler. Sadelsæbe og vask den til den er ren. Det skal gøres måske mange gange. Hårde arbejde. Lad den tørre i til den er ordentlig tør, og det kan også tage dage. Så giver du 1 produkt til at opbygge smidigheden igen. Vi bruger bivoks til sadler. Gnid den normalt ind og skal den have mere, gør du det igen til den er ok. Men vælg 1 produkt til at blødgører læderet med og ikke først fedt så olie - skrabe af - og nyt igen. Jeg anbefaler at du lader sadlen optage det produkt du vil anvende naturligt, og giv den til til at suge det ind i læderet. Vi har alle hver vores måde at gribe tingene an på, så kan du selv vælge.

• #10   24. jun 2019 Læderrens til rideudstyr. Kiefer læderolie og læderfedt med bivoks har jeg haft gode erfaringer med. Knofedt og god tålmodighed. Har dog oplevet seletøj som var blevet for stift og ikke ville blødgøres trods det lå i blød i olie et helt dgn.

Kommentér på:
stift læder

Annonce