{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

Microvital kur {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en microvital kur til min islænder vallak - spørgsmålet er så bare, hvornår jeg kan starte ham op på den?

Han er lige flyttet stald, kørte 2 timer i trailer i fredags, og i går kom han ud i den nye flok.
Han er endnu ikke begyndt at fælde.

Er det for tidligt at starte ham op nu? Eller er det godt, nu hvor der også sker så mange nye ting? smiley

Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Microvital kur
  • #2   2. feb 2020 Alletiders, tak! Så kan jeg godt starte ham op på den nu smiley

Har du prøvet at give din det i noget lækkert mash? smiley

• #4   2. feb 2020 Årh ja okay, så er det ikke nemt, kan jeg godt se smiley

Men tak for hjælpen!

• #5   2. feb 2020 Jeg giver min to gange om året, og det er når han begynder at skifte pels. Så plejer at give ham forår og efterår smiley

• #6   2. feb 2020 Du kan sagtens give den nu - foråret er ret hurtigt på vej i år.

• #7   2. feb 2020 Jeg har lige startet mine op på det da den ene er begyndt at fælde ^_^

• #8   3. feb 2020 Du kan bruge kuren lige når du har lyst og når det passer dig.

Der er ingen bestemte tidspunkter den skal bruges på.

Brug den når du føler hesten begynder at miste energi og glans og evt mangler at få opfyldt depoterne.

• #9   6. feb 2020 Hvad indeholder det, og hvad skal det gøre godt for?

• #10   7. feb 2020 Ann
    Microbial we en mineral of vitaminblanding
    Den har et højt indhold af sporstoffer (zink, kobber, mangan mv) og indeholder B-vitaminer.

Det kan være særlig godt, at give ved pelsskifte, da kroppen bruger meget af disse, og kan give anledning til et lettere pelsskifte. Det kan give et boost til immunforsvaret og fordøjelse(pga b)også, og oprette mangler - hvis der er nogen.
    Har man ikke hø med analyse, kan hesten fx ligge lavt i zink.

De fleste heste er ikke så vilde med smagen.
    Så det anbefales at starte langsomt op.

Jeg er dog personligt mere til at give en vitamin og mineral blanding der indeholder andre vitaminer fx C, A D, og E. Og personlig er jeg også mere til daglig tildeling af det, frem for kure 2 gange i året. :)??:)

• #11   12. feb 2020 Therese F
    Tak smiley
    Grunden til jeg spørger, er egentlig ikke fordi jeg ikke ved det. Men for at være lidt provokerende.

Mineraler og vitaminer er noget man skal være forsynet med hele tiden. Sådan noget som en 'kur' giver ikke mening. Hvem prøver man at narre? Sin hest eller sin pengepung?

Microvital er en udmærket mineralblanding, jeg er i den grad tilhænger af organisk bundne spormineraler fremfor sulfat- og oxyd-bundne spormineraler, idet udnyttelsen er bedre og kan lagres i vævet hos dyret.

• #12   12. feb 2020
    De fleste har ikke analyse på deres grovfoder ( eller græs ) og har dermed en ukendt faktor. Dermed er ingen 100% sikker hele tiden - medmindre de har analyse, men trods en analyse kan der også spille ting ind.
    Og lige blodprøver er jeg ikke kæmpe fan af og ligge tillid til, medmindre man står med et problem, der skulle pege i en retning af at det er relevant og kigge på.

Jeg plejer ikke og give microvital ( eller b vitamin ) fordi jeg ikke oplever nogen problemer, men i år har jeg oplevet problemer med tør hud - hvilket hænger fint sammen med, at de der har analyse på grovfoder ( ikke kun sukker og FE men også vitamin/mineraler ), har set en stor mangel på zink i mange af grovfoder prøverne.
    Zink mangel giver ofte hud/pels problemer. Derfor hjælper det mange med regneksem eller mug og give zink tilskud.

Og mange heste har generelt haft problemer med zink mangel - pels problemer, mug, regneksem mm. Fx hvis man fodre med naturlige vitaminer, ikke tilsatte - nogle producenter tilsætter efter de behov der er i forhold til de generelle grovfoder analyser, andre ikke.

Så i år giver jeg en microvital kur, for at booste de mangler mit grovfoder skulle have. Da jeg fodre ad libitum består en stor andel af hestens kost af grovfoder - dermed en stor ukendt faktor. Jeg har ikke mulighed for at få analyse på grovfoderet - ellers havde jeg gerne gjort det.

Jeg ved godt din holdning til fodring og min er i helt forskellige hjørner - og fred være med det.

• #13   12. feb 2020 Krikken
    Hvis det grovfoder har et lavt indhold af zink, og din hest dermed er underforsynet af netop det, hvordan kan det være at du så ikke vælger at supplere med en mineralblanding, der forsyner hesten hele tiden?

Skal vi ikke helst forsøge at forebygge frem for at behandle?

• #14   12. feb 2020
    Fordi jeg ikke har en analyse på grovfoderet og dermed ikke kan afstemme en vitamin/mineral blanding med grovfoderet ( og manglen ). Havde jeg det, så havde jeg afstemt det ;).

Uden en analyse på grovfoderet vil jeg ikke begynde og tilføje et ekstra mineral konsekvent eller give højere dosering af fuldfoder.

Kommentér på:
Microvital kur

Annonce