Sand i mavsen - hvordan tester jeg? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg vil rigtig gerne se om mine heste har for meget sand i mavsen.
Men ved ikke hvor meget vand jeg skal blande i og hvor meget afføring jeg skal samle op...
Samt hvor meget sand der må være;)
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 258
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Sand fra tarmen kan ses i prøverne, hvor man bruger frostpose eller klare gummi éngangshansker. Prøverne skal helst tages fra pøller henover et døgn, helst dage for at få et mere nøjagtig billede af hvor sand ens hest har i systemet. Ved brug af kun én prøve, kan være misvisende da afføringen ikke altid får skubbet en god portion sand ud ved gødning.
Sand i tarmen derimod kan ikke ses i gødningsprøver, da sandet kan ligge og ophobe sig i selve mavesækken og opholdet i maven, gør over tid at sandet cementeres. Sandet eller rettere cementen kan opholde over længere tid i selve mavesækken, faktisk år....
Så enten skal man får hesten undersøgt af dyrlæge og få den gastroskoperet eller man køber udrens kur til hesten, som er beregnet til at tag sand/cementen i mavesækken.
Det er en ret pinefuld død når det ikke opdages og det yderst sjældent at dyrlægen kan redde hesten, da det er allerede er for sent når hesten bliver så syg. Symptomer på sand i maven kan vises anderledes end ved sand i tarmen.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Som du selv siger - sand, der samler sig i hårde skorper er jo samlet i stabile klumper.
Men, hvis hesten har adgang til noget at pille i og ikke går på nedbidt græs, så er risikoen for at den æder rødder meget lavere.
Forebyggelse slår behandling.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
dec 2007
Nu ved jeg så ikke om TS reelt mener 100% om der er tale sand i tarmen eller maven
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det eneste der kan give et præcist billed af det, er et røntgen billed af maven.
En prøve i en pose, giver kun et billed af at hesten har sand - ikke hvor meget.
nov 2011
Følger: 64 Følgere: 60 Heste: 12 Emner: 47 Svar: 114
De startede med at skulle græsse der hvor ridebanen skulle være selvom de havde hø ville de hellere spise det græs der næsten var væk.
Men nu er de kommet over til en stor græsfold hvor jeg ikke mistænker at de spiser rødderne
dec 2007
Sand i mavsen - hvordan tester jeg?