{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Tips - som første gangs ejer {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Jeg har gjordt nogle tanker om, at jeg vil prøve lykke som første gangs ejer af en hest.

Men jeg ved nok ikke lige præcis, hvad jeg skal gå i gennem og hvilken økonomi der ligger bag.

Kan i give mig en "to do list" eller en kort gennem gang hvem og hvad jeg skal have fat i ?

Kan i måske hjælpe mig ?

Kh Mathilde


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tips - som første gangs ejer
  • #1   25. mar 2020 1) Du skal være selvhjulpen med en hest, før du er klar til at købe.
    Ja. Alle ryttere lærer løbende mere, livslangt.
    Men, du skal kunne håndtere hverdagssituationer selv - og lidt kaos også.
    (Og være moden nok som menneske, til at erkende hvor du har grænserne for din formåen.)

    2) Dette gælder både som rytter og i daglig omgang og pasning.

    ...
    3) Sæt dig ned og læs nogle kompetente fagbøger. Jeg fik engang det råd at købe Den Store Foderbog. Det er et godt sted at starte.
    Vær opmærksom på, hvem der er dine kilder. Fx påstår hjemmesider for cannabisolie, at deres produkt er effektivt imod alt, uden bivirkninger og lovligt - men sjovt nok har den slags hjemmesider ikke pålidelige kilder til deres upålidelige påstande.
    Hestens Værn, avlsforeninger, de store landbrugsorganisationer, KVL og lignende vil jeg gerne stole på.

    4) Lav et budget.
    Opstaldning.
    Inkl er adgang til ridehal, ridebane, skov, undervisning, strøelse, grovfoder, krybbefoder, ind og udluk inkluderet?
    Vær ærlig med, hvad der er nice to have og need to have.
    Undervisning, fx en gang ugentligt resten af dine dage er en fornuftig ide.
    Husk at sætte penge af til alt det sjove. Undervisning. Clinics. Stævner. Udflugter. Det koster ca 2 kr pr km at køre med en trailer for brændstof alene...
    Sæt penge af til det kedelige. Smed. Vaccination, tandrasp.
    Hvad gør du ved akut +dyr sygdom? Skal hesten opereres eller slås ned, hvis den bliver akut syg, har en reel mulighed for at dø trods OP og kun 30% sandsynlighed for at blive ridehest igen??
    Hvis du vælger selvpas, hvem passer hesten ved overarbejde, din sygdom eller punkteret cykel???

    5) Vær forberedt på at tage ud og se en masse grimme ællinger før du finder en svane - både ift hest men også opstaldning.

    6.
    Husk seks.. Æhh. Husk at nyde jagten og hesteholdet!


  • #2   25. mar 2020 Start med at se din økonomi efter i sømmen.
    Hvor mange penge kan du undvære pr mrd?
    Købet af hesten er nemlig det billigste.
    Hvordan skal hesten opstaldes?
    Det koster meget forskelligt, alt efter hvor du bor i landet. Nogen kan nøjes med løsdrift på en bar mark og andre skal ha det hele inden for rækkevidde.
    Se så efter hvad opstaldning koster i dit område.
    Hvad koster smed, dyrlæge/ hestetandlæge og diverse behandlere i området?
    Når du så ved alt dette, så kan du se dig om efter en hest der passer til dit behov og ønske. Er du ikke selv særlig erfaren i hestehandel, så ta en heste kyndig person med. 4 øjne ser bedre end 2, samt du har en, der kan ta video, mens du prøver hesten.
    Husk, lad dig ikke presse af, at ejer af hesten siger, der er mange interesserede. Det kan være salgs gas. Måske det passer, måske ikke.
    Prut om prisen når du har fundet den rigtige. De fleste har sat hesten lidt højere for, at ha noget, at handle om.
    Køb ikke en hest med diverse lidelser. Heller ikke af medlidenhed.
    Der findes masser af sunde og raske heste, så køb ikke en der kræver særlig behandling... heller ikke selvom den er billig eller sød og rar. Det bliver dyrt i længden.
    Billige / gratis heste er aldrig gratis, at holde. Tro ikke du redder hesten. Nej du køber dig til problemer ved, at købe en hest med diverse skavanker.
    Kan du selv tilride?
    Hvis ikke så køb en hest, der er tilredet. Ellers risikere du, at du har en hest du aldrig kommer ud, at ride på.
    Held og lykke med, at finde en dejlig hest smiley


  • #3   25. mar 2020 Tusinde tak forbi i skrev!

    Lige for at svar kort på jer begge.

    Jeg har styr på det med opstaldning, fold, fodre osv.
    Og alt det praktiske udover er der styr på.

    ------

    Jeg tak for de rigtig gode råd!

    Mine spørgsmål

    1) dyrlæge/ tandlæge
    Skal man have flere tjek om året ?
    Eller er det mest det visse situationer (skader osv.)

    2) pas?
    Er ikke helt indforstået med rød/grøn pas?
    Er det bedst at købe en hest med et pas?

    3) forsikring?
    Man skal vel forsikre sin hest, ik?

    4) køb af brugt sadel
    Er det en go ide af købe en brugt sadel, når man ikke kan prøve den direkte ??
    Go eller no go ?

    Tak!


  • #4   25. mar 2020 Hesten skal vaccineres, medmindre den aldrig forlader gården.
    Heste bør ofte få raspet tænder årligt. Nogle oftere, andre sjældnere.

    Efter handel skal du have pas og ejercertifikat.
    Farve på pas fortæller om der er stamtavle. Islænder arrengementer og nogle western arrengementer kan du kun tilmelde dig, hvis papirerne er i orden.

    Du skal have ansvarsforsikring.
    Resten er lige meget.
    Jeg har fx ikke sundhedsforsikrimg osv på mine dyr.

    Du skal have en med, der har forstand på sadler, når du køber sadel.
    Jeg vil ikke betale sadel før jeg ved om den passer hesten. Hvad hvis den ikke passer hesten, eller jeg sidder dårligt?
    Så, hest til sadel eller sadel til hest.


  • #5   25. mar 2020 1) dyrlæge/ tandlæge
    Jeg plejer at få et tjek om året til mine to heste (og tit får man nogle andre fra stalden samlet, så bliver det billigere) hvor dyrlægen kommer og vaccinerer og rasper tænder (og lige ser at hesten ser ud til at have det fint).
    Som udgangspunkt får man sin hest vaccineret mindst en gang om året. Nogle vælger ikke at gøre det. Min ene får så hvert halve, fordi han skal have det for at måtte ride stævner.
    Det mest normale er også at få tandrasp en gang om året (derfor var det smart at få det sammen med vaccinen = billigere). Nu har min ene hest så fået sparket en fortand ud, og den anden har bølgebid, så her på det sidste har det været lidt besværligt at få tandraspningerne til at passe, da de skal have lidt oftere end en gang om året.
    Derudover får man selvfølgeligt dyrlæge ud hvis der sker noget akut, men det giver lidt sig selv.

    2) pas?
    Rødt pas gives i danmark til heste renracede heste med registreret stamtavle.
    Grønt gives til blandingsheste/heste uden registreret stamtavle.
    Derudover gives der sort pas til heste i danmark der er renracede, men hvor forældre så eks. ikke er avlsgodkendte.
    I andre lande har passene andre farver, eks. det islandske pas for renracet med stamtavle mørkeblåt.

    Det er et lovkrav at alle heste skal have et pas ( https://www.landbrugsinfo.dk/heste/hestepas/krav_til_registrering/sider/startside.aspx) - så ja, det er bedst at købe en hest med pas smiley
    Passene bruges til at registrere stamtavle (derfor der er så meget med farven på dem), men det er også her hestens medicinering, ejer osv. registreres, og er ret vigtigt for at holde styr på hvad der sker med hestene, og hvad det er for nogle heste.

    3) forsikring?
    Mange vælger at forsikre deres heste, så man ikke står med kæmpe dyrlæge regninger, eller ingen hest og 0 kroner til en ny, hvis den kommer til skade og måske dør.
    Der er også nogle, der i stedet vælger at
    Der er normalt 3 forskellige forsikringer (det er lidt forskelligt mellem forsikringsselskaberne hvad de helt præcist dækker, men overordnet):
    Livsforsikring: Du vælger en forsikringssum, og denne modtager du hvis hesten dør.
    Uanvendelighedsforsikring: Hvis hesten bliver rideuanvendelig, modtager du halvdelen af forsikringssummen.
    Sygeforsikring: Forsikringen betaler 80% af dyrlægeregninger, udover vaccine og tandrasp.


  • #6   25. mar 2020 Lysegrøn pas = ingen stamtavle.
    Rød pas = stamtavle.
    Blå pas = delvis stamtavle.
    Alle heste SKAL være chippet og ha et pas. Har hesten ikke det, så forlang det inden handlen afsluttes. Hesten må nemlig ikke transporteres uden pas og chip. Det koster mellem 5000 - 7000 kr, hvis du bliver stoppet og det ikke er i orden. De penge kan du godt spare og ha det sjovt for i stedet.
    Er der ikke en sadel med til hesten, så få en sadelmager ud og få hjælp til, at finde en, der passer. Ellers risikere du hesten får skader i ryggen af, at gå med en sadel der ikke passer.
    Alternativt få en part på en hest, et sted med andre ryttere, der kan hjælpe dig igang, så du får noget erfaring inden du køber din egen.
    Det er SÅ let, at købe en hest. Noget svære, at sælge den igen. Og endnu svære, at sælge uden stort tab, hvis du løber sur i det.


  • #7   25. mar 2020 Lysegrønt pas gives også til racer der ikke er godkendt i DK, selvom de er andre steder. Mange af dem er registreret i Tyskland i stedet, så de kan få rødt pas.

  • #8   26. mar 2020 Hvis du ikke har haft en halvpart, så start med en halvpart - det er god øvelse smiley

    Der er kommet masser af gode råd og forklaringer i de andre i dlæg, så jeg vil forsøge at komme med noget nyt ifht dette.

    Opstaldning - sørg for at stå et sted, hvor du kan få hjælp af kompetente folk.
    Det er ganske vist billigt at stå et sted med selvpas ude på Lars t’s mark, men når man som helt normalt vil være kommer til at stå med fx en halt hest, et sår på benet, en utilpas hest - så er det godt at få hjælp fra gamle garvede hestefolk mht hvornår dyrlægen skal tilkaldes ect.

    Undervisning, undervisning, og atter undervisning - hvis der er noget i dit budget som du skal bruge penge på, så er det god undervisning.
    Hellere købe en billig hest, og have råd til god undervisning end omvendt.
    Og så er vi tilbage til opstaldning - få opstaldning et sted hvor du kan få god undervisning. De færreste gode undervisere køre ud til dig på Lars T’s mark - de har rigeligt med kunder hjemme på deres eget sted smiley

    Hvis det ser for godt ud til at være sandt...... Et meget godt ordsprog også til hestekøb smiley
    Der er INGEN som forærer guld væk - heller ikke i hestehandel.
    Man kan ikke købe en Ferrari for prisen af en Fiat - så får man tilbudt en Ferrari for prisen af en Fiat, så skal man virkelig se på hvad det er, som at sælger vil forærer dig penge ?
    Men er sælger ærlig, og fortæller dig at motoren hakker i gearene, og lædersæderne er flængede, så det betyder at du skal reparere på ferrarien, så er det jo reelt nok smiley Fortæller sælger derimod, at dette her er “special Price for you my dear”, eller at den hakker lidt meget, men det betyder sleeettttt ingen ting, så gå væk fra den handel - så er der noget helt galt.

    Vær meget bevidst om hvad du vil have - en hest du med det samme kan ride tur på, starte stævner på, går i trailer ect, dvs bare kan nyde fra første dag - så skal du ikke ræse ud og se på 0-7 års heste smiley

    Mht pasfarve, så er det ikke passet du rider på, men hesten smiley
    MENNN hvis du gerne vil deltage i fx racespecifike arrangementer, så kræver det en hest med “rødt pas” - westernklasser, fjordheste klasser, araber, oldenborg, dansk varmblod ect.
    Hvis du bare vil ride stævner under dansk rideforbund, hvilket er hovedparten af stævner - så kan man lige så godt deltage og vinde på en “grøn pas hest” som på en “rød pas hest” smiley
    Min bedste hest hjemme i min stald er en “grøn pas hest” som er A-hest i dressur - verdens bedste guttermand smiley Men min nyeste hest er specifikt valgt med rødt pas, for at kunne deltage i oldenborg special stævner.

    Held og lykke med hestekiggeriet.

    Mvh Charlotte


  • #9   26. mar 2020 Tusinde tak for at i alle skrev!

    Jeg har altid været på rideskole, eller har haft part her og der, men nu har jeg haft en laaaang pause på grund af uddannelse.
    Men jeg er nemlig lige begyndt, at ride igen og er i en stald, hvor jeg har en part, men det bare ikke et match ( håber i forstår ) men som det ser ud nu, så må jeg lige forsætte på min part lidt endnu smiley

    Men jeg vil ikke ride stævner eller noget vildt, jeg vil bare finde min bedste ven, gi den min kærlighed og et godt liv.

    Tak fordi i skrev, i gav mig nok lige en øjenåbner ind i virkeligheden!

    Jeg er 20, jeg kan nå det endnu smiley



  • #10   27. mar 2020 Jeg giver 2281 om måneden. Med alt. Så er der lagt af til boks, strøelse, foder, wrap, smed, dyrlæge, tandlæge...

    Men. Jeg købte bassen for 2 år siden og har haft tandlæge 3 gange på 1 år, (jeg giver ca 2000 pr gang, inklusive vaccine), fordi forrige ejer ikke havde passet tandlæge og vaccine, så det kostede mig mere end forventet at rette op, fordi jeg jo gerne vil have at det er iorden.
    Normalt nøjes man med tandlæge og vaccine 1 gang om året.

    Der er mange ting man skal have styr på, men hvis man virkelig vil det, så kommer man hurtig ind i en rutine. Og selvom jeg har redet i 22 år, så er han min første egen hest og der hvor jeg har været i tvivl, der har jeg spurgt mig til råds hos dem i stalden, indtil jeg ligesom selv kom ind i det.
    Jeg står i selvpasser stald uden faciliteter, da jeg rider distance. Jeg er der hver dag og nyder hvert sekund af det.

    Han er ansvarsforsikret, i tilfælde af at han laver skade på andres ting/dyr, men han er ikke forsikret ellers. Det er ikke nødvendigt, til det han bliver brugt til. Har du en dyr stævnehest, så ville jeg forsikre den... Har du en hest til 12.000 der bliver brugt til hygge, så ville jeg ikke forsikre den yderligere.


  • #11   27. mar 2020 Jeg købte min første hest da jeg var 16 og betalte alt til den selv. Forsikring, opstaldning, foder.. you name it. Og det kan sagtens lade sig gøre, hvis man sætter et ordentligt budget. Jeg havde et lille arbejde ved siden af, og havde muligvis ikke ret mange penge til mig selv, men jeg havde ikke det behov. Hesten var en islænder = billigere i forsikring og godt robust. Selvfølgelig skal man altid have penge til dækkener osv. men det behøvede hun ikke, så de penge var sparet. Jeg havde altid nogle penge jeg lagde fra hver måned til eventuelle dyrlægeregninger. Hun stod i løsdrift il 700 kr inkl. hø, vand og el. Der var en ridehal man kunne leje sig ind i ikke så langt derfra og så købte jeg vitaminer ved siden af. Hun behøvede ikke mere. Hun gik også uden sko.

    Så ligesom med hunderacer og deres behov, er det også smart at kigge på hesteracer og deres behov. Jeg havde ikke haft råd til en DV f.eks.

    Jeg synes det er vigtigt at kigge i området og se hvad priserne ligger på de forskellige ting og derefter lave et budget. Det kommer også an på hvilket område du kommer fra og hvad priserne er der. Jeg synes ikke det er urealistisk at købe en hest, hvis man ligger penge fra til det hele. smiley


Kommentér på:
Tips - som første gangs ejer

Annonce