{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Skør hest der sparker {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har en hoppe som er meget bestemt i starten da jeg placerede hende i min fold med min vallak og min shetlænder.

Her for 2 måneders tid siden flyttede jeg min hoppe og vallak til Nordjylland. Da de lovede stormvejr dagen efter turde vi ikke at trille mod Fyn om morgenen. Så min shetlænder blev lånt ud til min kærestes lillesøster.

Efterfølgende har min hoppe været totalt skør i hovedet. Hun sparker og bidder. Har aldrig set noget så voldsomt. Hun går på fold med min vallak men har nu gjort at både min vallak og min chefs hest har stået skadet med voldsomme smerter.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der lige går i gennem hovedet på hende. Et halvt år tilbage red jeg ture på hende og hun var så sød så sød, sparkede næsten aldrig ud, til at jeg frygter min vallak endnu en gang skal til at stå skadet på smertestillende. Hvad kan det være og hvad kan jeg gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skør hest der sparker
  • #1   24. apr 2020 Jeg tænker først og fremmest du skal finde ud af hvad der trigger hende. Har hun ondt? Har hun oplevet noget, der gør at hun går "til angreb" eller "forsvar"? Er hun aggressiv eller bange? Kig efter hendes adfærd når det sker. Det er svært at vurdere hvad der sker for hesten over tekst, for der kan være mange forskellige faktorer der spiller ind. smiley

    Og så vil jeg helt sikkert snakke med hende der har lånt hesten og finde ud af hvad der er foregået. Hvis der ingen problemer var før hun var udlånt, er der jo tydeligvis sket noget under det ophold. Det lyder ikke som om hun har det rart.


  • #2   24. apr 2020 Altså nu oplevede jeg det kun i dag da jeg normalt ligger ude. Hendes adfærd var aggresivitet. Hun har næsten lige været tjekket igennem hele kroppen men om der er noget der har været overset, det ved jeg selvfølgelig ikke..

    Men min vallak stod bare og slappede af da hun bakker røven til og sparker bagud, så syntes lidt det kom ud af det blå...


  • #3   24. apr 2020 Så det er kun sket en gang eller? Jeg er lidt forvirret for det lyder som om det er over en længere periode at hun har opført sig sådan? smiley

    Kan det være noget med hierakiet? Når en hest bliver fjernet eller tilføjet til flokken, bliver hierakiet lavet om, og det plejer de lige at skulle finde ud af.


  • #4   25. apr 2020 Muligvis kan det skyldes hormoner. Snak med dyrlægen om hendes adfærd. Det nemt at få ultralydsscannet hendes livmoder for cyster og æg.

  • #5   25. apr 2020 Hvis du er i tvivl om, at hesten kan fejle noget fysisk, så skal du konsultere dyrlægen. Som miss Soffy skriver, det kan være hormonelt, og det kan behandles.



  • #6   25. apr 2020 Uanset hvad så er mit råd at kontakte dyrlægen mht din hoppes adfærd.

    Er der kuk i hormonbalancen så kan hopper virkelig blive nogle sataner og de er samtidig også død frustreret over den uro de føler. Min hoppe gik sammen med en anden hoppe i 10 år og hvert år så røg de i totterne på hinanden når den anden kom i brunst. Den anden hoppe blev udadrettet med at sparke mod andre heste og os mennesker. De fik hver især deres skader og for et par år siden fik jeg nok (efter jeg overtog min hest som ejer) da de igen blev skadet. Heldigvis var ejeren fornuftig at tale med omkring bekymringerne og fik dyrlægen ud. Hoppen blev scannet og første æggestok var normal, mens den modsatte var fuldt ladet med ufattelig mange æg. Har aldrig set så mange æg. Det gjorde at denne hoppe aldrig fik en pause mellem brunst perioderne Og var dybt frustreret over denne hormon rutsje tur konstant. I det tilfælde her, så blev hoppen sat i hormonbehandling, da man havde fundet ud af hvad problemet skyldes og ret hurtigt blev hoppen sit gode gamle jeg, som var sød, udadvendt, trofast overfor min hoppe og hvilende i sig selv igen. Hun havde fået ro i kroppen. Siden da, var der ikke flere problemer med den hoppe. Hormonbehandling foregik en hel sommer og efterfølgende var det nok at holde hormon balancen ved lige, ved hjælp af urter fra forår til efterår.


  • #7   29. apr 2020 Hormonforstyrrelse, kræft på æggestokke og mavesår ville være øverst på min liste over ting som skulle undersøges.
    Den har helt sikkert ondt. Du skal bare finde ud af hvor. Det kan din dyrlæge hjælpe dig med.


Kommentér på:
Skør hest der sparker

Annonce