{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Forslag - ny bil. {{forumTopicSubject}}

Plejer at køre i en brugt Toyota avensis.
Købt brugt i efteråret for 30.000 kr.
Havde kørt ca 280.000 kr.

I torsdags var jeg på vej hjem fra arbejde.
Bilen "tabte kraft" og kunne pludselig kun slæbe sig til 80 km pr time.
Kørte af motorvejen. Yderligere tab af kraft. Max hastighed 45 km pr time...
Heldigvis boede svigerfar tæt på ruten, han er dygtig mekaniker. Han kunne sgu ikke finde fejlen, men han har ikke grej til at aflæse computeren...

Bilen har været til mekaniker, tilstoppede dyser, koster ca 20.000 kr at reparere...

...
Host!

Forslag til ny bil?
Krav:
Plads til 2 mennesker og en hund.
Gerne plads til grej, men der er ikke brug for en familiebil...
Skal kunne trække en ordentlig trailer, dvs minimum 1500 kg. Jeg regner med at tage trailerkort næste år.

Vi overvejer at købe fra ny.
Betaler ikke for status og snob, men vil have et godt brugsredskab...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forslag - ny bil.
  • #1   28. jul 2020 Min kæreste købte sidst forår en Hyundai Kona diesel, som køre over 22-23 km på literen.
    Den er en drøm, at køre i. Kostede 235000 kr med det han nu syntes der skulle til, bla. træk. Der er 5 års garanti uden km begrænsning. Dog vil den være lige lille nok til det du gerne vil en bil skal kunne trække. Men der er både Tucon og Santa Fe, alt efter hvor mange penge du vil ligge i ny bil. Bare husk, at jo større motor du vælger, jo lettere og billigere bliver det, at køre med traileren. For lille motor slider meget på motoren når du har traileren efter og det er lettere, at komme op ad bakkerne uden en masse gearskift smiley
    Toyota er ellers også et godt valg, men bare noget dyre i nykøb.


  • #2   28. jul 2020 Tilføjelse.
    Jeg pendler. Ca 85 km i hver retning, dvs kører 18-2200 km på en almindelig uge.


  • #3   28. jul 2020 Jeg er virkelig glad for min Honda Accord, Elegance modellen. trækker 1700 kg og gør det rigtig godt smiley

  • #4   28. jul 2020 Jeg har en Ford S-Max, med en 2l diesel, kører jeg lange stræk, så går den 18-20km pr l.

    Med trailer på bruger den dog noget mere, mener at den må trække 1600 eller 1700kg på krogen.
    De fleste hesstetrailer har en egenvægt på 750kg og opefter.

    Ford C-Max også med 2l diesel på have omkring 1500kg på krogen.


  • #5   28. jul 2020 Vi købte sidste år en Opel Astra 5 dørs fra ny med 150 hestekræfter. Den må trække 1450 kg. Den kan virkelig rykke, det er en lækker bil med god komfort, den er sikker at køre i, og Opel er et fint mærke der laver nogle gode biler.. Vores kører 17 km/l, men vi kører ikke med økonomi-halløj slået til.

    Vi har i øvrigt god plads til to mennesker og to hunde samt alle vores pakkenelliker når vi kører til Vojens (fra Odense) hjem til mine forældre eller til Nordjylland til mine svigerforældre. Også til jul, når vi har 700 gaver i bilen! smiley


  • #6   28. jul 2020 Vi har en Dacia Duster - Og det er en fantatisk bil! Trækker fint traileren og har et fint brændstoftforbrug smiley Den køre omkring 15km/l med trailer og 22km/l uden, også har den god plads til alt hvad man behøver

  • #7   29. jul 2020 Har en Passat fra 09 og med en 2.0 motor som må trække 1800 kg på krogen og det gør den sku fint. Ligger mellem 16-24km på literen med automatgear og kan forbedres ved chiptuning som står på min julegaveliste, udover at det giver 30 hk mere og en endnu bedre brændstof udnyttelse.

  • #8   29. jul 2020 Jeg har en Avensis T2 Premium Executive Touring Sports fra 2017, 1,8 VVT-i, 147 HK, 6 M/T, som i gennemsnit kører 16 km/l.. Den må have 1500 kg efter sig, og kører vældig dejligt..

    profilbillede
  • #9   29. jul 2020 Doktor Who
    Hvis jeg var dig, så ville jeg tage tilbud fra et par andre mekanikere på opgaven, og så få den lavet. Eller en swot. Hvis stoppede dysser er det eneste, der er galt med den.

    Nu ved jeg ikke, hvad du har af budget ift. køb af ny/nyere brugt/anden bil. Men køber du en anden brugt bil, så kan du risikere at stå med samme problem om et år, for du ved aldrig, hvor langt den er, i at få skiftet sliddele eller i sit vedligehold.

    Hvis du vil købe en brugt bil igen, og det synes jeg er en ganske fin ide. Så har jeg erfaret med de tre VW'ere jeg har haft, at mange km pr år er en fordel. Dem der kører mange km i deres bil, får den bare bedre vedligeholdt. De erfaringer jeg har gjort med VW (jeg er heller ikke mærkesnob, jeg vil bare kun have VW) har den kørt over 210.000 km skal den have haft skiftet tandrem og på en diesel have haft skiftet EGR-ventilen. Og tit så sælger man sin bil inden det skal skiftes, eller også så skifter man det og kører 200.000 km mere i sin bil.

    Min veninde har netop købt en Citroen C3, og den må tage 1500 kg på krogen. Det er en hatchback, så hvis man ikke er en komplet mogerøv, der absolut skal have sine husdyr til at sidde på sæderne i bilens kabine, så kan en hund sagtens sidde i bagagerummet. Jeg er ikke fortaler for franske biler, men med en forholdsvis ny bil, er mærket egentlig lidt underordnet.

    Men - jeg havde nu ikke skiftet en bil, jeg ikke engang har haft et helt år, bare på grund af stoppede dysser, og det koster ikke 20.000 at få lavet, det tror jeg simpelthen ikke på smiley


  • #10   29. jul 2020 Den gamle bil er på vej til second opinion.
    Don't worry.

    Men...
    Jeg synes, at det er svært at finde ud af, hvilke biler der kan bruges til at pendle og trække trailer, når reklamer er baseret på status fremvisning eller familie transport. Status og babyer siger mig ikke så meget...


  • #12   29. jul 2020 God ide smiley

    Og bare rolig, hvis du vil skifte bil til noget ikke status, så findes der mange grimme og nederen biler. Det er naturligvis smag og behag, men alt i asiatiske bilmærker (riskogere), så er du sikker på der ikke er nogle der mistænker dig at have nogen form for status smiley


  • #13   29. jul 2020 Haha AnnC.
    Men, jeg vil hellere brænde penge af, på de aktiviteter jeg kører hen til, end brænde penge af på det jeg kører i, men have mindre råd til det, der er målet med en bil

    Hvis der er modeller, der er value for money, så sig til.


  • #14   30. jul 2020 Hyundai i30
    Må trække 1500 kg, og må køres uden trailerkørekort.
    Den er sat til at køre 27 km/l men køre lidt mindre, den er dog stadig rimelig økonomisk at køre i.
    Den trækker trailer uden problemer, vi er super glad for vores. smiley


  • #15   30. jul 2020 Den bil min kæreste byttede var en Chevrolet Nubira / riskoger 12 år gammel, som havde kørt 485000 km og han brugte ikke over 10000 kr på den ud over alm vedligehold. Hvilken prestige bil af EU eller USA mærke kan leve op til det?
    Så det kan godt være de har lavstatus, men de holder lige så godt, eller næsten bedre, end de biler der koster 50-100000 kr mere for en sammenligenlig model. Ofte har de bedre garanti end de europæiske biler, så jeg kan ikke se fordelen ved at bruge de ekstra penge på et europæisk bilmærke, der ikke kan leve op til deres egen prestige. Reservedele er også billigere, selvom de kommer fra den anden side af jorden, så igen hvad der fidusen ved et europæisk mærke?
    Jeg kan ikke få øje på den, ud over ringere garanti, dyrere reservedele, samt 50-100000 kr mere for ingenting.
    De penge vil jeg hellere selv bestemme over end de skal gå til et såkaldt prestigemærke. Jeg kan tråds alt ha meget sjov for de penge. Dem behøver de ikke få for, at grine hele vejen hen i banken over, at jeg var så dum, at gi dem.
    Selv køre jeg også riskoger og har gjort det i over 10 år og er glad for det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   31. jul 2020 Jeg ville kigge på BMW x5, eller VW touareg. På gulplade/papegøjeplader.

    Du får god kørekomfort, høj sikkerhed, masser af plads bag i, og eniminent bil til at trække med.
    Også er de bare en drøm at kører i.


  • #17   2. aug 2020 Min mand listede bilen ned til sin far i formiddags.
    Svigerfar er en habil amatør mekaniker, og han har vendt sagen med nogle motor-med nørder.
    Vi blev lidt overrasket, da svigerfar kom tilbage med en velkørende bil.
    Han har fikset problemet.

    Hældt rense additiv i tanken.
    Kørt mod motorvejen. Fejlmeddelelse, slået den fra, kørt videre, få km, fejlmeddelelse, kørt videre.
    Givet motoren lidt "professionelle tæv" dvs lav gearing ift fart så omdrejningstælleren røg op lige under det røde felt.. Og så var der renset i motoren..

    Åbenbart kører jeg for pænt??!
    Jeg pendler 2x 85 km hver dag, plus det løse.
    Men, fordi jeg ikke kører rigtig hurtigt (fartbøder er for dyre) presser jeg den lidt for lidt.
    Så ordren er at give bilen lidt tæv hver dag. Det kan fx være et par minutter ved 130 i fjerde gear frem for 6 gear....

    Svigerfar har lige sparet os for 20.000 til reparation, eller sparet os et par hundrede tusinde kroner til køb af ny bil et par år før nødvendigt...
    Jeg er rigtig glad for svigerfar.
    Men - også grundlæggende lidt utryg.
    Er møg afhængig af den slide trailerkrog...
    Suk.


  • #18   3. aug 2020 Doktor who:
    Lækkert I fik fikset bilen smiley Og ja man kan sagtens køre for pænt, min mor fik samme besked nogen år tilbage fra hendes mekaniker. Hun ligger også og pendler på motorvejen.


  • #19   3. aug 2020 Kan ikke se om der er tale om en benzin eller dieselbil, men flere mekanikere har også fortalt at de nye typer "pædagogbenzin", altså E10-typerne vil snavse indsprøjtningdyserne meget hurtigere til, og at en dyserens derfor er tilrådelig noget oftere end tidligere.. Insprøjtningssystemer er oftest også NOGET sartere end karburator-motorer..


  • #20   3. aug 2020 Den nuværende bil er Toyota avensis, diesel...

Kommentér på:
Forslag - ny bil.

Annonce