{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Part eller ej {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har Maren, en hoppe på 12 år, 158 cm høj og blanding af irish cob/knapstrupper. Hun kan ikke det vilde ridemæssigt, men er fuld styrbar og sød i alle 3 gangarter, dog langt fra rideform. Hun er ligeledes super på tur - dog har jeg kun haft hende med i hånden med Santana.
Jeg har kun haft hende en måned og kender hende af den grund ikke helt vildt godt smiley
Hun er generelt sød og nem. Men købt som selskab til Santana og ikke fordi jeg mangler en ridehest. Tanken er, at hun skal være en habil turhest, for alle der vil med mig på tur. Men jeg kan mærke, at hun godt kan lide, at være i gang og gå til ridning. Derfor kom min tanke om en part til hende
Jeg har hestene hjemme og kan intet tilbyde i form af ridebane/ hal eller lignende. Jeg har en godt drænet græsmark, som jeg må ride på og nogle fine tur muligheder. Jeg har en trailer, men den må kun læsse en af hestene
Min tanke er, at jeg måske kunne finde en sød pige som syntes det kunne være hyggeligt, at ride på hende og evt sammen med mig - dog med forbehold for, at min mor, søster eller veninde låner hende i ny og næ til en tur

MEN jeg har hestene hjemme af den simple grund, at jeg godt kan lide der er styr over tingene og at de bliver gjort på min måde - ikke, at jeg bliver sur over andres måder, men fordi jeg nyder, at pusle med tingene

Mit spørgsmål går derfor på folks erfaringer med parter til lignende heste - kemi, økonomi, orden, respekt, ridning osv
Er det overhovedet til, at finde en part? - Når jeg læser rundt omkring, er der MANGE forskellige oplevelser af, at have en part

Håber på nogle brugbare svar - tak for jeres tid smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part eller ej
  • #1   1. mar 2021 Det kommer oftest an på, hvordan den offentlige transport er til hvor hestene står. Hvis der er god forbindelse til en bus eller et tog, så er det oftest nemmere at finde en part - er min erfaring. Især fordi ikke alle har råd til en bil smiley

  • #2   1. mar 2021 Lige så mange udbydere der er af partsheste, lige så mange er der som søger part.

    Jeg havde i dit sted været forsigtig med at overtænke.
    Beskriv, hvad du udbyder og hvad du søger.

    Så er der to muligheder.
    1) Du finder en part.
    2) Du finder ikke en part og må justere dine forventninger.

    Tjoe.
    Jeg har da haft en skovturspart engang. Og det var en god oplevelse.


  • #3   2. mar 2021 Nu står derikke hvor det ligger.
    Er det på landet, hvor mågerne vender, ska du være heldig der bare er en der gider.
    Du skriver fine tur muligheder, men ikke om det er skov, ved vej eller noget.
    Sku man ride tur, hvilket det lægger op til, ska der være noget natur.
    Om du gør det pga penge, eller for at få luftet hesten?
    Men jeg ville ikke forvente betalende part, medmindre det er tæt på større by og part nemt ka komme frem.
    Du har så vidt jeg ka læse en hest, du ikke selv har redet på og heller ikke er i form.
    Det er osse svært, at kræve meget mønt, da part jo har lidt arbejde fra start.
    Der er dog trods alt forskel på en top tunet hest og en foldbums uden form.

    Så intet er umuligt, men du ska vide hvad du forventer, en betalende part har jo nok flere krav end gratis.
    Og det ka være lige godt, hvis du finder den rigtige, som du sikkert får fornemmelsen af ved møde.


  • #4   2. mar 2021 Gode parter hænger ikke på træerne, med mindre du vil være næsten gratis barnepige for 10-12 års.
    Hvis du bor 2-3 km uden for en større by, er det ikke umuligt, at du kan overtale en hestetosset til, at køre på cykel ud til dig. Det bedste vil være bus lige til døren. Uden ridebane og uden mulighed for hal, er det svært, at finde en rytter, der evt kunne lære hesten lidt. Men en, der kun vil futte en tur kan det, måske, godt lade sig gøre, at finde.
    Men gør op med dig selv, er det for pengene, eller kan hjælp i stalden ikke være mere værd end pengene? Så er der også en, der kan ta over når du evt blir syg, ferie og moster Odas fødselsdag. Man er meget afhængig af, at passe sine heste selv og det er svært, at ta en fridag fra stalden og hestene.



  • #5   2. mar 2021 MEN jeg har hestene hjemme af den simple grund, at jeg godt kan lide der er styr over tingene og at de bliver gjort på min måde

    Jeg synes du skal starte med at gøre op med dig selv om du er klar til at skulle lidt af med kontrollen. Hvordan vil du have det med at der kommer en pige i tide og utide og er på din ejendom? Hvis hun nu er under 18, vil du så sige OK til at hun rider alene uden forældre, uden du er hjemme.. eller skal du være hjemme hver gang?



  • #6   2. mar 2021 Der går offentlig transport for enden af grusvejen - 300meter fra hestene samt der er en under 1 km til byskiltet

    Finder jeg ikke en part - så finder jeg ikke en part. Det er ikke afgørende for noget som helst. Det skulle være for, at give Maren nogle rideture og opmærksomhed udover mine strigle/gåture smiley Jeg kan snild klare alt omkring hestene og har gjort det siden jeg var barn - så jeg ved præcist hvad det kræver. Desuden har jeg forældre og svigerforældre tæt på som kan træde til og hjælpe samt min kæreste der gerne vil give en hånd. Så det er ikke fordi jeg ikke magter opgaven eller ikke råd.

    Der er både vej, skov og grusvej - massere af natur, når man kommer på den anden side af vejen.

    Hvis det er en der er under 18 år, skal der forældre opbakning og jeg vil ikke rende og babysitte - det kan jeg for så mange andre smiley
    At kommer folk på ejendommen - der render 11-13 folk hernede til hverdag og passer deres arbejde, så en enkelt fra eller til ;P


  • #7   2. mar 2021 Hvis jeg var på jagt efter en part lyder det godt smiley
    Bare vær helt ærlig med dine forventninger til parten, i forhold til hvad der forventes af oprydning, mugning og lignende.
    Ikke mindst vær ærlig omkring hvad hesten kan smiley


  • #9   3. mar 2021 Nana E
    Uha hvor har du været heldig. smiley
    Da jeg havde parter til mine heste, ville jeg ønske jeg havde været lige så heldig.
    Selvom jeg boede 4 km uden for en større by med rideskole med landsstævner, så var de der bare ikke... altså med mindre jeg ville betale for opstaldning på rideskolen ( jeg havde hestene hjemme, så nej tak ) Eller være næsten gratis barnepige for 9 - 12 års rideskole piger. Jeg fik engang en besked fra en mor, der syntes det kunne være fint hvis hendes 2 piger på 9 og 12 år, kunne ride tur hos mig. Da jeg skrev det kunne de da godt, hvis der var en voksen, hestekyndig, person med til, at hjælpe dem med opsadling og med på turen, da det altså er store levende væsner, der kan blive bange og springe til siden... ja så hørte jeg ikke mere. smiley


  • #11   6. mar 2021 Jeg har sat en annonce op på den lokale heste-side, så må jeg se om nogen bider på
    Jeg vil bestemt også hellere undvære end føle, at jeg skal gå på listetæer eller ikke turde sige noget, hvis jeg følte Maren, Santana eller jeg blev uretfærdigt behandlet - det har jeg netop prøvet, da jeg for en meget kort periode søgt part på Santana. Og det vil jeg absolut ikke ud igen smiley
    Nana E - hvor mon du har støvet hende op henne? Jeg kunne jo godt mangle hendes søster ;-P

    Parten vil have Maren helt og aldeles som sin egen. Men det sker, at jeg har en veninde eller mor der vil med på en tur en lørdag en gang i måneden - og det syntes jeg egentlig ikke er uretfærdigt. Jeg forlanger jo intet arbejde udover hygge/ridning/strigling til Maren smiley


  • #12   8. mar 2021 Hej Tjagvad

    Jeg vil også lige komme med et indspark her.

    Jeg syntes ofte em der søger part til deres heste, har 10000 krav. Det med at babysitte og det hele. Da jeg var 13 år kunne jeg ikke lære mere af min rideskole part, så jeg fik part på en 6 års dansk varmblod.

    Måske ikke lige det mest fornuftige set i bagklogskabenslys. MEN jeg lærte HELT VILDT MEGET, jeg fik frihed under ansvar. Jeg måtte ikke springe uden hun var der, plus hun brugte selv hesten til spring. Men ingen heste er døde af at springe 2x på en uge. Så engang imellem sprang jeg 60-70-80 cm spring sammen med hende. Andre gange tog jeg selv begge heste ind og striglede og sadlede op, så kunne vi ride en tur sammen.

    Da jeg blev dygtigere måtte jeg gerne ride en tur selv. Dog kun i skridt og trav i starten. Jeg red ofte sammen med mine veninder fra rideskolen som var død misundelige.

    Jeg ordnede tit begge bokse når jeg kom red, tog begge heste ind, og gav dem mad. Da den unge efterhånden blev en stor mundfuld skriftede jeg til henes anden hest. Som ente med at blive min all time favourite. Cavedini var og er min ynglingshest. GUD hvor jeg lærte meget af ham, også af mine egne dumheder. Sabine som ejeren af hestenen hed, red mange springstævner, og jeg stod gerne op kl 5 for at tage i stalden og gøre hesten klar og fin til vi skulle køre. Hun kørte mig også til stævner med en pony jeg passede i samme periode. Havde de bedste oplevelser med hende. Godt nok red jeg ikke selv de store stævner, men at være med hende og være en del af pasningen af hesten var næsten lige så godt.

    Jeg skulle desværre flytte i 2016 og måtte derfor sige farvel til hende og hesten, men vi snakker stadig sammen den dag i dag, og er meget tætte. Det er ligesom at have en anden mor, der passer på en og man kan snakke med om ALT. Trods 16 års aldersforskel.

    Hvor vil jeg hen med det her? Jo, det der med at skal man tage en ung pige ind er ensbetydende med babysitting, passer ikke. Jeg var kun 13 år, og måtte alt muligt med hestene. Jeg tog det meget alvorligt at passe hendes heste til UG og gjorde alt for at det var perfekt når hun kom. Og gud hvor har måttet gøre tingene om mange gange.

    Nogen gange tror jeg det handler om at give folk en chance. Lad være med at se et som babysitting, men deriomed dig der formidler din læring og vide omkring heste videre.

    og helt ærligt, det der med at man gerne vil have forældrene med hver gang barnet skal ride, holder jo ikke i længden. Mine forældre havde ikke pip forstand på heste, plus GAD IKKE bruge dere tid derude mens jeg red. Så at folk har det som krav, skrærer også mange potientelle parter fra.

    Det med at ddu godt kan vil bruge hesten til at en veninde kan få en tur osv, kan jeg ikke se noget problem i, det skal vel bare planlægges sådan så parten ikke kommer derud også er hesten væk, eller har været i gang.

    En hest kan altså også sagtens hole til en lile ridetur med en part der ikke forlanger det store, også en tur i det fri om eftermiddagen. Sådan er det blevet gjort der hvor jeg kommer fra, og hestene lever endnu.

    Sorry det lidt lange skriv, men håber du forstår min pointe. Held og lykke med jagten efter en part. Hvorhenne i landet befinder hesten sig? Landsel peljer også altid at spille en rolle ift. pris.

    Så et opslag på nogen der søgte part i solrød strand til 1800kr om måneden smiley Så lidt vigtigt at vide hvor i landet det er.


  • #13   8. mar 2021 Undskyld de mange tastefejl, de går tit lidt hurtigt på computeren.

  • #14   8. mar 2021 Nikoline - mange tak for dit skriv! Jeg har intet imod en under 18 år - men der skal være nogle forældre bagved, ikke at de skal hjælpe hver gang. Men de skal kunne træde til i ny og næ.
    Jeg ville elske, at kunne give en pige den mulighed - men hvor finder jeg hende henne? Jeg har jo ikke hestene på rideskole, og derfor får hun ikke noget socialt udover mig.
    Hestene står i 7480 Vildbjerg (nær Herning) - Der går bus lige til døren, kun 1 km til Vildbjerg og 1 km til Timring
    Det er ikke planen, at parten skal betale en masse evt lidt til smed, men ellers ikke smiley
    Jeg er enig i, at hestene ikke er lavet vat - og absolut ikke dør af to små rideture. Derfor ikke sagt, at parten ikke må ride de få dage en anden vil med, men at parten ikke kan ride lørdag formiddag - hvis det er der min veninde/mor/søster kan. Parten vil selvfølgelig få det af vide i god tid smiley


Kommentér på:
Part eller ej

Annonce