{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Foder til unghest
  • #1   27. apr 2021 Vælg et fodermærke, du godt kan lide og skriv til dem for at få lavet en foderplan. smiley Det gør de fleste gratis.

  • #2   27. apr 2021 Jeg bruger metapellets til min 2 års

  • #3   28. apr 2021 Det kommer sandelig an på, om hesten har brug for kryppe foder. Fjordheste er oftes meget nøjsomme. Du skal fodre efter hestens behov, alt efter hvor meget den laver ( en 2års laver nok ikke så meget ) og ikke efter hvad du syntes den skal ha. Det vigtigste er, om du gir vitaminer og mineraler, så hesten har noget, at vokse på og så godt hø eller wrap, igen, alt efter om hesten tåler det ad libitum eller ej. Vitaminer kan så tilsættes en lille smule foder af en art, der passer til dens behov, så det lettere glider ned.
    Fjordheste er ofte meget madglade, derfor er det vigtigt du ikke fodre efter hestens madglæde, men efter det, den har behov for og ikke mere.
    Jeg er selv ejer af en hest ( Palomino ) der er madglad og hun vil eksplodere hvis jeg fodrede efter hendes madglæde og ikke efter behov. Ifølge hende får hun aldrig nok, at spise og hun er en tønde på 4 ben. Hun får en håndfuld foder på hendes vitaminer, elleres gider hun ikke spise dem. Til gengæld er hun en listetyv til, at stjæle af foldmakkerens mad ( der sjovt nok har brug for en masse foder, Holstener ) når jeg ikke ser det, hvilket jeg oftest gør. Hun kan få mulen ned i spanden, selvom der kun er 2 cm så bliver mulen som på en elefantsnabel og hendes hals kan blive lang, som på en giraf for, at få "gratis" mad. smiley


  • #4   28. apr 2021 Min hoppe får rigeligt med god kvalitets wrap tildelt, så derfor giver jeg hende kun VetCur Beginner med Minty Omega fra Nordic Horse. Hun får 80 gram Beginner og 100 gram Minty Omega. Så er jeg sikker på hun er dækket ind med det hun skal. Hun vokser super fint og fylder 2 år i næste måned. smiley
    Hun er en islænder.


  • #5   28. apr 2021 Nio, ej hvor interessant, du er den første jeg har hørt som bruger beginner?? Min snart 1 års får nemlig også beginner sammen med lidt omega 3 urtemash også alt det wrap hun vil spise. Det er også nok for hende. Min store hest får også vetcur vit/mineraler så er generelt glad for vetcurs vitaminer. De virker til at have en god virkning på hestene ??

  • #6   28. apr 2021 Maria - det er de også. VetCur er et sindsygt godt mærke, som har stor fokus på at give dyrene naturlige råvarer og de mineraler og vitaminer de skal have. Samtidig er udfordringen lav. Nogle døjer med at deres heste ikke vil spise det, men med en langsom tilvænningsperiode skal de nok. I det meste foder er der massere af stivelse og søde sager, som de fleste heste vender sig til. Det er der ikke i dette, så de skal lige vende sig til det. Men du kan være 100% sikker på at det er i orden. Det er det bedste produkt jeg nogensinde har haft til en hest - jeg har flere ting fra dem. smiley

    Jeg har nørdet rigtig meget i vitaminer og tilskudsprodukter til hestene, fordi jeg ville være sikre på at give min hest det rigtige foder. Især fordi hun jo vokser. Og VetCur er jeg kommet frem til, er et af de bedste på markedet. smiley (har også fået bekræftet det af flere uafhængige)


  • #7   28. apr 2021 Jeg gjorde noget lignede da jeg skulle til at finde ud af hvilket foder hun skulle have. Synes også det er godt at deres vit/mineraler er afstemt i forhold til danske forhold ??

  • #8   29. apr 2021 Det skal være uhyre ringe grovfoderkvalitet, hvis man skal begynde at koste kraftfoder på opdræt der er 1½-3 år... Det er jo ikke en fedekalv.

    Hvis du har wrap/hø til den, så det eneste du skal sørge for, er at den vokser og får noget mineralblanding der indeholder phosfor.

    Det er ligesom vores kvieopdræt - INGEN korn eller majs, kun græsensilage, hø/wrap/halm og mineralblanding. De skal bruge deres tilvækst til at danne knogler og muskler, ikke på at danne fedtvæv.


  • #9   1. maj 2021 Omega 3 er også godt at tilføre for at give led og sener gode vækstforhold. smiley

    Læs eventuelt denne artikel: https://www.nordichorse.dk/blogs/blog/alt-om-omega-3-og-forskningen-pa-omradet


  • #10   4. maj 2021 Er der nogle der bruger Nordic horse top athletic til deres unge og hvis hvor meget giver i så

  • #11   4. maj 2021 Maja - har du læst hvilke heste det foder skal bruges til iflg fabrikanten ?

    Jeg ville måske bruge det til min 14 års, som går på GP niveau - men ALDRIG til en unghest.

    Mvh Charlotte


  • #12   5. maj 2021 Jeg læste bare et sted at mange brugte det til deres avlsheste og plag så tænkte det måske kunne være noget

  • #13   5. maj 2021 Maja, prøv eventuelt at kontakte Nordic Horse. De har nogle gode foderkonsulenter, som du kan forhøre dig ved. smiley

  • #14   5. maj 2021 Nordic Horse er i hvert fald virkelig glade for at anbefale top athletic til heste.
    Vi var flere i stalden, med meget forskellige heste, som alle sammen i følge Nordic Horse skulle have Top athletic.


Kommentér på:
Foder til unghest

Annonce