{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.733 visninger | Oprettet:

Johns Ekstraarbejde - Analyse af den? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen, der har læst Christian Kampmanns "Johns Ekstraarbejde"? evt analyse af den. Jeg kan bare ikke rigtig komme igang med den :L

Dette er hvad vi skal lave:

Skriftlig opgave: Du skal på baggrund af tekstlæsningen og gruppearbejdet om Christian Kampmanns novelle ”Johns ekstraarbejde” skrive en tekstanalyse og -fortolkning, hvori følgende punkter skal besvares:
- Novellens opbygning
- Karakteristik af personer og miljø
- Redegørelse for fortællerforholdet/synsvinkelbrugen.
- Fortolkning af novellens hensigt.

Du skal dokumentere centrale tekstiagttagelser i din besvarelse. Når du citerer, skal du huske at indramme tekstcitatet med citationstegn, og efter tekstcitatet i parentes angive fra hvilken side, du citerer – fx: Johns mor, fru Khler, har svært ved at få dagene til at gå: ”Selv når man sover længe, er dagen ikke til at komme igennem. Uret tikker: tiden smuldrer hen” (s. 35).

Citér ikke bevidstløst, men brug tekstcitater til at dokumentere væsentlige karakteristika ved fx personerne – her fra Kihlers indholdsløse tilværelse. Led sprogligt hen til tekstcitatet, og opsummér efterfølgende på det: Hvad viser citatet om personen?

Husk at skrive en indledning på 5-7 linier, hvor du kort præsenterer den tekst, du skal arbejde med, og den opgave, du skal besvare. Til sidst skal du kort (5-10 linier) opsummere på dit tekstarbejde: Hvad har du fundet ud af? Du skal ikke kommentere din egen opgave, men netop opsummere på det, du er nået frem til i tekstanalysen og –fortolkningen.

Du kan, men skal ikke, til sidst perspektivere til andre tekster med samme tema, andre tekster af samme forfatter eller til i dag: Har teksten noget at sige os i dag?

Bemærk, at dette er en analytisk opgave og ikke en kreativ. Skriv derfor en objektiv og saglig tekstanalyse og –fortolkning, og skriv kun ”jeg” i indledningen og evt. i afslutningen.

Omfang: Besvarelsen må fylde højst 2½ side med skriftstørrelse 12 og 1½ linieafstand. Brug fx Times New Roman som teksttype.

Aflevering: Besvarelsen skal afleveres udprintet i danskblokken onsdag den 26. september.

Evaluering: Jeg vil se på, om du skriver en fagligt solid tekstanalyse og –fortolkning med tekstdokumentation, og sprogligt især hæfte mig ved korrekt sætningsdannelse (=syntaks) og kommatering.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Johns Ekstraarbejde - Analyse af den?
Kommentér på:
Johns Ekstraarbejde - Analyse af den?

Annonce