{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Er holsteiner god begynderhest?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 126 Svar: 8.992
    #1   13. sep Alle racer er gode begynderheste, hvis hesten matcher dig.

Det er meget individuelt i de forskellige racer/avlsforbund hvordan temperamentet er, da det handler om generne bag, og hvad/hvordan hesten er brugt, og tildels dens sygehistorie.

Generelt syntes jeg at holsteineren er en lækker type hest, der egner sig ufattelig godt som sportshest, men igen det kommer an på de enkelte hest. smiley

• #2   13. sep Som AMT siger, så er den ene race lige så god som den anden. Men når det er sagt, så har beg da altid holdt af den race smiley
    Hvis hesten er fornuftig, så køb den smiley

• Gingerella
    Gingerella Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 381
    #3   14. sep Jeg har haft part på en holsteiner på et stutteri med tilknyttet rideskole, hvor hun blev brugt i undervisningen. En utroligt sød og rar hest, som jeg ved blev brugt til begyndere på ridebanen - jeg brugte hende til skovture, hvor hun var lidt mere frisk smiley
    Men alle heste er selvfølgelig individer.

• #4   14. sep Jeg har en dansk Holstener og hun er en pleaser under rytter og vil gerne yde sit bedste. Springer som en drøm ( ikke mere pga alder, 25 år ) Hun er en dejlig hest, men med egne meninger om hvor skabet skal stå, reserveret og kan også være en kælling. Nus og kæl foregår på hendes betingelser.
    Som de andre skriver, så handler det om, om du har kemi med hesten. Passer dens evner med det du gerne vil med din ridning her og nu?

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 37 Emner: 9 Svar: 285
    #5   14. sep En god begynder hest, er den der passer til dig, uanset race. Lav en liste sammen med en erfaren underviser, over egenskaber din kommende hest skal have, og så kigger I sammen på annoncer og vælger dem ud som skal ses/prøves live. Vi kan ikke sidde herinde og fortælle dig hvilken hest du skal have smiley

• #6   14. sep Hvad vil du med din ridning?
    -> hvad har du brug for i din første hest?
    Har hesten du ser på de træk?
    Er der nogen træk, du bare ikke kan leve med?

Der er sikkert en del egnede holstenere, men nok også nogle, der er uegnede.
    Så, race alene er ikke nok til at vide, om det er en god hest for dig. Men, det kan det være.

• #7   14. sep Heste er ikke ligesom hunde smiley Så de forskelle du vil finde på fx. en fransk bulldog og en jack russell terrier, finder du ikke på samme måde i heste.

Jeg har en DV med Holstener afstamning og han er en guttermand. De Holstenere jeg har kendt, har været gode heste. Men jeg har da også hørt om dem der var sensitive og svære. Det er så individuelt, så kig på hesten og mærk den. Hvis kemien er der og du nyder at være på og omkring den, så køb den smiley

• #8   14. sep Jeg ville spørge mig selv; Hvad er mine mål inden for ridningen? Hvad vil jeg bruge hesten til?
    Selvfølgelig er racen på en bestemt måde generelt set, men man skal passe på ikke at skære dem alle over en kam. Jeg rider fx. en haflinger, der er vildt sensitiv, modsat hvad man ellers ville tro om en haflinger/koldblodet race.
    Jeg har også altid sagt at jeg absolut ikke skal have en jyde og uden jeg vidste det, faldt jeg pladask for min Odin, selvom det egentligt ikke var en hest for mig.
    Min pointe er bare, at man både kan have nogle mål med ridningen, som en bestemt race måske er bedre egnet til, men at man ikke skal glemme at kigge på den enkelte hest. Det kan være at hesten overrasker og faktisk er præcis den hest du vil have/har brug for, uden man måske tænker over det.

Kommentér på:
Er holsteiner god begynderhest?

x