{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
481 visninger | Oprettet:

Beplantning langs fold {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg står i den situation, at jeg gerne vil have lukket af langs hele den ene side af min fold, som vender ud mod vejen. Her går ofte mennesker ganske fredeligt, men der er nogle enkelte stykker som synes det er en glimrende ide at fodre hestene og gå ind på grunden...
Der står en række birketræer pt men jeg søger noget der:
- ikke skal passes og plejes hver anden dag, altså helst ikke en hæk. (Det er et langt stykke)
- noget der bliver tæt.
- og noget som hestene kan tåle.

Det skal stå på ydersiden af hegnet men hestene vil jo uanset kunne nå det en lille smule når det vokser op. Det må gerne lukke helt tæt eller så tæt som muligt, da tanken er at det naturlige hegn mellem fold og have skal ned så jeg får udsyn til folden men derved åbner jeg også op for at alle andre kan kigge ind. Hvad har i af gode forslag? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beplantning langs fold
  • #1   13. okt 2021 Hyben buske, det er I hvert fald sundt for hestene og de bliver ret tætte.

  • #2   13. okt 2021 Ind til de et vokset op, kan du sætte skilte på hegnet at hestene ikke må fodres og adgang på folden er forbudt.
    Det er så træls at det er nødvendigt, men nogen mennesker fatter åbenbart ikke at det er privat ejendom og at man ikke fodrer andres dyr smiley


  • #3   13. okt 2021 Hyben buske - vær opmærksom på ved indkøb, om det er den invasive variant, som underligt nok er lovlig at sælge, men man er forpligtet til at bekæmpe, hvis den er på grunden.
    Jeg mener, at den invasive variant hedder hunderose.


  • #4   13. okt 2021 I kanten mellem min have og skoven, mod skovstien, har jeg sat pilestiklinger.
    Cirka gratis.
    Nemt.
    Vokser villigt.
    Bliver de for storeom 10 år, giver du dem en tur med motorsaven, de tåler det og skyder igen...

    Fremgangsmåde.
    Du skal bruge
    En ven med et piletræ, du må fælde.
    Du skal bruge din motorsav, grensaks, en pind at træde ned i jorden.

    Fæld et piletræ. Smid alle grene op på traileren. Kør hjem med byttet.
    Klip grenene i 20 cm lange stykker.
    Du kan med fordel sætte stillingerne i en balje vand i et par dage.
    Stik dem ned i jorden, der hvor du vil have det, vend helst så skuddene vender rigtigt.
    Har du mange, bliver du træt i fingrene.
    Find et redskab eller gren, der har en tværpind du kan træde på. Jeg brugte en tilfældig pind knækket af et træ...

    Jeg har fældet et træ hos mor, læsset det, kørt det hjem. Klippet grene af i 20-25 cm lange stykker.
    Sæt dem med en håndbredde imellem.
    Jeg satte dem midt om vinteren, hvilket næsten er det værste tidspunkt ifølge lærebøger. Aldrig vandet.
    De er snart 40 cm. De fleste spirede.
    Hækken kostede en dags arbejde og kostede 0 kr.

    Køber du stiklinger, så skal du betale lidt men har bedre sikkerhed for at de vil spire, så du skal bruge færre planter. Og så kan du bruge en langt større afstand end jeg gjorde.
    Hos mig er målet at folk der går tur ikke skal kunne se direkte ind i min have, så jeg kan fjerne den intetsigende røde kornell, der lige nu spærre indblik.

    Har du ikke tid til at bruge pil, så ville jeg plante skovklematis eller humle...
    Sæt pæle op, en stram, stærk tråd og lad planterne klatre op ad tråden.
    Så kan folk lære det...
    Er du mindre sød,, så biologisk pigtråd, også kendt som brombærkrat...


  • #5   13. okt 2021 En eller anden tjørn, med en masse torne, som ikke er giftig. Ellers hyben som de andre forslår. De stikker ad pommeren til.

  • #6   14. okt 2021 En helt anden ting.
    Har du overvejet at sætte video overvågning op?

    Et jagtkamera er noget, som sælges til jægere, der gerne vil kunne sidde derhjemme og se billeder af de dyr, som færdes der, hvor de har deres område til jagt.
    Genialt, hvis du fx bliver glad langt ind i sjælen af billeder af et rådyr og deres afkom, eller en flok fasaner - eller vil fange billeder af en krybskytte.

    Priserne på jagtkamera er 500 kr og op.
    Du skal naturligvis skilte med at man ikke må fodre, få ind til dyrene - og at der er kamera overvågning og folk bliver kontaktet og bedt om at erstatte dyrlæge udgifter, når/hvis hestene bliver syge af de ting fremmede fodrer med.

    Jeg har en gang fundet et helt flüte på marken og flere gange fundet ting, der ligner flüte krummer i baljen.
    - Heldigvis er naboer livslange venner og de er opdraget til at påtale, hvis folk er lidt for interesserede i dyrene...


  • #7   14. okt 2021 Surbær buske, hestene kan lide dem og fuglene er også glade for dem, du kan selv sylte dem smiley jeg har langs en vej de er 1,5-2 meter høje, kræver ikke megen pasning smiley

  • #8   14. okt 2021 Pil, elm og birketræer er hurtig voksende.
    Hyldebær busk er også og hestene rør dem ikke men de giver god skygge også.
    Sommerfugle buske vokser hurtigt og giver meget liv for bier og sommerfugle.
    Hybenbusk af de tilladte arter sammen med brombær holder alle væk for igennem sådan nogen buske. Man bliver flået op uanset hvor meget tøj du har på (been there, done that smiley )

    Om hestene æder giftige træer/buske er spørgsmål om de har nok at spise på folden.


  • #9   14. okt 2021 Jeg vil, ikke anbefale brombær, med mindre man har tænkt sig at beskære det groft hver år, da det breder sig voldsomt, både i højde og bredde, både i de eksisterende buske, men de laver også rod skud som kan komme flere meter væk fra oprindelig plante og de er ikke til at slippe af med igen. Her tales af bitter erfaring! smiley

  • #11   14. okt 2021 her i mit områder er der nogen som også har fold ud til en stor vej
    de har vilde æbletræer som en hæk. den bliver klippet ud mod vejen, og ind imod folden klarer hestene jobbet
    det er meget tæt


  • #12   16. okt 2021 Sådan kommer det til at se ud med surbærbuske

    profilbillede
Kommentér på:
Beplantning langs fold

Annonce