{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er halm dårligt?
  • #1   5. feb 2023 Ikke alle heste kan tåle alt slags halm. Min egen får tynd mave og efterløb, når han spiser halm, og jeg kender flere heste med samme problem, så det skulle ikke undre mig, hvis det kunne give ondt i maven også. Hvis det er muligt, ville jeg helt klart prøve at fjerne alt halm, det har i hvert fald gjort en kæmpe forskel for min hests generelle helbred smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 211
    #2   5. feb 2023 Allerførst - hvis du står med en hest, der viser tegn på smerte, så er dyrlægen det rette sted at søge råd, ikke cyber-land... smiley

    Det sagt, så halm er ikke i sig selv "dårligt", men hvis for stor en andel af hestens fiberindtag stammer fra halm, så den får for lidt fordøjelige fibre, kan det gå ud over tarmbalancen.
    Og så er det værd at se på hvorfor den æder (for meget) halm - får den tilstrækkeligt hø/wrap, eller æder den halm, fordi der ikke er andet at tygge på i perioder?


  • #3   5. feb 2023 om det er dårligt afhænger af hesten

    for min /mine har altid stået på halm.
    har haft dem stående på andet, og hver gang går det ud over mine hegnspæle, de spiser dem simplehen. kommer de retur på halm, stopper de med at æde mine pæle
    så mine står på halm.
    syntes også at man er begyndt at læse at halm er godt - ikke som foderværdi for halm kan ikke erstatte wrap/hø, men mere som tidsfordriv. Det giver noget for maven

    men hvis din hest har ondt i tarmen så bør du nok tale med din dyrlæge om hvad det er og hvad du kan gøre for at hjælpe den


  • #4   6. feb 2023 Det er svært at svare på uden at vide, hvad hesten ellers æder og yderligere forhold omkring hesten. F.eks. aktivitetsniveau, foldfaciliteter, staldklima... Har den en saltsten?

    Mit svar ville være nej. Den får ikke ondt i maven af at æde halm. Det kan også være den ville have mere ondt i maven, hvis den ikke åd halm. At den æder halm er der en årsag til. Hvis den ikke har andet at æde, så æder den det halm, den er strøet i.


Kommentér på:
Er halm dårligt?

Annonce