{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
36.357 visninger | Oprettet:

Essay - mobning! {{forumTopicSubject}}

Jep, nu har jeg for første gang fået til opgave at skrive et essay. I må meget gerne komme med kommentare.

Mobning

Mobning er et kæmpe problem i dagens Danmark, det ved vi alle sammen. Når flere tusinde børn og unge bliver vækket af vækkeurets skingrende klang, som skære igennem den tunge morgenluft, er det ikke alle der vågner med et smil. Nogle står op og lytter muntert til fuglene, der udenfor det duggede vindue, fløjter om kap. Andre trækker vejret dybt og lukker øjnene tungt i igen, imens de drømmer sig langt væk fra deres rædselsfulde hverdag, der atter banker på døren. Det fik mig til at tænke på hvordan det ville være, selv at være offer for mobning:

Du vil ikke skole. Du ved hvad der venter dig, så snart du åbner døren til klasseværelset; blikkene, kommentarerne og hadet fra de andre. Du sidder alene i klassen i frikvartererne, med tankerne om at presse din nye lineals skarpe kanter ned i huden, imens tårerne pibler ned af dine rødglødende kinder. De andre fniser og hvisker tit i krogene i timerne at du ikke duer til noget som helst, og at du er tyk og ulækker. Er du det? Du havde aldrig tænkt over det før.
Det gør så ondt, hver gang du får en nedladende bemærkning fra de andre, at du begynder at gøre dig selv fortræd. Det hjælper dig til at få dine tanker væk fra hverdagens rædsel, og din egen krop bliver straks din største fjende. Du overbeviser dig selv om at din krop er skyld i at du bliver mobbet, og derfor er du forpligtet til at den skal bøde for alt den psykiske smerte, som den havde givet dig. Fortvivlet og ulykkelig som du er, kommer dit selvværd hurtigt helt i bund. Du sidder altid efter skole på dit værelse og ryster over hele kroppen, bare ved tanken om at skulle i skole i morgen. Der er ingen, som kan forstå dig. Ingen kan forstille sig hvordan det er, at være lukket fuldkommen ude for fællesskabet. At blive hvisket og gloet på hele tiden, hvorefter man ville blive leet højlydt ad, uden at man egentlig præcist vidste hvad der er så sjovt.
Du går hen foran spejlet på dit værelse. Stryger håret væk fra de våde øjne, og kigger længe på dig selv. Passer det hvad de andre siger? Er du tyk? Er du ulækker? Længe står du og studere dig selv, og du ser tydeligt at du bliver grimmere og grimmere for hvert blik, du skænker din krop.. Du synker en klump i halsen og lukker øjnene halvt i. Føler ikke at der er nogen udvej. Forstiller dig hvordan det ville være, at flyve væk fra det hele.

Vi kan hurtigt konstatere at skræmmende mange børn og unge har det på denne måde, andre værre end andre. Det viser bl.a. utrolig mange undersøgelser, og dette får klart mine tanker i gang. Kan det virkelig passe, at selvom vi lever i et fornuftigt og dejligt samfund, bliver problemer som disse ofte skubbet til side? Folkeskolerne skulle gerne være et rart sted for alle, men afhænger ens muligheder alligevel for en velfungerende skolegang af, at man er som alle de andre? Vil børn eller unge, der skiller sig ud fra mængden, hvad enten det er med hensyn til påklædning eller holdninger, være meget udsatte for mobning?
Mit eget svar til disse spørgsmål, vil være et ja. En undersøgelse fra 2004 viser, at næsten halvdelen af mobberofre bliver mobbet med deres udseende, og det tror jeg både kan være fordi man er for tyk, har en stor næse eller måske ens tøjstil, der er anderledes fra de andre.
Jeg mener klart at der er en kæmpe forskel fra en konflikt og mobning. En konflikt er en normal del af ethvert liv, hvor mennesker er sammen, og det kan simpelthen ikke undgås at være involveret i konflikter sommetider. Det kan for eksempel være et problem, som man diskutere med en kammerat. Her kan man enten blive enige om løsningen, eller også kan der opstå gnister imellem kammeraterne, og der vil højest sandsynligt opstå en mindre eller større konflikt, hvor en tredje person måske kommer ind og løser konflikten imellem de to parter. Her vil begge parter føle sig som ofre, hvorimod mobning er hvor en eller flere personer bevidst går imod en person, der alene kommer til at blive offer.
Jeg tror, at der er flere forskellige slags mobbere; der er dem, der mobber fordi at de er under pres fra de andre børn eller unge, og så er der dem, der mobber fordi de har en meget dårlig evne til at leve sig ind i hvordan ofret har det. Uanset hvilke mobbere der er tale om, fremstår mobberne altid som stærk, men efter min mening er mobberne i virkeligheden er meget svage. De har åbenbart ikke rygrad nok til at sige nej til presset fra de andre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Essay - mobning!
  • #2   14. apr 2008 Hov, har lige opdage nogen stavefejl xD
    Takker :O)

    Hvad mangler jeg evt.? Synes godt jeg kan have lidt mere med, men ved ikke helt hvad.


  • #3   14. apr 2008 Husk et essay er skrevet i "jeg" person. Du skal have en form for reflektion i din opgave. Essay er jo en salgs overvejelse.
    RELEKTIONER er det vigtigste !


  • #4   14. apr 2008 andre værre end andre, ved ikke om det er mig, men det lyder lidt sjovt? x)

    .. nå, men hold da op du er dygtig til at skrive.
    det er rigtig godt sat sammen, og du sætter klart tanker i gang hos folk.
    du skal nok scorre et 12-tal (:


  • #5   14. apr 2008 Utrolig skræmmende at læse, for jeg kan nikke genkende til en masse fra folkeskolenog jeg er nemlig tidligere offer for mobning der senere hen har taget skade af mobningen og har måtte til psykolog pga. social angst.

  • #6   14. apr 2008 Stutteri Kermo:
    Ja, det er rigtig. Havde faktisk misforstået opgaven i starten, og var begyndt at skrive en novelle, så jeg havde 'omkrevet' det lidt over, så det kunne bruges i mit essay. Men jeg vil lige rette "du" til "jeg", og få nogle flere af mine egne overvejelser og meninger med.

    Mette:
    Ja, netop dét fejl havde jeg lige rettet, haha xD
    Og tusind tak smiley

    Hvedesegaard:
    Årh, hvor forfærdeligt! smiley Men dejligt at høre at jeg har ramt rigtigt mvh. til hvordan mobberen har det. Det havde jeg det nemlig lidt svært ved i starten.


  • #7   14. apr 2008 Det kan også være svært for andre at forstå smerten, og så er det svært at få det skrevet ordetlig ud så andrekan forstå situationen. Men jeg kan fortælle dig, at det en ulidelig smerte som ødelægger utrolig meget ! Og super godt skrevet, fortæl li når i får karakter.

  • #8   14. apr 2008 Super godt skrevet smiley
    Det lyder lidt såen som jeg har det smiley


  • #9   14. apr 2008 Nalle - skriv hvis du har brug for det. Jeg har været igennem det med hjælp fra psykologer og familien. /:

  • #10   14. apr 2008 Snakker tit med min mor, og skal højest sandsynligt os skifte skole efter sommerferien smiley

  • #11   14. apr 2008 Hvedesegaard:
    Ja, jeg er også sikker på at man først fortår smerten 100% når man selv har prøvet det. Det skal jeg da nok smiley

    Nalle:
    Årh, håber jeg virkelig ikke for dig skat... Fatter ikke at du ikke flytter skole smiley


  • #12   14. apr 2008 <b>Så.. Nu har jeg rettet stavefejl ;)</b>

    Mobning

    Mobning er et kæmpe problem i dagens Danmark, det ved vi alle sammen. Når flere tusinde børn og unge bliver vækket af vækkeurets skingrende klang, som skærer igennem den tunge morgenluft, er det ikke alle der vågner med et smil. Nogle står op og lytter muntert til fuglene, der udenfor det duggede vindue, fløjter om kap. Andre trækker vejret dybt og lukker øjnene tungt i igen, imens de drømmer sig langt væk fra deres rædselsfulde hverdag, der atter banker på døren. Det fik mig til at tænke på hvordan det ville være, selv at være offer for mobning:

    Jeg vil ikke skole. Jeg ved hvad der venter mig, så snart jeg åbner døren til klasseværelset; blikkene, kommentarerne og hadet fra de andre. Jeg sidder alene i klassen i frikvartererne, med tankerne om at presse min nye lineals skarpe kanter ned i huden, imens tårerne pibler ned af mine rødglødende kinder. De andre fniser og hvisker tit i timerne, at jeg ikke duer til noget som helst, og at jeg er tyk og ulækker. Er jeg det? Jeg har aldrig tænkt over det før.
    Det gør så ondt, hver gang jeg får en nedladende bemærkning fra de andre, at jeg begynder at gøre mig selv fortræd. Det hjælper mig til at få mine tanker væk fra hverdagens rædsel, og min egen krop bliver straks min største fjende. Jeg overbeviser mig selv om at min krop er skyld i at jeg bliver mobbet, og derfor er jeg forpligtet til at den skal bøde for alt den psykiske smerte, som den har givet mig. Fortvivlet og ulykkelig som jeg er, kommer mit selvværd hurtigt helt i bund. Jeg sidder altid efter skole på mit værelse og ryster over hele kroppen, bare ved tanken om at jeg skal i skole i morgen. Der er ingen, som kan forstå mig. Ingen kan forstille sig hvordan det er, at være lukket fuldkommen uden for fællesskabet. At blive hvisket og gloet på hele tiden, hvorefter man ville blive leet højlydt ad, uden at man egentlig præcist ved hvad der er så sjovt.
    Jeg går hen foran spejlet på mit værelse. Stryger håret væk fra de våde øjne, og kigger længe på mig selv. Passer det hvad de andre siger? Er jeg tyk? Er jeg ulækker? Længe står jeg og studere mig selv, og jeg ser tydeligt at jeg bliver grimmere og grimmere for hvert blik, jeg skænker min krop. Jeg synker en klump i halsen og lukker øjnene halvt i. Føler ikke at der er nogen udvej. Forstiller mig hvordan det ville være, at flyve væk fra det hele.

    Vi kan hurtigt konstatere at skræmmende mange børn og unge har det på denne måde, nogle værre end andre. Det viser bl.a. utrolig mange undersøgelser, og dette får klart mine tanker i gang. Kan det virkelig passe, at selvom vi lever i et fornuftigt og dejligt samfund, bliver problemer som disse ofte skubbet til side? Folkeskolerne skulle gerne være et rart sted for alle, men afhænger ens muligheder alligevel for en velfungerende skolegang af, at man er som alle de andre? Vil børn eller unge, der skiller sig ud fra mængden, hvad enten det er med hensyn til påklædning eller holdninger, være meget udsatte for mobning?
    Mit eget svar til disse spørgsmål, vil være et ja. En undersøgelse fra 2004 viser, at næsten halvdelen af mobberofre bliver mobbet med deres udseende, og det tror jeg både kan være fordi man er for tyk, har en stor næse eller måske ens tøjstil, der er anderledes fra de andre.
    Jeg mener klart at der er en kæmpe forskel på en konflikt og på mobning. En konflikt er en normal del af ethvert liv, hvor mennesker er sammen, og det kan simpelthen ikke undgås at være involveret i konflikter sommetider. Det kan for eksempel være et problem, som man diskutere med en kammerat. Her kan man enten blive enige om løsningen, eller også kan der opstå gnister imellem kammeraterne, og der vil højest sandsynligt opstå en mindre eller større konflikt, hvor en tredje person måske kommer ind og løser konflikten imellem de to parter. Her vil begge parter føle sig som ofre, hvorimod mobning er, hvor en eller flere personer bevidst går imod en person, der alene kommer til at blive offer.
    Jeg tror, at der er flere forskellige slags mobbere; der er dem, der mobber fordi at de er under pres fra de andre børn eller unge, og så er der dem, der mobber fordi de har en meget dårlig evne til at leve sig ind i hvordan ofret har det. Uanset hvilke mobbere der er tale om, fremstår mobberne altid som stærk, men efter min mening er mobberne i virkeligheden meget svage. De har åbenbart ikke rygrad nok til at sige nej til presset fra de andre, eller også har de måske en skjult trang til at såre andre mennesker, uden egentlig at vide hvilken en ulidelig smerte, mobberen giver ofret.

    Lavet af Pernille


  • #13   14. apr 2008 PS/Nille !
    Godt smiley
    Fik nemlig 12 for mit essay idag smiley


  • #14   14. apr 2008 Årh, det var sgu da flot! smiley

  • #15   14. apr 2008 Ja smiley
    Hvis du vil kan jeg sende den, så du kan sammenligne


  • #16   14. apr 2008 Vil da meget gerne læse den smiley
    Min mail/MSN er: baunty9@hotmail.com


  • #17   14. apr 2008 Takker! smiley

    Har står lidt om, hvad essay er: http://fc.silkeborg-gym.dk:4020/2y/essay.htm


  • Emma M
    Emma M Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #18   12. feb 2013 Har du fået karakter? smiley

  • Karla A
    Karla A Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #19   29. nov 2017 super god essay, med god refleksion men sammentiedigt holder du dig også til dit emne uden at miste din røde tråd.

    husk lige at et essay er sat op i spalter og at man skal bruge flere synsvinkler end bare jeg og du, fx. man er rigtig god.


Kommentér på:
Essay - mobning!

Annonce