{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

HJÆLP til samfundsfag :S {{forumTopicSubject}}

nogle der kan hjælpe med nogle spørgsmål?

det er om funktionærloven :S

6. LOVGIVNING
Lotte har nu haft sin første arbejdsdag og er kommet hjem med sin ansættelseskontrakt. Af kontrakten fremgår det, at Lotte er blevet ansat som funktionær.

<b>b. Hvilket formål har funktionærloven?</b>

Lotte synes det hele er lidt kompliceret. ”Hvad skal jeg gøre, hvis jeg blider syg en dag” spørger hun sin far. ”Bliver jeg så trukket i løn eller bliver jeg fyret eller hvad”?

<b>c. Hvordan er det med Lottes løn i tilfælde af sygdom? Og hvilke krav er der til at meddele arbejdsgiveren at hun er syg?</b>

”Er der ikke også noget med opsigelsesvarsler, når man er funktionær”? Spørger Lotte. ”Jeg synes jeg har hørt, at man ikke bare kan blive fyret fra den ene dag til den anden”

<b>d. Hvordan er opsigelsesvarslerne for hhv. arbejdsgiver og funktionær ifølge funktionærloven?</b>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til samfundsfag :S
  • #1   7. sep 2008 er kun i tvivl om B enlig :S

  • #2   8. sep 2008 Om du er funktionær, afhænger ikke af, om du er på månedsløn, eller hvilken titel du har.
    Det afgørende er, hvad du arbejder med. Du er ansat som funktionær, når dit arbejde hovedsageligt er:
    Handel og kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition
    Tekniske bistandsydelser (som ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig art) fx teknisk tegner, konstruktør
    Kliniske bistandsydelser, som ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig art fx klinikassistent, pasning af spædbørn
    Arbejdsledelse eller tilsyn.

    Desuden skal du være lønmodtager og ansat mere end otte timer om ugen.



    Løn under sygdom og ferie
    Ifølge funktionærloven har funktionærer ret til løn under:
    Sygdom, også graviditetsbetinget sygdom
    Ferie
    Hvis du er berettiget til søgnehelligdagstillæg efter din overenskomst, så skal du også have søgnehelligdagstillæg under sygdom.




    Opsigelsesvarsler
    Hvis din arbejdsgiver siger dig op, ifølge funktionærloven gælder følgende opsigelsesvarsler

    Anciennitet Varslets længde
    0 - 6 mdr. 1 mdr.
    6 mdr - 3 år 3 mdr.
    3 - 6 år 4 mdr.
    6 - 9 år 5 mdr.
    9 år eller mere 6 mdr.

    Forklaring: Varslets længde skal medregnes i din anciennitet. Hvis din arbejdsgiver vil opsige dig med 1 måneds varsel, skal han gøre det inden 5 måneders ansættelse, da varslets længde ellers vil være 3 måneder. Til disse varsler skal lægges den løbende måned, da varslerne altid udløber til udgangen af en måned.

    Der kan aftales en prøvetid på maks. tre måneder, hvor opsigelsesvarslet kan være 14 dage.

    Er du tidsbegrænset ansat, vil opsigelsestidspunktet allerede ligge fast ved ansættelsens begyndelse.




    Afskedigelse
    Bliver du afskediget som funktionær, har du krav på at få oplyst årsagen til afskedigelsen, hvis du beder om det.

    Lønmodtagere kan afskediges under sygdom, men kun sygdom af væsentligt omfang vil være en saglig opsigelsesgrund. Som funktionær kan du opsiges med forkortet varsel (1 måned) efter 120 dages sygdom, men kun hvis 120-dages-reglen skriftligt er aftalt i ansættelsesbeviset.
    En opsigelse skal være sagligt begrundet. Hvis din arbejdsgiver fritstiller eller bortviser dig uberettiget, har du efter et års ansættelse krav på en godtgørelse.



    Fratrædelsesgodtgørelse
    Har du været ansat uafbrudt som funktionær hos den samme arbejdsgiver i 12, 15 eller 18 år og så bliver opsagt, har du ret til en fratrædelsesgodtgørelse på henholdsvis en, to eller tre måneders løn.



    Tjenesteattest
    Reglerne om tjenesteattest er blevet ophævet.



    Bijob
    Din arbejdsgiver kan ikke forhindre dig i at tage bijob, der ikke har væsentlig skadelig betydning for din indsats på arbejdet eller din loyalitet over for arbejdsgiveren.



    Frihed til jobsøgning
    I en opsigelsesperiode skal din arbejdsgiver give dig fri med løn, hvis du skal til jobsamtaler.


  • #3   8. sep 2008 så svaret på B er; at giv den enkelte sikkerhed i forhold til sin arbejdsplads

Kommentér på:
HJÆLP til samfundsfag :S

Annonce