{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afløbsrør i køkken skal skiftes 600 kr.
  • Service af garageport 540 kr.
  • Vinduespudsning af ca. 160 m² bolig 750 kr.
  • Opsætning af komfur og køleskab 590 kr.
  • Transport af fælge 500 kr.
  • Reset af 2 velux vinduer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glidetøjle.
  • #2   13. okt 2008 : ) jeg rider med glidetøjle , men jeg ved os hvordan den bruges , jeg bruger den 1 gang om ugen , og det fungere rigtig godt for mig, : )

Omfg, nu bliver jeg slagtet ,

• #5   13. okt 2008 Jeg rider med den indimellem.. Har har som med så mange andre ting bare redet og når jeg så synes det fungere har jeg spurgt en underviser og indtil nu har de kun været positive..

• #6   13. okt 2008 jeg har også engang redet med glidetøjle, også ca. en gang i ugen. og når jeg fik undervisning af min ridelære.

• #8   13. okt 2008 det er ikke min underviser der har anbefalet mig at ride med den ,: ) det fungere bare rigtig godt for mig og Mel' at ride med den nogle gange , : ) og det er jo ikke fordi at jeg sidder og rykker hende underlod med den, den er bare vejledene ,

• #11   13. okt 2008 Åh nej .. Hvorfor tænker man overhoved på at bruge en glidetøjle? Lær dog at rid børn "/

• #12   13. okt 2008 jeg syntes den virker rigtig godt ..

• #13   13. okt 2008 1000 gange hellere Glidetøjle end chambon

• #14   13. okt 2008 En glidetøjle er ikke noget man skal skide i bukserne over at ride med såfremt;
    ...at hesten ikke har tendens til at stejle
    ...at man holder hænderne i ro smiley

Jeg har diverse erfaringer med det, at ride med glidetøjle xD
    - en af gangene fik jeg næsten slået to tænder ud, hi hi.

Så på den hest rider jeg ALDRIG mere med glidetøjle.

• #16   13. okt 2008 Allimac go Ynor
    se der er vi så forskellige , da jeg bestemt mener at jeg rider mindst ligeså godt som dig ! , : )

• #17   13. okt 2008 1000 gange hellere ordentlig rideundervisning end hjælpemidler af den kaliber

• #18   13. okt 2008 Nørdie
    Det er jo fint nok så..

• #20   13. okt 2008 Allimac go Ynor

Ja : ) det ville jo os være kedeligt hvis vi alle sad med samme meninger !,

• #21   13. okt 2008 CBK .

Ja , vi er begge de værste dyremishandlere nogensinde , : )

• #22   13. okt 2008 CBK
    Ja for hvis man vidste hvad man gjorde ville man aldrig bruge den (:

• #25   13. okt 2008 Brugt korrekt er glidetøjlens funktion jo at vejlede hesten -dvs vise hesten hvor det er rart at gå (med hovedet). Den gør intet ved ryg, bagpart osv, men forhindrer blot hesten i at kunne tage hovedet højt op (som ved alle andre hjælpetøjler bør en glidetøjle ikke være så stram at hesten tvinges i holdning).
    -dvs at alt det øvrige altså stadig skal komme fra korrekt ridning, for hesten samles jo ikke af at have en glidetøjle på.

Jeg forstår ikke folk er så hyteriske npr det kommer til hjælpetøjler. Jeg mener bestemt ikke de hører til i en nybegynders hånd (uanset typen af hjælpetøjler) og self hører de heller ikke til i hænderne på dem der blot benytter det til at trække hesten ned med hovedet.
    -men de er altså ikke værre end hvad man gør det til... hvis de bruges korrekt...

• #26   13. okt 2008 CBK
    Har jeg heller aldrig nævnt - aldrig ..
    Jeg siger bare at hvis man virkelig vidste hvad man gjorde når man rider med glidetøjle, så ville man straks smidde den i skraldespanden smiley

• #27   13. okt 2008 En meget klog mand sagde engang:

Man skal være en rigtig dygtig rytter for at ride med glidetøjle. Og hvis man er så dygtig hvad skal man så med den?

Jeg har set hvilken stor skade både glidetøjlen og chambon kan give

Få dig en dygtig underviser istedet for og lær at ride din hest/pony

• #28   13. okt 2008
    Allimac go Ynor

arg , så hold dog op med det hellige pis, glidetøjlen kan være rigtig god , og vejledene for både hest og rytter, !

• #29   13. okt 2008 Nørdie
    Jamen jeg kan da kun sige at du er ligeså hellig som jeg åbenbart er ?
    Vi er bare ikke "på samme side" og derfor ser du mig som den hellige - jeg kunne også vælge at se dig som hellig, det vælger jeg så ikke at gøre, jeg vælger at se på dig som en der ikke er enig med mig.

• #31   13. okt 2008 Hellere en lidt løs chambon på en skolepony, frem for en rytter som hiver det stakkels dyr i hovedet og bumper den i ryggen...

Børnene skal jo lære at ride, og man lære bedst når der er ro og jeg er ret sikker på ponyen langt hellere vil have en chambon på end en rytter der slet ikke kan sidde ned og holde hænderne i ro for ikke at tale om at holde balancen i tøjlen.

• #32   13. okt 2008 Allimac go Ynor

nej , der tager du helt fejl , for jeg kommentere ikke på jer der ikke rider med glidetøjler , men du kommentere på mig der rider med dem! ,

• #33   13. okt 2008 hvad med at respektere hvad vi hver især gør?

At man ikke selv vil bruge glidetøjle, betyder jo ikke at alle andre der bruger den er nogen dyreplagere, dumme, uvidende, dårlige ryttere og hvad de nu ellers beskyldes for!

Vi har alle vores måde at gøre tingene på. Respekter dog at ikke alle gør som du selv (og den er rettet til alle). Ingen grund til at prøve omvende folk, der ikke ønsker at omvendes...

eg ville blive ganske glad om en hjælpetøjle-diskussion for en gangs skyld kunne være en diskussion -UDEN mudderkast, skæld ud, beskyldninger osv

(og jeg rider ikke med glidetøjle, så nej det er ikke derfor jeg skriver det)

• #34   13. okt 2008 Nørdie
    Jeg kommentere alle der rider med glidetøjle fordi jeg hader den ..
    Ikke disideret dig, men du tager det personligt og det kan jeg jo ikke tage mig af smiley
    At kalde andre for hellig er vel så godt som det samme som at kritisere glidetøjlen ?

• #35   13. okt 2008 Allimac go Ynor ,

jeg tager det langt fra personligt , jeg kan bare ikke skrive for de andre : )

nå men jeg er sikker på at mel' ikke har noget imod at hun engang i mellem går med en løs vejledene glidetøjle : ) det virker ihvertfald ikke sådan : )

• #36   13. okt 2008 Karina N: Vores ene pony har været rideskole pony. Han var desværre et sted hvor man brugt chambon. Aldrig har jeg set en mere ødelagt pony. Han var så spændt. Ikke engang når han løb fri kunne strække ud.

Jeg har selv været på en rideskole der aldrig har brugt chambon - glidetøjle.

De ponyer er ikke spændt eller noget. De er dejlige frie i deres bevægelser.De bliver meget gamle. Højste alder er 42 år .

Det de fleste rideskolen mangler er at der bliver lavet balance øvelser med børnene. Tøjlen skal de ikke side og rykke i. De må også holde fast i sadlen.

Som du nok kan læse er jeg ikke tilhænger af chambon eller lign. Heller ikke på rideskoleheste. jeg mener ikke at børnene lærer at ride når de rider med en chambom.

• #37   13. okt 2008 Min ridelærer sagde engang;
    - Hver eneste gang en person går ind i en rideudstyrsbutik og køber en glidetøjle regner folk med at personen ikke kan ride.

Som "tak for hjælpen"-gave købte jeg en glidetøjle til ham og sagde;
    - Nu har en person - der ikke kan ride - købt en glidetøjle. Så må vi se, om personen der får den, kan! smiley

• #38   13. okt 2008 Som jeg altid siger til min datter, når hun er ved at fare i flint over brugen af hjælpetøjle.

Vi har vore ridestil og de har deres. Og så er den ikke længere. Det er noget man aldrig vil blive enig om.

• #39   13. okt 2008 Jeg rider faktisk med glidetøjle på min springhest. Men jeg har pådraget mig en skulderskade. (og alle herinde ved, at man ikke bare kan give hestene en fridag, indtil skulderen er på plads igen!)

Jeg bilder mig selv ind, at jeg bruger den på den rigtige måde på netop min hest. den er gammel og har været en masse igennem, så den er lidt speciel, men bøjes skal dyret jo. Når jeg har glidetøjlen på, ved hesten selv, at den har den på, så jeg kan ride for stortset løs glidetøjle og samtidig holde til at få den redet færdig faktis, uden min skulder gør for ondt. Jeg er sikker på det er bedre for hesten at blive redet ordentligt, plus der sikkert er mere håb for min skulder kommer i orden

• #40   13. okt 2008 Mona:

Nu er der meget forskel på hvordanman sætter en chambon ikke?
    Det jeg taler om er en løs chambon der bare gør at hesten ikke stikker næsen helt i vejret. Det kan faktisk godt hjælpe de nye ryttere og ja selvfølgelig er balanceøvelser det allerbedste hvilket jeg også bruger i undervisningen

• #42   13. okt 2008 Jeg er af den mening at en glidetøjle overhovedet ikke har noget at lave i hesteverdenen;)
    "jamen jeg bruger den kun for at min hest ikke kan tage hovedet højt op", jamen fine ven, hvis hesten vil tage hovedet op, så er det jo nok af en god grund;) enten har den ondt et sted eller også har den bare ikke balancen til at gå stabilt endnu.... Glidetøjlen er bare en hurtig løsning til dem der ikke har tålmodighed til at vente på de gode og holdbare resultater i form af korrekt arbejde...

Altså det må i da også selv vide jer der bruger den? -Det er jo bare en hurtig løsning fordi man måske ikke selv har de rette kompetencer eller tålmodigheden til at ride hesten korrekt?

En hest vil jo ALDRIG nogensinde komme til at gå korrekt/naturligt i holdning ved brug af hjælpetøjler?:) Hvis en hest skal gå naturligt og som den aller bedst kan, så bør man jo ikke engang ride med sadel eller hovedtøj? nej så skal den jo have frihed til at bevæge hovedet naturligt for at fordele vægt og balance ordentligt smiley

• #43   13. okt 2008 SKO'en xD ."Altså det må i da også selv vide jer der bruger den? -Det er jo bare en hurtig løsning fordi man måske ikke selv har de rette kompetencer eller tålmodigheden til at ride hesten korrekt? "

<b> Nej , det kender jeg ikke , for min pony går også rigtig fint uden den , men den er stadig vejledene da min pony er ung, og mangler stadig rutine ,

• #44   13. okt 2008 SKO'en xD .
    host AT SLÅ ALLE OVER EN KAM host host

• #45   13. okt 2008 SKO'en xD .

Ved du hvad , skal vi ikke bare alle sammen tage hinanden i hænderne , synge en sang og derefter slippe vores kære heste fri i skoven ?

• #46   13. okt 2008 SKO'en

....Men jeg er glad for at få fortalt, at jeg er en inkompetent rytter uden tålmodighed, -FORDI- jeg har en skade i min skulder. Det er altid dejligt at få fortalt noget, man ikke vidste,

• #47   13. okt 2008 .ZELINA HULEHØJ - W.A.S.G

: )

• #48   13. okt 2008 Er det ikk bedre at tage en snor på hesten og få den lige så stille ned, end at sidde og hive og trække og kæmpe med hesten i herre lang tid, når man bare kan tage en glidetøjle på ?

Tror sku på det både er bedre for hesten og rytteren xD

• #49   14. okt 2008 nu er det jo ikke meningen -hverken med eller uden glidetøjle -at der skal hives eller trækkes...

Og til sko'en -der er jo forskel på hvordan den bruges og hvorfor. Nogen bruger den som du beskriver, for at nå hurtigere til et eller andet resultat ved at kunne hale hesten ned i glidetøjlen. Og her kan vi såmænd godt blive enige om at det ikke er supersmart eler hensigtsmæssigt.

Andre bruger den til at vejlede hesten -få den til at fostå hvad man ønsker af den, og herfter pilles de så af. Dette foregår i øvrigt ikke vd at låse hestens hoved i en bestemt position, men ved at begrænse muligheden for at stikke hovedet helt i sky (dvs at når hesten går korrekt skal glidetøjlen hænge HELT løst).
    -det kan jeg ikke se noget galt i. Og det er såmænd heller ikke at springe over hvor gærdet er lavest. For selvom næsen måske er ved at være derhen af så skal bagpart osv jo stadig med.... Og her er det ridefærdigheder der skal til -det kan glidetøjlen ikke hjælpe på....

• #50   14. okt 2008 hold da kæft mand! xD så bliver man da ellers bare angrebet xD?

Thit: ja sorry til dig;) kan godt se din situation er lidt noget andet...

Nørdie: du er da simpelthen for dum at høre på >_< haha, jo lad os slippe vores hest fri i skoven allesammen;)
    Jeg har da ret i at hvis det er så vigtigt for folk at hesten skal gå så naturligt som muligt, så bør man da smide udstyret? Men jeg siger jo ikke selv at jeg ikke rider med udstyr vel? nej det tror jeg heller ikke;)
    Jeg rider selv med sadel og hovedtøj og jeg ved da godt at det ikke er naturligt for hesten, men derfor rider jeg da stadig med det?:)

Altså hvis jer der rider med glidetøjle var af den opfattelse at det skadede hesten, så ville i jo nok ikke gøre det vel?;) Men hallo, det er jo bare min mening? i behøver jo ikke overfalde mig bare fordi jeg synes det er synd for hesten at ride med den?:O

• #51   14. okt 2008 Nørdie og Thit har talt MIN sag.. Kan ikke være mere enig med jer tøser :o)

• #52   14. okt 2008 For det første må folk jo gøre som de finder rigtig.. da det er op til folk selv.. jeg ville aldrig selv benytte sådan en, da jeg ikke mener hesten hioved skal placeres med tøjlen (om det så er med magt eller vejledende) men skal falde på plads ved at den bruger sig korrekt..
    Folk der bruger det er ikke mishandlere (i hvert fald ikke pga af det) og bare fordi folk ikke vil bruge det er de altså ikke hippier der mener hestene skal slippes fri.. utroligt folk altid skal fordømme hinanden i stedet for at holde sig til selve diskutionen..
    Men synes det er synd folk bruger fx glidetøjlen fordi de tror den gør ting den ikke gør..
    I nogle tilfælde kan den benyttes (mener dog at tingene også kan løses på andre måder som dog gerne tager længere tid) dog vil man altid skabe nye problemer.. så må man gøre op med sig selv om det problem der løses var meget værre end det der opstår..
    For det første skader man sin "stop knap" ved at lære hesten at bøje nakken for tøjlen (og stoppet skal så genindstalleres bagefter), på en del hesten for man skubbet halsen ind i kroppen, frem for at den strækker den ud af kroppen og bruger de korrekte muskler.. og langt de fleste heste der er redet med hjælpetøjler vil søge både bag bidet og bag lod..
    Og så er den helt gal når folk tror de styrker hesten ryg ved brug af hjælpe tøjler, problemet er når man starter med at få hoved ned, i stedet for at fokusere på at hesten bruger sig korrekt og hoved så kommer af sig selv, så løftes ryggen og det føles korrekt og godt.. men ryggen løftes med nakkens ligamenter.. for det første har ligamenterne ikke godt af det og for det andet holdes ryggen statisk løftet i en fast position.. ud over det besværligør det ordentlig samling, for når ligamentet og ryg er strakt så er der ikke noget at give af bag til når den skal kippe bækkenet.
    En hest der bruger sig korrekt svinger i overlinien, løfter rygsøjlen og halsens s kurve med trekants musklen i halsen og kipper i bækkenet..
    Så derfor kan jeg ikke bruge hjælpe tøjler til noget, da de modarbejder det jeg ønsker at opnå med min ridning..

• #53   14. okt 2008 Jeg rider med glide tøjle det er dog sjælent (staves)
    Men jeg får spat af alle de tøjler smiley
    Og jo jeg har affaring med glidetøjle.
    Men nogen gange kan det være en stor hjælp. smiley
    Jeg er næsten bange for at ride på min pony, da hun er så livlig og vil ikke det som jeg vil. Derfor kan det være en stor hjælp, så jeg ikke skal være sur og ked af hverdag. smiley
    Så prøv nu at forstå det. smiley
    Og os der rider med glide tøjle, behøver ikke at være dårlige til at ride. helt ærligt synes at det nu er jer der opføre jer som patte børn og børnehave børn.
    Men det er jer der er Så utrolige hellige og siger "ÅH NEJ dt er jo så synd for hesten de mishandler dem jo"
    Så kan jeg sige tilbage "nej vi mishandler da ikke vores egne heste, vi vil jo gøre alt for vores heste. Vi elsker dem jo. Vi kunne ikke finde på at gøre dem fortræd, vi elsker vores heste som i elsker jeres heste."
    Og sådan erdet bare vi er forskellige her i lille Danmark og sådan er det bare !!!

• #54   14. okt 2008 Chambon - bruges udelukkende til at knække nakken på hesten.

Glidetøjle - bruges ikke til at knække nakken på hesten, men at skabe en løs ramme. En glidetøjle er man selv herre over. Hvis hesten i det sekund har brug for indvendig eller udvendig tøjle kan man gøre det. I næste sekund kan man slippe og lade hesten give efter. Sådan skal en glidetøjle bruges. Den må aldrig være stram mere end 15 sek. ad gangen. Glidetøjlen er det ENESTE hjælpemiddel der kan bruges rigtigt. eneste. Og det er samtidig det, der kan gøre allermest skade.
    Og nej, jeg er meget i mod den der bruger den til at hive hesten ind med.

• #56   14. okt 2008 *Ædel 2'er til salg -NEDSAT! *: God artikel smiley

• #57   14. okt 2008 EN glidetøjle er djævlens værk... og jeg er ellers ikke fanatisk...

• #58   14. okt 2008 Zelina: Nej det er jo netop det jeg siger, jeg er ikke fanatisk. Jeg har bare redet og undervist i så mange år, at jeg ofte har set ryttere ride med en glidetøjle fordi de ikke kunne få hesten ned med hovedet. Det er jo ikke pointen vel??

Men nu er jeg også opdraget af Hrethe Hjalf :0) Hvilket jeg er STOLT af

• #59   14. okt 2008 Mathias : En glidetøjle vil altid trække ned og ind.. men hvis hesten skal udvikle de rette muskler og lære at få sving i ryggen skal den ned og frem (og frem er altså hals og hoved ikke tempo) ..Hesten slapper ikke af fordi den får glidetøjle på, de fleste spænder.. det eneste sådan en gør er at løfte ryggen gennem nakke ligamenterne hvilket er forkert..

• #60   14. okt 2008 .ZELINA HULEHØJ - W.A.S.G(: : jo det vil den nu.. den kan ikke trække andre veje..

Mathias : Det er ingen garenti for at han aner noget som helst om biomekanik og læringsteori..

• #61   14. okt 2008 Mathias : Kender ham ikke, så det kan jeg ikke sige... men desværre er det jo ikke en garenti... bare se hende dem tyske dame på 60 år (som også har trænet heste på højt plan hele sit liv) som mener det er god træning at spænde hesten i roll-kur position og slå den 500 gange på en halv time med en longe pisk.. hun ved jo tydeligvis ikke meget om heste, selv om man burde tro det..

• #62   14. okt 2008 BO bak er ikke tilhænger af en glidetøjle... I know...

• #63   15. okt 2008 Ja, men så er der jo nok en HEL anden grund skal du se...

• #64   15. okt 2008 Zelina:

Ja, men det er jeg også :0D

Lær dog og rid istedet for de der glidetøjler... Det har INTET med korrekt ridning at gøre og man kan mange gange nemt se når en hest er redet med glidetøjler...

Bo Bak har selv engang udtalt at han kun sætter glidetøjler på elevers heste, når rytteren er problemet

• #65   20. okt 2008 Karina og Signe: kunne jo næsten ikke være mere enig med jer:D

men ja, altså folk bestemmer jo selv hvordan de rider deres heste;) hvis jeg ser en ride med glidetøjle, ja så regner jeg da med man kan finde ud af at bruge den:) men af den grund synes jeg da ikke det bliver mere rigtigt, da jeg stadig bare mener det er en hurtig udvej, da den anden måde uden glidetøjlen kræver mere arbejde og tålmodighed.. Dog synes jeg at måden uden glidetøjlen giver en bedre effekt i længden på dressurbanen, da hesten får en mere korrekt holdning og bæring på den måde;)

• #66   9. feb 2009 SHÅ: Den har jeg også hørt flere gange smiley den giver rigtig god mening ;D

Kommentér på:
Glidetøjle.

Annonce