{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
505 visninger | Oprettet:

Heste versus andre dyr {{forumTopicSubject}}

Ja der er noget jeg har gået og tænkt over i lidt tid og som jeg nu vil smide op til diskussion her.

Jeg har undret mig over hvorfor folk går så uendelig meget op i hestevelfærd, men ofte meget lidt op i velfærd ved andre dyr?

Eksempel 1: Choke-kæder til hunde. Er du gal et rama skrig der ville være i hesteverdenen hvis folk begyndte at bruge dem til heste (altså et halsbånd der stammer om hundens hals når man hiver i det ( (link fjernet) )) Alligevel er de helt normale og fuld ud accepterede blandt hunde??

Eksempel 2: Marsvin er flokdyr og bør aldrig gå alene. Ved heste er der en lov om at de skal have en "hesteven" når de er unge og altså ikke må gå alene. Hvorfor findes sådanne love ikke ved andre flokdyr? En hund er eksempelvis et andet flokdyr...

Eksempel 3: Chinchillaer har i virkeligheden brug for kæmpe store bure, specielt da mange af dem aldrig kommer ud fra buret. Alligevel har mange dem i hvad der ligner kaninbure.. Hestebokse skal derimod have en bestemt størrelse i forhold til hestens størrelse og hestens SKAL ud hver dag.

Ja bare et par eksempler om et emne jeg har tænkt på. Hvorfor det er så acceptabelt med visse ting ved andre dyr som ville være højst uacceptabelt ved heste.

Er hestefolk anderledes end andre folk? Er heste anderledes end andre dyr? Er det fordi hestene betyder mere for os end andre dyr gør for andre?

Ja jeg aner det faktisk ikke. Synes bare det er et interessant emne, da det ville forekomme mig komplet latterligt hvis en hest havde en choke-kæde på fordi de aldrig ville blive accepteret. Derimod kan jeg gå ned på gaden og møde en masse hunde med choke-kæder på.

Hmm?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste versus andre dyr
  • #1   24. jun 2009 Interessant emne. Men ja, det er mærkeligt, at der er så stor forskel på forskellige dyrs velfærd.

  • #2   24. jun 2009 det har enli os undret mig oO altså der er os det hvis man køre i bil og der løber en hund ud foran så skal man stoppe men hvis det er en kat er det li meget. har heller ik li fattet hvorfor der ska være så stor forskel på hunde og katte oO

  • #3   24. jun 2009 det er vel lidt fordi at man ikke vil blande sig i folks private ting, hvor deriomod hesten er altid sådan som andre kan se den. self os pga der er et rideforbund og ikke noget hunde/marsvine osv. forbund. måske os fordi man egentlig bruger hesten og de andre er bare kæledyr.
    ved det ikk, men det er lidt mærkeligt.


  • #4   24. jun 2009 Det er ret mærkeligt, men jeg tror måske det hænger sammen med at de andre dyr er mindre og billigere/nemmere at anskaffe sig, og så er der nok mange der bare køber dyret uden at overveje hvilket udstyr man bruger osv...
    En hest er jo noget større og vanskligere at have med at gøre så jeg tror folk tænker lidt mere over tingene,. og folk ser jo også ridning meget som en livsstil hvorimod at have fx en marsvin bare er et kæledyr....


  • #5   24. jun 2009 Måske det også er nemmere at kontrollere forholdene for heste?

Kommentér på:
Heste versus andre dyr

Annonce