{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
503 visninger | Oprettet:

Dansk Eksammen {{forumTopicSubject}}

Jep, i morgen skal jeg så til dansk mundtlig, derfor vil jeg lige finde ud af hvad nogle udtryk betyder, som står i analyserings modellerne smiley Håber i kan hjælpe.

Hvad betyder:

Berettemodellen?
en autentsk person (ang. tid)
relation
sarkasme
modsætningsforhold
------------------------------------------

Ang. Artikel analysering.

Hvad mendes med Blikfang?

hvad er en reportage

Hvad mendes det når en artikel er subjektiv eller objektiv?

Har i ellers nogle gode råd til hvordan man finder budskabet i en artikel eller novelle??.. For det er nok noget af det jeg er dårligst til at finde ud af.. smiley

Tusind tak på forhånd.

MVH Nanna

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk Eksammen
  • #1   24. jun 2009 jo, jhvad er det nu "in medias res" betyder?

• #2   24. jun 2009 det der medias res, er at historien starter midt i en handling ...

blinkfang = det man først får øje på ..

en reportage = arg, hmm , det er næsten det samme som en artikel .

Subjektiv og objektiv, kommer an på om det sådan er fortalt med "åbne øjne" eller kun ud for en persons synsvinkel, kan ikke huske hvilken der er hvad-

• #3   24. jun 2009 Ellers kan du helt sikkert finde nogle goder noter på www.studieportalen.dk - det er ganske gratis at downloade noter derinde.. smiley

• #4   24. jun 2009 Berettemodellen - vi bruger sikkert bare et andet navn, men hvad gør du, når du bruger den, så tror jeg nemlig godt jeg kender den(:
    en autentsk person - en autentisk person er en som er nonfiktion
    relation - relaterer det til noget, minder det dig om noget, har tilknytning til noget
    sarkasme - at man er sarkastisk er noget man ikke mener. Fx. Hvis en person svarer meget langsomt på et spørgsmål og man så siger: Du er godt nok hurtig i dag, så er det sarkastisk.
    modsætningsforhold - grim/smuk, ung/gammel. Fx tematiske modsætninger, hvis der er en grim gammel heks, og en smuk ung prinsesse. Så er der ung/gammel, smuk/grim som tematiske modsætninger.
    ------------------------------------------

Ang. Artikel analysering.

Hvad mendes med Blikfang?
    - Fx et billede, noget som skaber opmærksomhed fra læser.

hvad er en reportage - reportage er i modsætning til en artikel, noget hvor journalisten må have sine egne holdninger med, og forsøger at skabe en stemning.

Hvad mendes det når en artikel er subjektiv eller objektiv?
    må melde pas smiley

Har i ellers nogle gode råd til hvordan man finder budskabet i en artikel eller novelle??.. For det er nok noget af det jeg er dårligst til at finde ud af.. smiley
    øvelse. kan ikke lige komme med nogle tricks. (:

Held og lykke (:

• #5   24. jun 2009 Berettermodellen er der hvor du har et anslag, en præsentation, en uddybbelse, point of no return, udtoning, afslutning osv. Hvor du kan sætte teksten ind i.

En autentsk person har jeg aldrig hørt om.

En relation, er vel det samme som et forhold til nogen/noget. Personernes relation til hinanden menes personernes forhold til hinanden.

Sarkasme - hvordan skal man forklare det. Lidt det samme som ironi, men kan menes mere ondskabsfuldt eller hånligt.

Modsætningsforhold - fx. nogle personer kan stå i modsætning til hinanden, såsom god/ond, rig/fattig osv.

Blikfang - menes det du først for øje på. Det iøjnefaldende.

Reportage - Lidt ligesom en artikel, men hvor journalisten fx. selv har været til stede under begivenheden, hvorfor artiklen ofte har flere sanseindtryk og detaljer med.

In medias res - Når man bliver kastet ind i handlingen, uden der rigtig er nogen indledning.

Subjektiv/objektiv - når en tekst er subjektiv er den skrevet udfra afsenderens holdning eller er krydret med meninger fra afsenderen. Det kan være mere eller mindre tydeligt i teksten. Objektiv er det modsatte.

For at finde budskab kan du spørge dig selv:
    - Hvad handler teksten om og hvad fokuserer den på?
    - Hvad tror du, at afsenderen ønsker at fortælle med teksten
    - og hvordan forsøger afsenderen at påvirke læseren?

• #6   24. jun 2009 xmygind - Berettemodellen - vi bruger sikkert bare et andet navn, men hvad gør du, når du bruger den, så tror jeg nemlig godt jeg kender den(:

Sorry, men jeg forstå ikke dette?

og hvad betyder nonfiktion så?

men ellers tak smiley

• #7   24. jun 2009 Nonfiktion er det samme som "ikke-fiktiv". Dvs. En ikke-opdigtet tekst.

• #8   24. jun 2009 Altså, hvad gør du når du bruger modellen, er det den med giver/modtager, eller den som Zandra skriver med point of no return.

Nonfiktion - noget som ikke er opdigtet smiley

• #9   24. jun 2009 eller person^

• #10   24. jun 2009 så lige en sidste ting, hvad er det det hedder når en ting gøres levende?, eksempelvis et træ som er levende i en tekst?, hvad er det nu det hedder?

Men ellers tusind tak

• #11   24. jun 2009 Det kaldes besjæling smiley

Kommentér på:
Dansk Eksammen

Annonce