{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Diskusprolaps i nakken
  • Mynte
    Mynte Hjælpe-administrator

Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.152
    #1   12. aug 2009 Jeg har prøvet det 3 gange i lænden

• Mynte

#2   12. aug 2009 Men det var det bedste valg. Jeg havde det straks så meget bedre... men ved ikke hvordan det er i nakken, og om man kommer sig lige så hurtigt efter operationen

• #3   12. aug 2009 Jeg ved kun at jeg skal regne med at være sygemeldt i 3 -4 uger, synes ikke det er let at blive informeret smiley

• Mynte

#4   12. aug 2009 Jeg var på sygeshus i ca 1 uge hver omgang, og så havde jeg 3-4 ugers genoptræning derhjemme med sygegymnastik og jeg måtte ikke sidde ned for lang tid i træk. Men det er nok lidt anderledes med nakken... aner desværre ikke så meget om det

• #5   12. aug 2009 hvad er det nu det er helt præcist?

• Mynte

#6   12. aug 2009 Diskussen sidder mellem hvirvlerne og skal beskytte hjernen mod stød. Man kan forestille sig denne diskus som en slags geleartig pude. Punkteres denne, kan den glide ud mellem hvirvlerne, og kommer den til at trykke på en nerve, så kaldes dette for en diskus prolaps

• #7   12. aug 2009 Det lyder ubehageligt. Hvad er symptomerne? Hvordan ved man at man har fået det?

• Mynte

#8   12. aug 2009 ved mig var det feks en nerve i lændeområdet der blev trykket på.

Der havde jeg smerter ned i benet og helt ned i foden, med begyndene lammelse i den ene tå. Plus rygsmerter. Hvis det går helt galt kan man i sidste ende ikke gå, stå eller ligge ned uden smerter.

Hvis dette sidder i nakken kan man feks få smerter i armen udover smerter i nakken. Alt efter hvilken nerve den rører og hvor denne nerve fører hen.

Når det går helt galt kan man også blive lammet, blive inkontinent og meget andet som jeg ikke lige ved for meget om smiley

• Mynte

#9   12. aug 2009 For at være 100% sikker på hvad jeg havde og hvor slemt det var skulle jeg ind i sådan en her få at få et detaljeret billede af hvad der foregik i min ryg

(link fjernet)

• #10   12. aug 2009 For mit vedkommende er det smerter ud i højre arm og den er blevet svag...
    Jeg fik min fordi min hest og jeg var ved at blive kørt ned af en pige på en scooter, jeg faldt af og min hest stak af og løb hjem...

• #11   12. aug 2009 Av av, det lyder som en lidelse man helst vil undgå. Hvordan kan det være at du har haft den 3 gange?

Og held og lykke med operationen Dorthe :O)

• #12   12. aug 2009 Tak for det, håber det går godt...

Nane. Jeg er blevet scannet fire gange nu, bla også i hovedet fordi jeg har følesforstyrrelser i hovedbund og ansigtet og så har jeg fået tinitus smiley

• Mynte

#13   12. aug 2009 Tjae, det er jo det store mysterium... men vi tror det startede med at min hest smed mig mod væggen. 1 år senere havde jeg så min første diskus prolaps. Der opererede de blot det væk der forstyrrede. Anden gang, ca 3 år senere, der var resten af diskussen så også gledet ud og det hele måtte fjernes og en kunstig diskus blev sat ind.

Sidste gang skete så ca 3 år efter igen, hvor den ovenliggende af den operede diskus, der også havde været skadiget før, men ikke gjorde problemer, var blevet til en prolaps. Så den fik de også fjernet og indsat en nr 2 kunstig diskus. Og nu går jeg og håer på 3. gang var sidste gang smiley

• #14   12. aug 2009 Ja det må vi da håbe, 3. gang er jo lykkens gang så hvis man lige drejer den lidt så passer det meget godt smiley

• #15   12. aug 2009 Puha Nane... Jeg skal også ha´sat en kunstig disk ind, de går ind fra forsiden af halsen og skubber luftrør og spiserør til siden for at komme om til nakken og så fjerner de den dårlige og erstatter den med den kunstige...

• Mynte

#16   12. aug 2009 Jeg har det rigtig godt med den kunstige disk, så det kan du glæde dig til at få. Og man kommer også meget hurtigere på benene igen sammenlignet til en operation uden kunstig disk.

Jeg blev også opereret forfra gennem underlivet da jeg fik indsat diskuserne. Ved første operation opererede de fra ryggen af, og der havde jeg bla mange flere problemer med at genoptræne, da musklerne i ryggen bliver svækket af et sådanne indgreb.

• #17   12. aug 2009 Det kunne jeg godt forestille mig at de gjorde, det lyder bare voldsomt i mine øre at gå ind forfra...

Hvornår kunne du ride igen så??

• Mynte

#18   12. aug 2009 Første gang tog det et år, men ikke fordi jeg ikke måtte, men fordi jeg ikke havde muligheden.

Anden og 3. omgang tog det vist omkring de 6-8 uger inden jeg sad på hesten igen (stille og roligt til at begynde med).

Men det kommer helt an på hvor hurtigt du får genoptrænet musklerne, da det er musklerne der også hjæper til med at holde det hele på plads og dermed dæmpe stødene. Og det er musklerne der skal vedligeholdes for at man har en synd ryghvirvl smiley

• Mynte

#19   12. aug 2009 Men ja det lyder ret voldsomt at gå ind forfra, men bedre end bagfra, da de ikke kan komme igennem med en disk uden at risikere en større beskadigelse af nerverne.

Men det skal nok altsammen gå godt for dig, jeg kydser fingere. Og krydser også fingrene for at du hurtigt kommer op på benene igen bagefter

• #20   12. aug 2009 Okay.... Jeg vil bare ikke opgive min ridning, så det er nok meget vigtigt at jeg kan komme igang igen rimeligt hurtigt, selvom det bare kan blive til en kort tur i skridt...
    Får nogle øvelser når jeg er blevet opereret sagde de idag da jeg snakkede med dem på sygehuset...

• #21   12. aug 2009 Tak for det og tusinde tak fordi du ville dele det med mig smiley

• Mynte

#22   12. aug 2009 Det var så lidt smiley

• #23   12. aug 2009 Nane: Nu gør du mig bekymret smiley Jeg røg af hesten for 5 måneder siden, og har siden da haft varrige smerter i lænd. Jeg har haft mange perioder hvor jeg overhovedet ikke kunne side på hesteryg, medmindre jeg spiste min. 400 mg. ibumetin og 2 panodiler.
    Keopraktoren vil ikke røre ved mig mere, da hendes behandlinger IKKE hjalp overhovedet.

Kan det være en diskusprolaps i lænden?

• #24   12. aug 2009 Når jeg får ondt i lænden kommer der en sovende fornemmelse i benene og tæerne + armen. Jeg var til lægen da min mor var bange for blodprop. Men har da aldrig tænkt over at det kunne være en diskusprolaps..

• Mynte

#25   12. aug 2009 Det kunne det da sagtens være, men kan ligeså godt være en ischias eller en indeklemt nerve...

Det må du få en ordentlig læge til at afklare hvis du vil være 100% sikker

• #26   13. aug 2009 Jeg har fået indsat 2 kunstige discus i min lænd for to år siden, så ved ikke hvor meget det kan samlignes...
    Men hvis du har spørgsmål, skal du være velkommen.?
    Mit er dog ikke pga skader fra ridning..

• Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #27   10. mar 2020 Hej Dorthe
    Beklager jeg skriver på sådan en gammel besked...
    Jeg er netop selv blevet opereret for 2. gang i nakken. Inden da havde jeg de helt samme symptomer som dig, og alle steder fik jeg at vide, at det ikke var pga. prolapsen...
    Nu er jeg vildt interesseret i at høre, hvordan det er gået for dig?
    Kh. Rikke

Kommentér på:
Diskusprolaps i nakken

Annonce