655 visninger
|
Oprettet:
Hvis du skulle have hund. Stambog? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt, at det er bedst at vælge en god hvalp, hvor man kender begge forældre og har papirer på den, men hvad med hvalpe, der ikke har stambog (DKK), men hvor begge forældre HAR denne stambog? Har det noget at sige med hensyn til hvalpen?
dec 2007
Følger: 29 Følgere: 91 Heste: 4 Emner: 266 Svar: 1.020
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.159
KUN HVIS DU SKAL TIL KONKURANCER ER DET BEDST! (;
Men alle vores har aldrig haft stambog, min hund har det nu (han er dog os utrolig smukkere at kigge på, da han er helt ren (; )
Men det er ligemeget om du har det ;D
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.971
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 62
Og jeg mener ganske bestemt ihvertfalde i DKK at er man registreret opdrætter så må man ikke sælge uden stamtavle. Stamtavlen er også en garanti for dig.
Skal så siges at der ikke er stamtavle på nogle af mine 4 *S*
jun 2007
Følger: 91 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 882
Bare fordi der er stambog kan hunden godt være ''tosset''.
En hund uden stambog er lige så god.
Taler af dyrt købte erfaringer.
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 62
Jeg siger ikke hunde med tavle er bedre hunde end dem uden, for det er de så absolut ikke, ville også være dumt af mig og sige eftersom jeg selv pt har 4 uden.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Jeg må nu ærligt indrømme at mine hunde er nogle über S K Ø N N E og fantastiske drenge - med eller uden stamtavle (:
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 1 Heste: 2 Svar: 2
Herudover skal man vurdere hvordan hundene har det, hvor meget de har været i hænder mv - de første 8 uger af hvalpens liv betyder meget, så derfor er det vigtigt at den har haft det godt, så den er klar til at komme ud og møde verden sammen med dig
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Jeg har en onkel og tante, der har haft en masse fine dyre hunde med stamtavle, de har alle fejlet det ene eller andet, og er næsten alle døde i en alder af ganske få år. Det er altså rimeligt mange hunde, det drejer sig om. Og det var fra mange forskellige opdrættere.
Et sted, jeg skulle ud at besøge, havde de en schæffer, der også kom fra et fint sted og havde fin stamtavle. Men den var meget aggresiv, og hvis man spurgte, om den kunne finde på at bide, var ejerne ikke sikre. De havde haft en anden hund fra samme sted, den havde været på samme måde.
Herhjemme har vi lige nu 3 hunde, to af dem race-rene (vi har ingen stamtavle på dem, da vi har fået den ene fra internat som voksen, og den anden var blevet købt af en dame med det formål at sælge hende videre en måned senere for det dobbelte).
Blandingen er solid og holdbar, 7-9-13, og den ene racehund er absolut ikke normal af sind (ikke aggresiv eller noget, han gør bare nogle meget mærkelige ting, som hunde ikke bør gøre) og den anden er på medicin og har været alvorligt syg igennem mange år, og kommer formentlig ikke af medicinen igen.
Ja, jeg synes altså indtil videre at racehunde med stamtavle er nogle små skvat i forhold til blandingshundene
mar 2007
Kan self. se det hvis hunden skal bruges til avl/konkurrence, men hvis det nu ''bare'' skal være en skøn familiehund, hvad skal man dog så bruge den stambog til ?
mar 2007
Eller er det fortid nu ? (;
Kan forstå det når man skal avle, men hvis det nu skal være en hygge/konkurrence hest, betyder stamtavlen så noget ? (:
jun 2008
Følger: 71 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 105 Svar: 363
Hvis du vælger med dkk tavle så har de visse regler for at hver enkelt race skal tjekkes for evt arvelige sygdomme inden de må indgå i avl. f,eks hunde som har tendens til hd de skal f.eks have lavet en hd test og hvis den så er dårlig må hundne ikke bruges i avl. for at undgå at den laver hvalpe med dårlige led som den nye ejer så kan risikere at skulle betale kassen for ved dyrlægen
nogen racer lider af arvelig øjensygdomme og ja jeg kunne blive ved..
for din egen skyld så køb med tavle, det kan sagtens betale sig
mar 2007
Hvad nu hvis begge forældre så har tavle og hvalpene ikke har ?
Hvalpene skal ikke bruges til konkurrence, avl eller noget. De skal bare kunne funkere som skønne familie hunde. Betyder tavlen så noget ?
jun 2008
Følger: 71 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 105 Svar: 363
har selv haft købt en kat uden tavle, den var en bladning og det viste sig at moren var af en race der har tendens til FIP som er en dødelig uhelbredelig virus, plus mange andre ting den race har af arvelige sygdomme, men pga dne ik havde tavle var tingene ikke tjekket og jeg stod så med en kat der var død som kun 6mdr gammel,
ja det kan altid ske men med en tavle uanset hund eller kat, så kan opdrætteren tjekke det og formindske det så godt de kan, og det er det værd.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Well, mig og stamtavler er ikke så gode venner efter jeg så en dokumentar med hvor fucked up i hovedet er der.
Har ingen anelse om at tingene ligger sådan i Danmark - med med de udtagelserne menneskerne bag kommer med det, skulle det ikke undre mig at det også er noget tys tys her hjemme lige som så meget andet.
Dokumentaren er på engelsk men til at forstå for en der kan bare nogenlunde engelsk; http://www.youtube.com/watch?v=3O0l0f50AAk
Der er 6 dele - resten kan findes når filmen slutter eller under related videos.
Hvis du skulle have hund. Stambog?