{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

PISKEMÆRKER! Pinligt og frustrerende! {{forumTopicSubject}}


Vi har stævne på rideskolen i denne weekend (pony C-stævne)
Jeg skulle så op og hygge'ride tequila lidt uden sadel, da klasserne næsten var slut..
Da jeg har redet i noget tid, begynder jeg at undre mig over, at alle dem udefra glor mega mærkeligt på mig..
Jeg tænkte "har de aldrig set en uden sadel før eller hvad???" og fattede intet.
Så rider jeg lidt videre, og så slår det mig!
Piskemærkerne! Det er sku da dem de alle sammen går og glor på ;s

Tequila er en speciel hest. Hun er en "syg" hest, som ingen dyrlæge kan finde ud af, hvad fejler. Som en af hendes underlige ting, sveder hun mega meget (bortset fra en "plet" på halsen, hvor hun sveder når man strigler, og så er den helt tør mens man rider??)
Hvis jeg f.eks. klapper hende på bagparten (sådan som "dyygtig" xD) så har hun et "håndmærke" på røven bagefter..
Så kan i selv gætte, hvordan det ser ud når man rider med pisk?
Jeg rider med pisk - vi øvede galoptraverser, changementer osv. hvor pisken bare er en kanon ekstra hjælper. Jeg bruger self. IKKE pisken til at slå min hest, som afstraffelse osv. for mig er pisken en hjælper på samme måde som mine schenkler..

Men hun får jo "piskemærker" når jeg rider. Det er ikke sådan rigtige piskemærker (som er de der streger, hvor de "hæver" lidt op osv. efter overdreven brug af pisken) Det er bare "svedmærker" .. Hvis jeg kører hånden henover det skummer sveden bare op, og striberne er væk.. Det er IKKE fordi jeg misbruger pisken eller lignende, så det vil jeg altså ikke have smidt i hovedet (:

Men hvor er det pinligt! Der er jo ingen fra Egum, der kigger underligt på det, da de VED hvordan hun får dem, og at jeg rider ordentligt osv. men alle dem udefra, tror jo så nu, at jeg "mishandler" min hest..

Prøv og overvej, hvor frustrerende det er at ride rundt og alle kigger på en og tænker "dyreplager", og man har intet forkert gjort sin hest..

Jeg blev sku ked af det, da jeg fandt ud af, at det var derfor de gloede sådan..
jeg har et par stævner planlagt, men nu har jeg slet ikke lyst til, at tage hende med udenbys, når folk tænker sådan om os + dommeren sikkert også vil tro, at det er piskemærker ;s ..

hvad havde i gjort ? :s
At lade være med, at ride med pisk er ikke en mulighed (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PISKEMÆRKER! Pinligt og frustrerende!
  • #1   27. sep 2009
    Selvom du siger det så uden pisk, hvis hun går de øvelser - så burde hun også kunne dem uden ellers er det ihvertfald noget der skal trænes på. Pisken er der jo heller ikke inde på banen, så hvorfor ikke træne uden.


  • #2   27. sep 2009 har du undersøgt om hun er i underskud på en eller anden slags vitamin? smiley

    Det kunne jo godt være at huden derfor reagere underligt smiley


  • #3   27. sep 2009 Ej hvor træls.
    Men må desværre også indrømme at jeg nok også ville kigge en ekstra gang hvis der kom en hest ridene med sådan nogle mærker på røven. Men når man så kender historien hvorfor, så ved man at man ikke behøver at have dårlig samvitighed så det synes jeg heller ikke du skal have. Så synes da helt klart du skal tage til stævne.

    Og ang pisken, synes jeg også det er en dejlig hjælp til at lære hesten de forskellige ting.


  • #4   27. sep 2009 din hest skal altså kunne gå uden pisk smiley


  • #5   27. sep 2009 Så hold dog kæft, en pisk er en naturlig del af dressuren for at hjælpe hesten, nu må I da holde op!

    Det er godt nok et mærkeligt problem, det har jeg aldrig hørt før - Har du evt. prøvet med en tyndere pisk, eller måske én, der er lidt tykkere/hårdere, så den ikke "svirper" ?


  • #6   27. sep 2009 rigtig nok skal de også kunne uden pisk men til at lære dem med er pisken et godt hjælpe middel.
    hvad angår til stævner så tag en fugtug svamp eller strigle og børst hesten over inden du skal på banen.
    til hver dag må du jo bare tænke at du ved hesten ikke lider overlast eller på anden måde har ondt så lad folk tænke sit. Dem der går omkring dig ved jo hvorfor så pyt. Og så næste gang der er stævne så vent med at rid hvis det er det går dig på.



  • #7   27. sep 2009 ej, okay ? en pisk er da helt normalt og en fantastisk hjælp til at vise hesten vej eller lign smiley

    nå men , ved ikke lige hvad du skal gøre ? måske den med læderflap i enden, som kun siger lyd, men ikke gør så ondt ? smiley


  • #8   27. sep 2009
    En pisk er en udemærket hjælp ja, men man burde ikke være afhængig af den smiley


  • #9   27. sep 2009 altså hesten kan mærke det , og den flytter sig, men det er ikke sådan at det gør ondt på den eller noget smiley cairo reagere f.eks. ikke på sådan en pisk smiley

  • #11   27. sep 2009

    Min hest kan GODT gå uden pisk forfanden da.. LÆS NU TEKSTEN ORDENTLIGT!
    jeg bruger pisken som en hjælp, når vi laver nye øvelser osv. Dem der kan fatte at ride rigtig dressur, ved at pisken er en dejlig hjælper, så hesten ikke bliver helt så forvirret (:

    Hun er tjekket i hoved og røv.. Har 3 dyrlæger til dagligt, og er i kontakt med både ansager og højgård, så nej, hun mangler ikke noget (:

    Ja, jeg har også selv tænkt på en fugtig klud, men synes stadig det er pinligt på opvarmningen ;s ..


  • #12   27. sep 2009 ja det vil være pinligt men mens du varmer op kan folk se hvor lidt du bruger den.
    Du må bare se ud over det pinlige og så bare børste fugte hesten over inden du rider på banen.

    Hvad de andre tænker er deres problem og kommer der en kommentar så har du jo dit på det rene


  • #14   27. sep 2009 jeg kender godt dit problem, min hest gør det samme, den sveder bare ikke den hæver... og ja det er nemlig lidt træls at se på, men hans hud er bare yderst følsom, når han har vinterpels taber han også håret på halsen ved tøjlerne, ved kanterne på underlaget og der hvor mine ben ligger til ham, når han bliver stukket af et insekt ser han ud som om der er bordtennisbolde under hans hud.
    tag til stævner, hvis du rider ordentligt har du jo ikke noget at skamme dig over og folk kan da selv se det på opvarmningen... så no problem


  • #15   27. sep 2009 deschain:

    nej, for jeg er træt af, at høre på så meget lort herinde fra - jeg skriver klart og tydeligt, at jeg ikke vil undvære den, og alligevel skriver FLERE idioter, at det skal jeg -.-

    Så må folk da læse indlægget ordentligt før de svarer.

    Mette C:
    ja det bliver jeg nok nødt til.. Synes bare det er træls, at det skal se sådan ud smiley


  • #16   27. sep 2009 Synes det er i oden, at der reageres, når noget ser ud til at, nogen ikke behandler hesten ordentligt.
    Så må du forklare dem der glor, hvordan det hænger sammen.


  • #17   27. sep 2009 jeg kan da ikke stoppe hesten op og forklare hele stævnepladsen, at det ikke er fordi jeg er ond ved den xD

  • #18   27. sep 2009 Man skal vel tæt på, for at se det. Så ja, det kan du godt.

  • #19   27. sep 2009 man kan da se det på lang afstand ?? altså, mærkerne..

  • #20   27. sep 2009 Lyder ikke godt.

  • #21   27. sep 2009 kan jp ikke gøre for det -.-
    Det er fordi det er sved, og hun er helt kobberfarvet, men bliver MEGET mørk der hvor hun sveder.


Kommentér på:
PISKEMÆRKER! Pinligt og frustrerende!

Annonce