{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.172 visninger | Oprettet:

Forkælede unger og finanskrise. {{forumTopicSubject}}


( Laaaangt indlæg )

Da jeg hentede min lønseddel idag førte det mine tanker tilbage på hvad min studievejleder sagde tidligere i dag da jeg fortalte hende til indslusningssamtalerne hvor meget jeg arbejde. Fortalte hende at jeg arbejder cirka 14 timer om ugen ( 4 timer onsdag, 4 timer fredag, 7½ time lørdag ), okay 15½ men ville ikke skræmme hende.
Hun fortalte så at når man går på gymnasium er 10 timer passende, har man mere bliver det simpelthen for meget.
Derefter måtte jeg fortælle hende at alle de timer var pga. af at jeg selv skal betale alt til mig selv ( undtagen slf. mad der hjemme, buskort, mobilregning og internet ) - fx. skal jeg have penge til en ny bærbar i næste måned.

Grunden til dette er at mine forældre ikke længere har råd til at betale diverse ting til mig som jeg skal bruge. Det kan fx. være at jeg nu skal bruge vintersko/støvler og nye bukser har jeg også brug for. Og alle mulige andre ting jerg i løbet af måneden indkøber, de har ikke råd til klat køb så jeg må selv tjene penge til dem.

Dette har de ikke råd til da min far er selvstændig kloakmester og at være kloakmester er noget der kræver at folk har brug for en til at arbejde og lave diverse ting, kloak, lægge fliser osv. men det vil folk ikke i finanskrisen, de bruger ikke penge på nye ting og derfor har min far i perioder sådanset ikke noget arbejde. I forvejen har han ikke meget om vinteren da det jo er svært at lave noget i frossen jord, så der står det også meget stille og nu endnu mere stille, så vi lever af min mors i perioder, hvilket min far i overgange har haft tendens til at reagere på med depression, meget store vredesudbrud blandet med selvmordstanker og rene grædescenriaer pga. han føler stort ansvar for at forsørge familien.

Alt dette har det med forkælede unger at gøre at jeg ikke forstår noget af de forældre der bare punger ud til et par g-star bukser til 1000kr, björkvin tshirt til 400kr, WESC trøje til 800kr og mere til samt diverse andet tilbebr som en Mac computer, ny ipod, ny mobil mm. Også betaler de da også ponyens opstaldning, køber den eller hvis det er en anden sport så er det med alt betalt.

Jeg forstår det ikke? Man kunne tro jeg var jaloux, jaja det kunne da være rat at bare kunne få penge til at købe diverse ting når jeg lige har lyst, men på den anden side så fy forhelvede og nej tak.

Jeg lære en masse af alt det aarbejde og de penge jeg tjener. Jeg lære at at forstå hvorfor min far tiltider går i seng lige efter aftensmaden og hvorfor min mor kan være stresset, for det er jeg sq også når jeg har været i skole til kl. 5 og derefter taget direkte på arbejde til kl. 20 også skal jeg også lige nå hjem og lave en stil eller matematik aflevering ja tak så er jeg smadret når jeg skal op næste morgen kl. 6 også for at komme i skole.

Jeg lære at penge er noget man skal priotere, det er noget man skal spekulere over hvad man bruger til, hvor mange man max kan bruge og hvad de skal bruges på.
Og thank dem for det, så har jeg en fornemmelse for det virkelige liv, for hvad der venter der når de ikke længere er der til at betale min mad, mobil osv. Bare i det hele taget det at skulle tænke over hvad penge at skulle bruges til, at jeg lære det det er jeg taknemmelig for.

De tanker/ting får mig alt for ofte til at tænke stakkels dem der får alting, stakkels dem fordi de ikke får muligheden for at prøve at være både fysisk og psykisk træt pga. arbejde, stakkels dem fordi de om 10år ikke aner hvordan man priotere penge eller har en fornemmelse for det.

Lang indlæg, men mange tanker der løber igennem smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkælede unger og finanskrise.
  • #1   9. okt 2009 Tja, jeg har det lidt lige som dig. Min mor og far betaler min ridning (500 kr om måneden) og min mobil regning. Ellers så betaler jeg selv mine ting hvis jeg vil have ny mobil eller ny computer. Jeg får ikke bare tøj. Men får der imod børnepenge hver 3. måned.

    Og lige nu står jeg uden arbejde. Totalt trist, så har ikke mange penge at gøre godt for til jul.

    Jeg fatter heller ikke de børn der får alting. Syntes det er sygt i hoved at de kan bare tage en tur i byen og få alt det dyre tøj.


  • #2   9. okt 2009 Især lige nu, hvor det står sådan med finanskrisen.

  • #3   9. okt 2009 og hva vil du så nå frem til med det?

  • #4   9. okt 2009 Jeg kan KUN give dig ret..

    men ærlig talt vil jeg nu også kalde dig for forkælet smiley
    Jeg har ALDRIG nogen sinde fået en computer, for det havde min mor ikke råd til, og man BEHØVER ikke en computer.. Kun for at være "med på moden".. Nej jeg måtte skam selv spare op. jeg havde arbejde efter skole fra jeg var 13 år.

    Så børn nu til dags er simpelthen forkælet !

    Jeg synes det er KANON sundt for unge nu til dag, at lære selv at spare op. jeg kender rigtig mange, hvor deres forældre betaler tøj, opstaldning af hest, sport, osv. Men hvad gør de så når de flytter hjemmefra ? De vil få et KÆMPE chock over, hvor dyre ting enlig er..
    Jeg flyttede hjemmefra første gang som 16 årig i en salgsstald og skulle selv betale.
    Derefter flyttede jeg sammen med kæresten som 17 årig, og skulle stadig selv betale husleje, opstaldning, mad, forsikringer, osv. Nu er jeg 19 og det er BESTEMT ikke blevet billigere. Men jeg har heldigvis lært og spare op. Så jeg har både bil og hest og bor stadig sammen med kæresten og betaler husleje...

    Synes forældre skal være mere strenge !


  • #5   9. okt 2009 Men ja.. Giver dig ret.

  • #6   9. okt 2009 forstår dig udmærket!
    .. Man kan jo så bare sige: heldige os der lærer det tideligt, så vi er fri for det hååårde tur senere, hvor virkeligheden bliver smasket i hovede på dem på en gang.

    - Men måske er der også nogle andre ting som vi ikke kender til i de familier.

    - altså vil sq også sige jeg er snot forkælet. Men mine forældre har også lært mig at penge ikke bare er noget man leger med. Man har dem man tjener, og når de er brugt jamen så må man vente til man får nye penge, og hvis du mangler penge, jamen såå baaad luck! ..
    Og gud jeg er glad for det er sådan, jeg tænker hverfald før jeg bruger penge (: !


  • #7   9. okt 2009 Jeg giver dig ret!
    Jeg betaler ALT. Jeg betaler selv min telefonregning, og jeg kender ikke mange der også selv skal betale.
    Lige nu køber jeg igenting, fordi jeg tænker fremad... Jeg skal have penge til jul, til Roskilde til sommer og til tøj fra Sverige.
    De der ikke har et arbejde, der bare får tøj, mobil osv. Lærer ikke at tage ansvar eller at spare.
    Det er faktisk ret hårdt, når man kommer hjem fra en lang dag på gymnasiet og så at skulle på arbejde. Når man så endelig er hjemme, skal der være tid til min. 1 times lektier.
    Man lærer lyn hurtigt, at prioritere sin tid. Jeg ser aldrig fjernsyn. Det har jeg valgt fra, da jeg gerne vil kunne følge med i timerne.

    Derudover skal man tne over hvorvidt man kan de sjove ting. Har kun lige tid til Zey tre gange om ugen. Og tro ikke, at der ikke er en konsekvens. Jeg bruger min søndag på at lave lektier. Det er sådan cirka 7 timer, jeg bruger om søndagen på lektier, for at få den næste uge, til at hænge sammen!

    Lige lidt fra mig:)
    Fatter din situation!

    Signe


  • #8   9. okt 2009
    © Pixies L - Har heller ikke fået en computer, min første bærbar blev kbt for næsten alle mine konfirmationspenge og nu skal jeg så have anskaffet mig en igen, da den efter 3 år ikke kan mere.
    Og den er nødvendig i gymnasiet.
    Jeg føler mig også forkælet, ganske enkelt fordi at jeg får betalt min mobilregning eks.

    ** CALLA ** - Jeg jeg er pænt bekymret for mange unge når de ikke har derfor forældre længere til at betale for dem.

    ASSI -nydamsmr.milan - Yeah, kender det og ikke have nogen penge. Derfor må jeg priotere. Så i denne måned står den på vintersko, ridebukser og mad i skolen - resten skal spares til en bærbar.


  • #9   9. okt 2009 jeg har det på samme måde..
    Jeg skal betale alt, undtagen en ny mobil, internet, cykel osv.) Jeg skal selv betale mobilregning(ca 100 kr,-), Tøj, sko, OPSTALDNING, udstyr til hest osv.
    Jeg skal selv sørge for at komme hjem fra hesten, min mor gider ikke at hente mig(hun har også travlt osv.).
    Det er ikke fordi de ikke har råd til at betale opstaldning, men jeg tror at de synes at jeg selv skal tjene penge osv.

    Jeg får dog lommepenge(tøjpenge), tilskud til opstaldning fra med min far ca 200 kr,-(mine forældre er skilt)


  • #10   9. okt 2009
    hanna H - Næ, ikke nødvendigvis. Men at jeg så ikke forstå hvordan forældre har råd, i det hele taget vil give så mange penge for et par bukser og vil betale for det.


  • #11   9. okt 2009 Tja enig, de får problemer senere smiley
    Jeg snakkede også med min studievejleder den anden dag pga fravær for en skriftlig aflevering, på en fucking time o_O Så spurgte han mig hvorfor jeg ikke havde lavet den osv, det endte ud i, at han blev ved med at sige, at jeg skulle droppe ?!?! mit arbejde (jeg arbejde 8-16 timer om ugen) for så ville mine forældre da sikkert godt betale for mig indtil jeg fik SU. Han har vist aldrig været ude i den virkelig verden..


  • #12   9. okt 2009
    ASSI -nydamsmr.milan - Jeg har 2500kr til resten af måneden, de skal bruges på vintersko og ridebukser + mad i kantinen hvis min mor ikke laver noget ( 200kr løber maden nok op i ). Resten af de penge der så er tilbage skal ikke bruges da de skal lægges sammen med næste måneds løn der går til en bærbar også kan jeg se om jeg har råd til andet.
    Derfor jeg har meget arbejde i den måned, for at tjene nok til næste.

    Katrine - Nej har han vist ikke.


  • #14   9. okt 2009 Krikken.
    jeg tror de fleste du omtaler der er så forkælet, vil få økonomisk støtte fra forældrene hvis de får problemer smiley

    ASSI
    tværtimod jeg synes det er unfair at jeg fx får 2700kr i su, bare fordi min mors indkomst er lav og mine forældre er skildt, jeg har altid fået lommepenge til jeg blev 18. Men har mange venner der får under 1000kr i su, deres forældre er ikke skildt, men de får ingen lommepenge og har selv måtte tjene pengene fra de fx var 16.


  • #15   9. okt 2009 ASSI.
    ja for min mor har fx en ny mand + min far skulle betale børnepenge.

    SU gives jo efter hvad ens forældres indkomst er og om de er skildt eller ej. og det synes jeg ikke det bør.
    og man får først su efter man er blevet 18 og er myndig og ens forældre ikke er berettiget til at betale for en mere. derfor bør der heller ikk være den forskel, på hvad man får i su, som der er.


  • #16   9. okt 2009
    Berit R - Min bekymring for unger der får i hoved og røv går på emner herinde fra og ting jeg selv har oplevet, ja man kan godt være ansvarlig og samtidigt få penge.
    Men udfra emner jeg har læst herinde fra hvor børn får alt og forældrene punger ud altid til alting mens børnene ikke arbejder og egentligt ikke rør en finger, heller ikke der hjemme - så undre jeg mig virkelig over hvordan de klare den i fremtiden hvis forældrene ikke er der mere på et tidspunkt.


  • #17   9. okt 2009 Jeg er ikke helt enig må jeg tilkendegive smiley

    Jeg kommer selv fra en velhavende familie og det samme gør min kæreste, men det har blot lært os at være taknemmelige overfor vores forældre og det de har givet os. Jeg fik min første pony som 5 årig uden overhovedet at ønske den eller bede om den, blot fordi min far syntes at sådan en skulle hans lille pige da lige have.
    Min mor har betalt mit ophold i USA i et år, da jeg var 17 år gammel og før jeg kom på SU gav hun mig mere i lommepenge end jeg fik i SU.

    Og af alt det har jeg lært.. at min mor er en dejlig person, som har gjort mange gode ting for mig. Og nu er jeg voksen og klarer mig selv!

    Mig og min kæreste får 0 kr i støtte af vores forældre; min kæreste far tilbød endda for 1 år siden at købe et hus i Holte til os, men vi sagde pænt nej tak, tog i banken og lånte til vores andelslejlighed på Nørrebro smiley Jeg har ikke fået støtte siden jeg flyttede hjemmefra og det har min kæreste heller ikke, alene af den grund at vi har fravalgt det.

    Man har masser af tid til at lære at livet kan være hårdt og man behøver ikke blive en forkælet møgunge af at have fået lidt ekstra som barn/ung.

    Jeg håber da i hvert fald at jeg engang kan give mine børn de samme oplevelser som min mor har givet mig fordi hun har støttet mig gennem min ungdom. For uden hende og hendes støtte kunne jeg ikke have rejst rundt, boet i USA og haft mine heste. Og det har da gjort mig en del oplevelser rigere!


  • #18   9. okt 2009 ASSI.
    nej det gør han ikk. derfor jeg skrev SKULLE.
    ergo, min mor har fået økonomisk støtte til at betale det to skal betale. hvorfor skal der så stadig være den forskels behandling.

    Og hva så hvis lille lise får 1000 kr om måneden af sin mor, men store lise ikke får noget af sin far eller måske 200kr og selv må betale resten?


  • #19   9. okt 2009 Berit, alle børn i Danmark er da forkælede, det er virkelig få, der ikke er. Om end ikke med hensyn til materialistiske ting så med hensyn til kærlighed. Men i forhold til fx Afrika er alle da forkælede med hensyn til materialistiske ting smiley
    Tvivler på, at Krikken mener, at det er for meget, hvis man får lidt en gang i mellem. Men nogen unge har aldrig prøvet at arbejde, men får så en masse dyre (undværlige) ting. Hvis ens barndom er præget af dette, vil jeg mene det bliver svært at lære at tage ansvar og styre sine penge.


  • #20   9. okt 2009 Men selvfølgelig er det ikke alle møgforkælede unge, der ikke kan finde ud af at klare sig senere hen. Det handler nok også lidt om opdragelse smiley

  • #21   9. okt 2009 Signe:
    ja, en del af mine venner, især en, får ogs rigtig mange penge og når hendes morbror dør får hun 5 mio.

    hun har lige siden hun var helt lille fået rigtig mange penge. men hun har aldrig været snobbet eller opført sig forkælet, tværtimod været rigtig hjælpsom og ydmyg..


  • #22   9. okt 2009
    Signe B - Man kan sagtens få penge og samtidig være ansvarsbevist.
    Men jeg får sq mine skrubler når børn får tøj for flere tusinde kroner om måneden, får penge til hesten og får alt til den betalt.
    Og at de nærmest forventer det.

    Jamen skal deres forældre også betale for hestene når de fylder 18år, lejligheden, benzin osv. ?
    Hvis ikke, hvor bliver selvstændigheden og ansvarligheden så af?


  • #23   9. okt 2009 Netop ASSI.

    det er statens uddannelses støtte til unge, - hvorfor skal der så være den forskels behandling på hva de unge får? de er myndige, de er et sted hvor de skal til at klare sig selv. derfor bør forældrenes indkomst og civilstand ikke betyde noget som helst for, hvor meget de unge skal have.

    og du blander selv lommepenge ind i det. i din lille og store lise historie smiley for hvis vi ser bort fra lommepenge, så det jo ligemeget hvor velhavende store lises far er i forhold til lille lise.


  • #24   9. okt 2009 ASSI.
    ja hendes mor er død, så hun arver efter hendes morbror som har pænt mange penge pga. aktier. (jeg kan self ikke sige om det er faldet i krisen, men tror jeg ikk, for der ikke nævnt nået om, at det selvskab aktierne er i, har haft nogle problemer)


  • #25   9. okt 2009 ASSI:
    ja måske, men det bør ikke betyde noget.for selvom den velhavdende familie måske ike vil forlange det, så det jo ikke sikkert? det kan ogs være de siger, "så nu må du klare dig selv" og vupti ingen støtte fra de gamle mere. og staten ja, de giver dig måske 500 kr. fordi dine forældre er velhavende.

    hvorimod den fattige får lov at o og spise hjemme som altid + næsten får 3000 i su.

    Synes du selv det er en fair fordeling?


  • #26   9. okt 2009 * får lov at bo og

  • #27   9. okt 2009 ASSI:
    derhen, at alle unge der i uddannelse bør få den samme støtte fra staten ligemeget hvor velhavende forældrene de er.


  • #28   9. okt 2009 Tja, synes det er okay det går efter forældres indkomst, hvad skulle det ellers gå efter?
    Til gengæld synes jeg SU burde begynde når man begynder på en uddannelse. Regeringen vil gerne have, at vi kommer tidligere i uddannelse, men det trækker da ikke specielt meget når man ikke får tilskud før man er 18 smiley
    Jeg når at få SU i under et halvt år, jubiii xD


  • #29   9. okt 2009 ENIG !

  • #30   9. okt 2009 Jeg betalte ikke en krone for noget som helst før jeg blev 21....

    Jeg vil nærmere mene at "Mercedes" typerne har nogle andre issues end at de blev forkælede som børn. Så som at forældrene fx arbejde meget og ikke var hjemme eller hvad ved jeg. I mine øjne er det et selvtillids spørgsmål hvis folk tror at mærketøj osv gør dem til bedre personer.


  • #31   9. okt 2009 (flyttede hjemmefra da jeg var 21)

  • #32   9. okt 2009 Du må have haft en god opdragelse så, Signe smiley

  • #33   9. okt 2009 Tak Katrine smiley

    Men sjovt nok går de veninder jeg har som ikke har haft ret mange penge gennem deres opvækst meget mere op i penge end jeg gør. Så jeg har tvært imod den teori at ofte går dem der ikke har haft ret mange penge mere op i penge end dem der har haft. Fordi os der altid har haft penge aldrig rigtigt har prøvet virkelig at mangle noget og derfor virker penge ikke så vigtige.

    Og selvom jeg har klarer mig selv 100 % i 5 år så er jeg da udemærket klar over at hvis det virkelig brændte på økonoisk, så kunne jeg altid få penge. Og før man virkelig virkelig har manglet noget forstår man ikke penges reele værdi.


  • #34   9. okt 2009 Katrine ;
    bare et fast beløb til alle. fx 2.000 kr til alle der er 18år og i uddannelse.


  • #35   14. okt 2009 Jeg, som ikke er mere end 13år, er i fuld gang med egentlig at finde ud af, hvad det er min mor og far går og betaler, tænker over hver evig eneste dag..
    Min mor og far er så heldige at de er rigtig gode til det de laver, og de er heldigvis ikke blevet fyret pga. finanskrisen - jeg håber det forbliver sådan!
    Så vi mangler ikke penge, men vi har heller ikke overflod som få har.. De betaler min mobilregning, foder, smed, dyrelæge og min undervisning, men jeg får heller ikke 'bare' tøj et par gange om måneden.. Jeg får en andel af mine børnepenge hver 3. måned, og dem kan jeg købe det tøj for som jeg gerne vil ha'. Resten af mine børnepenge gemmer de til hvis jeg lige mangler noget der imellem..

    Fx., idag har vi lige hentet min pony fra Højgård Hestehospital - han har nu fået konstateret et forstrukkent ledbånd og et brud på brusken ved koden. Det måtte de finde ud af ved hjælp af to halthedsundersøgelser, en røngtensession og en scanning. Vi får regningen inden længe, men der står nok ikke under 8.000kr i bunden af den!
    Det betaler min mor og far, og ih' hvor ville jeg egentlig gerne selv kunne betale..? De siger at de hellere end gerne vil bruge de penge på min hest, når de ved hvor meget det betyder for mig, men jeg har så dårlig samvittighed.. Jeg syntes IKKE det er fair at de betaler så mange penge for mig.. Jeg er taknemmelig, men hvor ville jeg dog gerne betale selv..

    Her om 2,5 år skal jeg på efterskole, og det bli'r med egen hest.. Mine forældre vil gerne betale skolepengene, ja alt det koster, undtaget prisen for at have min hest med! Vi har regnet det ud, og jeg skal spare 18.700kr sammen!
    Dvs. jeg skal til at knokle nu, og alle de penge jeg tjener skal sættes ind på en opsparing.. Jeg vil gerne selv betale, men nu kan jeg se hvor dyrt det egentlig er!
    Det kræver så jeg får mig et arbejde hvilket jeg også rigtig gerne vil, men jeg kan simpelthen ikke finde noget..

    Der er SÅ mange ting at tænke over, bruge penge på og overveje, jeg er GLAD for at jeg ikke er forkælet!.. Og det takker jeg min mor og far for!


  • #36   14. okt 2009 Dog skal det lige siges at jeg heller ikke mangler noget! Jeg har udstyr til mine heste, tøj på kroppen, og jeg får noget hvis jeg MANGLER det! Altså, uundværlige ting såsom vintertøj, jakker osv..

    Men jeg betaler også selv alt udstyr til mine heste smiley Mine forældre sponsorere hvis der mangler noget - fx. tror jeg gerne de vil give et hovedtøj hvis min nye hest ikke har det med, men alt andet som underlag, bandager, dækkener, pandebånd og hvad ved jeg, det skal jeg selv betale!

    Jeg skal her i starten af det nye år også have ny hest, og den vil de ikke betale noget til.. Jeg skal gå af med noget for at få noget - det kræver at jeg sælger min unghest, før jeg får ny..! + Hvis den nye hest koster mere end det jeg får ind, må jeg ta' lidt ud af den opsparing jeg laver til at skulle ha' den med på efterskole.. smiley

    Så, det er ikke alle børn der nødvendigvis er forkælede, fordi de ikke mangler noget smiley


  • #37   2. nov 2009 jeg køber udstyr til min hest en gang i melem når jeg har fået lomme penge men jeg skal også selv muge ud og ride men søs tager den en gang imelen jeg er også 12 år så har ikke arbjde og jeg vil have at man fik skole uniformer på i skolerne ad man så ikke kan gøre forskel man betaler jo kun for mærket og ikke syningerne kort sagt jeg syndes at det er træls at forældrene bare giver 1000 kr til at børne bare kan købe g star men der kan også være nogen der får 1000 kr i måneden men så skal de selv købe tøj og betale deres sport

Kommentér på:
Forkælede unger og finanskrise.

Annonce