490 visninger
|
Oprettet:
Hvad er forskellien Irish cob & Tinker {{forumTopicSubject}}
Hvad er forskellen af en Irish cob og en tinker??
Har længe tænkt på det her spørgsmål..
Lyder måske dumt men man får kun noget at vide hvis man spørger.(:
Men hvad er forskellen på en Irish Cob & en Tinker?
For mig (hvis jeg søger på dem) Ligner de jo hinanden meget! (:
<b>På forhånd tak
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Det har noget med historien på heste at gøre. Og så har de hvert deres forbund.
Der er godt nok mange der påstår at det er to forskellige heste, men jeg havde nemlig det samme spørgsmål og brugte lang tid på nettet og søgte tilbage i deres historie og ende med at det var samme hest.
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1367 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.476
Kan ikk se en forskel og tænker om det måske er sindet på hestene osv.? (:
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 82 Svar: 796
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.077
Tinkeren - Kært barn har mange navne...
Nogle hævder at Tinker er et skældsord og udelukkende bruges som et negativt ladet ord. Afhængigt hvad man lægger i ordet, kan man også vælge at se det som en hyldest til Tinkerfolket, der har fremavlet denne skønne race .
Racen avles nu rundt i verden under forskellige navne Gipsy Horse, Irish Cob, Gipsy Cob, Irish Tinker, Romany Cob , Romany Horse, Coloured Cob og Tinker Cob.
Selv en Trio bestående af en Skotte, en Irer og en Dansker, der spiller Irsk og Skotsk folkemusik hedder Tinker. Her er et lille uddrag af oplægget til en af deres koncerter:
»Tinker« er et skotsk og irsk navn for vagabond eller sigøjner. Det er også meget udbredt blandt mødre, der bruger ordet til deres børn, når de har gjort noget uartigt eller kommer beskidte hjem: »You little tinker«. Men samtidig er ordet også et kærligt kælenavn.
Kilde: Lars Ingild Petersen, Kulturhuset Pavillonen Grenaa
mar 2007
Vil meget gerne høre flere "fakta" og ikk noget med "Google er din bedste ven"
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 82 Svar: 796
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Den store fejl i denne sag er at Der er sket den fejl at racen er EU godkendt, gjordt bevaringsværdig eller hvad det nu er, som både Tinker/IC.
Debatten ligger vist mere i om man er DTF'er eller ICS-NL'er
mar 2007
Man lærer noget nyt hver dag
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 351
Dernæst: Tinker/Irish Cob er som andre også er inde på, 2 forskellige navne for samme race.
Den ene er ikke større eller mindre end den anden, fordi de hedder noget forskelligt - størrelsen afhænger som med alle andre racer af, hvordan de bliver blandet.
Tinkere er et irsk sigøjnerfolk, som skulle bruge heste til både at kunne trække deres vogne og til at ride på. De fremavlede dem de skulle bruge ved ofte i nattens mulm og mørke at sende deres hoppe ind på fold til hingste, som havde de kvaliteter de havde brug for. Derfor er Tinkeren oprindeligt en blandingshest.
Det nedsættende i ordet "Tinker" kommer netop fordi det er betegnelsen for sigøjnerfolket. Der er nogen der mener, at Irish Cob er et pænere ord, men det er også den eneste årsag til forvirringen omkring racen.
Som nævnt tidligere, er der mange navne for denne smukke race: Gypsy Cob/Horse m.m. er nogle af dem, som også henfører til ordet sigøjner.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Med den typiske Irish Cob der er sort eller brun med høje hvide sokker og stor blis, vil det være forventelig at nogle parringer mellem disse ville have resukteret i brogede individer, der dengang ikke var særlig eftertragtede. Dem kunne sigøjnerne så købe for billige penge til at trække deres vogntog. Og de kom på den måde til at blive kaldt for tinkere.
Aner ikke om det passer eller ej, men det var den historie jeg fandt frem til da jeg søgte på det i sin tid.
Så generelt vil jeg også sige at det er en og samme hest.
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 904
Da Racen kom til Danmark for nogen år tilbage, var der nogen personer der blev uvenner, og derfor besluttede man at lave to forskellige foreninger.
Men der er overhovedet ingen forskel, man kan også kåre en hest i begge foreninger.
Hvad er forskellien Irish cob & Tinker