At bade efter idræt {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Blev lige inspireret af et andet indlæg på en anden side.
Det handlede om det at gå i fællesbade efter en idrætstime, i folkeskolen såvel som videre uddannelses-skoler.
Trådstarteren eftersøgte en eventuel regel om, at det var "lovligt" at blive fritaget for bad efter idræt.
I svarindlæggene kom det så frem, at mange (piger) faktisk døjer med meget ubehagelige situationer i omklædningsrummet når de når op i de lidt højere klasser.
Selv har jeg fuldstændig afskyet idræt og har forsøgt at blive fritaget så ofte som muligt siden 7. klasse. Har altid været meget lille og spinkel med en dertil hørende cocktail-pindekrop, som jeg ikke ligefrem har været stolt af. Alligevel skulle jeg tvinges til at klæde mig af efter idrætstimerne og så ellers stå under de samme brusere som de mennesker, jeg bagefter skulle sidde og have matematik osv sammen med.
Nu ved jeg ikke, hvor mange af jer herinde, der kender til problemet - men det er ikke så fedt at alle piger i ens klasse skal kende ens bryststørrelse (eller mangel på samme, hvilket skisme er et problem i fx 9. klasse når man er omgivet af lutter barmfagre og kurvede piger). Det er ikke fedt, at man ikke selv har ret til at vælge, hvem der skal indvies i de meget intime detaljer om en.
Jeg hader det helt forfærdeligt meget og har gjort det i mange år. Jeg kan læse mig til, at der er flere med samme problem. Synes derfor ikke det kan være rigtigt at jeg og flere andre een gang hver uge skal gå og have det dårligt og frygte for når vi skal tvinges til at overskride vores personlige grænser! Jeg kan seriøst blive nervøs allerede dagen før idrætstimen, når jeg tænker på det, fordi jeg synes det er så væmmeligt.
Det er ikke fordi, jeg ikke accepterer min krop. Men jeg ved, hvor lede piger kan være, og hvor meget de kan finde på at sige om en. Hvor fedt er det lige at de fortæller til deres drengevenner i klassen at man måske har en lidt sjov form, som ikke lige ses, når man har tøj på (fx at man er flad som et strygebræt eller er meget overvægtig)?
Man kan ikke engang slippe uden om det ved at gå ud på toilettet "skjult" og tage tøj på. Så hvisker de andre om, at det er klamt at man ikke går i bad, eller synes det er underligt, at man ikke bare hopper ind under bruseren ligesom alle andre.
Prøvede engang at skulle snakke med min lærer om det. Da hun spurgte, om det handlede om hvor meget jeg var udviklet, blev jeg dybt pinligt berørt. Synes absolut ikke det er fair at jeg skal sættes i en sådan situation i min skoletid, hvor jeg tvinges til at svare på personlige spørgsmål om min egen kropsopfattelse.
Jeg bryder mig absolut ikke om tanken om, at man ikke har den personlige frihed til at vælge, hvem man mener skal se en uden tøj på. Når det så er i forbindelse med en skoleaktivitet synes jeg det er helt horribelt at ens grænser i den grad ikke respekteres. Det er jo ikke valgfrit, om man vil gå i skole, og dermed er det i timen integrerede fællesbad heller ikke valgfrit!
Hvad mener I andre?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2144 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Derfor har jeg ikke rigtig haft problemet..
Men har aldrig syntes om fællesbade.. heller ikke i svømmehaller..
feb 2008
Følger: 211 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.896
Jeg hader også tanken om at jeg har idræt, og derefter skal i bad. Og hvis vi ikke går i bad, ringer de hjem til vores forældrene!
Jeg kan simpelthen blive så vred over at lærerne skal bestemme over os og vores kroppe, og at vi SKAL gå i bad!
Det er fandme vores krop, og hvis vi ikke vil vise den til nogen er det jo vores problem og ikke deres.
dec 2003
Følger: 31 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 717
That's it.
feb 2008
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Hun startede så i samme klasse som mig, og alle de andre snakkede om hende bag hendes ryg fordi de syntes hun var underlig når hun gik ud på toilettet og klædte om.
Men ja, den slags forhold tager skolerne jo ikke hensyn til
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
har os altid i engelsk efter idræt.
Hun har så fundet ud af, at nogle af pigerne ikke går i bad - og så bruger hun den undskyldning, at hun ikke vil lugte til os i næste engelsktime!
Det har gjort mig så rasende, jeg hader at gå i bad på skolen, foran alle mulige, det er en privat ting, tænk hvis man har menstruation?
Det værste er så, at hun faktisk ikke kan tolerere, at man udebliver fra idræt, netop pga. menstruation.
Vil hun have at man skal vaske sig foran andre imens man har menstruation? Jeps.
Menstruation eller ej, det er dybt privat, og jeg synes det er noget fis, at der er krav om det.
Derfor har min veninde og jeg sagt "Hvis hun vil have os i bad, så tager vi hjem og går i bad - og så må hun bare acceptere at vi kommer forsent til engelsktimen - too bad!" og så må hun så selv se hvilken løsning der er bedst.
Nu er det jo heller ikke fordi, at de færreste piger vasker sig under armene og i ansigtet og bruger deodorant efter idræt, og det tager altså ofte det værste.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
feb 2008
Jeg f.eks sveder aldrig i idræts timen fordi vi ikke laver noget fysisk hårdt.
dec 2003
Menstruation er ingen undskyldninger for ikke at have idræt. FÅ mennesker har så slemme smerter at fysisk udfoldelse er umuligt, men det er virkelig FÅ mennesker, der har det sådan, mange, der siger at de har det sådan er bare fordi de er pylret! Og her beder man om at gå 5 min før. Når jeg har min mens, bruger jeg tampon, bind er altså for ulex synes jeg, og så er der ingen der opdager at jeg har det.
Derudover, så kan man bede sin idrætslærer om at gå 5 minutter før fra timen, hvis man har det så skidt med sin krop, at man ikke kan gå i bad "som alle andre gør det!" Accepterer læreren ikke det, så fejler hun sgu et eller andet, og så må man jo snakke med rektor!
jan 2008
Stod det til mig sad jeg klistret til en stol når jeg har menstruation, jeg føler mig bare ikke tryg når jeg har det, og det kan tamponer, superbind, bleer, whatever ikke ændre.
dec 2003
Men forfilan.. Det er sgu da skide ulækkert ikke at gå i bad efter idræt! Svedlugt er ikke den nye sort, nej (:
jun 2007
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 76 Svar: 644
Tror der er en del, som har menstruation smerter.
Jeg synes også det var træls at skulle i bad efter idræt, heldig hvis havde vi idræt i sidste time, så når vi var færdig samlede jeg bare mine ting og løbe hjem og tog et bad.
jul 2006
aug 2007
dec 2003
Camilla: Ja, naturligvis har få mennesker det sådan så det næsten ikke kan noget, men på langt de fleste piger afhjælper idræt mensessmerter.. Jeg har også selv så ondt at jeg tager 2 panodiler og 2 ibumetiner 2-3 gange om dagen i 2-4 dage alt efter smerter. Men jeg laver nu noget alligevel. Det er måske også fordi jeg vil ikke lade det hindre mig, så hellere dope mig på lidt flere piller. (:
dec 2003
Men, skulle jeg nogensinde bliver udsat for at en lærer står og glor, så ville jeg nok bede hende om at skride, for det har hun ingen ret til. Og tager hun ikke mit ord alvorligt, så må man jo går til højere magter..
aug 2007
jul 2006
For mig ville det være totalt grænseoverskridende, at bade foran andre mens jeg havde min menstuation. Hvis man går fra idræt 10min. før, så vil alle jo vide, hvorfor man gør det, også drengene...
For nogen er der intet problem i det, men for andre er det et stort problem.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Medmindre man har fri efter idræt, så mener jeg bad hører med -alt andet synes jeg er lidt små-klamt, når man så skal tilbringe resten af dagen i klasseværelset.
Men at man skal smide tøjet og bade med klassekammeraterne synes jeg heller ikke er ok.
Nu er jeg ikke ekstrem sart og har ikke haft angstanfald og alverdens andre ting i forbindelse med idræt i skolen;o)
Men jeg smider altså ikke mit tøj for mine veninder, hvorfor skulle jeg så gøre det for mine klassekammerater?
At være nøgen er ikke noget jeg mener man burde kunne påduttes i andres nærvær.
okt 2008
Følger: 43 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 163
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Synes det er dybt ydmygende at skifte tøj i rum med andre. Det er alt, alt for privat. (Men har også en fobi for .. like... nøgenhed)
jul 2008
Følger: 73 Følgere: 64 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.832
Heldighvis har min og min paralel klasse et super forhold, og er til at stole på.
Dog bryder jeg mig aligevel ikke om fællesbadning. Mest fordi jeg ikke er helt så glad for min krop, men også fordi selvom jeg stoler på mine venner, så hvem ved om de fortæller noget til drengende : (
Men heldighvis har de fleste af vores lære været forstående med sådan noget.
Men jeg syndes da det er alt for dårligt at i står og skal tvinges til det, når i har grænserne der står og modstrider det på det strængeste. Og hvis i skal være ked over det ser jeg da ingen grund til at de ikke kan lade jer være hvis i ikke har lyst. Det jo også en selv om skal blotte sig for flere andre mennesker ikke dem, de for jo privat omklædning og bad x( ?
nov 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 884
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg går ikke i bad - men det er mere af årsagen at jeg så skal rende rundt med vådt hår de næste 3 timer - nope har jeg ikke lyst til. Hvis der er noget jeg ikke kan klare, så er det vådt hår på bar hud eller tøj.
Men da jeg gik i folkeskole havde jeg noget imod at gå i bad. Jeg blev mobbet der og derfor var badet en gooood ting at mobbe mig med - satmer mange kreative ting de piger har kunne finde på at sige om mig.
Oftest spurtede jeg op og klædte hurtigt om også hjem inden læreren kom, men de gange jeg ikke nåede det - der var det virkelig bare død og pine, hvisken og tesken og blikke.
NEJ TAK, det er ikke noget nogen skal udsætte for.
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 66 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.452
Jeg er aldrig blevet tvunget til at gå i bad, men jeg har heller aldrig haft et problem med at gøre det.
feb 2008
Følger: 53 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 476
jul 2007
Følger: 67 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.048
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
Nu kender jeg ingen idrætslærere der står og glor på deres elever klæder om, de skal jo ligesom også selv klæde om og i bad, så de ikke stinker af sved, medmindre de selvfølgelig skal have en idrætstime lige efter igen.
Derudover er det jo mange af jer, der godt kan klæde om i offentlige omklædningsrum hvis det er i fritids regi, f.eks. svømning eller fodbold.
jun 2007
Synes faktisk det grænser til overgreb. Det er nok svært at forstå for dem, der har 90/60/90 mål og gerne viser goderne frem til andre.
Og man kan ikke komme uden om badet uden at virke underlig. Det at skulle gå 10 minutter før fordi man har menstruation - nej hvor er det da også bare fedt at alle skal stå og følge med i præcis hvilke dage man har menstruation?? Det synes jeg egentlig også er en privat sag, og dermed bør man have et valg om hvorvidt andre skal indvies i den eller ej.
sep 2007
jul 2008
Følger: 73 Følgere: 64 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.832
Jeg vil blive meget glad hvis nogle af jer ville lade mig stille nogle spørgsmål som jeg ville kunne bruge til artiklen.
Navn og alder bliver kun skrevet ned hvis i vil have det.
Avis er ikke en der bliver offentligt gjort eller solgt. Det er til en konkurrance og bliver kun læst af min årgang og få andre personer der skal bedømme dem.
Skriv meget gerne PB : )
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
sep 2007
jan 2008
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 247
sep 2007
efter sidste time synes jeg det er valgfrit, der skal man jo alligevel hjem og kan gå i bad.
okt 2008
Følger: 143 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 340 Svar: 3.096
Altså vi har sådan to rum vi kan gå ind i hvis man f.eks. er af anden etnisk baggrund eller har menustration. Men det er så kun det!
Kun hvis man har menustration. Det er ret irriterende nogen gange, for man føler jo at alle går og kigger ned på en, fordi man måske ikke er åle slank.
sep 2015
Følger: 1 Svar: 1
At bade efter idræt