{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Forlanger følet. Hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej, HG!

Jeg står i en rigtig, rigtig træls situation.

Jeg kan lige starte med at sige, at jeg er femten år gammel og min morbror er 27 år + hans kæreste er 38 år. Jeg vil sige, at jeg har et rigtig tæt forhold til min familie, og vi snakker rigtig godt sammen og rigtig tit. I år skal vi så holde jul ude ved min morbror og hans kæreste + børn.

Det er sådan, at min morbror's kæreste, Lone, ejer en ponyhoppe som hun gerne ville avle et føl på. Da jeg jo ejer en hingst, Lykkesholm's Smeagel, spurgte hun mig om jeg ikke ville stille ham til rådighed for hende. Efter noget tid indgik vi en aftale, som lød:
De skulle ikke betale mig bedæknings prisen, men derimod skulle jeg have et føl. Hendes hoppe, Cherrie, skulle så ifoles i år 2009- og i år 2010. Aftalen var, at jeg skulle have for første føl hvis det blev en hoppe, og de skulle have det hvis det blev en hingst. Hvis det blev en hingst, skulle jeg have det næste føl og omvendt.
Hoppen bliver så sat i fol og skal fole i april 2010.

Jeg har hjulpet Lone rigtig, rigtig meget med mange ting omkring hendes pony. Jeg har betalt det halve af hendes ekstra udgifter vedrørende følet, jeg har passet- og redet hendes hest (tilredet den), jeg har givet hende mange, mange råd omkring alt, jeg har hjulpet hende med hendes datters hest, og mange flere ting.

Jeg står så i den situation, at jeg skal kasterere Smeagel og dermed ikke kan overholde min aftale mht. den næste bedækning. Jeg skrev så til dem og spurgte hvad vi skulle gøre, udelukkende for IKKE at blive uenige med dem.

I får her vores samtale:

Jeg skrev:
Hej, Dennes og Lone! :o)
Jeg står i den situation, at jeg desvære skal kasterere Smeagel, og det bliver højest sandsynligt i denne- eller i næste uge. Så jeg vil høre Jer hvad vi skal gøre med det kommende føl?
Knus, Aase.

De skrev:
Vi synes, at vi skal beholde følet.

Jeg skrev:
Så skal I betale mig bedæknings prisen og betale de penge tilbage jeg har brugt på Jeres hoppe + føl.

De skrev:
Hvad lyder den pris så på?

Jeg skrev:
Det ved jeg ikke. Det finder jeg lige ud af.

De skrev:
Vi synes, at det er fair, at vi beholder følet.

Jeg skrev:
Det synes jeg ikke. Har I glemt vores aftale?

De skrev (min morbror skrev):
Hvis du er sød, så giver du Lone følet i julegave.

Jeg svarede ikke.

De skrev:
Er det i orden, at vi beholder følet?

Jeg skrev:
Nej, det er det ikke. Når følet er fyldt seks måneder, så skal det sælges og vi deles om pengene.
Jeg skal nok betale det halve af de udgifter der vil være til følet. I skal ikke betale det tilbage jeg allerede har brugt på Jeres pony.

De skrev:
Du skal ikke komme her mere. Du må finde et andet sted at holde jul.

Jeg svarede ikke.

Hvad skal jeg gøre? De bryder aftalen og vil have følet gratis, og forlanger, at jeg acceptere det.

Jeg synes ikke, at det er acceptabelt!

Kan I give mig nogle råd til hvad jeg skal gøre?

Hvis jeg skulle gå rigtig langt, så kan jeg jo ligge sag an mod dem og vinde, da det kan bevises at Smeagel er faren. Altså vinde med at følet skal sælges og vi deles om pengene.
Men så mister jeg jo min familie..

Mange tak på forhånd. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forlanger følet. Hvad skal jeg gøre?
  • #1   10. nov 2009 Øhhh de skriver da ikke at de vil have det gratis, det er jo faktisk dig der bryder aftalen..

Synes det er fair de beholder føllet, men de skal så selvfølgelig betale dig bedæknings pris og de omkostninger der har været omkring føllet.

Synes du er uretfærdig når du vil have at de skal sælge føllet og forlanger halavdelen af prisen...

• #2   10. nov 2009 Jeg synes i skulle mødes og snakke om det, i stedet for det pjat der : )

• #3   10. nov 2009 De vil jo ikke betale bedæknings prisen til mig?

• #4   10. nov 2009 Kine:
    Det har vi gjort.

• #5   10. nov 2009 Det er desuden ikke rigtig dum aftale til at starte med, hvad hvis i kun fik hingste? Det kan jo sagtens ske, så fik du jo aldrig noget føl alligevel...

Men synes også de overreagere ved at sige du ikke må komme til jul.. I kunne måske lige sætte jer ned og snakke det hele igennem istedetfor...

• #6   10. nov 2009 Kan du ikke få hingsten tappet og så inceminere hoppen næste år? så får i begge det føl aftalen går ud på?

• #7   10. nov 2009 der er ikke så meget at gøre hvis ikke i har noget på papir... det er en super træls situation... jeg ville nu også mene at det ville være fair at du fik refunderet det du har brugt på hoppen, men det bliver nok svært... hvad med dine forældre, hvad siger de?...

• #8   10. nov 2009 Hvis det blev to hingste, ville jeg stadig få et føl, jo!

• #9   10. nov 2009 tja det det jo er dig som ikk kan overholde aftale så kan man sige det er sådna ldit mærkeligt..

sys dog ikkd e er særlig søde jeg sys du skal finde en bedæknings pris og hvad du har brugt af penge på hendes hoppe som de skriver spørger de selv efter hvad prisen er..

er jo på en måde ikk deres skyld du kastrer din hingst og ikk kan overholde aftalen men de skal selvføglelig heller ikk abre beholde føllet gratis..

find en bedænings pris go havd du ahr brugt af penge på deres hoppe

• #10   10. nov 2009 Men de skriver jo ikke noget om at de ikke vil betale, de skriver hvad det vil koste, og du siger at det vil du finde ud af...

• #11   10. nov 2009 Christina:

Det har jeg spurgt om, og det har de ikke råd til.
    Jeg har også tilbudt, at betale det halve af det.

• #12   10. nov 2009 altså som ejg ser det vil de gerne betale for bedækningen de skriver havd det vil kose så skrive havd det vil koste da og se hvad de siger..

• #13   10. nov 2009 de skriver ikke de ikke vil betale..

men på den anden side, skriver din morbror at han synes du skal give føllet i julegave (og dermed vil han ikke betale) og det er da bare SLET ikke i orden...

men det er lidt barnligt at de så bare siger du ikke må komme der...

jeg synes du skal mødes med dem, så i kan få snakket ud om det... det kan jo ikke passe at familien skal splittes fordi nogen vil have noget gratis, som egentlig ikke tilkommer dem...

• #14   10. nov 2009 Men altså den er svært for eftersom du selv lidt bryder aftalen så er det jo sådan lidt svært.

dog sys jeg de er rigtig stride og udelukke dig for julen

• #15   10. nov 2009 Jeg har ikke fået det hele med i beskeden, kan jeg se.

De har skrevet, at de ikke vil betale noget til mig - hverken bedæknings pris, pris for følet eller lignende.

Jeg står i den situation, at JEG SKAL kasterere ham - det er ikke med min gode vilje.

Mine forældre siger, at følet skal sælges og vi skal deles om pengene.

• #16   10. nov 2009 Men hun bryder jo aftalen ved at hun ikke kan opfylde kravet om et føl til næste år..

Troede du kunne skulle have hopperene smiley

Men det med at tappe hingsten lyder som en god ide.. Håber virkelig i kan snakke jer ud af det, istedetfor at blive uvenner.. Synes godt nok de er noget skabede bare at sige som de gør.. Du er jo "kun" 15, så burde de jo ligesom sige sig selv, at det ikke lige er den bedste løsning på problemet...

• #17   10. nov 2009 Ej det kan de dælme ikke forlange!!!! I bliver da nødt til at finde ud af noget, men kan godt forstå de gerne vil beholde føllet...

• #18   10. nov 2009 jeg tror nu også den bedste løsnign er og få tappet din hest.. ellers må du jo snakke emd mine forældre som da må træde til..

• #19   10. nov 2009 Merete:

Nej, sådan lød aftalen ikke. :o) Det var bare, at hvis jeg kunne få en hoppe, så ville jeg gerne. Men blev det en hingst tog jeg den selvfølgelig også.

Jeg spurgt dem mht. til tapning, og det har de ikke råd til.
    Jeg har også tilbudt, at betale det halve af det.

• #20   10. nov 2009 jamen snak dog med dine forældre som da må træde til..

• #21   10. nov 2009 småligt og barnligt......

• #23   10. nov 2009 Hestetosse:
    Jeg/vi har også tilbudt, at betale det halve af det. Men de vil stadig ikke.

• #24   10. nov 2009 Hmm ved squ ikk rigtig.. efterosm det jo er dig som starter med og bryde aftalen så kan ejg nu godt forstå dem for det er jo ikk deres skyld og de havde jo nok ikk for øje og lave et føl for at sælge det..

sys den er meget svær.. evt så ville jeg måske gå med til og give med føllet i jule gave altså ikk kun hende der lone men hele familien sådan at du ikk skal købe julegaver til nogen af dem altså både låne og den morbror og datteren..

• #25   10. nov 2009 * CacaoTraum *

Også når hun har betalt halvdelen til føllet, deres aftale var jo at de fik gratis bedækning mod at hun fik et føl..

Synes også kun det er fair at de beholder føllet, men synes så også at hun skal have sine penge tilbage...

• #27   10. nov 2009 spørg om de vil betale alt vedr. føl nr. 1 og du betaler alt vedr føl nr 2 (incl. tapning og insiminering)

• #28   10. nov 2009 Tror desværre ikke der er så meget at gøre, hvis i ikke kan blive enige om noget...

• #29   10. nov 2009 Du vil ikke vinde en sag, da det er dem der har moderen..

men synes helt klart, at de skal betale for bedækningen + det du har ofret på deres hoppe..

• #30   10. nov 2009
    Se jeg forstår så slet ikke hvorfor det ikke er dine forældre som tager denne diskussion med morbror og lone.

Det er mor og far som bryder aftalen ved at forlange hingsten kastreret, og det er skisme da dem som er de voksen og burde tage ansvar her.

og nej det er skisme ikke iorden hvis du bare skal spille frøken flink og forære morbror og Lone det hele.

Men få så lige nogle forældre på banen.

med venlig hilsen Gitte, som er meget rystet over at en pige på 15 skal stå alene med sådan en sag her.

• Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
    #31   10. nov 2009 Jeg ved desværre ikke hvad du kan gøre, men hold da op en barnlig morbror du har:

"Hvis du er rigtig sød giver du Lone føllet i julegave."

Hvad er det dog for noget pis at fyre af!? Hvis de er rigtig søde lader de dig få føllet i julegave, det er sku da samme princip o.o'
    Og det er da bestemt noget latterligt noget at fyre af til en 15-årig :S

Nogle mennesker er bare ikke voksne nok til deres alder.

• #32   10. nov 2009 Ug over, at jeg synes, de håndterer sagen meget forkert i stedet for en god dialog, så må jeg desværre give dem ret, hvis du vælger at bryde aftalen og kastrere din hingst, kan jeg på ingen måde få øæje på, hvorfor de skal til at betale dig penge.
    Men det er så en del af jeres aftale, du ikke har fået ordentligt på plads, så det kan du ikke ændre så meget på.
    Du kan ihvertfald ikke forlange penge for noget, du kan kun håbe, de er velvillige til at betale dig noget.

• #33   11. nov 2009 Til info er det EKSTREMT dyrt at få tappet en hingst....

• #35   11. nov 2009 Hvis det var mig så ville jeg lade dem beholde føllet, penge er ikke alt...

En anden gang så er det en rigtig god ide at skrive kontrakt uanset hvem man laver sådan en aftale med...

• #36   11. nov 2009 Hvor er dine forældre henne i det her?

Jeg synes det er fair de beholder føllet - hvis du får dine udgifter i forb hermed tilbage :o)

• #37   11. nov 2009 mht. til tapning, så tror jeg ikke du finder nogen, der vil tappe en 2-års hingst uden avlstilladelse = pirathingst, for han har jo bedækket...

Og hvis du gør, så er det en stor udgift, for hingsteejer = du vil kunne købe et andet føl, uden papire, til samme pris,

Jeg kan faktisk ikke se, hvor de bryder aftalen - for det er jo grundet hingstens kasteration, at der ikke kommer flere føl. Det er ikke dem, der har sagt at hoppen ikke skulle have flere.

I skulle have lavet en kontrakt, også selvom I er I familie - specielt når jeres aftale skal løbe frem til 2012 (føl født sommeren 2011, afvendes omkring årsskifte)
    Der kan ske meget på kort tid, det er der allerede sket - du skal kastere din hingst...

Og du kan helt sikkert ikke anlægge sag, som du selv siger, medmindre du har en total dækkende kontrakt og at der er tale om kontraktbrud... - hvilket jeg tvivler på, det havde sikkert også blevet dyrere, end de penge du har lagt i føllet...

• #40   12. nov 2009 vil nok sige din situation er lidt uheldig det er deres hoppe der har føl du skriver intet om at de har bedt dig om at betale de x-tra udgifter der følger med et føl......... du vælger selv at få dig hingst kasteret så lidt din egen skyld der ikke er et føl til dig
    i har ikke en skriflig aftale på hvem der har retten til føllet eller div udgifter så du må nok se i øjne at du har tabt dette slag selvom det er surt.............. men der er så mange føllebasser tilsalg så køb et af dem i stedet for at mugge over det her

Kommentér på:
Forlanger følet. Hvad skal jeg gøre?

Annonce