3.888 visninger
|
Oprettet:
Hamster vs. ørkenrotte? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have mig en ny lille gnaver på mandag men er kommet helt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Det skal være noget lignende hamster eller ørkenrotte.
Kan i komme med fordele og ulemper ved de to dyr og gerne med forslag til et helt 3. dyr ?:)
sep 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 514
Marsvin...de er så søde og medgørlige og så kan man have to til at gå sammen, så de har selskab
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
ALt efter hamsteren, så er ørkenrotter mere kigge på dyr, end kæledyr..
Ørkenrotter kræver en hel del mere aktivering end hamstere..
Og så husk at hverken ørkenrotter eller hamstere er vegetare, de har brug for proteiner
Jeg kan som 3. dyr foreslå tamrotter, de er dog også flokdyr, jeg syntes de er MEGET mere rolige end hamstere og ørkenrotter og af de 3 dyr er det nok tamrotter jeg har den bedste erfaring med
Alt efter hvor du bor og hvilken dyreart du gerne vil have har jeg måske nogle opdrættere jeg kan anbefalde
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
(jeg har fotoalbummer med mine hamstre, hvis du gerne vil se hvad det er for nogle (; )
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 51 Svar: 188
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
det samme med ørkenrotter der har man ikke EN ørkenrotte, men min. 2
og så af samme køn, så de ikke får kuld på kuld på kuld osv
jun 2005
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 490
og jeg er klart mest til ørkenrotterne, syntes de er meget mere sociale
men når du har ørkenrotter skal der mindst være to
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Jge måtte heller ikke få tamrotter, indtil jeg tog min mor ned i dyrhandlen og viste hende, at det altså ikke var store kloakrotter.
Se evt. mit fotoalbum med mine tamrotter
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.737
Et lille trick, andre har haft glæde af:
Få din mor til at tage med på besøg hos en nærliggende avler/rotteholder. De fleste inviterer gerne indenfor for at vise de skønne dyr frem. Og de fleste mødre giver altså efter på den, når de først ser hvad deter for noget
Har selv haft ørkenrotter, dværghamster osv. Og INGEN af dem kommer nogen sinde til at slå rotter
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.325
Har selv haft hamster og mus tidligere og selv den sødeste tammeste dværghamster jeg havde kunne på ingen måde nå op på siden af de tre totte drenge jeg har nu.
Hamsteren fandt sig fint i at blive håndteret og ville gerne op i hånden - for ta komme videre ud i verden.
Når jeg åbner totternes bur kommer de ud for at være sammen med mig. Deres bur står sådan at de kan gå direkte ud i en sofa når lågen er åben. Jeg kan ha' lågen åben mens jeg sidder ved skrivebordet ved siden af og arbejder på min computer. Rotterne kommer ned fra deres hængekøjer og kigger når jeg åbner lågen, men de gider ikke gå ud hvis jeg alligevel bare sidder ved skrivebordet, men hvis jeg sætter mig i sofaen har jeg dem overalt i løbet af et øjeblik. De er fantastiske dyr!
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
Har ialt haft 10 Ørkenrotter(5 på en gang)...
Ørkenrotter er Bedre end hamstre da de ikke er Nttedyr som hmstre, og de har IKKE tendens til at bide...
De er utrolig nemme at gøre tamme, og kræver ikke alverden... og så tisser de meget lidt og lugter mindre end et hamster(som jeg osse har haft 3 af)...
Det vil være bedst at have 2 Ørkenrotter og det kræver ikke meget mere end 1... Jeg havde en hel familie sammen, og da disse dyr er monogame gik det fint. Havde Moderen, faderen, Broderen og 2 søstre sammen. Faderen rørte ikke sine døtre og broderen rørte ikke sin mor eller søstre...
De er utrolig selskabelige og kommer frem så snart jeg kommer ind på værelset hvor jeg har dem sammen med min store tamrotte... Og så ligner de jo ikke rotter, og er faktisk også tættere relateret med en hamster...
Se mit fotoalbum for billeder af den store og et par af ørkenrotterne...
http://hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=154217
jun 2005
apr 2006
De stresser meget meget let...
jun 2005
apr 2006
det er sikkert ikke sådan med alle, men med disse 6 stks jeg har kendt har der været disse problemer...
Har selv haft: Kaniner, Marsvin, Hamstre, Deguer, Mus, rotter og Ørkenrotter...
jun 2005
Men så er jeg vel tilbage til guldhamsteren.
apr 2006
Min Degu-han var osse skøn... sad altid i min hætte eller lomme foran på hættetrøjerne...
jun 2005
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.737
Du behøver jo ikke købe et helt nyt. Men det er nemt at finde bure til fx ørkenrotter, degu eller lignende til under 500 kr...
apr 2006
Søg inde på dba.dk der er ofte billige akvarier der ikke er tætte mere, men det er vi jo ligeglad med hehe...
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 55 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 269
jun 2009
Følger: 33 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 59
Mht. til Hamsteren, guldhamsteren er lidt større og har mere tendens til at blive aggressiv - så køb en helt lille en der lige er taget fra moderen, så du rigtig kan gøre den tam, og de er meget flotte og kan fåes i mange farver. bader i sand.negativ skal holdes alene.
Den vinterhvide dværghamster er også meget kær, kan sagtens nappe, men er nem at holde og enormt sød. Den kan både gå alene eller sammen med en anden, de har meget glæde af hinanden så jeg ville vælge to.bader i sand.
Ørkenrotter, de kan tabe halen, så ikke noget med at holde godt fast i den, de er enormt nysgerrige og meget sjove at studere, kan blive rigtig godt tamme, bader i sand. sociale - det negative er at de kun kan gå sammen med nogen som de er sat sammen med meget tidligt, sætter du en ny og gammel sammen som ikke kender hinanden vil de dræbe hinanden - de er terrorister.
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.595
jun 2005
apr 2006
Ja hvis du holder i enden kan skindet ryge af, men jeg tager nu mine piger i halen ved roden uden problemer! Det samme gælder deguer og rotter...
Hamster vs. ørkenrotte?