{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
452 visninger | Oprettet:

Hvorfor skal man egentligt pines... {{forumTopicSubject}}

Igennem idrætstimerne med stor forpustelse og smerte, fordi man har en elendig kondi og ingen muskler.

Jeg har ingen kondi og ikke rigtigt nogle muskler. Mit kondital var den laveste af to klasser - og på den skala der bedømmer kondien var den under direkte elendig.

Hvilket gør at jeg i hver idrætstime ikke kan følge med når der bliver løbet, bliver hurtigt forpustet, mine ben syre til, får smerter og jeg stopper konsekvent med at løbe først altid og begynder at gå. Er i det hele taget elendig generalt hele tiden.

Hvilket gør jeg føler mig SÅ ydmyget når jeg sakker bag ud konstant, begynder at gå først, er altid den dårligste osv... Føler mig virkelig udsat og i centrum.

Så kan man slf. sige at det er min egen skyld at jeg har dårlig kondi - men nu er det ikke liiiige bare at komme i kondi når tiden og formåen ikke rigtigt er der.

I det hele taget ser jeg ikke så meget positivt i idrætstimer.. Jo fancy, jeg får 1 times motion om ugen, wow.

Det sku ikke min favorit smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor skal man egentligt pines...
  • #1   12. apr 2010 Jeg har ikke deltaget i idrætstimerne i to år nu, da jeg simpelthen synes, at det er helt hen i vejret.

Men jeg løber hver dag, så motion får jeg. smiley

• #2   12. apr 2010
    Man kan ikke rigtigt bare vælge det fra på gym, hvor det giver fravær smiley

• #3   12. apr 2010 Det kan det jo blive. smiley Det er jo hvad man gør det til.
    Og hvis du gør noget for at komme i bedre kondi, så skal det da nok blive sjovere.

Heller at gøre noget ved tingene, og se om man kan få noget bedre ud af det, end og se ''surt'' på at det ikke er sjovt.

Du skulle også gerne motionere minimum 1 time om dagen, som der anbefales, så ja, med kun en time om ugen, så kommer der ikke meget kondi i kroppen. Hehe. smiley

• #4   12. apr 2010 Det er selvfølgelig rigtigt. :o)

• #5   12. apr 2010
    Jeg KAN ikke motionere 1 time om dagen, er smadret efter 100meter og får så ondt i benene af løb at jeg efter 15min max ikke kan løbe eller lave noget mere.

Og tiden til at motionere en time om dagen, den ved jeg ikke hvor jeg skal finde - da jeg ved jeg aldrig vil kunne gøre det der hjemme... :o)

• #6   12. apr 2010 Jamen der var ikke der sagde det skulle gøres på en gang. smiley Og træning og motionering er den eneste måde til at blive bedre på.
    Et af mine motto siger: Man kan ikke sige man har tabt, før man har kæmpet.

Og der findes mange måde at motionere på der hjemme. smiley Og det er bare at tage noget af den tid du sidder på HG, fx.

• #7   12. apr 2010 Syntes måske det er jeres lærer der er problemet (og en smule din holdning)
    For naturligvis bliver du ikke motiveret af at skulle løbe hvis det ikke er sjovt for dig, og du ikke har kondien. jeg knoklede faktisk for mere idræt i mine højere klasser osv. jeg har aldrig haft en god kondi jeg hader og løbe, havde dog flere af samme mening, som så gik sammen med med mig. Men Idræt er så bredt, det er dans det er badminton håndbold flor hocky osv.
    Det er når du ude og ride, osv. Måske du skulle finde noget som motivere dig, og forsøge at tage en snak med din lærer om det. forklarer at du løbet surt i det, og om i ikke i fælleskab kan finde din glæde frem igen, frisk luft motion osv.
    Og ja nævn at det ikke er fedt altid at være taberen, for er det sådan, så er der altså noget galt med underviseren. Men giver man ikke selv læreren lidt feedback og gerne lidt nogle løsninger de kan gribe og bruge. Ja så bliver det som det altid har været smiley Men du lyder moden til forandring.
    Forandring sker ikke af sig selv, så på med vanten jeg tvivler ikke på om du kan. for det kan du, hvis du selv vil .

• #8   12. apr 2010
    Hvordan skal jeg motionere der hjemme? smiley
    Har ingen selvdiciplin og presser ikke mig selv.

Men nej, kan stadig ikke se meningen i idrætstimer - de er forbundet med så meget ubehag på diverse måder for diverse folk.

• #9   12. apr 2010 Sådan havde jeg det også i folkeskolen, jeg var simpelthen klassens bold mongol, og hadede idræt, men nu syntes jeg det er vildt skægt smiley er ikke blevet bedre med en boldt, men det er bare hele sammenholdet. Fx når vi spiller fodbold, så er jeg bare angriber, for jeg kan jeg finde ud af, er vildt god til at løbe frontalt ind i modstanderen X) Det gælder bare om at finde det man er god til, og så udnytte det smiley

• #10   12. apr 2010
    Fodblod kan jeg sagtens.. Men det ynder vi ikke at lave i idræt.
    Samt jeg ikke rigtigt passer ind i "rigtigt" fodbold - hvis jeg skulle gå til det, er for voldelig, og hvis den voldelige del ikke er der, finder jeg der røv kedeligt.....

• #11   12. apr 2010
    tina C - Går på gym, hvor vi skal igennem nogle forskellige forløb så læreren har ikke så meget valg smiley Og jeg tror ikke vores militær agtige lærer ville være særlig villig til at være venlig.

Manden gav mig fravær for en hel time, fordi jeg satte mig ned fordi jeg var ved at besvime smiley

• #12   12. apr 2010 det er et fag der burde slettes smiley for det er for individuelt at bedømme " godheden" i idræt. For kondi er individuel, og de bedste til sportsgrenen vil blive gradueret højest. Og det er jo typisk kun løb og boldspil, idræt er jo en bred vifte, og ridning er jo ikke inkluderet i skoleidræt smiley

• #13   12. apr 2010 Jeg har også altid hadet idræt, da det var obligatorisk i skole- og gymnasietiden - netop fordi man føler ydmyget, da man er dårlig til det hele. Heldigvis var min kondi middel, men er så til gengæld bare en boldmongol, så var altid den, der endte med at få bolden i hovedet smiley Og ja, det er ikke ligefrem sjovt.

Men efter jeg er stoppet på gymnasiet og er begyndt på universitetet, medførte det også, at jeg overhovedet ikke ville få den samme mængde motion, da jeg er flyttet til en større by og ikke har hesten mere - så jeg bestemte mig for at finde noget andet. Og meldte mig derfor ind i fitness world, hvilket jeg er blevet rigtig glad for. Kører nu ved en blanding af at kunne deltage i holdene, man kan vælge mellem og styrketræne selv og løbe. Mht. løb kunne jeg heller ikke løbe mere end 3-4 min før jeg var smadret, men har sat mig det "vanvittige" smiley mål at løbe en halvmarathon (dvs. ca. 21 km) til september - og er nu ved træningsplaner med skiftevis gå/løbe og øge løbeintervallerne kommet op og løbe 10 km nu, hvilket er rigtig dejligt. En bonus er så, at jeg p.t. har tabt mig 8 kg og vægten drøner fortsat nedad smiley (er ret overvægtig)

Jeg har altid haft det ligesom dig, at idræt var bare det værste jeg vidste - og kunne nærmest blive syg, bare fordi jeg vidste, at vi skulle have idræt den pågældende dag. Så jeg er et bevis på, at det kan lade sig gøre.

Mit råd er først og fremmest at arbejde med din mentale indstilling til f.eks. løb - få de dårlige idrætstimer adskilt fra selve det at løbe oppe i hovedet, så du ikke panikker og tænker, Åh nej, jeg kan ikke løbe, for det er bare så ubehageligt.. Men istedet tænke: Nu løber jeg hveranden dag for mig selv derhjemme og gør det i mit eget tempo, som jeg kan klare det - Find et roligt program til at starte med, som du kan klare og gør det til en vane i de første 2 uger. Derefter kan du begynde at øge lidt ad gangen, når du har fået gejsten og vedligeholdt det. Sæt dig et mål - er det f.eks. i første omgang at kunne løbe 5 km på en halv time, så går efter det og tag den tid, det tager for dig smiley

Generelt - vælg den aktive livsstil - cyklen istedet for bussen, trapperne istedet for elevatoren osv.

Eller vælg en motionsform, som du synes er sjov, f.eks. zumba, hvor der i forvejen er en positiv indstilling til det at bevæge sig smiley

• #14   12. apr 2010 Gav han dig fravær for det!
    Tja sorry men men men den havde jeg nok fulgt hele vejen op i systemet. igen uden at træde folk på tæerne på vejen derop. for man skal huske ikke brænde sine broer. Tja syntes nu idræt er fedt som der skrives højere oppe sammenhold fælleskab osv. hvis i har en skod lærer som ødelægger det, kender jeg desværre ikke nok til gym. til at vide hvad du kan gøre ved det. andet end bide i det sure æble og sige han ikke kan give dig fravær hvis du er mødt op. vil jo svarer til at give en fravær som sidder og kobler hjernen fra i timerne hehe og helt ærlig gør 80 % af eleverne ikke det. så tja lyder til du endt ud med dårlig lærer som ikke forstår at motivere dig. sur ...

• #15   12. apr 2010
    CharDotte x D - Nu spørger jeg måske dumt... Men hvordan skal jeg løbe, når jeg max kan løbe 5min, så kan mine ben ikke mere - så duer 5km sku ikke. Dvs. jeg kan løbe ud af døren, hen til det nærmeste busskur ( nej faktisk ikke en gang, halvvejs ) - der er 800meter også kan jeg ikke mere.
    Kan ikke se noget lys i det for enden, virkelig pessimistisk ja.

Cykel istedet for bus? Naaaarj, jeg har ikke lyst til at cykle 20km til skole hver morgen... Med bakker og modvind har jeg den erfaring at jeg får små black outs og bliver svimmel.

Trapper i stedet for elevtor? Bruger generalt ikke elevatore xD

Vil gerne kunne sætte mig selv mål, hvis jeg følte at jeg kunne "noget".

Havde tænkt mig at begynde til noget tonse gymnastik igen, men nu ligger gymnastik sæsonnen i vinter/efterår.

• #16   12. apr 2010 Det er da en dårlig indstilling, efter min mening, og med sådan en indstilling, synes jeg ikke man skal klage på den måde.

• #17   12. apr 2010
    tina C - Men får ikke fravær for at møde op smiley Men man får ikke særligt meget lyst til lige at stoppe og få pusten i hans timer.
    Havde det direkte dårligt i benene idag efter vi have løbet, følte mig ydmyget på det groveste da jeg begyndte at gå som den første og eneste ;s. Også i det hele taget bare de ting han finder på for at vi skal varme op.. Løb løb løb løb...
    Han giver ikke ligefrem en lyst til at ville det.

• #18   12. apr 2010
    Team DeCoyit! Aladar, Rufus, & Tania! Rasse savnes I - Som sagt, min dårlige indstilling kommer af at jeg intet mål kan se forude.

Jeg kan ikke en gang løbe 800meter. Derfor er jeg ret pessimistisk smiley

• #19   12. apr 2010 Jamen i følge mig, så har man ingen grund til at klage, når det er en selv der er pessimistisk over det. smiley

• #20   12. apr 2010
    Selvynk er en menneskeret ;o) Samt jeg generalt bare syntes det er et fag der er til ubehag og ikke rigtigt med meget formål i det hele taget...

• #21   12. apr 2010 De 5 km var ment som målet smiley Ikke starten smiley

F.eks. gå 8 min, løb 2 min, gå 3 min, løb 3 min, gå 2 min, løb 5 min, gå 7 min kunne være den første gang - eller hvad der passer dig og så gør langsomt løbeintervallerne mindre og gå-intervallerne større.

Hvis du ikke kan cykle hele vejen, så cykel f.eks. 5 km i den retning bussen kører og stå på der i stedet for smiley Eller cykel hveranden dag - den dag du ikke skal løbe i stedet, så du også får noget motion den dag smiley

Og ja, det tager lang tid - nu har jeg trænet hver dag siden december og kan løbe de 10 km og er bare pavestolt over det smiley Og ja, de tog faktisk de første 2 mdr. før det blev en routine og "ok". Istedet var det træls og der måtte jeg bare blive ved, fordi jeg havde sat mig for det. Men efter de 2 mdr. er jeg blevet rigtig glad for det og savner det, hvis der er en dag, hvor det ikke passer ind. Kan mærke, at jeg ER blevet gladere og mere tilpas og generelt mere rask efter at jeg er begyndt at træne smiley

• #22   12. apr 2010 Jamen nu siger jeg det til dig, da jeg har set du selv har skrevet til andre der klager over ting og sager, at de ikke skal brokke sig og tage sig sammen.

Og har selv fået det samme at vide fra dig. smiley Det er bare 2 vidt forskellige ting.

Men ja, uanset hvad, så er faget obligatorisk, og specielt i gym, så få det bedste ud af det, også selvom det ikke er et fedt fag.

• #23   12. apr 2010
    Har virkelig ikke selv diciplin til sådan noget overhovedet smiley
    Da jeg så lige skal over til kæresten, der er jeg så i 3 dage, så skal jeg arbejde - hvilket er lige efter skole til kl. 8 også er der fest, så er den uge væk.

Må nøjes med at cykle med hunden :o)

• #24   12. apr 2010 Jeg får både kondi og muskler af ridningen.

I efteråret havde jeg en lammelse i benet, kunne gå omkring jul. Det ENESTE jeg har gjort er at ride og været i stalden. Nu er jeg ligeså stærk som min kæreste. Jeg synes, det er vildt, heste giver en så meget motion smiley

• #25   12. apr 2010 Og 800 m vil jeg sige er et godt udgangspunkt smiley det er mere end jeg kunne, da jeg startede smiley

Motivation og indstilling er nøglebegreberne for at komme igang, så derfor er udgangspunktet at sætte dig ned og gøre klart, HVORFOR du gør det og hvordan du så forestiller dig det, når du har nået dit mål.

F.eks. kunne en liste være (min egen):
    Primære mål:
    Vil kunne løbe en halvmarathon til september
    Vil tabe mig 20 kg. (så jeg når min normalvægt)

Sidegevinster:
    Mere overskud i dagligedagen (vil dermed have mere energi, så jeg ikke skal sove, når jeg kommer hjem om eftermiddagen)
    Bedre helbred
    Vil ikke komme til at ligne min mor
    Vil ikke være overvægtig, når jeg engang skal have børn (beværet og risikofyldt graviditet)
    Vil være et godt eksempel for mine børn, når de engang er der smiley så de kan "arve" en sund livsstil og ikke den jeg har hadet.
    Nærmere ved at få job, når den tid kommer (arbejdsgiverne kigger på ens størrelse og så er det et plus, at man har gennemført et langt løb, da det viser viljestyrke)
    God samvittighed, hvor jeg ikke hele tiden bebrejder mig selv.

Bare et eksempel - det er vigtigt, at motivere, HVORFOR du gerne vil det - og så hæng sedlen op et synligt sted, så du ser den, de dage, hvor du mister motivationen. For de KOMMER, men så skal man overvinde det og gøre det alligevel også selvom det regner/blæser etc. smiley

• #26   12. apr 2010
    CharDotte x D - Den eneste side gevinst ville være at jeg kan følge med i idrætstimerne og ellers ikke blive forpustet så let...
    Da jeg i forvejen er fint tynd og slank.

Tror det eneste der vil kunne sætte mig igang med at motionere, at jeg tager på så det kan ses.

• #27   12. apr 2010 Men nej, du har ikke selvdisciplinen, når du på forhånd har valgt, at det kan du ikke.

Bestem dig for, at du vil det, kan det og gør det - det kommer faktisk ret naturligt, når man først er kommet over den mentale barriere.

Og tro mig, det er det hele værd.

• #28   12. apr 2010 Sidegevinsterne kan jo være noget andet i dit tilfælde smiley Hvis der i din dagligdag er noget, der gør, at du føler dig besværet at din dårlige kondition smiley Ellers tænk over, hvor stor en ændring det vil være, hvis du kunne følge med i idrætstimerne. Hvis du prøver at lukke øjnene og så bare forstil dig den perfekte idrætstime, hvor du bare kan følge med og kan det hele - og brug det som din motivation.

Ellers kommer det helt af sig selv, hvor du i 3. g skal have et træningsprojekt, hvor karakteren i faget mere eller mindre afhænger af, hvordan din kondi forbedres i projektet smiley

• #30   12. apr 2010 fordi du har nogle dårlige lærer der endikke formår at gøre idræt til noget spændende sjovt og lærigt, eller også er de ikke hårde nok.
    Da jeg havde idræt på landbrugsskolen gennemgik vi samme trænnings program som militæret giver deres første års elitesoldater elever, troede jeg skulle dø i hver idræts time

• #31   12. apr 2010 Camilla: Lige præcis - nøjagtig den samme oplevelse herfra smiley Netop det med at sove meget om eftermiddagen, men efter starten med at løbe, så er energien bare i top.

• #32   12. apr 2010 CharDotte:

For bare lige at bryde ind i jeres diskution, så vil jeg gerne ha' lov og sige; hvor er det bare flot klaret af dig! Jeg sidder ligefrem og bliver helt stolt af dig. :o)
    Jeg synes, at det er så stort af dig, at sætte SÅ stort et mål.

Nu kunne jeg læse, at du gerne ville tabe dig 20 kg. for at nå din normalvægt - hvor langt er du nået? smiley

• #33   12. apr 2010 A M F : Mange tak smiley Er også rigtig glad for at jeg tog beslutningen og meldte mig ind i fitness world smiley Det var det, der gav mig skubbet smiley
    Har tabt mig 8-9 kg fra januar-april, så ca. 1 kg om ugen smiley

Kommentér på:
Hvorfor skal man egentligt pines...

Annonce