Organdonor? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vil gerne starte en lille debat omkring organdonation og håber selvfølgelig at vi kan holde en god tone
Jeg har idag fået nyt sygesikringsbevis, da jeg ikke har været den bedste til at passe på det gamle. så jeg var oppe og bestille nyt.. Nå, men sammen med det nye sygesikringsbevis, ligger der en folder ang. donation af organer. Læser hele folderen og sidder og overvejer det kraftigt, går ind på www.sundhed.dk og kigger for mere information.
Spørgsmålet er så; Hvad synes I om organdonation? Har I taget stilling? Lader I jeres pårørende være en del af det eller vil I stå med hele "ansvaret" for hvad jeres organer går til? Hvad med rygerne .. skal de have lov til at få vores ikke-ryger-lunger? Hvis I har sagt nej, hvorfor?
Vil også gerne have argumenter udover dette..
Vh Natascha.
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 816
Og hvis man er død, så ser jeg ikke hvorfor mine organer ikke skulle ha den fantasiske mulighed for rede og indre liv (=
Og jeg håber også hvis jeg en dag kommer ud for det, så er der en der har taget den samme stilling som mig, om det så er en lunge eller en halv liter blod hver 3 måneden som en har givet (=
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Det eneste jeg ikke vil have de tager fra mig er mine øjne, og det står jo også på kortet.
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
JEg har givet fuldstændig lov til, at de må tage lige, hvad de skal bruge og uden tilladelse af familien, da jeg har det sådan, at man har fortalt sin holdning til familien, synes jeg, at det er urimeligt, at de skal stå med den beslutning, når de lige har mistet en, de elsker. På samme måde har jeg det også med mine forældre, der har gjort klart, at deres holdning er positiv for organdonor, men at min lillesøster og jeg står med den endelige beslutning - det synes jeg på en måde er urimeligt overfor de efterladte, da det må være hårdt at give tilladelse til, at de bare må rapse, hvad de vil, når man lige har mistet vedkommende...
Dog har jeg det spøjst med at give lov til at de må tage alt, når det nu også er mere udbredt og fysisk muligt med ansigtstransplantationer - ja, det redder vedkommendes liv, men lidt skummelt for de efterladte, hvis de møder vedkommende, der futter rundt med ens ansigt :-S
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Men jeg vil give dig ret i, at det kunne være dejligt, hvis man kunne bestemme, hvem der har førsteret til ens organer
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
Ja, Chardotte x D det vil jeg nemlig også mene. De har jo, et eller andet sted, selv valgt, at de ville miste deres lungekapasitet på kortere tid end ikke-rygere og folk med sjældne lungesygdom
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.277
Jeg har taget stilling og sagt ja - på den betingelse at jeg er død, og det skal de sgu være sikker på, hehe. Jeg har alligevel ikke noget at bruge organerne til i døden, og hvis de kan bruge min nyre og rede en andens liv med den, så vil jeg ikke være egoistisk. Jeg vil hellere give mine organer til et menneske fremfor ormene.
Mine pårørende er derfor også en del af det, da det er deres beslutning om, hvornår/om organerne må tages.
Og så er jeg sådan set bedøvende ligeglad med, om det er en ryger eller ej, der får mine organer. Et menneskeliv er et menneskeliv.
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.211
Min far har, siden han var 21, lidt af en arvelig nyresygdom, og i 2001 fik han er ny nyre efter 3 år i dialyse.
Havde det ikke været for den mand/kvinde, havde jeg ikke haft min far i dag, så jeg er evigt taknemmlig og vil gerne hjælpe andre folk og deres pårørende på samme måde, som min familie blev hjulpet.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 82
har det sån a når jeg er død har jeg ikk selv noget a bruge det til så folk der har brug for det kan da lige så godt få mine organer.
talte selvfølgelig med familien om det inden og de accepterede min beslutning.
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 111
Organdonor?