{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
662 visninger | Oprettet:

Organdonor? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vil gerne starte en lille debat omkring organdonation og håber selvfølgelig at vi kan holde en god tone smiley

Jeg har idag fået nyt sygesikringsbevis, da jeg ikke har været den bedste til at passe på det gamle. så jeg var oppe og bestille nyt.. Nå, men sammen med det nye sygesikringsbevis, ligger der en folder ang. donation af organer. Læser hele folderen og sidder og overvejer det kraftigt, går ind på www.sundhed.dk og kigger for mere information.

Spørgsmålet er så; Hvad synes I om organdonation? Har I taget stilling? Lader I jeres pårørende være en del af det eller vil I stå med hele "ansvaret" for hvad jeres organer går til? Hvad med rygerne .. skal de have lov til at få vores ikke-ryger-lunger? Hvis I har sagt nej, hvorfor?
Vil også gerne have argumenter udover dette.. smiley

Vh Natascha.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Organdonor?
  • #2   24. apr 2010 jeg er både organdonor og bloddonor og min grund er, alle regner med når de kommer til skade så skal der nok være de ting på sygehuset for gør dem beder, men der ikke særlig mange der ville yde det.
    Og hvis man er død, så ser jeg ikke hvorfor mine organer ikke skulle ha den fantasiske mulighed for rede og indre liv (=
    Og jeg håber også hvis jeg en dag kommer ud for det, så er der en der har taget den samme stilling som mig, om det så er en lunge eller en halv liter blod hver 3 måneden som en har givet (=

• #3   24. apr 2010 Jeg går rundt med et donorkort i min pung.. Har jeg gjort i mange år.

Det eneste jeg ikke vil have de tager fra mig er mine øjne, og det står jo også på kortet.

• #5   24. apr 2010 Jeg har både meldt mig i organdonorregistret, så de bare ud fra mit CPR-nummer kan se, at jeg har givet tilladelse til organdonation. Derudover har jeg også et donorkort i min pung. Jeg har den holdning til det, at når jeg er død har jeg intet at bruge mine organer til, så vil det kunne redde et andet menneskes liv, så vil jeg da hellere end gerne støtte det. Og så håber jeg da omvendt, at hvis der skulle ske mig noget, at jeg kan blive reddet smiley
    JEg har givet fuldstændig lov til, at de må tage lige, hvad de skal bruge og uden tilladelse af familien, da jeg har det sådan, at man har fortalt sin holdning til familien, synes jeg, at det er urimeligt, at de skal stå med den beslutning, når de lige har mistet en, de elsker. På samme måde har jeg det også med mine forældre, der har gjort klart, at deres holdning er positiv for organdonor, men at min lillesøster og jeg står med den endelige beslutning - det synes jeg på en måde er urimeligt overfor de efterladte, da det må være hårdt at give tilladelse til, at de bare må rapse, hvad de vil, når man lige har mistet vedkommende...

Dog har jeg det spøjst med at give lov til at de må tage alt, når det nu også er mere udbredt og fysisk muligt med ansigtstransplantationer - ja, det redder vedkommendes liv, men lidt skummelt for de efterladte, hvis de møder vedkommende, der futter rundt med ens ansigt :-S

• #6   24. apr 2010 ©NOW * {Carpe Diem}

Men jeg vil give dig ret i, at det kunne være dejligt, hvis man kunne bestemme, hvem der har førsteret til ens organer smiley Så det f.eks. er den med den meget sjældne lungesygdom, der får ens lunger og ikke den gamle mand, der har røget hele sit liv smiley

• #7   24. apr 2010 Dejligt at hører andres meninger.
    Ja, Chardotte x D det vil jeg nemlig også mene. De har jo, et eller andet sted, selv valgt, at de ville miste deres lungekapasitet på kortere tid end ikke-rygere og folk med sjældne lungesygdom smiley Er glad for at du er enig. Hehe.

• #8   24. apr 2010 Jeg synes, at organdonation er en fin ting. Selvfølgelig er det ens eget valg, og det kommer helt an på forskellige ting som etik, religion, holdninger etc.
    Jeg har taget stilling og sagt ja - på den betingelse at jeg er død, og det skal de sgu være sikker på, hehe. Jeg har alligevel ikke noget at bruge organerne til i døden, og hvis de kan bruge min nyre og rede en andens liv med den, så vil jeg ikke være egoistisk. Jeg vil hellere give mine organer til et menneske fremfor ormene.
    Mine pårørende er derfor også en del af det, da det er deres beslutning om, hvornår/om organerne må tages.
    Og så er jeg sådan set bedøvende ligeglad med, om det er en ryger eller ej, der får mine organer. Et menneskeliv er et menneskeliv.

• #9   24. apr 2010 Jeg er både organdonor og bloddonor.

Min far har, siden han var 21, lidt af en arvelig nyresygdom, og i 2001 fik han er ny nyre efter 3 år i dialyse.

Havde det ikke været for den mand/kvinde, havde jeg ikke haft min far i dag, så jeg er evigt taknemmlig og vil gerne hjælpe andre folk og deres pårørende på samme måde, som min familie blev hjulpet.

• #10   24. apr 2010 Jeg har taget stilling, og har valgt nej til det hele.. Jeg bryder mig ikke om ideen om at skulle genbruges som en anden robot

• #11   24. apr 2010 har taget stilling. sagde ja til det.
    har det sån a når jeg er død har jeg ikk selv noget a bruge det til så folk der har brug for det kan da lige så godt få mine organer.
    talte selvfølgelig med familien om det inden og de accepterede min beslutning.

• #13   24. apr 2010 Kan ikke forstå mennesker, der ikke er det. Det redder så mange!

Kommentér på:
Organdonor?

Annonce