Søvnparalyse, hjælp tak! {{forumTopicSubject}}
Hej
Nu har jeg så lige endnu en gang haft en oplevelse med søvnparalyse, og har det ret skidt nu. Problemet var, at jeg var meget træt, og derfor tog en lur midt på dagen, hvilket jeg ikke skulle have gjort :S Lå på sofaen og prøvede at få min mor, som også sad inde i stuen, til at "vække" mig, men kunne jo selvfølgelig ikke tale
Så hun lagde kun mærke til at jeg trak vejret meget hurtigt, men troede, at det var fordi, jeg drømte. Og nu hvor det er flere timer siden, har jeg det stadig som om at jeg ikke kan bevæge mine ben og arme ordenltigt når jeg ligger mig ned. Så tør ikke rigtig gå i seng, da jeg virkelig synes det er ubehageligt :S Forstår ikke hvorfor det er begyndt at være sådan, for før i tiden havde jeg ingen problemer når jeg først var vågen, men nu er det som om at det varer ved og jeg ikke kan slippe ordentligt ud af det?
Så ville høre om der er andre, der har problemer med søvnparalyse, og derfor kunne give nogle gode råd til, hvordan det kan undgås?
For dem, der ikke ved, hvad søvnparalyse er: så er det en tilstand, hvor man sover og er vågen på samme tid. Meget kort forklaret fungerer vores nervesystem i rygraden som en motorvej for nerver til alt i kroppen, således at alle signaler sendes fra hjernen og ud i kroppen, så man kan reagere og handle. Dette skal selvfølgelig deaktiveres om natten, så vi ikke reagerer på det, der sker i vores drømme. Dvs. rygraden "slukkes" om natten, så vi ikke bevæger os.
Problemet med søvnparalyse er så, at kroppen er det, der falder først i søvn, og at man derfor er vågen i hjernen, men fuldstændig lammet i kroppen. Man kan kun se (hvis man ligger med åbne øjne, for når først man er lammet, kan øjenlågene jo heller ikke bevæge sig) og høre, men ikke tale eller bevæge sig.
Det kan selvfølgelig også være når man skal til at vågne, at det så er hjernen der vågner først, men at der stadig er "slukket" for rygraden. Hvilket jo så var det, der skete for mig i dag.
Nå, men håber, at der er nogle, der kan give lidt råd.
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 19 Heste: 6 Emner: 133 Svar: 490
Jeg var vågen men jeg kan ikke åbne øjenlågne !
jeg bilver helt dårlig ved tanken
mar 2010
Meget tyder på, at folk der lider af narkolepsi har større risiko for at opleve søvnparalyse. Man vurderer dog alligevel, at alle mennesker vil opleve søvnparalyse mindst én eller to gange i løbet af deres liv.
En dårlig liggestilling (f.eks. ligge på ryggen)
Uregelmæssig søvn (f.eks. hvis man tager en lur midt på dagen)
Øget stress
Pludselige ændringer i ens liv (f.eks. ny bolig eller anderledes støj, end man er vant til)
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
mar 2010
Søvnparalyse, hjælp tak!