Studenterhue med god samvittighed {{forumTopicSubject}}
Kære soon-to-be-studenter(hvis der altså er nogen)
Har I også dårlig smag i munden over C.L Seifert, og andre kapitalistiske firmaer, der hvert år snylter på alle os stakkels 3.g'ere og sælger huer til vanvittige priser med latterligt tilbehør? Jeg har rigtig dårlig smag i munden!
Derfor blev jeg super glad, da min veninde sendte dette link til mig. Det er et alternativ til studenterhuen - en hue producerede under ordnede forhold(WomenPowerFactory) og hvor alt overskud går til Red Barnets "Rewrite the Future"-kampagne. Huen er af fin kvalitet, magen til den originale hue, dog med en InitiativForLiv-kokarde og med "2011"-knapper i guld. Den koster 450 kroner, og de 400 kroner går til Red Barnets kampagne. Den kommer til både STX, HTX, HHX, HF og HG. Se videoen, del det på din uddannelsesinstitution, eller alternativt med dine venner der bliver studenter i år, hvis du ikke selv gør, og hjælp verden med at nå et af FNs otte udviklingsmål - 2. Sikre grundskoleuddannelse for alle - inden 2015. Hvad er din hue værd? Læs mere på initiativforliv.dk!
Se videoen om huen her:
http://vimeo.com/14429704
Video om Red Barnets Rewrite the Future: http://www.youtube.com/watch?v=OzROWFK6OFw
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Og så er det at jeg lige har bestilt det aller dyreste fra C.L. Sleifert, nemlig kongepakken..
Næh, jeg har ikke dårlig smag i munden over det - hvorfor skulle jeg have det??? (:
Selvfølgelig er det rart at vide at pengene går til noget godt, men jeg tør vædde på at min hue er meget bedre kvalitet (: ..
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
men det lyder da meget fint at man kan købe en anden slags hue... så er der jo os andre som slet ikek får sådan en hat og aldrig vil
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.446
Og så kan man, hver gang man kigger på sin hue, tænke på, hvad købet af den har betydet for et andet menneske
nov 2008
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.590
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 23
Beck! - Tja, det kan måske godt være. Det kan også godt være at den er syet af børnearbejde i Vietnam - det er min hue i det mindste ikke. Og kvalitet? Ærligt talt. Det er en skide hue, og du kommer til at gå med den i 2-3 uger af dit liv. Det skal den sgu nok holde til, om den så har kostet 550(uden tilbehør) og har kamera, eller har kostet 450 og hjulpet et afrikansk barn i skole. Kvaliteten skulle være ligeså god som dem vi kan købe her. Og hvis den ikke er, så pyt. Det er trods alt bare en hat.
Fæhesten DHTS - Jeg har dårlig smag i munden over at skulle købe en så dyr en hue, og smide så mange penge efter et eller andet firma, når jeg har muligheden for at hjælpe et eller andet sted. Og jeg vil sgu gerne have en studenterhue - men jeg vælger at gøre det med god samvittighed. Jeg har dårlig smag i munden over firmaer der opkræver SÅ mange penge, for noget der koster SÅ lidt at producere. De har sgu valgt det rigtige hverv.
Dacapo - Det er sjovt med de danskere, der ikke vil give penge til nødhjælp fordi at de tror at pengene bliver brugt forkert. Jeg ved ikke om det siger mest om nødhjælpsorganisationerne eller om de danskere der tænker sådan......... Hvis du nu læste oplægget kunne du se at pengene går til Red Barnets Rewrite the Future, som er en del af FNs otte udviklingsmål - få alle børn i skole. Pengene her går til at bygge skoler, udanne og ansætte lærere, købe bøger, stole og borde, mad til børnene samt transport til skolen. For de penge man donerer ved køb af en hue, kan man hjælpe et barn med alt det, i et år.
Tina K. K - Præcis. Man går i den i de to uger, så hænge den måske på væggen i et par måneder, og så bliver den altså pakket væk. Og den er god at have liggende, uden tvivl, og man kan tænke "yes, jeg blev sgu student".
Men min pointe er netop at jeg ikke vil tænke "yes, jeg blev sgu student". For den her kampagne giver mig mulighed for at tænke "yes, jeg blev sgu student - og det var der også en pige i Afrika der gjorde!!".
maj 2009
For hver krone, du giver til Red Barnet, bruger de
7 øre til administration
12 øre til udsatte børn i Danmark og Grønland
11 øre til at fortælle om udsatte børns situation i ord og billeder
70 øre til det internationale nødhjælpsarbejde.
Dog, når det er en specifik sag man donerer til, vil pengene, udover de 7 øre til administration, der selvfølgelig går til nødvendig administration, gå til at hjælpe med det specifikke projekt.
maj 2009
Red Barnet er desuden medlem af Isobro.
Isobro er en sammenslutning af nødhjælps- og udviklingsorganisationer godkendt efter ligningslovens § 8A, og har bl.a. til formål at sikre en etisk korrekt indsamling, herunder at udgifter til markedsføring og administration ikke bliver for høje. For at sikre at medlemmerne overholder foreningens regler, er der blevet oprettet et Indsamlingsetisk nævn, der skal behandle klager over medlemsorganisationerne. Herudover er der løbende stikprøvekontrol med medlemmernes regnskaber.
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Enhver er sin egen lykkes smed (:
har intet imod af C.L. sleifert for mine 849 kroner, for studenterhue med silke i stedet for satin, kortholder i huen, kongelig logo, ekstra betræk, indgravering i skyggen OSV..
jeg har fået en hue, der passer helt perfekt til mine krav og jeg har ABSOLUT ingen dårlig smag i munden over at have brugt MINE egne penge, som jeg selv har tjent ved mit arbejde..
Ja, C.L sleifert tjener kassen - og?? (:
De har valgt det rigtige erhverv, ja - og hvad så??
Det er jo bare heldigt for dem og jeg kan nyde godt af deres service og hvis jeg vil bruge kassen på det (synes iøvrigt ikke det er dyrt .. xD) så er det jo mit problem? (:
Forstår ikke, hvorfor du skal forsøge at "pådutte" andre mennesker dårlig smag i munden..
ja self. ville det være fint at studenterhuerne gjorde noget godt for nogle, men altså..
Mennesket er egoistisk - det er en hel basal menneskeegenskab (: ..
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 931
Studenterhue med god samvittighed