577 visninger
|
Oprettet:
2. sep 2006 Følger: 53 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 270
Foderautomater + Vægtforøgelse {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Spg1
Vil gerne lige hører, jeg mening om foderautomater?
Da jeg har overvejet at få fat i nogle.
- Jeg synes selv, at det er super godt hvis hesten kan få foder ca 5-6 gange om dagen, dog bare i mindre rationer selvfølgelig.
Men virker det ordentlig, noget man kan stole på osv?
Gerne konstruktiv kritik + positivitet fra dem som selv har det i deres stald, eller kender til det.
Spg2.
Hvordan får i jeres heste til at tage på?
godt foder? eller olie?
+ Effektivt muskeltræning?
På forhånd tak
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
jeg tænker med 5 - 6 fodringer om dagen, så får den da ikke ret meget tid ude. og hvis du vil fodre ude, så kan jeg se en masse besvær med at sikre sig at netop din hest får det foder der er til den
sep 2006
Følger: 53 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 270
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Har dog også hørt om en hest der døde, fordi den havde forspist sig. Fordi mekanismen var gået i stykker og der kom for meget foder.
Spg. 2:Mine får lina mix som er rigtig godt til heste der er tynde og heste der skal opbygge muskler. De får engang imellem og lidt ekstra olie i.
Varierer bare træningen, så det er forskellige muskelgrupper der er fokus på og træner aldrig det samme to dage i træk. Men bakketræning og cavalettis er rigtig godt
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
med de mange timer den står inde, ja så kan foder automater, være en glimrende ide.
mht vægt øgning, ville jeg vælge at give hesten masser af wrap eller hø, så den har noget at gumle i mes den står inde.
olie giver hutige resultater, men da din hest er meget i sin boks vil den have bedre af at have noget at tygge på
sep 2006
Netop det jeg tænkte, om det er 100 % sikker
Lina mix har jeg kørt med, men giver ikke nok, og det med træningen gør vi i forvejen.. bare utroligt svært at smide muskler på en hest der er 180.. synes det tager evigheder, + han ikke er tyk nok..
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Ærgeligt det ikke virker på din, har du fået tjekket for orm?
sep 2006
Ja den er tjekket, men ok nu har han også tabt det meste af hans muskler pga. han har stået stille
Og ville gerne svømme med ham, men det er han alt for meget kylling til.. for det gider super kondi + muskler
Men tror jeg giver linamixen + ekstra olie en chance til
dec 2009
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 170 Svar: 618
min gamle hest havde det eler, der hvor hun stod havde de det men jeg ved ikke hvordan det fungrede osv men har kun ført godt
hvor ville du svømme
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 394
For det først kan en hests mavesæk kun indeholde 0,5-1kg foder af gangen, så når vi giver dem mere end det i et måltid, vil foderet komme unedbrudt videre fra mavesækken og ud i tarmene hvor foderet ikke kan udnyttes og i værste fald kan give fejlforgæring/kolik.
Derudover producerer hesten konstant mavesyre. Bicarbonat i spyt nedsætter syren i mavesækken. Så derfor har heste ikke godt af at gå for længe imellem måltider, da ellers ophobes mavesyren og kan give mavesår. Der er faktisk lavet en undersøgelse som viser at min. 80% af alle danske heste har mavesår i mildere grad, bl.a. forårsaget af fejl fodring.
Så når man bruger foderautomaten får hesten foder i små portioner som giver en maksimal udnyttelse af foderet og en minimering af chancen for kolik, plus at de får ofte, hvilket nedbringer chancen for mavesår. Dog er den bedste måde at nedbringe mavesår at hesten har fri adgang til stråfoder, da den producerer størst mængde spyt ved denne type foder.
Foderautomater kan også sagtens bruges til heste som står meget på fold, da man sætter foderintervallerne på de tidspunkter hvor hesten er inde. F.eks. hvis hesten er ude fra kl. 8-16, kan man lægge foderintervallerne kl. 6, 7, 17,18,19 osv.
Foderautomater + Vægtforøgelse