5.727 visninger
|
Oprettet:
hjælp til differentialregning! Mat B.. {{forumTopicSubject}}
Hey folks (:
Jeg har en opgave der lyder følgende: b) angiv ligningen for den vanrette tangent, og gør rede for, om det er en vendetangent.
Jeg ved det er en vendetangent, og jegved også hvad det er for en vandret linje der er tale om, men hvordan pokker angiver jeg ligningen??
En anden opgave lyder:
Linjen y = -2x - 5 er tangent til parablen y = x^2 - 6x + p
Bestem tallet p.
Hvordan dælen gør jeg det??
Jeg håber, der er nogen der keder sig en torsdag aften, og kunne tænke sig at hjælpe?
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 80 Svar: 2.035
Men til den foerste opgave har du formentlig en generel forskrift for din funktion? Jeg gaetter paa, den er kaldt f(x).. saa finder du f'(x), altsaa den generelle forskrift for tangenthaeldningen.
Du ved, at naar du skal finde den vandrette tangent er haeldningen 0, saa du saetter f'(x)=0, og finder x. Det er det x-koordinat, hvor tangenten rammer f(x).
Saa saetter du dit x-koordinat ind i f(x), og saa kan du finde y-koordinatet...
Og da du skal skrive en forskrift for en vandret linje, er den bare lig y-koordinatet, dvs, for eksempel y=5 (kun EKSEMPEL) skulle udgoere en forskrift
.. skal lige taenke lidt over den anden
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.621
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.621
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
okt 2005
Har valgt at kalde parablen f(x)= x^2 - 6x + p, da det er lidt lettere at overskue saa
Og linjen y1 = -2x - 5 ..
Foerst skal du finde det punkt, hvor y1 skaerer f(x). Foerst differentierer du f(x), og finder at f'(x)=2x - 6.
Saet f'(x) lig y1 for at finde det x-koordinat, hvor de skaerer hinanden:
f'(x) = y1 <=>
2x-6 = -2x-5 <=>
4x = 1 <=>
x = 0,25
Og for at finde det tilhoerende y-koordinat saetter du x-koordinatet ind i formlen for y1:
y = -2x-5 = -2*0,25 - 5 = -5,5
Du ved altsaa nu, at y1 er tangent til f(x) i punktet ( 0,25 ; -5,5 ), altsaa maa f(x) gaa gennem dette punkt...
Saa du kan saette punktet ind i din formel for f(x), isolere p, og tadaaah, p er bestemt:
f(x)= x^2 - 6x + p <=>
-5,5 = (0,25)^2 - 6*0,25 + p <=>
p = .....
Den tager du lige paa lommeregner, min hjerne er i forvejen ved at koge over ;D
mar 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 759
Mange tak for din ulejlighed og din hjælp!
Jeg kan se, at jeg selv var lidt inde på det samme i første opgave, i anden der var jeg lidt lost, men kan godt se mening i det du skriver
okt 2005
Jeg regner med at starte paa matematikstudiet (freeeaaak, I know ;D) til enten sommer eller naeste sommer, saa det er nok meget godt at holde det ved lige ;D
mar 2005
Jeg har fuldt din beskrivelse meget nøje, så jeg tror det er den sidste udregning, hvor man isolerer p, at jeg regner forkert ud...?
I den første opgave, der med vendetagenten, der har jeg tre forskellige x - værdier efter jeg har differentieret mig ligning dom hedder f(x) = x^5 - 5x^3 + 2.
Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg kommer videre derfra, når mine tre x - værdier hedder -1,73 og 1,73 og 0.. ?
indtil videre har jeg fået at y = 12,39 ved den x - værdi der hedder -1,73 og som efter mine tidligere udregninger burde være en vendetangent, men det mener min facitliste det ikke er?
Jeg sætter utrolig meget pris på din hjælp!
okt 2005
Angaaende det med at isolere p, burde det blive:
-5,5 = (0,25)^2 - 6*0,25 + p <=>
p = -5,5 - (0,25)^2 + 6*0,25 = -5,5 - 0,0625 + 1,5 = -4,0625 (som du ogsaa har faaet)
.. hmm, kan godt se problemet x)
Tjek hellere tallene efter, altsaa at de formler, du har skrevet herinde er de fuldstaendig samme som i opgaven i bogen
Ellers, hvilken bog har du? Hvis det er "Vejen til Matematik... B-et-eller-andet" er der faktisk en del fejl i facitlisterne
Og det med tre x-vaerdier:
Det betyder, at du har tre vendetangenter, det vil sige, du har en vandret tangent ved baade x=-1,73 og x=0 og x=1,73.
Har du paa nogen maade faaet besked paa, hvilken af de tre, du skal regne paa? Hvordan lyder opgave a)?
(Og nu skal jeg nok huske at abonnere paa emnet, ellers hjaelper det jo ikke saa meget at tilbyde min hjaelp, haha... ;D)
mar 2005
Jeg tror, at jeg spørger min matematiklære om den første opgave her, i morgen, for nu er jeg kommet så langt med den, at det kun er udregningen der er noget galt med, og så kan det være, at han lige giver mig den sidste hjælp
opgave a lyder: Bestem monotoniforhold og lokale ekstrema for funktionen f(x) = x^5-5x^3+2 Og det har jeg så gjort
Lige en rettelse, opgave b) lyder: Angiv ligningen for de vandrette tangenter, og gør rede for, om der er tale om en vendetangent. - altså, det er flertal, jeg skrev i ental i første forklaring
Jeg har ikke fået yderligere besked omkring denne opgave, og jeg har desværre ikke mange noter om lige præcis vendetangenter.. Ellers må jeg spørge min lære om dette i morgen også, det ville bare være så rart at kunne "selv", hvis du forstår
okt 2005
Men jaah, det kan godt vaere, det er en megt god ide at spoerge din laerer om den sidste lille del ...
Og det med at redegoere for, om det er vendetangenter, er (i det her tilfaelde) ret enkelt. Du har et 5.grads polynomium (fordi x er i femte), saa du ved, at funktionen er formet som enten et M eller et W (skaevt og med bloede buer, selvfoelgelig, hehe), saa du ved, at du har praecis tre vendetangenter... og da du kun har fundet tre vandrette tangenter, maa de alle sammen vaere vendetangenter
(Men det er lidt at springe over, hvor gaerdet er lavest... den "korrekte" metode at redegoere med, er at lave en fortegnslinje - det var i hvert fald saadan, vi gjorde ;D)
mar 2005
Nu mangler jeg bare lige den sidste, men det finder jeg forhåbentlig ud af i dag.
Mange mange tak for hjælpen!!
okt 2005
- og skulle det vaere en anden gang, saa skriv bare
hjælp til differentialregning! Mat B..