{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.727 visninger | Oprettet:

hjælp til differentialregning! Mat B.. {{forumTopicSubject}}

Hey folks (:

Jeg har en opgave der lyder følgende: b) angiv ligningen for den vanrette tangent, og gør rede for, om det er en vendetangent.

Jeg ved det er en vendetangent, og jegved også hvad det er for en vandret linje der er tale om, men hvordan pokker angiver jeg ligningen?? smiley

En anden opgave lyder:
Linjen y = -2x - 5 er tangent til parablen y = x^2 - 6x + p
Bestem tallet p.

Hvordan dælen gør jeg det??

Jeg håber, der er nogen der keder sig en torsdag aften, og kunne tænke sig at hjælpe? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til differentialregning! Mat B..
  • #1   2. dec 2010 Det her er ud af hovedet (har ikke haft matematik i et halvt aar) saa du boer nok tjekke, om det lyder fornuftigt..
    Men til den foerste opgave har du formentlig en generel forskrift for din funktion? Jeg gaetter paa, den er kaldt f(x).. saa finder du f'(x), altsaa den generelle forskrift for tangenthaeldningen.
    Du ved, at naar du skal finde den vandrette tangent er haeldningen 0, saa du saetter f'(x)=0, og finder x. Det er det x-koordinat, hvor tangenten rammer f(x).
    Saa saetter du dit x-koordinat ind i f(x), og saa kan du finde y-koordinatet...
    Og da du skal skrive en forskrift for en vandret linje, er den bare lig y-koordinatet, dvs, for eksempel y=5 (kun EKSEMPEL) skulle udgoere en forskrift smiley

.. skal lige taenke lidt over den anden smiley

• #2   2. dec 2010 kig i din mat bog smiley der er en formel til at finde skæringen med y-aksen for tangenten, kan ikke huske den ... ligningen for tangenten er hældning * x + skæring med y-aksen .

• #3   2. dec 2010 hældningen er jo 0 når den er vandret (:

• #4   2. dec 2010 Er det ikke noget med at sætte f '(x)=0 ?

• #5   2. dec 2010 Og den anden...

Har valgt at kalde parablen f(x)= x^2 - 6x + p, da det er lidt lettere at overskue saa smiley
    Og linjen y1 = -2x - 5 ..

Foerst skal du finde det punkt, hvor y1 skaerer f(x). Foerst differentierer du f(x), og finder at f'(x)=2x - 6.

Saet f'(x) lig y1 for at finde det x-koordinat, hvor de skaerer hinanden:
    f'(x) = y1 <=>
    2x-6 = -2x-5 <=>
    4x = 1 <=>
    x = 0,25

Og for at finde det tilhoerende y-koordinat saetter du x-koordinatet ind i formlen for y1:
    y = -2x-5 = -2*0,25 - 5 = -5,5

Du ved altsaa nu, at y1 er tangent til f(x) i punktet ( 0,25 ; -5,5 ), altsaa maa f(x) gaa gennem dette punkt...
    Saa du kan saette punktet ind i din formel for f(x), isolere p, og tadaaah, p er bestemt:
    f(x)= x^2 - 6x + p <=>
    -5,5 = (0,25)^2 - 6*0,25 + p <=>
    p = .....

Den tager du lige paa lommeregner, min hjerne er i forvejen ved at koge over ;D

• #6   2. dec 2010 Keza:

Mange tak for din ulejlighed og din hjælp! smiley Jeg laver videre på det i morgen, men bruger helt klart dine eksempler når jeg laver det i morgen, rigtig mange tak! smiley

Jeg kan se, at jeg selv var lidt inde på det samme i første opgave, i anden der var jeg lidt lost, men kan godt se mening i det du skriver smiley

• #7   2. dec 2010 Det var saa lidt - hvis du faar brug for noget matematikhjaelp en anden gang, saa send en pb smiley
    Jeg regner med at starte paa matematikstudiet (freeeaaak, I know ;D) til enten sommer eller naeste sommer, saa det er nok meget godt at holde det ved lige ;D

• #8   3. dec 2010 Nu sidder jeg lige og arbejder med det, g i den anden opgave, der hvor man skal bestemme p, kan jeg se i min facitliste, at p skal være - 1, men jeg har indtil videre fået to resultater, ved at prøve mig lidt frem og det er -4,1 og -3,5 så det hjælper jo ikke så meget x)
    Jeg har fuldt din beskrivelse meget nøje, så jeg tror det er den sidste udregning, hvor man isolerer p, at jeg regner forkert ud...?

I den første opgave, der med vendetagenten, der har jeg tre forskellige x - værdier efter jeg har differentieret mig ligning dom hedder f(x) = x^5 - 5x^3 + 2.

Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg kommer videre derfra, når mine tre x - værdier hedder -1,73 og 1,73 og 0.. ?

indtil videre har jeg fået at y = 12,39 ved den x - værdi der hedder -1,73 og som efter mine tidligere udregninger burde være en vendetangent, men det mener min facitliste det ikke er? smiley

Jeg sætter utrolig meget pris på din hjælp!

• #9   4. dec 2010 Ah nej, havde ikke lige set det smiley
    Angaaende det med at isolere p, burde det blive:
    -5,5 = (0,25)^2 - 6*0,25 + p <=>
    p = -5,5 - (0,25)^2 + 6*0,25 = -5,5 - 0,0625 + 1,5 = -4,0625 (som du ogsaa har faaet)
    .. hmm, kan godt se problemet x)
    Tjek hellere tallene efter, altsaa at de formler, du har skrevet herinde er de fuldstaendig samme som i opgaven i bogen smiley
    Ellers, hvilken bog har du? Hvis det er "Vejen til Matematik... B-et-eller-andet" er der faktisk en del fejl i facitlisterne smiley

Og det med tre x-vaerdier:
    Det betyder, at du har tre vendetangenter, det vil sige, du har en vandret tangent ved baade x=-1,73 og x=0 og x=1,73.
    Har du paa nogen maade faaet besked paa, hvilken af de tre, du skal regne paa? Hvordan lyder opgave a)? smiley

(Og nu skal jeg nok huske at abonnere paa emnet, ellers hjaelper det jo ikke saa meget at tilbyde min hjaelp, haha... ;D)

• #10   5. dec 2010 Min bog hedder Gyldendals Gymnasiematematik, hvis det siger dig noget?
    Jeg tror, at jeg spørger min matematiklære om den første opgave her, i morgen, for nu er jeg kommet så langt med den, at det kun er udregningen der er noget galt med, og så kan det være, at han lige giver mig den sidste hjælp smiley

opgave a lyder: Bestem monotoniforhold og lokale ekstrema for funktionen f(x) = x^5-5x^3+2 Og det har jeg så gjort smiley

Lige en rettelse, opgave b) lyder: Angiv ligningen for de vandrette tangenter, og gør rede for, om der er tale om en vendetangent. - altså, det er flertal, jeg skrev i ental i første forklaring smiley

Jeg har ikke fået yderligere besked omkring denne opgave, og jeg har desværre ikke mange noter om lige præcis vendetangenter.. Ellers må jeg spørge min lære om dette i morgen også, det ville bare være så rart at kunne "selv", hvis du forstår smiley

• #11   5. dec 2010 Kender ikke lige den bog smiley
    Men jaah, det kan godt vaere, det er en megt god ide at spoerge din laerer om den sidste lille del ...

Og det med at redegoere for, om det er vendetangenter, er (i det her tilfaelde) ret enkelt. Du har et 5.grads polynomium (fordi x er i femte), saa du ved, at funktionen er formet som enten et M eller et W (skaevt og med bloede buer, selvfoelgelig, hehe), saa du ved, at du har praecis tre vendetangenter... og da du kun har fundet tre vandrette tangenter, maa de alle sammen vaere vendetangenter smiley
    (Men det er lidt at springe over, hvor gaerdet er lavest... den "korrekte" metode at redegoere med, er at lave en fortegnslinje - det var i hvert fald saadan, vi gjorde ;D)

• #12   6. dec 2010 Endelig har jeg hittet ud af den med vendetangenterne! smiley Jeg fik den tegnet ind i TI interactive, derfra kunne jeg se ligningerne, som jeg så også regnede ud for at understrege smiley

Nu mangler jeg bare lige den sidste, men det finder jeg forhåbentlig ud af i dag.

Mange mange tak for hjælpen!! smiley

• #13   6. dec 2010 Lyder godt smiley
    - og skulle det vaere en anden gang, saa skriv bare smiley

Kommentér på:
hjælp til differentialregning! Mat B..

Annonce