398 visninger
|
Oprettet:
møding på mark hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej alle hg'er
Jeg har lige muget ud her i weekenden og jeg har så spredt min mødding i et meget tynd lag på min ene fold... Jeg har hørt man kunne bruge det som gødning, så det prøvede jeg, men nu er jeg blevet i tvivl..
Skal man Harve/pløje det ned eller skal man bare lade det ligge??
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
jan 2009
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 176 Svar: 1.166
jeg havde forestillet mig at pløje det ned når det bliver lidt bedre vejr og så først sætte hestene der over når jeg løber tør for græs på den anden mark jeg har
dec 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 394
mht. orm, så er det ikke noget problem hvis du omlægger marken.
dec 2004
Og husk at fra du gøder til at det er tilgængeligt i planten går der 3 uger
jan 2009
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
Det er ikke tilladt at gøde når jorden er frossen. Det er ligeså ikke tilladt at have mødding uden fast bund og afløb, da området kan blive overgødsket, da kvælstoffen siver ned i jorden, og i værste fald forurener grundvandet.
Ja, der er mange der gør det, og ja, det har været ulovligt lang tid inden jeg begyndte at læse til landmand, hvilket var i 1992
dec 2004
Hvis du vil af med møddingen er du desværre nødsaget til at lægge de marker om du spreder den ud på. Fordelen er så at dine heste får mere næringsindholdig græs, end varige græsmarker.
Det er derfor mange hestefolk får kvæg eller agerbrugs landmænd til at aftage deres, da de lægger markerne om hvert år.
Hvis du gerne vil gøde din mark uden at skulle lægge den om, skal du bruge gylle eller kunstgødning. Her er det at man gøder ved udsigt til regn, og man skal forvente at der går min. 3 uger fra det er spredt til det er tilgængelig i planten. Derfor spredes normalt sidst i februar, og så er der frisk lækkert græs i foråret.
Du skal huske at når du spreder din gøder din mark er der en maksimal mængde du må sprede, som afhænger af afgrødens art og typen af jord.
Ved græsdyrkning må man sprede 140kg N pr. ha. Det er det som svarer til 1,4DE/ha. (DE=dyreenhed). Hvor mange heste der går til 1DE kommer an på hestens størrelse.
En anden ting du skal huske er at det er lovpligtigt at lave gødningsregnskab, også selvom man får en landmand til at aftage det hele. Så skal der bare stå at x-kg mængde er kørt fra gården og hen til Landmand xx, hvor det derefter indgår i hans gødningsregnskabregnskab.
dec 2004
-Ved ikke om det bliver aktuelt for dig
jan 2009
nåå men det må jeg jo hellere få styr på
møding på mark hjælp