{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
398 visninger | Oprettet:

møding på mark hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle hg'er

Jeg har lige muget ud her i weekenden og jeg har så spredt min mødding i et meget tynd lag på min ene fold... Jeg har hørt man kunne bruge det som gødning, så det prøvede jeg, men nu er jeg blevet i tvivl..

Skal man Harve/pløje det ned eller skal man bare lade det ligge??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  møding på mark hjælp
  • #1   30. jan 2011 Jeg ville pløje det ned, genså marken og vente et års tid før der kom heste på igen. Orm er nok din værste fjende her, men halm er også meget lang tid om at blive fuldt omsat

• #2   30. jan 2011 vi har aldrig haft problemer med orm her og marken har kun været brugt et år..

jeg havde forestillet mig at pløje det ned når det bliver lidt bedre vejr og så først sætte hestene der over når jeg løber tør for græs på den anden mark jeg har

• #3   30. jan 2011 Der er faktisk en miljøregel som siger at hvis man spreder mødding som gødning, skal det pløjes ned inden 3 dage... -det ved du til en anden gang nu smiley

mht. orm, så er det ikke noget problem hvis du omlægger marken.

• #4   30. jan 2011 derudover gøder (kunstgødning, gylle og lign) man kun når der er udsigt til regn, da den skal bruge regn som hjælp til at trænge ned i jorden (når det ikke er halmmødding, som jo skal pløjes ned).
    Og husk at fra du gøder til at det er tilgængeligt i planten går der 3 uger smiley

• #5   30. jan 2011 puha der var meget man skulle have styr på.. planen var nu ikke at jeg skulle omlægge marken jeg ville bare gøde med det fordi det mangler lidt gødning... og fordi jeg ikke vidst hvordan jeg kom af med den ellers

• #6   30. jan 2011 Og så lige endnu en regel.¨
    Det er ikke tilladt at gøde når jorden er frossen. Det er ligeså ikke tilladt at have mødding uden fast bund og afløb, da området kan blive overgødsket, da kvælstoffen siver ned i jorden, og i værste fald forurener grundvandet.
    Ja, der er mange der gør det, og ja, det har været ulovligt lang tid inden jeg begyndte at læse til landmand, hvilket var i 1992

• #7   30. jan 2011 Ja der er en del regler ang. markbrug som mange hestefolk ikke kender til.
    Hvis du vil af med møddingen er du desværre nødsaget til at lægge de marker om du spreder den ud på. Fordelen er så at dine heste får mere næringsindholdig græs, end varige græsmarker.
    Det er derfor mange hestefolk får kvæg eller agerbrugs landmænd til at aftage deres, da de lægger markerne om hvert år.

Hvis du gerne vil gøde din mark uden at skulle lægge den om, skal du bruge gylle eller kunstgødning. Her er det at man gøder ved udsigt til regn, og man skal forvente at der går min. 3 uger fra det er spredt til det er tilgængelig i planten. Derfor spredes normalt sidst i februar, og så er der frisk lækkert græs i foråret.

Du skal huske at når du spreder din gøder din mark er der en maksimal mængde du må sprede, som afhænger af afgrødens art og typen af jord.
    Ved græsdyrkning må man sprede 140kg N pr. ha. Det er det som svarer til 1,4DE/ha. (DE=dyreenhed). Hvor mange heste der går til 1DE kommer an på hestens størrelse.

En anden ting du skal huske er at det er lovpligtigt at lave gødningsregnskab, også selvom man får en landmand til at aftage det hele. Så skal der bare stå at x-kg mængde er kørt fra gården og hen til Landmand xx, hvor det derefter indgår i hans gødningsregnskabregnskab.

• #8   30. jan 2011 Nåe ja, glemte også lige 2m reglen om af du ikke må gøde indenfor en afstand på 2 m fra åer, vandløb og søer.
    -Ved ikke om det bliver aktuelt for dig smiley

• #9   30. jan 2011 TJA UPS der var meget jeg ikke kendte, men nu er det desværre spredt... synes det er underligt at man skal lave gødnings regnskab..

nåå men det må jeg jo hellere få styr på

Kommentér på:
møding på mark hjælp

Annonce