Ok at bruge penge på hest, ikke på ... {{forumTopicSubject}}
Lang overskrift...
Nå det jeg mener er følgende : Da jeg red Fjordhest, fik jeg tit sådan nogle himmelvendte øjne, når jeg købte lækkert rideudstyr til hende.
Lidt som om, at "det er da spild af penge, det er jo bare en nordbagge"
Som om at den ikke fortjente godt udstyr.
Kan huske, dengang jeg købte ny Stübben sadel til hende : Fik faktisk kommentarer ala : "Ej det er da ikke nødvendigt" eller "køb dog en billig sadel til den hest"
Nu har jeg så en Oldenborg vallak og INGEN undrer sig, over at jeg køber udstyr til ham.
Det skal siges at ingen, jo aner hvorvidt jeg red mest seriøst på Fjordhesten eller Oldenborgeren.... Så det må jo være fordi, at nogle bare mener, at en Fjordhest må nøjes med gammel slidt udstyr...
Håber i forstår hvad jeg mener
Er der andre som har oplevet, noget lignende det jeg beskriver?!
Og bare rolig, det er ikke fordi jeg er pigesur eller noget. Jeg har bare tænkt lidt over, om det er normalt at opleve det.
okt 2004
Følger: 117 Følgere: 122 Heste: 3 Emner: 1.088 Svar: 12.059
bare at jeg købte gamacher og klokker selvom hesten ikke gik med sko, det syntes folk var underligt
men jeg ville beskytte min lille guldklump xD
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 418
Du må godt bruge mange penge på din Oldenborger, men Fjorhesten, neeej da.. Det var da en underlig holdning de havde.
Den har da lige så meget ret til lækkert og godt udstyr som en hver anden hest ..
Har aldrig oplevet noget lignende, men har heller aldrig haft min egen hest.
Men folk ser jo fjordhesten som en skovturs/hygge hest og sikkert derfor de tænker, skovturshest/hyggehest intet dyrt udstyr til den..
Men alligevel .. De deler ihvertfald ikke min mening
dec 2009
Følger: 52 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 100 Svar: 631
Jeg synes der er nogen hestefolk der sammenlinger fjordhest shetlænder eller bare alle koldblods racerne som doven rideskole heste sådan er det måske også men ikke altid!
jan 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 882
Tror også det handler om, at mange ser en Fjorhest som hygge skovturs hest, imens mange bare regner med, at man rider stævner på en stor hest.
De skulle bare vide, at min Olde dreng er ren og skær hygge/nusse skovturshest
Skovstierne og grusvejene skal da ikke gå glip, af noget lækkert at se på
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.621
Og det er faktisk svært at finde en "normal" sadel som er bred nok, selv det er en slank fjordhest (:
jan 2011
Har også oplevet undervisere, som ikke gad bruge tid på mig og min Fjordbasse for det var der jo ikke prestige i.
Så måtte man bare selv ride rundt, imens hun underviste dem på "rigtige" heste.
Men så er det jo tilgengæld også ekstra fedt, når folk senere opdager at Fjordhesten og vil
jan 2011
dec 2009
Ja nemlig de blev også lidt overrasket da ally både er frisk og elsker at arbejde vil tro hun nyder det mere end mange andre topheste går
dec 2009
feb 2009
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 28
Vi rider de heste vi gør,fordi vi har valgt det er det rigtige for os individuelt.Jeg købte selv en go stubben på min lånenordbagge,fordi den bare lå godt og jeg sad super.
Den anden vej rundt,så hører jeg tit ikke hestemennesker voldsomme kritik af hvad det dog koster at have hest og købe udstyr.Er lidt træt af at høre den slags!
Jo en go sadel koster nogen penge,men hva så med de tøser som har børn?Eller mænd som har pusle biler?Dem lyncher jeg da ikk bare fordi chancen byder sig.
apr 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 468
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.191
Læste engang en artikkel, om, hvor meget folk køber udstyr til deres heste. Artiklens pointe var, at selvom de fleste af os egentlig drømmer om at kunne ride galop ud over marken, - uden udstyr, køber vi mere og mere udstyr.. Haha, sjov tanke
dec 2009
Enig! Om man køber en dyr sadel til en Oldenborger eller til en fjordhest det er da fuldstændig ligegyldigt og hvorfor skal folk i det hele taget blande sig i hvad man bruger sine penge på?
jan 2011
Har en kammerat som ikke fatter at heste kan koste fra 1000 kr. til flere 100 tusind. Han tror så også at bare man har en sadel og en grime, så kan man klare sig
Samme fyr har så selv hunde og katte som koster penge, men han forstod ikke det med heste....
A&A : hehe har selv set den artikel, og ja lidt en sjov tanke
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.143
jeg har selv redet på mange forskellige heste typer, alt fra shetlænder til galophest
maj 2008
Følger: 141 Følgere: 119 Heste: 7 Emner: 74 Svar: 609
Fik engang da jeg var til undervisning, den kommentar.
At hvis jeg nu solgte alt det lort jeg havde til at stå hjemme i stalden, så havde jeg da 50.000kr til at kunne købe en "ordentlig" hest.
Så kan man godt blive lidt muggen, hvor jeg så selv kom med den kommentar.
Hva med det lort du har til at stå over i stalden?
Personen havde kendt min hannoveraner i ja næsten 2år og traveren havde hun kun set nogen gange og hvor hun så slet ikk havde set de sidste 2 heste vi havde hjemme i stalden.. Så blev nogen skuffet over hende da hun sagde det
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
- hertil skal det bemærkes at jeg virkelig synes det klæder min pony med lysegrøn, så derfor er mange af hans ting i den farve, men jeg kunne ikke drømme om at købe ting udvalgt efter udseende frem for pris og funktionalitet.
jeg kan se i dit album at du kar 13 superlækre sadelunderlag...(uh der er nogen lækre imellem :D) ...jeg har ét til min store hest og 2 til ponyen, hvoraf det ene bare er et hjemmelavet lammeskind... - for de kan alligevel kun have ét på af gangen, og jeg har en tørretumbler så jeg kan få et rent underlag på 2 timer...og jeg har 100000 andre ting at bruge penge på, så det er en prioritering, hvor meget man vælger at spendere på sine dyr, men så længe udstyret passer og fungerer, har jeg ikke noget at bemærke til hvordan andre bruger deres penge.
Uanset om man rider traver, fjordhest, DV, DSP eller shetlandsblanding, synes jeg man skal nøjes med at købe det man har brug for, selvom rideudstyrsbutikkerne har oceaner af mere eller mindre unødvendige luxus ting, for hesten en jo ligeglad om det er et hovedtøj til flere tusind kroner eller et par hundrede, så længe det sidder ordentligt.
- og så kan jeg ikke lade være med at tænke på et citat jeg læste engang i en ridebog (jeg har lykkelig glemt hvem, hvor og hvordan det præcist lød) om rytterens udstyr, det var noget med at man ikke skulle være ked af ikke at ligne en topprofetionel i sidste nye skrig, når man red, for det var værre at se ud af en hel masse, og ikke kunne ride alligevel...
haha- men det må folk jo selv om så længe de har penge til det :D... der er jo også nogen som samler på frimærker XD
jan 2011
Gu bruger mange af os, mange penge på udstyr bare fordi det er fedt/lækkert.
Jeg har meget udstyr som matcher, men har fx. valgt ikke at køre det helt ud ved at købe matchende bandager, klokker og hutter til det hele... Ganske enkelt fordi min hest ikke har problemer med benene eller ørerne. Så DET ville bestemt være spild af penge.
Kan så heller ikke finde ud af, at lægge bandager på...
Jeg kan også sagtens følge dig i, at man bør vælge udstyr efter hvorvidt det passer hesten og er funktionelt og ikke kun købe noget fordi det har en smart farve eller noget i den stil...
MEN heldigvis kan udstyr jo BÅDE være funktionelt og lækkert på samme tid
Jeg forstår heller ikke dem som har 10 hutter, bare fordi deres matchende sæt så bliver mere gennemført.
Der var faktisk engang en som oprettede et indlæg på Hg, fordi hun bare VILLE have matchende hutter. Men hun ville gerne vide, hvad de skulle bruges til, så hun kunne overtale sin mor til at betale.
DET er jo tegn på, at de kun skulle købes for, at se smarte ud.
Hvorfor jeg har 13 underlag?! Øhh tja fordi jeg kan
Men ja det handler om prioritering. Jeg bor hjemme hos mor og far for tiden, har billig opstaldning og bruger ikke penge på dyrt tøj til mig selv.
Så jeg forkæler min hest, selvom han i bund og grund sikkert er pæn ligeglad med om udstyret er lilla/orange eller med stjerner på
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
men jeg får den mest med foder..
jeg vil have at min hest skal være 100% dækket ind med vitaminer.. så derfor har jeg købt som jeg så selv giver ham..
jeg køber urter da det er en sund ting for hesten, da det er en naturlig vej til vitaminer og mineraler..
jeg laver selv mine hestebolcher (oftes), og der siger folk "tænk at du gider at stå og lave det til ham. du forkæler ham alt for meget.. "
men udstyr har jeg masser af.. hmm dog kun to underlag hvor jeg kun kan bruge det ene.. 3 alm trenser (de blev brugt inden vi blev bidløse) og en bidløs. strigler i læsvis men kun et helt sæt i pink (så ved jeg at de ikke forsvinder fra mit skab, eller brugt af andre) og masser af bandager som vi bruger når vi øver side bevægelser, og springning, da han kan være lidt klodset... hmm og self mine sølv farvet klokker som alle ryster på hoved af..
men inden nedladende blikke, da hesten og jeg rider godt sammen.. hverken den fineste dressur, spring eller western.. men den afslappethed der er omkring os når vi rider rundt på banen.. kan få folk til at dømme os på vores sammenhold, istedet på udstyret..
folk må selv om hvilke ting de køber til hesten, om de kan bruge det eller ej, det er deres penge, og deres hest.. jeg ville aldrig sige til en at det ville være dumt at købe med mindre jeg blev spurgt
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
min ridelære driller mig lidt med jeg bruger rigtig mange penge på mine ponyer(Tarzan er også bare en pony i hendes verden(altså for sjov))
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 128 Svar: 620
Men ellers er det da op til ejeren selv.. Alle skal da forkæles engang i mellem
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Men vi går også meget efter specialvarer og har også derfor en del one-of-a-kind. Især fordi at alt mit udstyr til hingsten skal speciallaves, og han er hysterisk med, om hans sadel passer og i øvrigt ødelægger grimer for et godt ord.
Men jeg har fx set folk herinde der er direkte samlere - hvad enten det er SD, Dobert eller andre dyre ting, og som køber ting, der matcher - og aldrig får det brugt. Kan ikke se grunden til at have 5-6 af de dyre trenser, det giver mig myrekryb.
Til gengæld køber vi ikke bare for at købe - vi har hvad vi skal bruge, og kun, hvis der dukker noget virkelig specielt op må vi bare eje det.
Og vi har både Irish Cob, blandingsponyer og rene lusitanoer. Vi er ligeglade hvilken race - det er en hest, og har man en hest er man ansvarlig for, at give den, hvad den behøver.
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 155
Men jeg skal love for at folk fik respekt for lille Mulle og mig, da vi gav den gas til fastelavnsridt sidste år xD tænk engang; folk satte penge på at vi blev kattedronninger
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 155
Ok at bruge penge på hest, ikke på ...