{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.182 visninger | Oprettet:

15"-16"-17" Hvad skal man vælge? {{forumTopicSubject}}

Godmiddag HG, og undskyld den forfærdeligt dårlige overskrift.

Men, jeg ved selvfølgelig lidt om hvorhenne min pony er i sadelstørrelserne, men hvordan finder man den perfekte størrelse?
Hvordan kan man sige: "Min pony bruger 16½"
Hvordan finder man lige ud af det?

Jeg har lidt et problem med at finde ud af det, så håber lidt på jeres hjælp. Lige nu går han med en Wintec Isabell Werth, 16½ tommer.

Han er 148 cm, og bruger 135 i dækkenstørrelse..

Hvad tror I? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  15"-16"-17" Hvad skal man vælge?
  • #1   31. mar 2011 17". din mås skal kunne være i den, ik at jeg siger du er bredrøvet, men jo større bærerflade jo bedre.

15 og 16" er til små børn og små ponyer

• #2   31. mar 2011 Aamira: Du har helt ret, og det er lige netop dét der er problemet.
    Jeg er ikke ret stor, så både sadelklapper og sæde bliver nemt for stort, men jeg kan jo heller ikke bare vælge en sadel efter mine egne behov..

Måske ville løsningen være at få lavet en specialsadel? Er det meget dyrt? smiley

• #3   31. mar 2011 udmidbart lyder det fint i forhold til dækken, men sadlen skal ligge i sadlejet og må ikke komme ud på lænden, ligeledes skal den foran følge skulderen, så hesten frit kan bevæge sig. sadlens kammer skal være frit, så sadlen ikke trykker på rygsøglen, desuden skal puderne være så langt fra hinanden at hesten kan bøje i kroppen uden sadlen klemmer om rygsøjlen.
    Men det med tommer er bare hvor lang sadlen er, og det skal så passe med hestens ryg. nogle er meget korte andre er som gravhunde smiley så stangmålet kan man ikke gå udfra.

• #4   31. mar 2011 Rikke Blume: Jeg ville svømme i et stort sæde.. Jeg er både lille, og slank. Så ja, jeg kunne godt sammenlignes med et barn, det er man vel også når man er 16.. smiley

• #5   31. mar 2011 ja s skal du nok ned i noget mindre og finde et godt kompromis som aamira siger

• #6   31. mar 2011 Tommestørrelsen refererer ikke til hestens størrelse, men størrelsen af din røv. smiley
    Om sadlen er 15", 16" eller 17" er sædets størrelse, og derfor ikke afhængig af hestens størrelse.

Dog skal det selvfølgelig være i proportioner med hesten.
    Sadlen må ikke ligge for langt tilbage på hesten, mener det hedder sig at de to sidste ribben skal være frie.
    Hvis man rider på en kort hest/pony, men ikke kan skrue sin "popo" ned i f.eks. en 16½" sadel, så kan man få 17" som er "korte", så de kan ligge rigtig på ryggen.

Man skal også tage højde for ens vægt. Hvis en "stor" rytter sætter sig ned i en lille sadel, så er trykket på hestens ryg mere koncentreret, end ved en lidt større, da bærefladen er mindre.

• #7   31. mar 2011 Ville måske få en sadelmager ud..

• #8   31. mar 2011 Det fortæller sadelmageren dig. smiley
    Min hingst har en forholdsvis kort overlinje, altså, han kan heller ikke gå med for lange sadler, men fordi jeg ikke føler mig tilpas i en 16,5", så har vi en 17" med ikke alt for store bagpuder eller hvad det nu hedder.
    En sadel må max ligge til og med ribbenenes slutning, mener jeg nok, og deraf sadel/sædestørrelsen, for når rytteren kommer på, vil den trykke på lænden.

Er du slank og passer i en 16,5" og har du en ikke vildt lang pony, ja, så lyder det til at passe fint. Især fordi at Werthsadlerne i følge mig er en anelse store i sædet, selvom de er dybe.

• #9   31. mar 2011 Der er mange der rider rundt i især 17" der rent fantisk kun burde have en 16,5'er. Det bedste ville nok være, at få en sadelmager ud, som så også ser dig i sadlen og ligesom kan guide dig

• #10   31. mar 2011 Sandra Kaiser formulerede det vist lidt bedre. smiley

• #11   31. mar 2011 " (tommeren) på sadlen skal mest passe til dig.
    Selvfølgelig så skal en lille hest ikke have en 17½ " sadle, men det er sædestørrelsen, altså hvor stor rumpeplads der er lavet.

- stor 2'pony kan bruge en 16- (17") " sadle, ja den vil måske se lidt voldsom ud, og der er meget forskel på hvilken sadle det er.

mindre eheste bruger 16 " og derned af.

Større heste kan bruge 16 " tommer og op efter, hvor efter der kommer anpå måsen på rytteren smiley

• #12   31. mar 2011 Problemet er at min pony IKKE er kort i kroppen, han er faktisk forholdsvis lang.. Han minder på mange områder mere om hest end pony.

Nogen der har erfaringer med speciallavede sadler? smiley
    Eller nogen der kan fortælle prisen på at få et tjek af en sadelmager?

• #13   31. mar 2011 Ja Sandra siger det meget godt ;b

• #14   31. mar 2011 Så er du heldig, fordi så kan du jo få stort set alle sadler til din hest, altså med hensyn til " .. smiley
    så skal du jo finde ud af om du skal have en: small, smalmellem, mellem, mellembred, og bred bom i sadlen (:
    Bom størrelsen er den der SKAL passe til hesten. Ellers risiker du at smadre ryggen på hypsen smiley

• #15   31. mar 2011 Kan det skade hvis sadelen er for kort? smiley

• #16   31. mar 2011 Kun hvis den ikke passer, og trykket ligger forkert, tror jeg. smiley

• #17   31. mar 2011 Nej, en sadle i en lille " gør bare at man skal have mindre rumpet :b

• #18   31. mar 2011 ja self, så skal bommen i den passe hesten smiley

• #19   31. mar 2011 Hvis den du har nu passer dig? hvorfor rider du så ikke med den?
    Sådan en pony kan både gå med 16" og 17"..

• #20   31. mar 2011 Den jeg har passer mig nogenlunde.. men altså, mine ben er ikke verdens længste, mildt sagt, så kunne godt ønske mig en sadel med kortere klapper smiley

• #22   31. mar 2011 Louise S: Det kan man i hvert fald. På de fleste står det inde under sadelklappen, nogengange andre steder. smiley

• #24   31. mar 2011 okay, men så kan du nok finde en sadel med kortere klapper ved en sadelmager smiley

• #26   31. mar 2011 en 17 " tommer måler normalt fra svittsen til den lille knap agtig ting foran 43 cm smiley

• #27   31. mar 2011 Ja, har en fin springsadel smiley

• #28   31. mar 2011 Prøv at søge på dressursadel med korte klapper på google..

• #30   31. mar 2011 Jeanette: Har haft en kombi til ham, men synes mildest talt de er elendige. I hvert fald den jeg havde, den var ikke optimal til hverken dressur eller spring :-))

• #31   31. mar 2011 dvs. os der passer bukser i str.34/ 14 år med fordel kan kigge efter en sadel med 16/16.5" sæde til vores store langryggede hest....- jeg er egentlig glad for min bomløse sofapude af en sadel, men hvis jeg skulle få tid til lidt undervising på hesten, var det måske bedre med lidt mindre plads at flyde rundt på??- uden at det generer hesten, hvis bare kammeret og pudelængden passer (at det så måske ser lidt spøjst ud er vel en anden sag)

Kommentér på:
15"-16"-17" Hvad skal man vælge?

Annonce