Opgave om ADHD (Indledning) {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg vil spørge, om der er en/flere af jer, der gider læse min indledning igennem og komme med respons? Og gerne med rettelser.
Indledning:
ADHD
Jeg kender et par stykker, som først har fået stillet diagnosen ADHD som voksen.
Jeg har længe gået og tænkt over, hvad det var jeg ville skrive om, men kunne ikke rigtigt komme på et emne. Lige indtil en lærer nævnte ADHD, som jeg har været omkring flere gange i mine tanker.
Jeg synes der er rigtig interessant, da det ikke ligefrem er en af de sygdomme jeg ved mest om, og jeg ofte synes at dem med ADHD bliver set ned på.
Der findes tre typer ADHD (ADHD, ADD og HD+I). ADHD står for Attention Deficit, Hyperactivity Disorder (på dansk: opmærksomheds underskud, hyperaktiv forstyrrelse). ADD er uden hyperaktivitet og HD+I er den hyperaktive + impulsive type.
ADHD er en svær diagnose at få stillet, men der er flere og flere der får den stillet. 2-4% af alle danske skolebørn har ADHD, hvilket svarer til mindst én i hver klasse.
Mange forbinder ADHD med DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception), men det er to forskellige sygdomme, der dog ligger meget tæt op af hinanden.
 
Og har også en problemformulering, som jeg er en del i tvivl om, og rigtig gerne vil have respons og kommentarer på.:
ADHD
ADHD er spændende i det at man som normal person, ikke får specielt meget at vide om det, og man som pårørende til den syge, heller ikke ved meget om det. Derfor har jeg valgt at skrive denne opgave, så jeg kan formidle min viden videre til andre pårørende og interesserede. Og udover det, er det et spændende emne.
Hvad er et liv med ADHD?
- Hvad er ADHD og hvorfor hedder det ADHD?
- Hvem bliver ramt og kan ADHD gå i arv?
- Hvordan lever man med ADHD og hvad gør det ved ens omgivelser?
- Er der flere typer ADHD? Hvilke?
Indhold:
Jeg vil gerne finde ud af, hvad ADHD er, hvorfor det hedder ADHD, om det går i arv, og hvem der bliver ramt. Hvordan er det man får en hverdag til at fungere når man har ADHD, og hvad med når man bliver voksen, og måske får børn? Hvordan bliver dette klaret, får ”de syge” hjælp fra myndighederne? Jeg vil derudover også gerne finde svaret på, om der er flere typer ADHD og i så fald at der er det, hvilke er der så? Hvordan klarer lægerne, de pårørende og den syge det med diagnosen, er den svær at få stillet? Er der mange der bliver ramt?
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 230
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 700
maj 2008
okt 2007
Følger: 29 Følgere: 33 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 200
ADHD er spændende i det at man som normal person, ikke får specielt meget at vide om det, og man som pårørende til den syge, heller ikke ved meget om det. Derfor har jeg valgt at skrive denne opgave, så jeg kan formidle min viden videre til andre pårørende og interesserede. Og udover at det er et spændende emne.
Hvordan er et liv med ADHD?
- Hvad er ADHD? (herunder forklaring af forkortelse)
- Hvem får ADHD og hvordan?
- Hvordan lever man med ADHD og hvordan påvirker det omverdenen?
- Hvilke typer af ADHD findes der?
Indhold:
Jeg vil gerne finde ud af hvad sygdommen ADHD indebærer og hvorfor det kaldes ADHD. Derudover vil jeg undersøge hvem der bliver ramt og om det f.eks. går i arv. Jeg vil beskrive hvordan man får en hverdag til at fungere når man har diagnosen ADHD, også som voksen. Jeg vil forsøge at undersøge hvordan diagnosen bliver håndteret, får ”de syge” f.eks hjælp fra myndighederne? Jeg vil til sidst også gerne finde svaret på, om der er flere typer ADHD og i så fald hvilke.
maj 2008
nov 2008
Følger: 25 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 223
Den kunne da måske være nyttig til lidt hjælp, tænker jeg
Held og lykke, det lyder til at blive en god opgave.
maj 2008
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 132 Svar: 1.763
HVORFOR BLIVER FLERE OG FLERE MENNESKER DIAGNOSTISERET MED ADHD ?
Set fra et samfundsperspektiv og fra et økonomisk synspunkt.
HVILKEN BETYDNING HAR DET FOR DET ENKELTE INDIVID AT BLIVE DIAGNOSTISERET MED ADHD ?
Set fra et menneskeligt synspunkt.
Vh. Hanne
maj 2008
maj 2008
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
Tak
Opgave om ADHD (Indledning)