{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Råd hvis du vil undgå svindel ved handel {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg har været i kontakt med en person, der var blevet snydt af en svindler, der huserer her på hg, heste-nettet, dba mm.
Det var i forbindelse med, at "sælgeren" også havde kontaktet mig ang. køb af sadel. Heldigvis for mig lugtede jeg lunten.
Det viser sig, at hun åbenbart har en del på samvittigheden - der er desværre rigtig mange, der har mistet penge til hende efterhånden.

Hvordan jeg lurede hende? Jo, jeg spurgte hende om hun var villig til at handle via privatbetaling.dk
Denne hjemmeside har jeg hørt rigtig meget godt om, den er godkendt af finanstilsynet og er blevet til lidt af en erstatning for at sende pr. efterkrav, som postDK ikke tilbyder mere.
Hjemmesiden skulle være sikker og let at bruge - den sikrer køber og sælger mod at blive snydt. Det foregår sådan, at køber indbetaler penge -> pengene kommer i privatbetalings forvaring -> sælger afsender varen -> køber modtager varen -> pengene bliver frigivet og handlen er afsluttet.
Det ville "sælger" absolut ikke gå med til, sådan ville hun ikke handle, jeg skulle bare indbetale pengene. Ikke noget godt tegn, tænkte jeg, og det gjorde jeg så åbenbart klogt i.

Så mine råd til at sikre sig selv i en privat handel med person fra nettet:

- Mød så vidt muligt personligt op og undgå fuldstændig at indbetale penge inden afhentning

Kan det ikke lade sig gøre at hente, så:

- Benyt dig af fx privatbetaling.dk eller andet firma, der kan sikre både køber og sælger, men husk at tjekke op på firmaets ry

- Vil sælger ikke gå med til sådan en handel? Så har han/hun sandsynligvis svindel i tankerne. Er det en dyr vare, vil det være forståeligt for alle, at køber ikke bare indsætter pengene på en fremmeds konto uden nogen form for sikkerhed.

- Vær på vagt. Spørg ind til varen og spørg dig selv: Studser du over nogle af sælgerens svar? Er der mangel på oplysninger om varen, som måske kan skyldes sælgers manglende kendskab til og viden om den (fx en sadel)? Er sælger hurtig til at foreslå at sende varen frem for at du afhenter? Er prisen lav eller accepterer sælger et lavt bud? Foreslår sælger fx at han/hun kan give portoen, uden du har givet udtryk for at udgiften var et problem for dig?
Tag alle den slags små ting med i din overvejelse og lyt til din mavefornemmelse.
Og vigtigst af alt: Lyder det for godt til at være sandt - så er det det nok også.
Lad være med at lade dig presse eller friste!
Og så held og lykke med at handle smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd hvis du vil undgå svindel ved handel
  • #1   10. jun 2011 Altid dejligt med råd fra andre.
    Så behøver man ikke kun at lære af sine egne fejl, men også af andres ;o)


  • #3   10. jun 2011 man kunne også få adresse og telefon nummer
    og så kam man gå ind og tjekke nummer og adresse

    man kunne få personen til at skrive en seddel med brugernavn og så tage et billed hvor de ter med på


  • #4   10. jun 2011 Jeg har lige solgt en bomløs sadel til Sjælland for 4000 kr ekls. porto.. Køber indsatte uden kvaler pengene på min konto og jeg sendte self også sadlen med det samme, jeg kunne se pengene..
    Nu har jeg heller ingen intentioner om at snyde folk, så der var ikke noget der, men jeg var overrakset over, at hun bare gjorde det.. Det var da dejligt, men jeg ved, at jeg selv er meget skeptisk og helst kører efter tingen, især når det er i den prisklasse.

    Men godt du fik luret hende her og tak for oplysningen, det lyder da som noget man kan bruge smiley

    det er møg irreterende, at tingen ikke kan sendes pr. efterkrav mere


  • #5   10. jun 2011 Ina W

    selvf er det godt med en adr og nr men du kan altså ikke tjekke alle folk ud fra nr og adr

    har fx selv beskyttet nr og adr så mig kan du som et fx ikke finde på nettet


  • #6   10. jun 2011 Hvad så, hvis ikke man modtager varen? Er det så muligt at tilbagetrække beløbet, eller bliver det privatbetaling.dk's gode?

  • #7   10. jun 2011 Anne R: Jep smiley

    Berit: Jeg har også handlet mange gange på nettet, dog ikke større beløb ved privatpersoner. Dette var første gang, jeg ville forsøge, og det gik jo så desværre ikke godt smiley

    Ina: Tanken er god nok, men tror desværre ikke det hjælper det store. Det er meget nemt at sige, man bor på en adresse eller hedder noget andet, end man i virkeligheden gør.

    Janni: Lige netop- der er mange reelle mennesker derude, hvor det hele forløber gnidningsfrit smiley Men desværre er der bare enkelte, hvor det ikke gør. Jeg ville ønske, at jeg kunne skrive her på forummet og advare folk om hende, sætte telefonnummer og navn ind osv. Men det må jeg jo desværre ikke smiley

    Sabine: Jeg mener, at man skal have et nummer på pakken, så den på et eller andet tidspunkt fastlås som leveret - bliver den aldrig leveret, er det nok en sag mellem postDK og sælger+køber.
    Kan godt se nogle fejl ved systemet, bl.a. har jeg svært ved at se, hvad der bliver gjort ved en sælger, der sender en mursten af sted i stedet for den rigtige vare - så er den leveret, og pengene skal frigives. Hvem klager man da til som køber? Hvem skal lige komme ud og inspicere om det var den rigtige vare, man fik?
    Og omvendt kan køber vel også bare stille sig op og sige at han/hun har modtaget noget forkert, og så sidder sælgeren i saksen.
    Så det er ikke fejlfrit, men dog trods alt mere sikkert end bare at stole på en, man har snakket lidt i telefon med.

    Tina: Ja, nogle er, som dig, gode at handle med smiley De fleste af os er jo reelle. Men desværre er der altså en del snyd også smiley Og man MÅ simpelthen ikke være naiv, så mister man sine penge.
    Privatbetaling opkræver et beløb for hver ordre, jeg skulle fx betale 60 kr, hvis jeg skulle have sendt den sadel til en værdi af 6000 kr. Det er jo ikke galt, når vi alligevel er i den prisklasse (de fleste vil ikke bruge privatbetaling eller lignende til mindre handler, der satser de nok bare).

    Mulle: Ja, desværre smiley


Kommentér på:
Råd hvis du vil undgå svindel ved handel

Annonce