{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.735 visninger | Oprettet:

når hesten mangler ganachefrihed... :s {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Nu har jeg kæmpet for at få min hest til at bære sig selv bare lidt, og komme i en holdning, hvor hun ikke bruger sin nakke forkert, men det er simpelthen UMULIGT!! ved at kiropraktor har sagt at hun mangler ganache frihed for at kunne stå rigtigt i nakken, men aner ikke hvad jeg skal gøre for at ride hende nedefra og op, som hun sagde, altså at hun går "dybt" (ikke bag lod, men langt ned med halsen og at man så samler hende stille op, eller "løfter" hende), men kan simpelthen ikke da hun så bare stiver sig... Det går bedre i trav og skridt, i få minutter ad gangen, og galop er banlyst at få hende ned i, hun løber bare med lang hals, uanset hvor meget jeg driver bagfra. smiley
Hun slår også fra i overgange, men det forstår jeg godt, hvis hun har svært ved balance osv. bare ved volter og på lige spor..

Nogen der ved hvad jeg kan gøre? evt. har en hest med for lidt ganache frihed? Og kender i nogle gode øvelser som kan løsne godt op, og give nogle gode ryg/hals muskler? Har redet frem og ned en del, men det kikser stadig i galop -.-'


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hesten mangler ganachefrihed... :s
  • #1   5. jul 2011 Din hest er bare bygget anatomisk op som de fleste andre heste uden ganache frihed, de fleste koldbloder har det heller ikke. Min har i hvertfald ikke. du kan sagtens samle den som den skal samles, med næsen foran lod.

    Den høje samling bliver med hovedet mere foran lod end normalt, men hesten skal nok samle sig smiley

    men det er ikke til at lave om på ved øvelser smiley


  • #2   5. jul 2011 Arbejde, arbejde og arbejde....
    Min hest gjorde det samme og nu er der gået et år og han slår stadig lidt fra, det bedste er dog at få en underviser til at hjælpe dig.


  • #3   5. jul 2011 en god ting at sigte efter er at hun strækker halsen ud af kroppen, og kommer i lang form, så kan hun lettere bruge ganachen.

  • #4   5. jul 2011 vil også have undervisning når jeg kommer til fastlandet igen (bor på læsø -.-')

    Men altså, jeg rider hende så at hun ikke kigger stjerner, men nærmest har halsen helt lige, kan se at muskler titter frem og at hun skummer lidt, men der er ikke ret meget runding på.. Rider skiftevis frem og ned, og op og lytte mere til hjælpere (ben, sæde og delvist bid) og en hulens masse overgange... synes bare ikke der sker så meget smiley i kan se hvordan hun går på min profil, et godt eksempel på når hun går pænt, er i albummet "sugar i foråret".

    Tænkte bare om der var en måde at hjælpe hende bedre på, så hun fx ikke går op og stiver sig for hjælperne, især benene, når hun bliver presset lidt?


  • #5   5. jul 2011 forsøger at styrke hende i både bagpart og hals nemlig, da hun mangler muskler.. især foran.. bagparten er ved at komme godt med smiley

    for føler tit at det fordi hun ikke "har kræfter" til at bære sig selv i mere end et par omgange, men ved selvfølgelig ikke om det bare er fordi hun er strid?
    Sadlen passer og ligger fint på hende, bid,trense,gjord osv. passer også, så der burde ikke være noget til at genere hende til at gå som hun gør smiley Men vil da forsøge at fortsætte og så få filmet, og se om hun kommer nok med i ryggen smiley


  • #6   5. jul 2011 altså, hvis du kæmper en kamp i tøjlerne, bør du stoppe med det samme, få eventuelt en fys ud og tjek musklerne igennem, og få en træninsprogram


  • #7   5. jul 2011 vil ikke sige at jeg kæmper en kamp i tøjlerne, da hun kan gå lige sådan for lange tøjer og bidløst, men føler at hun bruger meget støtte, eller hænger lidt på bidet, når hun kommer derop og spænder i den øverste halsmuskel

  • #9   5. jul 2011 Lav en masse temposkift og overgange, for at få aktiveret bagparten og få hende til at slippe fortil.. Ligeså snart du synes hun stive sig, så driv hende frem til bidet og lav nogle halve parader, så du får hende ind under dig.

    At få hesten til at komme mere op med halsen og runde, med nakken på højeste sted, er jo en del af samlingen..

    Hvis den ikk har muskler nok, så rid hende bar lang og dyb, indtil der kommer flere muskler..


  • #10   5. jul 2011 ja pessoa systemet har jeg haft brugt meget på hende, det skulle desværre afleveres tilbage til ejer, da jeg købte hende (det min gamle lånehest).. Og har ikke kunne Finde et et andet sted.. Links evt? smiley

    Simone: Det du beskriver der, er stort set det jeg har forsøgt smiley Jeg skal måske nok bare have lidt stærkere vilje og mere tålmodighed så smiley

    Tak for svarene alle sammen


  • #11   5. jul 2011 Det er jo ikke alle heste der er lige arbejdsvillige og hvis den så oven i købet måske ikke helt er bygget til dressuren, så kræver det jo bare endnu mere arbejde.. og i det hele taget kræver det jo meget træning, for at opbygge musklerne også smiley

  • #12   5. jul 2011 Det vil jo være svært at få hesten i det rette dressurholdning (Næseryggen lidt foran lod), når de ikke har specielt meget ganaschefrihed smiley

    Jeg har bl.a. læst dette i Kyra Kyrklunds bog "Dressur med Kyra - Ridning med system, logik og konsekvens"

    - Hvis ganaschefriheden er mindre god, bliver spytkirtlen trykket ud og kan komme i klemme, når hesten giver efter i nakken."

    Som det lyder, må det være rimelig ubehageligt for hesten og derfor vil hesten jo også helst undvige det smiley Men med træning og forståelse vil man nok kunne træne sin hest på en god måde, selvom den har dette smiley


  • #13   5. jul 2011 et pessoa system kan bl.a. købes i Horze smiley

    google det .. så kommer der masser af dem smiley


  • #14   5. jul 2011 ja det giver god mening.. Nok også derfor de nemt virker irriteret når de ikke slapper helt af.. Vil forsøge at træne og så acceptere at hun aldrig får den "flotte" hals :o) Hovedsagen er jo også bare, at hun får brugt ryggen ordenligt så at man ikke ødelægger noget smiley

  • #15   5. jul 2011 Det er også det vigtigste at ens hest jo har det godt under træningen og opbygger muskler på den gode måde, hvor den er afslappet smiley Man skal altid stille sig selv spørgsmålet: Er det, fordi min hest ikke vil eller ikke kan? Dét spørgsmål synes jeg hvertfald er en god ting, hvis man mærker noget med sin hest smiley

  • #16   5. jul 2011 ja, også derfor jeg går ind og spør' om det er et større problem, hvis andre har en hest med samme "handicap", og om man kan gøre noget, eller bare lægge sin ridning lidt om og rider hesten lidt anderledes så hun er godt tilpas smiley

    tror dog at min og har liiidt med stædighed at gøre :o) Lad og bare sige at hun ikke er hoppe for ingenting smiley


  • #17   5. jul 2011 vil hende jo det bedste, så pyt med om hun kan komme op på LA niveau eller lign. det må man leve med smiley Men nu er hun også mere springbetonet, så det nok der vi skal satse, hvis vi vil konkurrere lidt.. Men dressuren skal da helt klart på plads smiley

  • #18   5. jul 2011 Hehe ja hopper har jo sine helt egne meninger om tingene nogle gange, vi har selv en hoppe med stort H! Så kender det udemærket smiley

    Men som du selv siger skal dressuren da være på plads og så må man satse der, hvor ens hests talent er smiley


  • #19   5. jul 2011 nemlig smiley

Kommentér på:
når hesten mangler ganachefrihed... :s

Annonce