1.840 visninger
|
Oprettet:
15. aug 2006 Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.952
skildpader? {{forumTopicSubject}}
hej hg (:
jeg har fået lov til at få skildpadder.
men jeg ved ikke særlig meget om dem, min fætter har godt nok nogle men han bor ca 1000 km væk (;
så er der nogle herinde der har skildpadder som gider forklare hvordan det er og sådan?
det skal være landskildpadder (:
sep 2009
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 188 Svar: 409
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.952
vil vide hvordan man holder dem altså aner ikke noget om skildpadder endnu og på nettet står der en million forskellige ting så det er ret forvirrende.
hvor meget plads skal de havde hvordan med temperetauren osv (:
dec 2008
Temperaturen skal vist være tropisk
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.975
Skildpadder har ikke så godt af at gå i hi, i mange tilfælde vågner de ikke op igen, det gjorde vores desværre ikke.
- men ellers er det et rimelig kedeligt dyr, det spiser, sover og går lidt rundt. man kan jo ikke rigtig lave noget med det, og det er ikke blødt eller noget(:
dec 2008
aug 2006
aug 2010
dec 2008
Landskilpadde(tog det i den store størrelse og den "lille".) (link fjernet)
http://www.marginata.dk/Artikler/166620_large.jpg
og den lille : http://www.blue-bird.dk/billeder-waverunner/landskildpadde.jpg
sumpskilpadde(har jeg haft før.)
http://cdn.babybusiness.dk/wp-content/billeder/_turtle2.jpg
aug 2010
men der findes mange arter af landskilpadder, og nogle af dem bliver kun 20 cm(:
aug 2006
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 89
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 329
Jeg vil opfordre dig til at læse nogle bøger, inden du anskaffer dig dem, for de skal passes ordenligt, ellers er der mange ting der kan gå galt. Bliver de fodret forkert, kan de blive fede og dermed blive mast, da skoldet jo ikke kan udvide sig. Der er mange ting at lære om skildpadder, så opfordrer stærkt til at tage et smut forbi biblioteket
Hvis du har spørgsmål, så er du velkommen til at skrive en PB til mig.
Det er ellers nogle dejlige dyr, som GODT kan blive tamme
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
en korrekt hold padde kan blive meget gammel, så forvent at du skal have den de næste 30 -40 år..
et godt lille råd jeg fik var ganske simpelt: en skildpadde vokser langsomt og dør langsomt.. så husker man at lære alt om fodring og habitat til dem
aug 2006
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
har selv en leopardt skildpadde og tempratur, mål på indedørs/udendørs anlæg osv kan du finde på siden
Men den må ikk bo på gulvet da de ikk kan tåle træk og str på bur er and på hvor stor den er og hvor mange der er men selv om man ikk tror det kræver de ekstram meget plads ham af min er jeg igang med at byg et bur til som er længer end et sofa bord og på brede med et sofa bord og af foder spiser han ukrodt om sommeren som mælke bøtter og om vinteren for han forskelligt salat, kål, grønsager og de må ikk leve udlukkende leve på søde salater og frugt da det kan lave misdanelser i skjoldet men må gerne få det som en snak i ny og næ også skal du husk kalk og vitaminer
HUSK en lampe med UV sol i også en varme lampe
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Mit vigtigste og bedste råd (og gør dig selv og din kommende skildpadde en stor tjeneste og lyt til det!) er, at du ikke nødvendigvis skal tage dyrehandlerens ord for gode vare! Den fejl gjorde jeg.
Det er langt fra altid, at de ved hvad de snakker om, og hvordan dyrene skal passes.
Flere dyrehandlere fodre deres skildpadder meget forkert og giver en masse råd som ikke er gode (nej, sådan er det ikke alle steder men "better safe than sorry").
Brug en masse tid og læs dig frem til informationer på siden, der er linket til længere oppe. Den har jeg selv brugt og folk er søde og gode til at hjælpe. Der er også gode lister over hvad dyrene må få.
Jeg vil dog lige komme med et par vigtige råd/oplysninger..
- Husk at en skildpadde ikke er et kæledyr. De er ikke nusse-kramme-dyr man kan sidde og hygge med på samme måde som katte, kaniner og så videre.
- En landskildpadde lever i MANGE år, og vil hvis den dør af alderdom, overlever den nok dig. Tænk på, om du har lyst til at anskaffe et dyr nu, som du skal have resten af livet..
- Det er dyrt at anskaffe sig skildpadden og udstyret - der kræves meget udstyr. Det vigtigste (som du ikke kan undvære) er et terrarie, UV-lampe, varmelampe, varmeplade eller varmesten, et godt gemmested, og selvfølgelig skåle til vand og mad. Disse ting er helt nødvendige.
- Skildpadden må under ingen omstændigheder fodres med rester. Den har heller ikke godt af icebergsalat, kinakål, æbler og hvad man nu ellers lige har i overs. Det bedste en skildpadde kan leve af, er godt ukrudt som mælkebøtter og skvalderkål. De kan ikke nøjes med det lidt tvivlsomme tørfoder der sælges i dyrehandlerne. Derudover skal de have en cepiaskal og gerne kalk og vitamin-tilskud.
Fejlfodring kan have grimme konsekvenser. Nogle har problemer med at være i skjoldet grundet overvægt, andre får deforme skjold (noget min desværre har). Et deformt skjold er en skade for livet og retter sig ikke igen, selvom man begynder at fodre korrekt.
- Det er vigtigt at der er en passende temperatur i terrariet, ellers kan den blive syg.
- Desuden er det vigtigt at holde øje med kløer og næb - om de har en pæn længde og slides naturligt.
Håber det kunne bruges.
apr 2011
Der er ingen af mine skildpadder, der for lov til at blive holdt vågne om vinteren
mar 2006
det er så and på hvilken art hun vælger dog skal de fleste i hi og det skal man os lade. dem gøre men der er enkle arter der ikk går i hi
aug 2006
ved godt det ikke er kæledyr men synes simpelthen de er så søde (:
tine: ja min papfar har allerede sagt ja til at bygge udendørs gård til den med en lille afdeling i drivhuset også (:
når de går i hi gør den det bare i udendørs?
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
apr 2011
Om vinteren stiller vi en kasse foret med flamingo på siderne og halm/spåner mm liggende inde i i bunden af kassen i drivhuset, hvor de sover hele vinteren
apr 2011
mar 2006
mar 2006
apr 2011
Jeg ved hvad jeg snakker om. Jeg har et helt bagland med dyrlæger mm at spørge til råds når jeg er i tvivl.
Det skal siges igen, at det det kommer an på hvilken type du vælger
skildpader?