{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Tørv som bund, under halmen? {{forumTopicSubject}}

Min gårdejer har 8 sække tørv stående, som jeg må benytte i de 2 bokse, hvor jeg har mine ponyer.

Jeg har tænkt på at bruge dem som bund, under et tyndt lag halm..
Jeg har ingen erfaringer med tørv, så ved ikke om det bliver upraktisk..

Så vil høre om der er andre der gør det samme, for nu har jeg jo ikke nok sække til en hel vinter, og har overvejet kun at bruge det i den ene boks, så jeg muger i bund en gang i måneden og smider en ny sæk der ind.

Ja, spørgsmålet er lidt uklart, men er der nogen der vil kunne råde mig lidt. (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørv som bund, under halmen?
  • #1   6. sep 2011 tørv er jo strøelse i sig selv. Man fjerner pærer daglig og lader det så ellers være. man kan - hvis der er nødvendigt - fjerne de pletter der bliver hvis hesten tisser det samme sted hele tiden. Dem fjerner jeg ca hver 14. dag. men hvis hesten tisser i hele boksen skal det gerne kunne nå at tørre op og er derfor ikke nødvendigt at skifte ud. jeg supplerer med ca ½ pakke hver 10.-14. dag når først jeg har en god bund.
    da mine går på fold fra 7 morgen til 8-8 aften om vinteren og døgnfold om sommeren fjerner jeg først al tørv og laver ny bund når de står og skal ind om vinteren dvs min bund holder 5-6 måneder uden problemer.


  • #2   6. sep 2011 Jamen de 8 sække jeg må bruge, er mest for at prøve, og derfor bliver det nok kun i den ene boks.. Jeg tror bare ikke 8 sække er nok til en hel vinter, selv for den mindste af boksene, og meningen var jo, at jeg ikke skulle købe nogle sække selv, så derfor tænkte jeg, og det kan betale sig med et tynd lag halm, til at spare på tørven, og så fjerne halmen hver dag, hvor der ligger hestepærer.. ? smiley

  • #3   6. sep 2011 Jeg tror ikke det ville fungere.. Vi bruger tørv i vores løsdrift og vi prøvede at give hø oven på dette. Det fungerede bare slet ikke, tørvet og høet blev blandet sammen og det blev til en værre gang smat, da hø/halm holder på vand.

    Så nu har vi tørv i læboksene og fliser i høboksen.

    Men prøv smiley Kan jo være det fungerer, når det ikke er en våd løsdrift.


  • #4   6. sep 2011 Hvor meget skal der til opstart med tørv, af en boks på 3x4 meter? - for ellers må jeg jo bruger nogle penge sidst på vinteren, hvis jeg ikke skal bruge for mange sække ekstra.

  • #5   6. sep 2011 3 burde være fint til opstart.

    Det gode ved tørv er at det holder ret længe. Man fjerner bare klatter og så kan ma tage det våde og skubbe op mod bokskanterne, så tørre det og kan blive skubbe ind på midten igen.


Kommentér på:
Tørv som bund, under halmen?

Annonce