{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.129 visninger | Oprettet:

Praktik i børnehave - ørepropper? {{forumTopicSubject}}

Hey Hg!
Jeg er PAU-studerende og er i min første praktik.
Skal være der i 6 mdr. og det er en børnehave med 3-4 årige.
Nu, står jeg der og er begyndt at få hovedepine, og tænker at det kan have noget med støjen at gøre.. De larmer ekstremt meget smiley
Tænker så lidt om man skal snakke med personalet om noge ørepropper eller lign?
Jeg vil ikke ende med at døje med tinitus efter 6 mdr. der, så tænkte om der måske var nogle muligheder for beskyttelse af min hørelse eller sådan?
Nogle der har erfaringer med det eller evt. selv arbejder i en børnehave eller lign.

-Heidi

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Praktik i børnehave - ørepropper?
  • #1   9. sep 2011 Tror ikke din idé med ørepropper vil blive mødt med glæde af personalet. Det er jo bare noget der hører med det larm;-)

• #2   9. sep 2011 Tag nogle panodiler med smiley
    Som Pernille siger tror jeg ikke personalet vil tage det imod med åbne arme smiley

• #3   9. sep 2011 Nej, mener ikke de gule ørepropper smiley
    Kan jo ikk spise panodiler hver evig eneste dag i 6 mdr. smiley
    Men sys bare heller ikke man kan ignorer larmen og støjen og senere evt. risikere e høreskade.. smiley

• #4   9. sep 2011 jeg tror desværre heller ikk at ørepropper er en god ide.
    men måske skulle I snarre kigge på årsagen til støjen. så en gang en udsendelse, om at en børnehave havde skiftet nogle farver og noget lys ud, og så blev støjen mindre da børnene ikk råbet så meget

• #5   9. sep 2011 Gør det endelig, og vær FULDSTÆNDIG ligeglad med hvad dine kolleger siger, for det er DIG det går ud over senere i livet, og det går jo selvfølgelig også udover dem selv at de ikke tænker sådan. Man er jo ikke helt døv med ørepropper i.

• #6   9. sep 2011 Min mor er pædagog og led også af ondt i øre og hoved. hun fik "designet" nogle speciel gennemsigtig ørepropper, som man ikke kunne se! De kostede nu ogs' 1000 kr. (arbejdspladsen betalte)

• #7   9. sep 2011 `^ Nej, nemlig... Ville være trist at have øreskade som 20'årig.. :s

• #8   9. sep 2011 Mette N: Sådan sys jeg nu ikke man kan se på det smiley Ingen overhovedet kan klare konstant støj, i længere tid går det ud over ens eget helbred. så jo, det her er nu noget for mig, det er bare larmen jeg vil arbejde på smiley Vil jo ikk rende med ørepropper der lukker det hele fuldstændig af, men ´nogle der evt. dæmper høje lyde eller sådan smiley

• #9   9. sep 2011 Mette N - Det har intet med mosten at gøre. Der er et minus ved <b>alle</b> jobs, det har noget at gøre med at man gerne vil passe på sig selv. Hvordan vil du have når du om 10 år står og er hørehæmmet, pga du mener at hvis man ikke kan lide lugten i bageriet så er det ikke noget for en. Og så "nej hov, hvad med hende fra hg som jeg frarådede og gøre det pga jeg har den mening jeg har" 10 år senere står hun også og er hørehæmmet. Helt ærligt, pas dog på jer selv - I har MAAAAAAANGE år foran jer endnu!!!!

• #10   9. sep 2011 Ville også mene du måske skulle se dig om efter noget andet at lave, hvis du får det dårligt, for som Mette også skrev, der larmer i en børnehave, det vil der altid gøre.
    Men måske er det også et tilvænningsspørgsmål:-) jeg ved det ikke. smiley

• #11   9. sep 2011 Ønsker heller ikke at give et dårligt indtryk til personale eller forældrene.. men ønsker heller ingen høreskade smiley
    må vel hellere snakke med min vejleder om det.
    Men ville høre nogle erfaringere evt smiley

• #13   9. sep 2011 Jaeh.. kan sagtens dæmpe børnene men det er bare ikke langvarrigt...
    Og har nu ikk den mening at det er noget man vænner sig til smiley

• #14   9. sep 2011 Jeg synes du skal snakke med personalet om det og din praktikansvarlige på din udd. De må have noget konstruktivt du kan gribe til.
    Man kan ikke bare sige "sådan er det bare", nej du skal ikke bare lade som ingenting, du er nød til at passe på dig selv, ingen andre gør det, du skal holde i mange år.

• #15   9. sep 2011 Broberg: ja, nemlig.. tror det er det jeg gør! smiley
    Mn ville være godt at høre andres personlige erfaringer smiley

• #16   9. sep 2011 I stedet for ørepropper - så løs problemet, børn larmer bare og sådan er det. Men tag dem udenfor, der virker larmen ikke så voldsomt. Er selv i en børnehave og de første par uger var et helved, var træt da jeg kom hjem, men har nu ingen problemer smiley

• #17   9. sep 2011 Jep, men problemet er at de først kommer ud om middagen.. så kan ikk bare sende dem ud.. da der hvad jeg ved, skal være et hvis antal pædagoger hvis der er 20 børn ude smiley
    Men må prøve det.. smiley

• #18   9. sep 2011 Det synes jeg sagtens du kan snakke med personalet om smiley I den børnehave hvor jeg var vikar i, var der en der havde vat i øerne. Det gælder om at passe på hinanden, sig selv og børnene. Og for meget larm er ikke i orden, hverken for personalet eller børnene. Så det vil jeg ikke mene burde blive et problem smiley Nu er der altså også noget der hedder APV (arbejdsplads vurdering) og er der for meget larm, ja så skal det jo ændres smiley
    Er selv PAU'er og skal i praktik nu her d. 20. smiley Glæder mig rigtig meget.

• #19   9. sep 2011 Måske skulle du sammen med personalet prøve at se på HVORFOR de børn larmer meget. Jeg ved godt at børn larmer, men der kan jo være en årsag til at de larmer meget. Måske skal de ha' nogle andre aktiviteter, de indvendige rammer skal laves om osv. Der er meget at tage fat på smiley

• #20   9. sep 2011 Camilla: ja, okay smiley tror da jeg vil tage det op, med min praktik vejleder! smiley
    Du kan glæde dig! Det er dejligt at komme ud og prøve det i praksis! smiley
    Hvor er du i uddannelse henne?

• #21   9. sep 2011 Men ellers kan du også tage en snak med personalet om, hvad i kan gøre for at ændre på det. Man kan jo få de der ører der lyser når der kommer for meget larm, på den måde kan børnene også selv se hvornår de larmer for meget smiley
    Lydstyrken må jo heller ikke komme over 80 dB, for så er det man får høreskader. Og nu kan jeg se at der er nogle der skriver at det skal man bare finde sig i, men det skal man satme ikke. Hvis vi skal kunne holde til at arbejde i daginstitutioner til vi er meget gamle, så skal forholdene også være i orden, så det fis folk kommer med der, er da til at lukke op og skide i. Sorry, men vi skal altså helst have folk til at kunne arbejde lidt længere end til de er 50 år og med høreskader.

• #22   9. sep 2011
    Stald Damgaard -Barløse©- . - Glæder mig også rigtig meget smiley Har været vikar i en børnehave i 2 år, og det var lidt det der fik mig til at vælge det her fag smiley
    Jeg går på social og sundhedsskolen i Randers smiley Hvor går du henne?

• #23   9. sep 2011 Ja, rigtigt nok!
    Tager det op på mandag med min vejleder som os er en del af personale! smiley

• #24   9. sep 2011 Camilla:
    Okay smiley jeg går på univerity college i Horsens smiley

• #25   9. sep 2011 I starten, i hundepensionen, syntes jeg også at de larmede helt forfærdeligt og fik det helt dårligt pga. det.. men synes at man vænner sig til det..

• #26   9. sep 2011 Stald Damgaard - godt du passer på dig selv! Bliv ved med det!

Jeg er selv pædagog og har været det en del år - og siden 2005 som leder; og lige netop her er du inde og røre ved noget meget vigtigt, som desværre ikke tages alvorligt rigtig mange steder!

Selvfølgelig er der forskel på hvor sensible vi hver især er mht. støj; men er niveauet så højt så bare en enkelt får decideret hovedpine, så bør der gøres noget ved det. -Og der er masser af steder at tage fat
    -materialernes absorberingsevne
    -pædagogernes fordeling i lokalerne - og dermed også børnenes fordeling
    -de udbudte aktiviteter
    -indretningen
    -børnenes tid med "fri leg" osv.

Der findes et måleinstrument formet som et øre, der advarer om hvornår lyden er for høj; de fleste kommuner har et man kan låne i institutionen. Det kan hjælpe med at afdække hvor slemt det er.

BUPL har lavet en del materiale for et par år siden, prøv at henvend dig der, eller tjek hjemmesiden.

-Hvis du var min praktikant ville jeg elske hvis du kom til mig med problemet, og samtidig forsøgte at ville løse det - i forbindelse med det projekt / den udvikling / opgave du skal lave i praktikperioden. Der er meget teori i det, du ville skulle sætte en ny praksis i gang og du vil selv kunne se/mærke/høre effekten (altså evaluere)... Og uanset hvordan du griber det an, vil det virke til gavn for alle, hvis det bare reducerer støjen en smule.

Og så lige en lille kommentar til de der synes du bare skal finde dig i det eller finde på noget andet at lave: Vil I have Jeres barn i en institution hvor høreskade er en reel faktor? For nej, det behøver bestemt ikke være sådan, og det er vores (pæd. og forældres) forbandede pligt at sørge for nogle ordentlige vilkår for vores børn!

Kæmp for det du tror på! -Skriv gerne PB hvis der er noget du gerne vil have uddybet og ellers held og lykke med det.

/Henriette

• #27   9. sep 2011 Henriette: Tak for det uddybende svar!!!
    Glad for at høre, at det ikke bare er noget vrøvl jeg sidder og skriver! smiley
    Men ved desværre ikke om det er muligt med det øre.. for kunne forestille mig det er noget de skal henvende sig til kommunen for at få fat i den! Men helt klart noget jeg vil tage op med min praktikvejleder, da det jo er rimlig træls at gå med hovedepine pga. noget larm der kunne undgås! smiley
    Vil helt klart skrive hvis der er noget der ska uddybes!! smiley
    og endnu engang tak!

• #28   9. sep 2011 Selv tak ;0)

For et par år siden var "øret" meget moderne, så måske ligger din egen institution inde med et? Og ellers kan du evt høre arbejdstilsynet ad hvordan du bedst måler støjen... Dem kan du ringe anonymt til, hvis du er utryg ved at henvende dig. - Ved godt hvordan miljøet kan være i en institution når man er ny og grøn; håber de er klar til at hjælpe dig!

/Henriette

• #29   9. sep 2011 Ja, håber jeg også smiley
    smiley Vil prøve!! smiley

• #30   9. sep 2011 Jeg arbejder også i børnehave og især i starten fik jeg ondt i hovedet, nogle gange først når jeg havde forladt børnehaven (lidt ligesom hvis man har været i byen og kommer hjem)...
    Jeg vænnede mig til det og har det ikke rigtigt mere, det kommer nogle gange hvis der har været totalt kaos, mange syge af personalet, mange børn osv osv..

Nu aner jeg ikke hvor længe du har været der, men måske skal du bare vænne dig til det?

• #31   9. sep 2011 *Camilla* har været der i 3 uger smiley og tror altså ikk støj er noget man vænner sig til smiley

• #33   10. sep 2011 Irina: har hørt om flere pædagoger der har fået tinitus, så nej. Vi hører ikke ens alle sammen, vores ører er ikke lige sarte over for sarte toner, så nej.
    og nej, da ikk en forkert uddannelse, når jeg nyder at arbejde med børnene og det bare er støjen der er lidt for meget?

• #34   10. sep 2011 i med ørepropperne da du er ung og ikke skal smadre dig selv. Plus det er et problem på skolerne og børnhaver at der er for meget larm jeg ved i nogle børnehaver har de sat et øre op som lyser grønt ved "god larm" og rødt ved dårlig larm. Dette hjalp meget og børnene blev opmærksomme på dette

• #35   10. sep 2011 Tak for det!
    Vil se om de ikk vil tænke over med det der øre! smiley

• #37   11. sep 2011 Irina: Man kan godt nyde at arbejde med det, men stadig ikke klare støjen ikk? MMå jo så bare prøve at få mindsket støjen. Men snakker om jeg ikke vil ødelægge min hørelse pga. støj, og vil forebygge det!!

• #39   11. sep 2011 Irina: Hvis du læser længere oppe, mener jeg ikke ørepropper der lukker lyden HELT ude, men mindsker de højeste toner, ikke så jeg blir total døv, men mindsker det okay?
    Der er forskel på de ting læs længere oppe.

• #41   11. sep 2011 ""Og hvem siger at du med garanti får tinitus?"" Ingen siger jeg får tinitus.. MEN risikoen er der, og hvorfor ikke forebygge??
    Skal man bare ignorer varsler, hvorfor ikke prøve at løse problemet?
    Hvis du kører uden sele i bil - tænker du så os, HVEM siger jeg kører galt, og kommer slemt til skade, FORDI jeg ingen sele havde på?
    Sys det er aller vigtigst at passe på sig selv, har også skrevet længere oppe (IGEN) at jeg vil snakke med personalet om det, og få løst problemet!!
    Heldigt for dig du ikk har fået øreskader..

• #43   11. sep 2011 Er jeg eogoistisk fordi jeg tænker på mig selv?
    Sys da godt nok det er en sær drejning du tager! og går hen i det personlige?
    Man er IKKE egoistisk fordi man tænker på sig selv.
    Jeg har ikke sagt at jeg vil sætte børnene til side, og ignorer dem, fordi jeg skulle være vigtigst? Kan jeg ikke se hvor du har det fra?
    Tværtimod, har flere gang sagt (EVT LÆS TRÅDEN IGENNEM!!!) At jeg vil undersøge noget omkring deres politik til larmen!!!!
    Evt. slå ordet egoistisk op..

• #44   11. sep 2011 Jeg ville også tage det op med din vejleder. Han/Hun har sikkert erfaring med dette "problem". Ja, børn larmer, men det skal ikke være så meget at man skal have hovedpine af det.

Det øre kan jeg huske fra mit fritidshjem, og det virkede sgu. Selvom det var meget rødt til tider, men det bliver man jo opmærksom på.

Hvis du bliver kaldt egoistisk, så er jeg det godt nok også smiley

Men ja, kan godt være der bliver set lidt ned på det, hvis den i børnehaven får det at vide. Men kan også være de har nogle tips og tricks til at undgå det. De har jo været igennem det samme som dig engang smiley

Håber du finder en løsning smiley
    Vil ihverfald gerne vide hvad du kommer frem til smiley

Held og Lykke med det smiley
    Sofie

• #45   11. sep 2011 Sofie: Tak for det!
    Vil ihvertfald tage en snak med min vejleder omkring det!! smiley
    og så må vi se hvad det fører frem til smiley
    Hehe, så er der et par der må være egoistiske! smiley

• #46   11. sep 2011 Nogen skal jo tænke og passe på sig selv smiley

• #47   11. sep 2011 Ja, men det er åbenbart egoistisk smiley

• #48   11. sep 2011 Ja, åbenbart smiley Så blev vi det klogere smiley

• #49   11. sep 2011 Forstår simpelthen ikke hvorfor det er egoistisk... Nogen der kan forklare mig det?

• #51   11. sep 2011 Okay så, så er vi enige på dét punkt at det er den SMULE egoistisk at hun ikke kan være der 100%, men hun kan jo bestemt stadig høre hvad der foregår og se eller mærke hvis der er en der vil i kontakt med hende, som ikke snakker så højt.

Og Irina, nu læste jeg længere oppe at du har været i praktik et sted med fugle der skriger skingrende osv, og at du ikke har fået en høreskade, ENDNU, men hvis man befinder sig i en konstant larm flere timer om dagen, så er det altså at der udvikler sig et hørehandikap når man er blevet ældre. Man må altså forhindre det så godt man kan og får lov, for det er ikke ligefrem fedt at være stokdøv, eller tæt på, når man er 50. Det burde altså være op til en selv, og nærmest give bonus at man passer på sig selv - så længe man også kan tage varepå andre - og ikke at manbare får sparket for det.

• #52   11. sep 2011
    Børn larmer JA - men det MÅ være en grænse!
    Jeg gik ikke i en børnehave med voldsomt meget larm, men her var også meget plads - ergo mere plads at larme på.

I hvilket som helst arbejdsmilijø som man er i skal det ikke være et der giver skader eller gør ondt. Heller ikke selvom man arbejder med børn.
    Derfor må man finde en løsning på problemet - ørepropper er drastisk ja, men så er lyden væk.
    Forældre opdrager børnene elendigt så de ikke kender grænser for larmen - de styrter rundt og skriger og er meget højrystede.

Så der burde virkelig gøres noget ved det. Har ondt at dem der går rundt i larmen hver dag. Havde det været hvilken som helst anden arbejdsplads var der blevet taget hånd om problemet og det var blevet løst, for det er IKKE optimalt arbejdsmilijø.

• #53   11. sep 2011 Krikken

Bedre kunne det ikke siges..
    Jeg har bestemt også ondt af dem der går i sådan en larm hver dag, men om jeg har ondt af dem der mener at hvis man ikke kan klare lugten i bageriet er det det forkerte valg, nej! De vil have ondt af sig selv når de bliver ældre og tænke tilbage på en diskussion som denne, hvor de var imod..

Som krikken også siger, så er det ikke et optimalt arbejdsmiljø at der konstant er larm. Fx på en fabrik med larmende maskiner går folk jo heller ikke og siger "nå, bare ærgerligt jeg skulle have valgt et andet job" nej, de gør noget ved problemet og passer på dem selv.

• #54   11. sep 2011 Tak for de dejlige imput! smiley
    Vil simpelthen snakke med min vejleder om det, om vi kan gøre det til et godt miljø at være i med hensyn til larmen! smiley
    Er glad for i andre giver nogle positive respons på det smiley

• #56   11. sep 2011
    Irina B - Så på en fabrik hvor de ikke har nogle høreværn skal man bare finde et andet sted og arbejde? Eller på en byggeplads med manglende beskyttelse skal man bare gå?

NEJ, arbejdsmilijøet skal være iorden. Også i en børnehave.
    Så må man nedbringe støjniveauet på den ene eller anden måde.

• #57   11. sep 2011 Krikken: Det samme jeg tænker!

• #58   11. sep 2011 Man kan kun ryste på hovedet af noget af det der bliver skrevet herinde :S
    Krikken har ret, arbejdsmiljøet skal være i orden, uanset hvad. Det er også derfor man mange steder laver en APV (i hvert fald i daginstitutioner).
    Det er jo ikke meningen at vi skal være slidt ned som 40 årige, pga dårligt arbejdsmiljø, og det er uanset hvad man laver.

• #59   11. sep 2011 Camilla: nej nemlig,,! Ja, blir da os lidt... ja.. smiley

• #61   11. sep 2011 Irina B - Nu skal du jo også tænke på at al den larm ikke kun går ud over personale, det går også ud over børnene, og det er jo dem vi skal passe på. Så den holder sgu ikke rigtig den der.

• #62   11. sep 2011
    Børn skal have lov til at larme JA. Men hvis de skal have lov til at larme så meget så folk får hovedpine så må man bygge stedet større eller få børnene til at skrue ned.

Det kan ikke passe at man skal droppe et arbejde man ellers godt kan lide fordi børn skal have lov til at støje så de giver folk hovedpine.

• #64   11. sep 2011
    Har ingen steder skrevet det er ok med ørepropper - det kan du ikke citere mig for.

Jeg har sådan set kun sagt at det ikke er iorden at folk får hovedpine af det - når de voksne gør, så gør børnene nok også.
    Og i nogle børnehaver kan man nærmest ikke høre sig selv tænke og børn råber og skriger til hinanden.

Dvs. det er ikke kun for personalets bedste men også børnenes.

• #65   11. sep 2011 Irina B - Selvfølgelig går det også ud over børnene, hvis man er 23 børn og 3 voksne på en stue, og de larmer rigtig meget, så er det jo lige slemt for alle. Ikke kun de voksne.

Anyway, det er sådan noget man snakker om på stuemøder, så man kan finde ud af hvordan man skal forebygge det. Man skal passe på hinanden og på børnene.

• #66   12. sep 2011 Så fik jeg snakket med min vejleder, og vi snakkede om at det er vigtigt vi passer på hinanden både voksne og børn smiley
    Så vi løser problemet "støj" ved at fordele børnene, lave aktiviteter, og snakke om inde- og udestemmer smiley
    Min vejleder sagde at det var godt at jeg kom og sagde det, da det var vigtigt at alle havde det godt smiley
    Så nu er det på plads, og håber det bliver en succes smiley

• #67   12. sep 2011 Dejligt smiley Det er også sådan det skal være i institutionerne smiley

• #68   12. sep 2011 Nemlig smiley Dejligt at høre min vejleder var enig om det! smiley

• #69   12. sep 2011 Ja det er rigtig dejligt smiley Det er også godt for børnene at i har fundet ud af det der smiley

• #70   12. sep 2011 Ej, hvor dejligt smiley Så lykkes det hele jo. Så må vi bare håbe det hjælper smiley

• #71   12. sep 2011 Ja, rigtig godt! smiley
    Dejligt at de tog det pænt smiley

• #73   12. sep 2011 Ja, super dejligt at de tog det så pænt og gør noget for problemet så alle er glade og tilfredse og der ved kan yde mere på arbejdet. Så det er bare super smiley

• #74   12. sep 2011 Nemlig!!! smiley

• #75   13. sep 2011 Men selvfølgelig skal de tage det pænt, det er jo en del af arbejdsmiljøet at man skal passe på sig selv og hinanden

• #76   13. sep 2011 Nemlig smiley

Kommentér på:
Praktik i børnehave - ørepropper?

Annonce