{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.738 visninger | Oprettet:

Dværghamster - underlig adfærd?? {{forumTopicSubject}}

Hej hg..

Mit dværghamster Buller opfører sig underligtt, og håber nogen har forstand på det og evt. kan hjælpe..

Han er begyndte at sove alle mulige steder i hans bur.. Så sover han oven på hans hus, så sover han mellem et andet hus og saltsten, så ligger han i et hjørne, så ligger han inde i hans hus osv.

Han "plejer" normalt bare at sove i hans hus, og undrer mig noget kun over at han nu "sover over det hele" og jeg vil høre om nogen af jer måske ved hvorfor? smiley

på forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dværghamster - underlig adfærd??
  • #2   1. okt 2011 Jeg købte ham i marts eller april og dengang var han ikke så mange uger, så unger et år smiley
    Jeg undrer mig virkelig bare over det!

• #3   1. okt 2011 Kan det være han er blevet mere tryg? Er der mindre støj end der tidligere har været? Er han dækket ind med vitaminer og mineraler?

• #4   1. okt 2011 Det plejer på ingen måde at være et faretegn smiley . Er han ellers afslappet nok? Vågner han når du kommer ind i lokalet, når han sover rundt omkring? Har han mulighed for at lave en hule i vat/hø?

• #5   1. okt 2011 McLoughlin : Mindre støj tror jeg ikke der er.. Badeværelset ligger ved siden af hvor et fyr til tider brummer, men jeg plejer dog at være opmærksom på at lukke døre osv. så han får fred.. Det vil jeg mene han er.. Han får gnaver foder, "godbider" hvor der er vitaminer i, også drypper jeg noget i hans foder og vand, som skulle være godt for dem..

Simone: Ja, det synes jeg han er.. Altså han sover selvom jeg åbne døre osv. dog vågner han hvis jeg kigger på ham eller larmer for meget.. Han har sit lille hus, hvor han har noget vat halløj som han kan tage derind også har han hø, dog ikke så meget at han kan lave en hule ud af det..
    Han er en frisk fyr som er mere vågne end ham sover.. Når man kalder på ham kommer han altid lige meget om det er dag eller nat, han vil rigtig gerne snakke og kommer altid hen for at se hvad der sker osv.

• #6   1. okt 2011 Det lyder slet ikke til at han har det dårligt. Tvært imod lyder det til at han trives rigtig fint. Men du skal være opmærksom på at nogen dværghamster har behov for at bygge egne huler, da det ganske enkelt ligger i deres natur - derfor kan man opleve at ens dværghamster pludselig vil bruge sit hus mere. Jeg vil derfor anbefale dig at lave en lille kule vat og/eller hø i det ene hjørne af buret, og se om han ikke laver sig en hule dér i stedet.

Og så læste jeg lige at du giver ham (hvad jeg går ud fra sikkert er c vitamin) i hans vand - Drop det. Det virker ikke smiley Det er meget bedre at få noget pulver du kan hælde over nogle snacks eller noget mad. Bare vær opmærksom på om han stadig spiser det, selv om det er på smiley

• #7   1. okt 2011 *derfor kan man opleve at ens dværghamster pludselig IKKE vil bruge sit hus mere.

(jeg er vidst lidt træt smiley hehe)

• #8   1. okt 2011 Simone: Mange tak! Det vil jeg prøve! Det er hårdt og være ny på området med sådanne dyr, så jeg prøver at gøre mig bedste smiley
    Måske du kan hjælpe mig med et andet spørgsmål (faktisk to)
    Han skider og tisser KUN i sit hus hvor han også sover, hvorfor? Jeg vil da "helst" have han gør det i et hjørne (der er frie hjørner i buret) så hvad kan man gøre? Og det andet er at han ikke tager mad i sine kinder og ligger mad i sin hule han dækker i stedet for sin madskål med savsmuld, det virker lidt underligt for mig? :o)

• #9   1. okt 2011 Du skal slet ikke være bekymret - så længe han spiser og drikker og ellers opfører sig normalt. Nogle af mine skifter også sove-sted :o)
    Der imod vil jeg råde dig til at fjerne vattet ! Jeg ved godt, de sælger det hos dyrehandlerne, men der er desværre en del, der har oplevet, deres hamster er blevet kvalt i det, eller har mistet deres ben, fordi de er blevet viklet ind i det. Brug i stedet (u-farvet) toiletpapir, servietter eller køkkenrulle, som du river i strimler.

• #10   1. okt 2011 Jeanne N: Vattet man køber i dyrehandlen er spiseligt/fordøjeligt for hamstre. Tror desværre der er lige så stor chance for at blive kvalt i toiletpapir ^_^

• #11   1. okt 2011 Det kan være noget så simpelt som at det måske er varmt i huset og så går han bare et andet sted hen..

• #12   1. okt 2011 Mht. at dække madskålen til, i stedet for at tage det ind i huset: det er forskelligt, hvor de foretrækker at have deres mad, så det er også helt normalt :o)

Du kan prøve at give ham et toilet, og lægge lidt af hans afføring derover, så vil han højst sandsynligt bruge det :o)

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Dansk Hamster Forenings forum, hvor du kan få svar på alt vedr. din hamster:
    www.hamsterland.dk/forum

• #13   2. okt 2011 Simone: Nej vattet er desværre ikke spiseligt/fordøjeligt - og nej, toiletpairet kan den ikke vikle sig ind i, som den kan med vat ;o)

• #14   2. okt 2011 Hamstere får ind imellem nogle sjove idér/vaner, jeg har nogle gange oplevet at en af mine hamstere lå og sov i madskålen, jep, du læste rigtigt, MADSKÅLEN. smiley Der er vidst også en enkelt eller 2 der er faldet i søvn i løbehjulet. Så det skal du slet ikke tage dig af hvis den ellers er frisk nok, hamstere kan få tossede idér, lige såvel som katte og hunde. smiley

Dog vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg synes du skal tage dit "hamster vat", og kyle det langt, LANGT væk! Det kan være dødbringende for dem! Ja, det er rigtig at mange dyrhandlere siger at det er rigtig godt for dem, og der ikke kan ske noget ved det, men det passer lige så lidt, som at Guld hamstere hunner er de roligste. smiley
    Som du måske ved, ja så kan hamstere altså godt lide at tygge i alt, og æde alt muligt, det samme gælder med vattet, og hamsteren kan simpelthen ikke fordøje vattet, så det sætter sig i tarmen, og skaber forstoppelse, som de i de færreste tilfælde overlever. Også når de skal flytte rundt på det, så er det jo ind i kinderne med det, og her sker det at de ind imellem får slugt noget af det, og igen, tilsidst vil det skabe forstoppelse.
    Så jeg vil råde dig til at skaffe dig af med det, og i stedet for give MASSERE af hø, det vil de 100 gange hellere have. Mine hamstere's bure har altid bestået af 1/3 del hø, og 2/3 savssmuld. smiley

• #15   2. okt 2011 Mange tak for alle svarene smiley har overvejet at fjerne vattet, da jeg har hørt meget om det, men jeg har det ikke så godt med at bruge toilet papir? smiley Men hø var da helt klart en god mulighed!!

• #16   2. okt 2011 Som de andre siger, fjern vattet:-) og lig en stor god håndfuld hø i et af hjørnerne i buret. så vil den højst sandsynligt bygge et hul/en rede i høet, det har alle de 3 hamstrere jeg har haft, gjordt smiley synes det en dårlig idé med det med toiletpapir, hvis de spiser det osv. så brug hø :-)) det kan de jo både spise og bygge rede i.

Du kan også, for sjovs skyld, ligge en toiletrulle i dens bur (uden toilet papir på men bare den der ryulle) også bruger de den til at kravle igennem osv, og min gamle hamster bed nogle stykker af rullen af og lagde i sin hule smiley

• #17   2. okt 2011 For en god ordens skyld vil jeg lige fortælle, at jeg (indtil seneste GF i maj måned) har siddet i en årrække som bestyrelsesmedlem hos Dansk Hamster Forening (DHF), og ligeledes været opdrætter i en årrække. Det med toilet-papir er en helt fin løsning, og det er det, DHF anbefaler. Bruger man hø, skal man være opmærksom på, at det er blødt/fint hø, da det lidt grovere hø kan prikke hul i hamsternes kindposer.

• #18   2. okt 2011 er enig med de andre, min hamster eeelskede at jeg lagde en tom toiletrulle derind (egentlig gjorde jeg det fordi han skulle bruge det som legetøj) men han brugte det til at gnave i stykker og bygge hule af, han elskede iturevet toiletpapir og så en maaasse hø smiley
    og det med sovesteder tror jeg vel er ligesom tissesteder, at de skifter smiley
    min hamsters tissested var over i det ene hjørne og pludselig var det over i det modsatte smiley så der er nok intet galt med din.. men UD MED VVATTET smiley

Kommentér på:
Dværghamster - underlig adfærd??

Annonce