{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  WRAP KANINER
  • #1   21. nov 2011 mine kaniner spiste wrap sidste vinter, da vi havde wrap. De gik løs i stalden, så tog det selv.
    De overlevede da;)

• #2   21. nov 2011 Vores kaniner spiser også wrap, det får de hver vinter og de lever endnu og er dejligt vamset .-)

• #3   21. nov 2011 kaninen har samme fordøjelses system som heste, så ja de må gerne spise wrap

• #4   21. nov 2011 Mine får også wrap.. De ikke døde endnu:D! Og tro mig, jeg ved hvad jeg snakker om!

• #5   21. nov 2011 Kaniner må ikke få wrap. Deres maver kan ikke tåle det i for store mængder, men at de får en lille tot wrap i måneden tror jeg skam ikke der sker noget af. Hestehø må de gerne få, men wrap er no go for det meste.

Jeg ved hvad jeg snakker om smiley Ville i hvert fald ikke give mine.

• #6   21. nov 2011 Kaniner må ikke få wrap da det er gæret.

• #7   21. nov 2011 kaniner må gerne få wrap!

men de må ikke få korn og kanin piller

• #8   21. nov 2011 Rikke Blume N: HAHA! Ej, den var sjov. Kaniner SKAL have kaninpiller? Blandingsfoder er noget værre skidt, og der er også kaninpiller i det? Korn må de da godt få? Du har ikke helt styr på dine facts, og håber ikke selv du har kaniner.

• #9   21. nov 2011 Der er for mange bakterier i wrap til at de må få det i store mængder. Men de må gerne få en tot om dagen smiley

• #13   21. nov 2011

Fodring af kanin

Hvordan er kaninens fordøjelse indrettet?
    Hvis man vil give sin kanin en chance for at få et langt og godt liv, er det vigtigt, at man fodrer den korrekt. Når du tilbyder det rigtige foder opretholdes kaninens tarmsystem vitalt og mobilt (bevægeligt). Er det modsatte tilfældet, vil tarmsystemet let kunne "gå i stå", med efterfølgende fatale konsekvenser.

Kaniner har en lang fordøjelseskanal, som langsomt nedbryder cellulose (tungt fordøjeligt kulhydrat) i form af fiberholdigt, vegetabilsk foder (plantefoder). Store mængder finkornede, let fordøjelige, proteinholdige produkter som kaninpiller og korn, eller større mængder af let fordøjeligt sukkerstof (kulhydrat), kan overanstrenge kaninens tarmsystem.

Hvordan skal du sammensætte kaninens foder?
    Vilde kaniner æder normalt ikke store mængder kraftfoder (kaninpiller og korn/kerner). Hvis kaniner bliver overfodret med kraftfoder, vil det kunne resultere i blindtarmsforstoppelse. Derimod har et foder, som består af store mængder plantefibre, vist sig at forebygge blindtarmsforstoppelse.

Selv om kaninpiller indeholder plantefibre, har det vist sig, at disse pulveriserede fibre ikke er nær så effektive til at øge tarmens bevægelighed til transport af næringsstoffer, som de lange ufordøjelige fibre, der f.eks. findes i hø, er det.

Foder med et højt indhold af de rigtige fibre forebygger ligeledes sammenklumpning af kaninhår i tarmen (hårforstoppelse), og nedsætter risikoen for udvikling af tarmbetændelse og diarré.

Manglende fiber i kosten samt overfodring med protein/let fordøjeligt kulhydrat giver nedsat tarmmobilitet.

Mange af de sygdomme, der ses i form af mave-/tarmproblemer, opstår som følge af nedsat bevægelighed (mobilitet) af kaninens tarmsystem.

Hvad er din kanins behov?
    Vilde kaniner æder græs. Hø er tørret græs!
    Kaniner skal derfor døgnet rundt have adgang til store mængder frisk og godt hø. Udover vigtige, ufordøjelige fibre indeholder hø også vitaminer, mineraler og proteiner.

Kaniner har ikke behov for, og kan ikke udnytte, animalsk protein (protein fra dyr), ligesom deres fedtbehov er lavt, ca. 1-2 %.

Når kaniner fodres med animalsk fedt, som indeholder kolesterol, kan de udvikle tendens til blodpropper, præcis ligesom man ser det hos mennesker. Kaniner har lettere ved at fordøje plantefedtstoffer, end fedtstoffer fra dyr. Når disse forhold tages i betragtning, er det forståeligt, at kaninfoder/-piller ikke behøver indeholde animalsk fedt eller protein.

Kaniners proteinbehov er på 12-14% vegetabilsk protein. Når behovet ikke er større, skulle det være muligt at finde et kaninfoder, der kun indeholder vegetabilsk (plante-) protein.

Hvad skal du være opmærksom på, når du køber foder/piller til din kanin?
    Der er vigtigt, at du kender holdbarheden af produktet ("Anvendes inden" -dato). Vær specielt opmærksom på foder, som fra sække er vejet over i mindre enheder.
    At foderet ikke indeholder mere end 12-14 % protein.
    At proteinkilden skal være vegetabilsk (fra planter) og ikke animalsk (fra dyr).
    At indholdet af fedtstoffer skal være 1-2% og af vegetabilsk oprindelse.
    Kaninfoder/-piller med et højere indhold af fedt/protein er oprindeligt forbeholdt/produceret til kommercielle kaninhold, hvor man professionelt opdrætter/avler mange kaniner.

Hvordan skal du dagligt fodre din kanin?

Kaninpiller:
    Rationering af piller til:
    2,5 - 4,0 kg. kanin=¼ kaffekop pr. dag
    4,0 - 5,0 kg. kanin=½ kaffekop pr. dag
    5,0 - 8,0 kg. kanin=¾ kaffekop pr. dag

Små kaninracer (under 2 kg.) har et større energibehov og mindre fiberbehov end større racer.
    Hø:
    Mulighed for at spise græshø af god kvalitet hele døgnet. (Hø af gød kvalitet dufter godt og må ikke støve!). Høet anbringes således at det ikke bliver forurenet/vådt af f.eks. urin.
    Grønt, i et varieret udbud:
    Dagligt anvendes 3-4 forskellige slags af nedenstående grønt, - så bliver fodringen ikke for ensidig.
    Mindst een af de tilbudte grøntsager/frugter skal være A-vitaminholdig, her markeret med *.
    Gulerødder*
    Gulerodstop*
    Roetoppe*
    Broccoli; blade og stamme
    Rosenkål
    Selleri
    Selleritop
    Bladselleri
    Kløvergræs
    Almindelig salat (ikke Iceberg)
    Mælkebøtteblade
    Forskellige former for kål*
    Persille*
    Pebermynteblade
    Radisetoppe
    Hindbærblade
    Spinat * (i begrænsede mængder)
    Friske basilikumblade

Rodfrugterne skal ikke skrælles, da skrællen indeholder mineraler og vitaminer. Vask dog rodfrugterne omhyggeligt af, så de er fri for jord og snavs, og skær eventuelle dårlige områder væk.
    Frugt:
    Frugt skal kun bruges som godbidder i det daglige. Lav en begrænsning på kun ca. 1 spiseskefuld dagligt. Nedenfor er en liste over det frugt, du kan bruge:

Æble/pære (fjern kerner og stilk)
    Blåbær
    Melon
    Appelsin; hvis den er usprøjtet/økologisk må skallen gerne blive på.
    Papaya
    Fersken
    Jordbær
    Hindbær

Hvordan kan du skifte til en mere korrekt fodring?
    Hvis din kanin hører til dem, som har fået mange kaninpiller og kun lidt hø og grønt hver dag, og du vil skifte til en mere korrekt sammensat kost, vil det være tilrådeligt:

At nedsætte mængden af kaninpiller til de ovenfor nævnte mængder pr. dag
    Derudover at fodre udelukkende med godt hø i 14 dage
    Efter de 14 dage tilføres lidt efter lidt grønt, hver dag, over det næste par uger

Hvis din kanin ikke er vant til disse forskellige grønne foderemner, skal du indføre dem gradvist, een af gangen, til kaninen har vænnet sig til dem. Når denne fremgangsmåde følges ses sjældent problemer.

Skulle der alligevel opstå lidt diarré ved brug af en ny grøntsag, anvender man selvfølgelig ikke denne igen.

I princippet kan kaniner æde lige så meget grønt (ikke frugt), de vil, så længe de samtidig æder godt af høet. Selv om man giver kaniner en øget mængde grønt hver dag, og de i teorien vil kunne undvære tilskud af kaninpiller, anbefales dette imidlertid i skrivende stund ikke. Et lille dagligt tilskud af kraftfoder/kaninpiller vil sikre, at kaninen får et afbalanceret foder og er dækket ind med diverse mineraler og vitaminer.

Huskelisten:

Hø af god kvalitet
    Varieret udbud af grønt (3-4 forskellige slags pr. dag)
    Frugt kun som godbid (1 spiseske pr. dag)
    Spar på kraftfoder (kaninpiller)
    Altid rent, frisk vand

• #15   21. nov 2011 VEG>> det var nu mest for at understrege for cille hvad der vides om kanin piller.

kaninen er et pseudoruminant dyr, på lige fod med heste,zebra,æsler osv.
    ergo tåler de wrap

• #16   21. nov 2011 De tåler ikke wrap Rikke. Der står da de godt må få kaninpiller? Så kan ikke se hvorfor du får ret? smiley De må bare ikke få det i for store mængder, som der også står? Mine får ca 25 gram om dagen, nok lidt mere.. :-9

• #17   21. nov 2011 sæt jer nu ind i dyrets fordøjelses system, og samlign med andre dyr af samme type, og sammenlign foder.

• #18   21. nov 2011 Man kan da ikke sammenligne en hest med en kanin?

• #19   21. nov 2011 og hvorfor kan man ikke det?

• #20   21. nov 2011 Ehm, der er nok en DEL forskel?

• #21   21. nov 2011 ja men ikke på deres fordøjelse

• #22   21. nov 2011 Aha.

Kommentér på:
WRAP KANINER

Annonce